Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eilen ravintolassa, käsitys vegeruoasta?

Vierailija
30.04.2015 |

Seurueen kanssa käytiin syömässä ja olin etukäteen pyytänyt kasvisruokaa. Sain paistettua lohta, voikermakastiketta ja pari parsaa :) Millainen kasvis lohi mielestänne on?

Kommentit (241)

Vierailija
41/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:16"]Minulle taas tuli illallisella Haikon Kartanossa äklöä risottoa sekä pesusientä, varmaan pesi tofulla keittiötään seuraavat 2 viikkoa. Maksoi 50 euroa/annos, vaikkei pystytty kumpikaan syömään kuin oheen annetut pikkusämpylät.
En tiedä kumpi on inhottavampaa, joutua maksamaan syömäkelvottomasta ruuasta vai saada eritteitä ruokaansa vaikka on ajoissa yrittänyt varmistaa vegaanisen ruuan saatavuuden.
[/quote]
Kun palautit annoksen keittiöön, niin saitko mitään selitystä? Ilmaisen annoksen? Anteeksipyynnön?

Vierailija
42/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:55"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:39"]

Hmm, ja olet itse valmistanut punaviinikastiketta useinkin???
Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

Kokki laajentaa osaamistaan ja opettelee tekemään sen kasvisliemeen.

Terkuin sähköamis joka taitaa tilata eräiden kokkien ja tarjoilioiden aivot seuraavan kerran lautaselleen kasvisruokana, munakoisollakin on enemmän ymmärrystä...

[/quote]Et säkään tainnut ymmärtää lukemaasi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se kalan liha sitten on jos ei se ole eläinperästä lihaa, kun se kelpaa kasvisyöjillekin? Toki ymmärrän sen että kalassa on proteiinia ja hyviä rasvoja joita ei rehuissa ole, että silleen ihan hyvä vaihtoehto, eikä ole samalla tavalla epäeettinen.

Vierailija
44/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nimittäin tehdään vahvaan lihaliemeen, ja on parhaimmillaan kun joukossa on keitetty paahdettuja luita... Mutta jos maistuu kasvisruokailijalle niin mikäs siinä sitten.

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

Terkuin sähköamis joka taitaa tilata eräiden kokkien ja tarjoilioiden aivot seuraavan kerran lautaselleen kasvisruokana, munakoisollakin on enemmän ymmärrystä...

[/quote]

Nolo, ymmärrätkö sä mistä purnaat?

Vierailija
45/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:43"]Joskus naurettiin töissä kun buffassa ei ollut mieluisaa ruokaa niin tultiin sitten sanomaan että saisko gluteenittoman ruoan. Gluteeniton ruoka siis tuli keittiöstä lautas annoksena ja se koettiin ''parempana'' ruokana kuin buffa ruoka. Kummasti se keliakia katos kun tilattiin olut siihen ruoan kylkeen
[/quote][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:43"]Joskus naurettiin töissä kun buffassa ei ollut mieluisaa ruokaa niin tultiin sitten sanomaan että saisko gluteenittoman ruoan. Gluteeniton ruoka siis tuli keittiöstä lautas annoksena ja se koettiin ''parempana'' ruokana kuin buffa ruoka. Kummasti se keliakia katos kun tilattiin olut siihen ruoan kylkeen
[/quote] Keliaakikko saa nykyajan suositusten mukaan juoda 2-3 olutta. Tarkistin asian viikolla kun varasin juomia työpaikan urheilupäivän osallistujille. Olin, että ohhoh!

Vierailija
46/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummastuttaa tuo kommentti että 90% kasvisruuan tilanneista haluaakin kalaa, yllättävän paljon!
Silloinhan on kyseessä pesco- kasvisruokavalio.
On varmaan etukäteen ruokaa varatessa hyvä ilmoittaa tarkemmin ruokavalio, itsellä lakto-ovo-vegetaarinen.
Olen tässä yli 20 vuoden aikana oppinut, että kannattaa myös eritellä mitä ei syö eli minun tapauksessani selvennän että ei siis lihaa, kalaa tai kanaa.
Tuntuu, että ravintoloissa ei ihan olla selvillä, että kasvisruokavalioita on montaa erilaista.

