Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sairaus on kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
07.01.2022 |

Tuttu sai juuri diagnoosin, parikymppinen. Itselläni ei juuri kokemusta ole, mitä nyt nettiä selailin. Mietityttää tuo uran valinnankin kannalta, että mitä rajoituksia tuo tullessaan vai mitään? Nuori ihminen kumminkin.

Kommentit (96)

Vierailija
21/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä 2suuntaiset on todella rasittavia yleensä. Ei tarvi lääkkeitä kun ei ole sairaudentuntoa. Auotaan päätä kaikille ja maniassa ollaan Euroopan keisareita.

Otetaan 50000e velkaa ja laitetaan "bisnes" pystyyn. Sitten rääytään kun homma kusee eikä uskota et ne lääkkeet vois olla hyvä ottaa... Pysykää kaukana näistä

Hv

Vierailija
22/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin tuohon sairauteen on olemassa erittäin hyvät lääkkeet.  Sairaus pysyy hyvin hallinnassa.

Kunhan vain tuohon sairauteen sairastunut ihminen niitä käyttää.

Pystyy olemaan täysin työelämässä mukana. 

Tosin joskus voi olla sairaslomalla, mutta  ei sen enempää keskimäärin, kuin muutkaan työssäkävijät.

Ovathan monet työntekijät useita kertoja vuodessa pois mm. flunssan, vatsataudin, migreenin tai lasten sairastamisen takia.

Niin, useimmille löytyy sopiva lääkitys. Kaikille ei. Itselleni ei sopivaa lääkettä löytynyt, joten ilman on pärjättävä. Oireet ovat lieviä, mutta rasittavat perhettä kuitenkin niin, että niiden vuoksi minulla on välit poikki yhteen aikuisista lapsistani. Parhaallakin lääkityksellä olisin työkyvytön ympäri vuoden, mutta ilman lääkitystä työkykyni on alentunut vain n. 3-4 kk/vuosi. Sillä parhaimmalla lääkkeellä ongelmana oli keskittymiskyvyttömyys ja muistiongelmat. Ilman lääkitystä pystyn tekemään vaikeimpinakin masennuskausina ei-sosiaalista työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tyyppi 1 ja 2 eroaa toisistaan?

Vierailija
24/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nämä 2suuntaiset on todella rasittavia yleensä. Ei tarvi lääkkeitä kun ei ole sairaudentuntoa. Auotaan päätä kaikille ja maniassa ollaan Euroopan keisareita.

Otetaan 50000e velkaa ja laitetaan "bisnes" pystyyn. Sitten rääytään kun homma kusee eikä uskota et ne lääkkeet vois olla hyvä ottaa... Pysykää kaukana näistä

Kuulostat itse sellaiselta ihmiseltä johon en koskisi pitkällä tikullakaan.

T. Kaksisuuntaista sairastava

Olen hyvin avoin, ajattelevainen, psykologiasta kiinnostunut, useita harrastuksia ja kiinnostuksenkohteita, kuten maalaus, remontointi, viherkasvit, kirjallisuus.

Olen huumorintajuinen ja kiltti ihminen.

Mä nyt vaan kerroin omt huomioni näistä tapauksista mitä olen seurannut.

Kivat sulle jos osaat käyttäytyä turha ottaa nokkiis kun olet selvästi poikkeus.

Vierailija
25/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin avoin, ajattelevainen, psykologiasta kiinnostunut, useita harrastuksia ja kiinnostuksenkohteita, kuten maalaus, remontointi, viherkasvit, kirjallisuus.

Kivat sulle jos osaat käyttäytyä turha ottaa nokkiis kun olet selvästi poikkeus.

Bipot ovat kaikki erilaisia persooniltaan, varmaan osa onkin tuollaisia kuin kuvasit. Älä silti niputa meitä kaikkia samaan muottiin.

Vierailija
26/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tyyppi 1 ja 2 eroaa toisistaan?

