Millainen sairaus on kaksisuuntainen mielialahäiriö?
Tuttu sai juuri diagnoosin, parikymppinen. Itselläni ei juuri kokemusta ole, mitä nyt nettiä selailin. Mietityttää tuo uran valinnankin kannalta, että mitä rajoituksia tuo tullessaan vai mitään? Nuori ihminen kumminkin.
Kommentit (96)
En ihan ymmärrä tuota, että sanotaan aina, että kaksisuuntainen on raskaampaa kuin pelkkä masennus. Olen sairastanut masennusta. Rankkaa sekin on.
Miten se olisi erityisen rankkaa, kun maniasta tippuu masennukseen? Ainakin on niitä hyviä ja toimeliaita kausia.
Vierailija kirjoitti:
En ihan ymmärrä tuota, että sanotaan aina, että kaksisuuntainen on raskaampaa kuin pelkkä masennus. Olen sairastanut masennusta. Rankkaa sekin on.
Miten se olisi erityisen rankkaa, kun maniasta tippuu masennukseen? Ainakin on niitä hyviä ja toimeliaita kausia.
Masennuksessa kaikki on jatkuvasti huonosti, enemmän tai vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku kaksisuuntainen vastata tähän? Mitä siitä jos tippuu onnensa kukkuloilta? Et sä kuitenkaan tiedosta sitä, kun olet masentunut. Sen unohtaa nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Sille kaksisuuntaisuudelle on syynsä. Meinaatko että sairastat sitä vain sillon kun tulee niitä tiettyjä oireita esille? Kaikista selkeintä olisi kun puhuisitte vain avoimesti kaikesta, silloin on myös parasta auttaa. Oireita tulee ja menee mutta tarvittavat muutokset olisi tehtävä. Olo tasaantuu kun tunteetkin tasaantuvat mutta olisi suositeltavaa ettei jatketa huonoja valintoja tai jätetä niitä muutoksia tekemättä. Kaikella on vaikutusta aina sinne tulevaisuuteen. Keskittykää onnellisuuteenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi erityisen rankkaa, kun maniasta tippuu masennukseen? Ainakin on niitä hyviä ja toimeliaita kausia.Sille kaksisuuntaisuudelle on syynsä. Meinaatko että sairastat sitä vain sillon kun tulee niitä tiettyjä oireita esille? Kaikista selkeintä olisi kun puhuisitte vain avoimesti kaikesta, silloin on myös parasta auttaa. Oireita tulee ja menee mutta tarvittavat muutokset olisi tehtävä. Olo tasaantuu kun tunteetkin tasaantuvat mutta olisi suositeltavaa ettei jatketa huonoja valintoja tai jätetä niitä muutoksia tekemättä. Kaikella on vaikutusta aina sinne tulevaisuuteen. Keskittykää onnellisuuteenne.
Se on käsittääkseni pysyvä sairaus. Niin on minunkin masennukseni. Mutta mietin tosissaan sitä, että mikä tekee siitä rankemman kuin pelkkä masennus? Joskus minulla on tasaista ja ihan hyvää, ja sitten iskee masennus. En silloin enää muista sitä hyvää kautta. Miksi se olisi erillaista kaksisuuntaisessa? Tietty maniassa tulee sössityt raha-asiat ja ihmissuhteet. Mutta masentuneena niitä ei edes pääse kehittymään. Olen keskivaikeasti masentunut.
Vinkiksi vielä, vastuunkanto on hyvin olennaisessa osassa koko ihmistä. Unohtakaa myös narsisminne ja kaikki ilkeys sekä pahantahtoisuus.
Katkeruus tulee käsitellä ja hyväksyä asiat. Asiat kannattaa hoitaa mutta unohtakaa myös turhat kostoretket.
Asioihin tulee suhtautua.
Kannattaa siis kasvattaa sitä luonnetta.
Näin pääsee parhaiten eteenpäin.
Keskivaikeasti masentuneena koko elämä on melankoliaa. Tai lääkkeillä tasaista ja turtaa. Ei niitä huippuhetkiä.
Ja kuten kirjoitin, niin masennuksen syvässä kuopassa en muista edes sitä tasaista ja hyvää. Sitä on niin siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi erityisen rankkaa, kun maniasta tippuu masennukseen? Ainakin on niitä hyviä ja toimeliaita kausia.Sille kaksisuuntaisuudelle on syynsä. Meinaatko että sairastat sitä vain sillon kun tulee niitä tiettyjä oireita esille? Kaikista selkeintä olisi kun puhuisitte vain avoimesti kaikesta, silloin on myös parasta auttaa. Oireita tulee ja menee mutta tarvittavat muutokset olisi tehtävä. Olo tasaantuu kun tunteetkin tasaantuvat mutta olisi suositeltavaa ettei jatketa huonoja valintoja tai jätetä niitä muutoksia tekemättä. Kaikella on vaikutusta aina sinne tulevaisuuteen. Keskittykää onnellisuuteenne.
Se on käsittääkseni pysyvä sairaus.
Ei voi verrata näitä keskenään tällä tavalla.
Älä ihmettele jos masentaa tuolla elämäntyylillä.
Ota vakavat asiat vakavasti.
Muuten sössit itsesi vain ihan kokonaan. Siitä ei seuraa sinulle mitään hyvää.
Älä odota pelastajia, pelasta itse itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mielestäni voin verrata. Kun aina sanotaan, että kaksisuuntainen on rankkaa. Niin siis mietin, että mikä tekee siitä rankempaa kuin olla kokoajan masentunut? Kun on joku tunne päällä, niin et muista, mitä oli eilen. Minusta kaksisuuntaiset uhriutuu.