Vierailija
47/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:23"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse.   t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.

[/quote]

Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.

Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).

[/quote]

Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.

Ps, eikä ollut kettuilua vaan ihan arkipäivää!

[/quote]

Missä jälkiruoassa on lihaa, kalaa tms? Yleensä jälkiruoka on vaikkapa suklaakakkua, jäätelöä, marjoja tms? 

Tai mistä minä tiedän millaista jälkiruokaa tuon "kokin" ravintolassa tarjoillaan, varmaan teurasjätteitä kalanpäillä...

Vierailija
48/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:20"]Olisit sanonut tarjoilijalle, että et syö myöskään kalaa. Moni ilmoittaa, että ei syö lihaa, jolloin ''oletetaan'', että kalavaihtoehto käy. Tässä tilanteessa sinun pitää itse tehdä selväksi ettet syö myöskään kalaa vaan haluat nimenomaan kasvisruoka annoksen. Suosittelen myös hoitamaan asian mieluummin ensin ravintolan kanssa, ja jos he eivät sitä asiaa hoida kuntoon niin sen jälkeen vasta kirjoittamaan arvosteluita nettiin. Ärsyttää asiakkaat ketkä eivät paikan päällä/ravintolalle itselleen anna palautetta vaan kirjoittavat suoraan nettiin eivätkä anna ravintolalle mahdollisuutta korjata asiaa ensin itse.   t. tarjoilija [/quote] Et sitten osannut lukea. Pyysin etukäteen KASVISruokaa, sain lohta. Mikä kohta jäi ymmärtämättä.

[/quote]

Kyllä, osaan lukea. Mutta ymmärrä sinäkin se, että ehkä 90% KASVISRUOKAILIJOISTA syö ravintolassa sen kalavaihtoehdon. Siksi näistä kannattaa kertoa ravintolalle ihan reilusti, että myöskään kala ei käy.

Kannattaa myös muistaa se, että ravintolassa on tietyt raaka-aineet mitä he ostavat ja käyttävät. Jos tilaisuuden alettua yhtäkkiä yksi vieras ilmoittaakin olevansa kasvisruokailija niin ruoka täytyy tehdä olemassa olevista raaka-aineista (mitkä sitten saattavat jäädä hieman suppeiksi). Osa asiakkaista kun ilmoittaa näistä vasta kun sitä liha annosta työnnetään pöydässä asiakkaan eteen (en tarkoita että sinä olisit näin tehnyt, mutta tätäkin tapahtuu).

[/quote]

Ja jälkiruokaan mennessä kakkien allergiat ja vakaumukset on hävinneet kun nähdään mitä muut sai ja mitä itselle olisi ollut tarjolla. Terveisin Kokki.

[/quote]

Missä jälkiruoassa on lihaa, kalaa tms? Yleensä jälkiruoka on vaikkapa suklaakakkua, jäätelöä, marjoja tms? 

Tai mistä minä tiedän millaista jälkiruokaa tuon "kokin" ravintolassa tarjoillaan, varmaan teurasjätteitä kalanpäillä...

[/quote]

Yleisesti jatkoin keskustelua. Mutta kommenttisi todistaa sen että sun ravintolakokemukset rajoittuu ilmeisesti ruotsinlaivan buffaan.

Vierailija
49/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Siis mikä ihmeen logiikka, että kasvissyöjä pyytää kasvisruokaa, niin tuodaan kalaa? Mistä lähtien kala on ollut kasvis? 

Ja 90% kasvissyöjistä suunnistaa kasvisravintoloihin, koska siellä on sentään ammattitaitoisia kokkeja jotka osaavat tehdä kasvisruokaa eivätkä väitä että liha on kasvi. Itsekin söisin useammin ravintoloissa, mutta en viitsi pelata rulettia terveydelläni, minulla on myöskin pari hankalaa allergiaa eikä jostain syystä ole kovin helppoa tehdä ruokaa jossa ei olisi lihaa tai pähkinöitä. Ihan niinkuin mitään muita raaka-aineita ei olisi olemassakaan... Jännä juttu, että itse osaan kyllä tehdä maistuvaa ja ravitsemuksellisesti hyvää kasvisruokaa, mutta koulutetut ammattilaiset eivät siihen pysty. 