Tyyppi 2 on lievempi, etenkin maanisien kausien osalta. Eli ei ole varsinaista maniaa, vaan lievempää hypomaniaa.

Vierailija
27/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään kelju sairaus että diagnoosin saa aika helposti ja se sitten seuraa lopunelämää. Diagnoosi kaivetaan esiin esim. työhöntulotarkastuksissa ja vaikka ei olisi mitään oireita kumpaankaan suuntaan niin se laitetaan "sairauden tunnottomuuden" piikkiin.

Vierailija
28/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin toimivalla lääkityksellä olevaa kaksisuuntaista et edes tunnista kaksisuuntaiseksi. Hän voi olla esim. 30 vuotta täysin oireeton, ja elää ihan normaalia elämää.

Vierailija
29/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikea, vaikea, vaikea. 

Vierailija
30/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

mania tekee naisista ihania nymphoja

Vierailija
31/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sairaus todettiin podettuani kliinistä masennusta 12-vuotiaasta lähtien eikä mikään masennuslääkitys siihen auttanut. Olin 42 kun sain tämän diagnoosin ja hiukan myöhemmin eläkkeen. Maniaa en ole koskaan potenut, ainoastaan kohonnutta mielialaa eli hypomaniaa. Eli tyyppiä 2 sairastan.

Ainut lääkkeeni on uniongelmiin käyttämäni ketipinor pienimmällä vaikuttavalla annoksella sekä, valitettavasti, työkyvyttömyyseläke.

Olen tunnollinen ja empaattinen sekä introvertti ihminen, joten paloin asiantuntijatyössäni loppuun velvollisuudentuntoisena puurtajana, joka ei pystynyt nukkumaan omilta ja toisten murheilta.

Nyt kun saan levätä riittävästi ja karsia stressin ja ärsykkeet vähiin, olen ollut remissiossa vuodesta 2013. Eli voin hyvin. Tulen toimeen kaikkien kanssa.

Kohdallani sairaus oireili masennuksena ja ärtyvyytenä. En pelannut omaisuuksia enkä luullut olevani jumala. En ollut riippuvainen mistään. Seksuaalisesti olin ja olen aika hurja, mutta aina kahden kesken.

Kaksisuuntaisen voi sekoittaa adhd:hen ja rajatilapersoonallisuuteen. Perinnöllisyyttä on, mutta vain alttius peritään kuten diabeteksessa ja monessa muussa sairaudessa. Sairauden laukaisee jokin ympäristötekijä, jota ei tunneta. Ties vaikka virusinfektio.

Vierailija
32/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Lapsen saaminen/hankkiminen ei ole itsestäänselvyys, koska kaksisuuntainen periytyy melko vahvasti. Sen lisäksi että sairauden kanssa lapsesta huolehtiminen ja kasvattaminen on tavallista haastavampaa.)

Haista suoraan sanottuna p#skaa, kaikki sairaudet eivät sentäs periydy lapsiin.  Ei edes diabetes, taikka epilepsia, syöpä tai muut.

Kyllä lapsen saaminen on aivan itsestäänselvyys myös noita edellä mainitsemilleni ihmisille.

On täysin sattumanvaraista kenelle se peritytyy.

Ja mikä kommentoija on sanomaan, kenelle lapsesta huolehtiminen on haastavaa, myös täysin terveet laiminlyövät lapsiaan, käyttävät runsaasti alkoholia ja voivat olla jopa väkivaltaisia, täysin riippumatta koulutuksesta tai sosiaalisesti korkeasta asemasta.

Kaksisuuntainen  mielialahäiriö voidaan nykyisin hoitaa erittäin tehokkaasti. 

Pelkkää muka tietämyksen esittelyä ja vähättelyä koko kommentti, näkee selvästi, että kirjoittajalla ole mitään käsitystä henkisen puolen sairauksista ja niiden hoidosta nykyaikaisessa lääketieteessä.