Kyllä mielestäni voin verrata. Kun aina sanotaan, että kaksisuuntainen on rankkaa. Niin siis mietin, että mikä tekee siitä rankempaa kuin olla kokoajan masentunut? Kun on joku tunne päällä, niin et muista, mitä oli eilen. Minusta kaksisuuntaiset uhriutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se olisi erityisen rankkaa, kun maniasta tippuu masennukseen? Ainakin on niitä hyviä ja toimeliaita kausia.Sille kaksisuuntaisuudelle on syynsä. Meinaatko että sairastat sitä vain sillon kun tulee niitä tiettyjä oireita esille? Kaikista selkeintä olisi kun puhuisitte vain avoimesti kaikesta, silloin on myös parasta auttaa. Oireita tulee ja menee mutta tarvittavat muutokset olisi tehtävä. Olo tasaantuu kun tunteetkin tasaantuvat mutta olisi suositeltavaa ettei jatketa huonoja valintoja tai jätetä niitä muutoksia tekemättä. Kaikella on vaikutusta aina sinne tulevais
No siis joo, voihan niitä nyt halutessaan verrata. Varmasti uhriutuvatkin, täytyisi suhtautua ja ottaa sitä vastuuta. Masennus on kuitenkin eri asia ja sitäkin on erilaista. Ymmärrän että sekin on varmasti rankkaa, varsinkin jos olokin vielä menee voimattomaksi.
Niin, ainakin kaksisuuntaisessa on maniavaihe, joka voi olla hyväkin. Hyvät muistot, meno päällä. Paljon tunteita ja elämää. Täyttä elämää. En nää sitä välttämättä huonona. Rahaa saattaa menettää, mutta rahaa on tullutkin, koska on ylirohkea.
Pelkässä masennuksessa ei ole mitään. Ei edes mahdollisuutta rahan tuloon (tai menettämiseen). Olet lamaantunut.
Masennus jaetaan lievään, keskivaikeaan ja vaikeaan. En tiedä, kuinka paljon on eroa eri masennuksen laadulla, jos elämä on ahdistavaa.
En tarkoittanut, että pitää ottaa vastuuta. Jos olet sairas, niin et pysty. Lähinnä pohdin vain sitä, että miksi se olisi sen rankempaa, kuin pelkkä masennus. Koska omasta mielestäni kun on tunne, niin se on. En muista silloin tasaista vaihetta.
Tosin paikka vaikuttaa. Kotona on turvallista. Masentuneena vieraassa paikassa on ahdistavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuttava käyttänyt masennuslääkkeitä? Voivat laukaista kaksisuuntaisen.
Veljelleni on käynyt näin. Niin tykkilääkitys hänellä nyt, että on eläkemies. Näissä lääkkeissä paljon haittoja.
Toivon, että joku asiaan vihkiytynyt vähentää hänen lääkitystä ja hoidoksi muuta sekä vähemmän haitallista.
Tuosta asiantuntijatkin kiistelevät, että milloin lääkityksen aiheuttaessa manian diagnosoidaan kaksisuuntainen. Ennen oli käytäntö, ettei yleensä ensimmäisestä diagnosoitu kaksisuuntaista (pidettiin lääkkeen sivuoireena, jos ei toistunut ilman lääkettä).
Vierailija kirjoitti:
Kamala sairaus! Tietysti lääkkeet auttavat, mutta luin jostain, että 57 % mt -potilaista jättää lääkkeet ottamatta. Kun maaninen vaihe "pukkaa päälle" niin sitten meneekin lujaa.
Ei ne lääkkeet aina auta, vaikka ne ottaisikin.
Äidilläni on kaksisuuntainen. Lääkkeillä pysyy aisoissa, mutta oikean hoidon löytymiseen meni kauan, oman lapsuuteni tasapainon kannalta liian kauan. Lapsuus oli osittain aika kaoottista ja turvatonta, elettiin äidin mielialanvaihteluiden mukaan ja yritettiin tasoitella niitä. Olin pieni tukihenkilö, lohduttaja, terapeutti ja välillä likasanko.
Ei ole peritynyt minulle tai sisaruksilleni. Uskon että hyvällä hoidolla ja hoitotahdolla on aivan mahdollista olla hyvä vanhempi, ja olihan äitinkin sitä välillä. Meillä vain yritettiin esittää että mitään ongelmaa ei ole.
Varmasti yksi raskaimpia sairauksia, mitä olen asiasta lukenut. Elämänhallinta voi mennä isosti pieleen, jos ei tunnisteta ajoissa.
Kaksisuuntainen voi olla todella kuluttava sairaus. Nykyään itselläni pääosin hoitotasapainossa, mutta aikanaan vaihtelut manioiden ja masennuskausien välillä olivat nopeahkoja, masennuksesta nouseminen vaati aina enemmän aikaa ja voimavaroja. Arvaamaton käytökseni kulutti myös läheisiäni, heidän oli vaikea ennakoida että olenko tänään perustamassa yrityksen vai hyppäämässä sillalta.
Nykyään on masennuslääkkeet ja tasaavat, syksyisin tulee pienehkö droppi mutta sen kanssa on helppo elää verrattuna aiempaan sekoiluun.
Turkista tuli niitä gigoloita tyttöjen rahojen perässä huijaamaan ja huumeita myymään niin ne tunkeutui asuntoihin vaatimaan lisää. Tästä syystä meni ja menee monen tytön elämä sekaisin.