Vierailija
50/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 15:16"]Minulle taas tuli illallisella Haikon Kartanossa äklöä risottoa sekä pesusientä, varmaan pesi tofulla keittiötään seuraavat 2 viikkoa. Maksoi 50 euroa/annos, vaikkei pystytty kumpikaan syömään kuin oheen annetut pikkusämpylät.
En tiedä kumpi on inhottavampaa, joutua maksamaan syömäkelvottomasta ruuasta vai saada eritteitä ruokaansa vaikka on ajoissa yrittänyt varmistaa vegaanisen ruuan saatavuuden.
[/quote]
Kun palautit annoksen keittiöön, niin saitko mitään selitystä? Ilmaisen annoksen? Anteeksipyynnön?
[/quote]
Saatiin vittumainen katse ja kysyttiin, että kai me nyt jälkkäri otetaan kun kokki teki vegaanisen vartavasten. Laskussa tuli sitten ylläri kun laskutettiin alkuruoka (cashew- pähkinää, hilloa ja punajuurta), pääruoka, jota kumpikaan ei meistä syönyt ja jälkkäristä. Hintaa muistaakseni jotain ~150 euroa tällä viritelmällä. Kun mies katsoi kysyvästi tarjoilijaa/hovimestaria laskusta, tiuskasi mummeli, että onko muka liian kallista eikä viitsitty alkaa tappelemaan, ilta kouristeltiin nälässä. Kun veimme avaimia lähtiessämme, oli infossa sattumalta paikan omistaja, joka kysyi miten oli mennyt, kehuttiin kaikki paitsi tämän tarjoilijan käytös ja syömäkelvoton pääruoka (muut oli herkkua, samoin edellisillan illallinen oli taivaallinen) ja mies pyysi infoneitiä palauttamaan pääruuan hinnan ja antamaan meille paikan hääesitteen. Tuon ja sen hyvän ruuan takia ei postattu paskaa vegaaniruokaa- ryhmään.

Vierailija
51/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:12"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:08"]Allergat on eri asia kuin nirsoilu...
[/quote]

En ole nirso, minulla on omat eettiset syyni olla syömättä lihaa. Jokainen syököön mitä haluaa, eikai se muilta ole pois? Maksavana asiakkaana tosin olettaisi että saisi rahoilleen vastinetta.
[/quote]
Miten se on eettistä, että jos sulle vahigossa tuodaan ravintola annos jossa on jotain mitä sinä et eettisistä syistä voi syödä, jätät sen syömättä? Ei sitä syö enää sitten kukaan muukaan, eikä se kala, sika, nauta tai mikä nyt vain, siitä enää henkiin herää.

Vierailija
52/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terkuin se sama kokki...

[/quote]

[/quote]

Toivottavasti et ole meidän sähkömies...
Alkuperäisessä viestissähän henkilö kertoi että sama liha-annos olisi kelvannut oikein hyvin -ILMAN PIHVIÄ- eli samalla kastikkeella kuin muilla. Mutta kun kastike on tehty lihaliemeen ei sitä voi tarjoilla asiakkaalle. Vai luuletko oikeasti että kastikkeita keitellään jokaista asiakasta varten erikseen kun annokseen sitä menee alle desilitra?
Ehkä olet itse kytkenyt piuhat liian monta kertaa väärin?

Vierailija
53/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oululainen grilli 10v sitten... Kasvishampurilainen oli tavallinen hamppari, johon oli lisätty salaatinlehti.

Vierailija
54/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:19"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Yleisesti jatkoin keskustelua. Mutta kommenttisi todistaa sen että sun ravintolakokemukset rajoittuu ilmeisesti ruotsinlaivan buffaan.