Häpeä tollo, että suorastaan kiellät tiettyjä ihmisiä hankkimasta lapsia.

Mun miehellä on bipo. On välillä kyllä todella haastavaa, hän on itse sitä mieltä että ei välttämättä isäksi kykene vaikka lapsista pitääkin.

Tiesin diagnoosin toki jo ennenkuin alettiin seurustelemaan, mutta on tämä ollut sellaista vuoristorataa etten uudestaan lähtisi. Nyt on ehkä ekaa kertaa löytynyt toimiva lääke, joka on ihan hemmetin kallis mutta selkeästi tasapainottanut miestä ja nyt hän vasta on hyväksynyt sen, että saattaa syödä lääkkeitä lopun ikää eikä niitä ole varaa looettaa.

Aiemmin on aina lopettanut kun olo on alkanut paranemaan ja sit on mentykin tosi lujaa alaspäin, harhaisia ajatuksia, riitelyä, ei hillitse impulssejaan yhtään, parhaillaan mennyt psykoosiin ja osastolle sähköhoitoon. On myös ollut väkivaltainen mua kohtaan kohtauksissaan ja poliiseja ja ambulanssia on jouduttu soittamaan useampaan otteeseen kun uhkailee itsemurhalla.

Kyllä mä ainakin miettisin niitä lapsia että kannattaako tähän niitä tuoda kun ei oikein ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Itselläkin on omat mt-ongelmani, kykeneekö kaksi hullua kasvattamaan tasapainoista ihmisolentoa yhdessä. Ihan hyvä niitä on miettiä.

33/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksisuuntainen, aikaisempi nimitys kuvasti tätä paremmin, maanis depressiivinen.

Eli välillä on maanisia vaiheitä ja sitten taas depressiivisiä.

Vierailija
34/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen nainen potee tätä tautia ei vaan ole tiedostanut sitä

Vierailija
35/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Lapsen saaminen/hankkiminen ei ole itsestäänselvyys, koska kaksisuuntainen periytyy melko vahvasti. Sen lisäksi että sairauden kanssa lapsesta huolehtiminen ja kasvattaminen on tavallista haastavampaa.)

Haista suoraan sanottuna p#skaa, kaikki sairaudet eivät sentäs periydy lapsiin.  Ei edes diabetes, taikka epilepsia, syöpä tai muut.

Kyllä lapsen saaminen on aivan itsestäänselvyys myös noita edellä mainitsemilleni ihmisille.

Ja mikä kommentoija on sanomaan, kenelle lapsesta huolehtiminen on haastavaa, myös täysin terveet laiminlyövät lapsiaan, käyttävät runsaasti alkoholia ja voivat olla jopa väkivaltaisia, täysin riippumatta koulutuksesta tai sosiaalisesti korkeasta asemasta.

Pelkkää muka tietämyksen esittelyä ja vähättelyä koko kommentti, näkee selvästi, että kirjoittajalla ole mitään käsitystä henkisen puolen sairauksista ja niiden hoidosta nykyaikaisessa lääketieteessä.

Mun miehellä on bipo. On välillä kyllä todella haastavaa, hän on itse sitä mieltä että ei välttämättä isäksi kykene vaikka lapsista pitääkin.

Tiesin diagnoosin toki jo ennenkuin alettiin seurustelemaan, mutta on tämä ollut sellaista vuoristorataa etten uudestaan lähtisi. Nyt on ehkä ekaa kertaa löytynyt toimiva lääke, joka on ihan hemmetin kallis mutta selkeästi tasapainottanut miestä ja nyt hän vasta on hyväksynyt sen, että saattaa syödä lääkkeitä lopun ikää eikä niitä ole varaa looettaa.

Aiemmin on aina lopettanut kun olo on alkanut paranemaan ja sit on mentykin tosi lujaa alaspäin, harhaisia ajatuksia, riitelyä, ei hillitse impulssejaan yhtään, parhaillaan mennyt psykoosiin ja osastolle sähköhoitoon. On myös ollut väkivaltainen mua kohtaan kohtauksissaan ja poliiseja ja ambulanssia on jouduttu soittamaan useampaan otteeseen kun uhkailee itsemurhalla.

