Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sairaus on kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
07.01.2022 |

Tuttu sai juuri diagnoosin, parikymppinen. Itselläni ei juuri kokemusta ole, mitä nyt nettiä selailin. Mietityttää tuo uran valinnankin kannalta, että mitä rajoituksia tuo tullessaan vai mitään? Nuori ihminen kumminkin.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvällä, sopivalla ja säännöllisellä lääkityksellä sairaus pysyy hallinnassa. Vaatii myös säännöllistä vuorokausirytmin noudattamista. Terapia voi toimia tukevana tekijänä. Mutta ihmisestä itsestään on kiinni, haluaako itseään hoitaa. Hoitamattomana todella hankala sairaus perheelle ja läheisille.

Terv. jo 23v. kaksisuuntaisen puolisona

Vierailija
2/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein metka kun on mania päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tapauksesta. Voi oireilla lievemmin tai vakavammin mutta tavallinen masennuslääke pahentaa maniaoireita.

Vierailija
4/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutun tuttu osteli ja myi asuntonsa aina manian hetkellä. Ym melko mieletöntä menoa.

Toisaalta yhdellä tutulla on sairaus melko hyvin hallinnassa ja elää aika tavallista elämää. Sai myös lapsen; oli luultavasti pitkäaikainen haaveensa, ja aviomies tuki ja halusi vahvasti lasta myös itse.

Vierailija
5/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Lapsen saaminen/hankkiminen ei ole itsestäänselvyys, koska kaksisuuntainen periytyy melko vahvasti. Sen lisäksi että sairauden kanssa lapsesta huolehtiminen ja kasvattaminen on tavallista haastavampaa.)

Vierailija
6/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin tuohon sairauteen on olemassa erittäin hyvät lääkkeet.  Sairaus pysyy hyvin hallinnassa.

Kunhan vain tuohon sairauteen sairastunut ihminen niitä käyttää.

Pystyy olemaan täysin työelämässä mukana. 

Tosin joskus voi olla sairaslomalla, mutta  ei sen enempää keskimäärin, kuin muutkaan työssäkävijät.

Ovathan monet työntekijät useita kertoja vuodessa pois mm. flunssan, vatsataudin, migreenin tai lasten sairastamisen takia.

Vierailija
7/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se tarkoittaa että kyseessä on psykoosisairaus? Tuleeko niitä psykooseja niin kuin skitsofreniassakin sitten säännöllisesti?

Vierailija
8/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

(Lapsen saaminen/hankkiminen ei ole itsestäänselvyys, koska kaksisuuntainen periytyy melko vahvasti. Sen lisäksi että sairauden kanssa lapsesta huolehtiminen ja kasvattaminen on tavallista haastavampaa.)

Haista suoraan sanottuna p#skaa, kaikki sairaudet eivät sentäs periydy lapsiin.  Ei edes diabetes, taikka epilepsia, syöpä tai muut.

Kyllä lapsen saaminen on aivan itsestäänselvyys myös noita edellä mainitsemilleni ihmisille.

On täysin sattumanvaraista kenelle se peritytyy.

Ja mikä kommentoija on sanomaan, kenelle lapsesta huolehtiminen on haastavaa, myös täysin terveet laiminlyövät lapsiaan, käyttävät runsaasti alkoholia ja voivat olla jopa väkivaltaisia, täysin riippumatta koulutuksesta tai sosiaalisesti korkeasta asemasta.

Kaksisuuntainen  mielialahäiriö voidaan nykyisin hoitaa erittäin tehokkaasti. 

Pelkkää muka tietämyksen esittelyä ja vähättelyä koko kommentti, näkee selvästi, että kirjoittajalla ole mitään käsitystä henkisen puolen sairauksista ja niiden hoidosta nykyaikaisessa lääketieteessä.

Häpeä tollo, että suorastaan kiellät tiettyjä ihmisiä hankkimasta lapsia.

Vierailija
9/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala sairaus! Tietysti lääkkeet auttavat, mutta luin jostain, että 57 % mt -potilaista jättää lääkkeet ottamatta. Kun maaninen vaihe "pukkaa päälle" niin sitten meneekin lujaa.

Vierailija
10/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se tarkoittaa että kyseessä on psykoosisairaus? Tuleeko niitä psykooseja niin kuin skitsofreniassakin sitten säännöllisesti?

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole psykoosi sairaus.

Eikä kaksisuuntaisessa mieliala häiriössä ole mitään harhoja eikä muitakaan vastaavia oireita.

Se on juuri nimensä mukaan sellainen kärjistettynä, että välillä tulee kausia jolloin on touhuaa enemmän ja välillä mieliala on sitten enemmän masennuksen puolella.

Ja taudin asteet vaihtelevat eri ihmisillä.   Sairaus pysyy hyvin tasapainossa tietyllä lääkityksellä.