[/quote]

Viimeksi kun söin ravintolassa sain jälkiruoaksi suklaakakkua jonka kanssa oli kirsikkavadelmahilloketta ja kinuskijäätelöä. Minusta oli erittäin kelvollinen jälkiruoka. Suklaakakku on erittäin helppo tehdä lakto-ovovegetaristisena (ei siihen mitään liivatetta, kalaa tai nautaa tarvitse tunkea), myös vegaanisena helppo. Myös juustokakku on hyvin vaivaton liivatteettomana. Minusta on erikoista, ettei kokki tiedä että on olemassa myös jälkiruoka jotka sopivat kasvisruokavalioon. Mutta ehkä se johtuu siitä, että tämä kalaa kasvissyöjille tunkeva kokki on itse töissä siellä ruotsinlaivan buffassa ;)

Vierailija
55/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvisruokaan kuuluu kala, kananmuna ja maitotuotteet. Jos et halunnut mitään niistä, sinun olisi pitänyt pyytää vegaaniruokaa!

Vierailija
56/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:42"]

Kasvisruokaan kuuluu kala, kananmuna ja maitotuotteet. Jos et halunnut mitään niistä, sinun olisi pitänyt pyytää vegaaniruokaa!

[/quote]

Onko pääsi paksu ja umpiluuta? Kala ei ole kasvis!

Vierailija
57/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 16:45"]OT, erittäin moni kasvisruokailija syö kalaa, vegaanit eivät sitten ollenkaan...

[/quote]

Silloin se ei ole kasvis vaan sekaruokavalio.

Vierailija
58/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäminäminä ja minun erikoisruokavalioni. Huomaahan kaikki nyt minutminutminut ja minun erikoisruokavalioni?

Vierailija
59/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:43"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 17:42"]

[/quote]

Onko pääsi paksu ja umpiluuta? Kala ei ole kasvis!

[/quote]

Joo kala ei ole kasvis, mutta kasvisruokaan (vegetaristi) kuuluu kala, munat ja maitotuotteet. Vegaanit eivät syö mitään eläinperäistä, eli vegetaristit ja vegaanit ovat täysin eria asia. Sivistäkää itseänne!

Vierailija
60/241 |
30.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näinä vuosina huomannut, että AINA kun menee ravintolaan ym. tilaisuuteen johon tehdään tilaus etukäteen, täytyy ilmoittaa ruokavalionsa hyvin yksityiskohtaisesti (ei siis vain "kasvisruoka" vaan millaisia rajoituksia ruokavalio pitää sisällään) saadakseen sellaista ruokaa, mitä voi syödä. Ja silloin se onkin normaalisti erinomaista. Ja jos ruokailupaikka valitaan ex-tempore, suurin osa ravintoloista kykenee silloinkin vastaamaan vaatimukseen, jos nyt ei ihan täydellistä saakaan, niin ruokavalioon sopivaa ruokaa jolla pärjää seuraavaan ateriaan.

Mutta on sitten niitäkin, jotka... Huoh. Eivät ymmärrä käsitteitä pesco/lakto/ovovegetaarinen, vegaaninen, gluteiiniton, viljaton, laktoositon, maidoton, tai välttämättä edes simppeliä allergiaa. Ja jotka eivät ammattilaisinakaan ole valmiita paneutumaan. Tätä ihmettelen vain, kun tällainen tavallinen tallaajakin ymmärtää tuollaisien termien eron, ja se nykyään käsittääkseni kuuluu jokaisen ammatillisen tutkinnon suorittaneen yleissivistykseen, MIKSI ravintola-alan yrittäjät eivät varaudu erityisruokavalioisiin asiakkaisiin? Jos kyse on tiettyyn ruokalajiin keskittyneeseen ravintolaan (ns. ketjuravintolan) ymmärrän kyllä, mutta eikö silloinkin markkinoinnin ja viimeistään tarjoilijoiden kouluttamiseen tulisi kuulua asiakkaiden ohjeistaminen? Näköjään ei. Sen sijaan luvataan sopivaa ateriaa, jota ei tarjota ja lopulta laskutetaan tästä turhasta "elämyksestä" jopa kohtuuttomia summia.

Tästä syystä ei ole ollenkaan kohtuutonta tulla mainituksi "suomen paskin ravintola"-listoilta, käytännössähän tuollainen tominta on jopa petos.