Kyllä mä ainakin miettisin niitä lapsia että kannattaako tähän niitä tuoda kun ei oikein ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Itselläkin on omat mt-ongelmani, kykeneekö kaksi hullua kasvattamaan tasapainoista ihmisolentoa yhdessä. Ihan hyvä niitä on miettiä.

Kuulostaa meidän entiseltä väsyttää.

Hänellä oli edellisestä liitosta useampia lapsia ja ikävä kyllä lapset kärsivät isänsä sekoiluista paljon.

Näin epävakaan kanssa en haluaisi lapsia.

Vierailija
36/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa meidän entiseltä väsyttää.

Hänellä oli edellisestä liitosta useampia lapsia ja ikävä kyllä lapset kärsivät isänsä sekoiluista paljon.

Näin epävakaan kanssa en haluaisi lapsia.

×vävyltä eikä väsyttää

Vierailija
37/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muotisairaus. Vähän kuin ADHL, määrät tulee kasvamaan. Nuoren sekoilut menee vielä nuoruuden piikkiin, mutta kun nämä +30v jämähtäneet pistää omaisuutensa ja ihmissuhteensa "maniassa" niin joku nimityshän sille on saatava. Loppuelämän vapaakortti käyttäytyä miten vaan. Jos ei jaksa sekoilla niin aina voi masentua ja sillä hakea huomiota ja tukea.

Vierailija
38/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinällään kelju sairaus että diagnoosin saa aika helposti ja se sitten seuraa lopunelämää. Diagnoosi kaivetaan esiin esim. työhöntulotarkastuksissa ja vaikka ei olisi mitään oireita kumpaankaan suuntaan niin se laitetaan "sairauden tunnottomuuden" piikkiin.

Diagnoosin helppous liittyy taudinkuvan tyypillisyyteen ja vakavuuteen. Sehän vaihtelee, eivätkä suinkaan kaikki mene ympäri seiniä maniassa. Maniaan liittyy tuo sairaudentunnottomuus. Kaikki on vain omasta mielestä loistavasti, mutta ympäristö näkee koheltamisen.

On myös monopolaarinen muoto.

Pahin muoto on syklotymia, jossa mielialavaihtelut ovat nopeita ja äärimmäisiä. Jopa muutaman tunnin välein syöksytään taivaasta helvettiin ja toisinpäin.

Vierailija
39/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin jäämään eläkkeelle jo parikymppisenä. Minulla sairaus näkyy ennen kaikkea stressinsietokyvyttömyytenä, joka on mahdoton yhtälö nykytyöelämän kanssa. Elän hyvin rauhallista, ennakoitavaa ja järkevää elämää, somaattisten sairauksien vuoksi vain 1 mielialantasaajalääke sopii bentsojen lisäksi.

Vierailija
40/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muotisairaus. Vähän kuin ADHL, määrät tulee kasvamaan. Nuoren sekoilut menee vielä nuoruuden piikkiin, mutta kun nämä +30v jämähtäneet pistää omaisuutensa ja ihmissuhteensa "maniassa" niin joku nimityshän sille on saatava. Loppuelämän vapaakortti käyttäytyä miten vaan. Jos ei jaksa sekoilla niin aina voi masentua ja sillä hakea huomiota ja tukea.

Ei mikään muotisairaus, vaan geneettinen alttius, joka on hiljattain löydetty. Liittyy saman geenin mutaatioon kuin masennus, skitsofrenia, adhd ja autismi.

Toki niin yleinen, että lähes jokainen jotain tai useaa näistä kantaa, todennäköisesti sinäkin.

Näissä on se kiva piirre, ettei tiedetä, mikä sairauden laukaisee.

https://www.apa.org/monitor/2013/05/disorders

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yksi