Sairauden kanssa pärjää työelämässä, mikäli noudattaa lääkärin antamaa lääkitystä.

Vierailija
11/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Ei tule.

Skitsofrenia ja kaksisuuntainen mielialahäiriö  ovat täysin kaksi eri sairautta.

Vierailija
12/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nämä 2suuntaiset on todella rasittavia yleensä. Ei tarvi lääkkeitä kun ei ole sairaudentuntoa. Auotaan päätä kaikille ja maniassa ollaan Euroopan keisareita.

Otetaan 50000e velkaa ja laitetaan "bisnes" pystyyn. Sitten rääytään kun homma kusee eikä uskota et ne lääkkeet vois olla hyvä ottaa... Pysykää kaukana näistä

Vierailija
13/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 2. Tyypin sairaus. Sanotaanko näin että 15 vuotta kärsin masennuksesta ja sitten kerran oli kausi jolloin kärsin hypomaniasta eli kohonneesta mielialasta.

Sain lääkkeet ja nyt kaikki on hyvin, elän erittäin terveellisesti ja olen rakastava vanhempi 11 v lapselle. Käyn vakituisesti töissä ja avomies löytyy.

Vierailija
14/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksisuuntainen mielialahäiriö ei ole psykoosi sairaus.

Eikä kaksisuuntaisessa mieliala häiriössä ole mitään harhoja eikä muitakaan vastaavia oireita.

Se on juuri nimensä mukaan sellainen kärjistettynä, että välillä tulee kausia jolloin on touhuaa enemmän ja välillä mieliala on sitten enemmän masennuksen puolella.

Ja taudin asteet vaihtelevat eri ihmisillä.   Sairaus pysyy hyvin tasapainossa tietyllä lääkityksellä.

Sairauden kanssa pärjää työelämässä, mikäli noudattaa lääkärin antamaa lääkitystä.

No kyllä tuo vaihtelee. Olen asunut ihmisen kanssa, joka sai manioita, joiden yhteydessä todellakin myös psykooseja noin 6 kk välein pahimmillaan.

Lääkkeet heitettiin välillä pois, kun oli niin kivaa maniassa ja luova olo.

Täyttä helvettiä läheisille.

Vierailija
15/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä 2suuntaiset on todella rasittavia yleensä. Ei tarvi lääkkeitä kun ei ole sairaudentuntoa. Auotaan päätä kaikille ja maniassa ollaan Euroopan keisareita.

Otetaan 50000e velkaa ja laitetaan "bisnes" pystyyn. Sitten rääytään kun homma kusee eikä uskota et ne lääkkeet vois olla hyvä ottaa... Pysykää kaukana näistä

Meidän tytär asui tälläisen tunkion kanssa ja ei uskonut ettei kannata.

Nyt onneksi eronnut, mutta välit on tiukat edelleen eikä palaudu ehkä koskaan.

Tämä sairaus on rasite ihmissuhteille.

Vierailija
16/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuttava käyttänyt masennuslääkkeitä? Voivat laukaista kaksisuuntaisen.

Veljelleni on käynyt näin. Niin tykkilääkitys hänellä nyt, että on eläkemies. Näissä lääkkeissä paljon haittoja.

Toivon, että joku asiaan vihkiytynyt vähentää hänen lääkitystä ja hoidoksi muuta sekä vähemmän haitallista.

Vierailija
17/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko mulla epävakaata.. välillä mielialat heittelee.. oon velkaantunut ja sitten usein kiukkunen.. vihainen... ja välillä on hyvä olla ja kaikkee... ei tää helppoa ole.

Vierailija
18/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat itse sellaiselta ihmiseltä johon en koskisi pitkällä tikullakaan.

T. Kaksisuuntaista sairastava

Olen hyvin avoin, ajattelevainen, psykologiasta kiinnostunut, useita harrastuksia ja kiinnostuksenkohteita, kuten maalaus, remontointi, viherkasvit, kirjallisuus.

Olen huumorintajuinen ja kiltti ihminen.

Vierailija
19/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen mielialahäiriö on aivokemian epätasapaino ja kuuluu samaan ryhmään kun masennus. Lääke auttaa eikä sairaus liity henkilön persoonallisuuteen.

Persoonallisuushäiriöt on ihan erikseen.

Vierailija
20/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1-tyypin bipo, ollut psykoosissakin. Lääkityksellä mun osalta pystytään pitämään maniat kyllä kurissa, mut olo on aika alavireinen useimmiten. Työelämässä olen aina ollut, muutama vuosi yhteensä sairaslomilla. Kyllä sitä aikamoista sotkua on tullut saatua aikaan joskus maniassa. Velkaa, ihmissuhdesotkuja, alkoholin kanssa läträämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi