Millainen sairaus on kaksisuuntainen mielialahäiriö?
Tuttu sai juuri diagnoosin, parikymppinen. Itselläni ei juuri kokemusta ole, mitä nyt nettiä selailin. Mietityttää tuo uran valinnankin kannalta, että mitä rajoituksia tuo tullessaan vai mitään? Nuori ihminen kumminkin.
Kommentit (96)
Jos lääkitystä ei ota, vaan käyttää itsehoitolääkkeenä päihteitä, on hel vetti irti. Sopivan lääkityksen löytyminen ja sen ottaminen on tärkeää.
Maniaa on kiva seurata, niin sekopäistä touhua, depressioo ei jaksa kukaan
Isälläni on diagnosoitu kaksisuuntainen jo ennen kun synnyin. Hänellä ainakin sairaus on pysynyt pääsääntöisesti hyvin aisoissa oikean lääkityksen ansiosta. Aina on tullut huonompia kausia välillä, mutta hyvin voi olla myös 5-10 vuotta väliä, että koko sairautta ei isommin edes huomaa. Nykyään vanhenemisen ja muiden sairauksien tuomat haasteet ovat pahentaneet kaksisuuntaista aika paljon. Useampaan eri sairauksiin lääkkeet tuovat haasteita.
Nykyään(viimeisen 7 vuoden sisällä) on ollut useampi osastojakso(2-8vkoa), kun vointi ja univaikeudet ovat menneet niin huonoiksi. Tähän on liittynyt muutamia psykooseja ja suurta sekavuutta/harhaisuutta.
Mä en itse koe, että olisin itse lapsena kärsinyt isäni sairauden takia. Toisaalta minulla äiti, joka on henkisesti hyvin vahva ja pääsääntöisesti kannatellut perhettä isän voinnin ollessa huonompi. Minulla siis myös kaksi sisarusta.
Isäni on ollut aina todella rakastava ja huolehtiva isä meille lapsille, vaikka ei tätä ehkä aina väsyneen ole jaksanut/osannut näyttääkään.
Vierailija kirjoitti:
Maniaa on kiva seurata, niin sekopäistä touhua, depressioo ei jaksa kukaan
No ei todellakaan ole 😳
Ensinnäkin täytyy muistaa että 2-suuntaista on olemassa 1-tyyppi (maniat kovempia) ja 2-tyyppi (maniat lievempiä).
hoitamattomana sairaus voi aiheuttaa monen näköistä sotkua ja haittaa, mutta oikeanlaisella lääkityksellä ja muulla hoidolla pystyy moni bipo elämään täysin normaalia elämää. Sairaus ei ole osa persoonaa, eikä tee ihmisestä pahaa tai huonompaa. Kyseessä on sairaus samalla lailla kuin diabetes tai verenpainetauti.
totta on, että kaksisuuntainen on vahvasti periytyvä sairaus. Tämä ei kuitenkaan ole este lapsien hankkimiselle, mutta on tietysti hyvä tiedostaa. Kaksisuuntaista sairastava vanhempi voi olla aivan yhtä hyvä vanhempi kuin kuka tahansa muukin.
Varmasti moni meistä on tavannut ihmisen joka sairastaa kaksisuuntaista, eikä edes tiedä että henkilöllä on tämä sairaus. Muistetaan myös, että kyseessä on sairaus joka ei tee kenestäkään sen huonompaa ihmistä.
Lähipiirissä kahdella ko sairaus. Toisella pysynyt vuosikymmeniä suht tasapainossa ja on työelämässä. Toinen henkilö ei ole ollut yhtä onnekas. Tulevaisuutta ei voi ennustaa. On hienoa, jos voit olla tukena ystävällesi. Sairaus on varmasti hänelle järkytys ja vie voimia.
Hyvin yleinen, ollut ennenkin aina.
Kaikkea on dramatisoitu ja demonisoitu.
Suosittelen vain huolehtimaan siitä että voi hyvin ja on itselleen rehellinen kaikesta eikä valehtele muille tai käytä hyväksi ketään.
Omista ongelmista on otettava vastuu, ei saa syytellä muita eikä olla muille ilkeä.
Periaatteessa siis ei kannata edes ajatella koko diagnoosia vaan huolehtia siitä omasta hyvinvoinnista ettei sairastuta itseään lisää.
Mulla on 3-suuntainen mielialahäiriö, jossa masennus, mania ja psykoositilat vaihtelevat. Olen hyvin vainoharhainen ihminen, skeptinen ja epäilen kaikkea mahdollista, ja usein epäilyt osoittautuvat oikeansuuntaisiksi. Virallinen diagnoosi mulla on skitsoaffektiivinen häiriötila, jossa pahinta on psykoottinen mania, josta kerrotaan mm. elokuvassa Hohto.
Pahimmillaan en tiedä tietä sisään enkä ulos. Tämä on hyvin kiusallinen tilanne, kun mieli on labyrintissä.
No, mikä ei tapa, ahdistaa vain.
Yksi viheliäisimmistä sairauksista! Masennuksessa itsemurha vaanii ja maniassa on kuin jumalasta seuraava ja yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3-suuntainen mielialahäiriö, jossa masennus, mania ja psykoositilat vaihtelevat. Olen hyvin vainoharhainen ihminen, skeptinen ja epäilen kaikkea mahdollista, ja usein epäilyt osoittautuvat oikeansuuntaisiksi. Virallinen diagnoosi mulla on skitsoaffektiivinen häiriötila, jossa pahinta on psykoottinen mania, josta kerrotaan mm. elokuvassa Hohto.
Pahimmillaan en tiedä tietä sisään enkä ulos. Tämä on hyvin kiusallinen tilanne, kun mieli on labyrintissä.
Tunnistan tyyliäsi. Ethän vain leiki palstalla vakavilla asioilla? Kannattaa pohtia sitä omaa toimintaa.
Jos olet yksi saatana niin sitähän myös saat itsestäsi takaisin ja kärsitkin itsessäsi.
Ole rehellinen siitä mistä ongelmasi johtuvat.
Vierailija kirjoitti:
Yksi viheliäisimmistä sairauksista! Masennuksessa itsemurha vaanii ja maniassa on kuin jumalasta seuraava ja yläpuolella.
Ei ole mikään lääkkeillä parannettava sairaus vaan psyykkistä sairastumista.
Kannattaa pohtia omaa toimintaa, sisäistä maailmaa ja omia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan tyyliäsi. Ethän vain leiki palstalla vakavilla asioilla? Kannattaa pohtia sitä omaa toimintaa.
Jos olet yksi saatana niin sitähän myös saat itsestäsi takaisin ja kärsitkin itsessäsi.
On mulla oikeasti skitsoaffektiivinen häiriö, jossa kuvatut mielentilat ovat totta. Tiedän aivan liiankin hyvin, mitä psykoottinen mania oikeasti on. Olen oppinut, että resilienssi on hyvin tärkeä asia. Sitä toivoisi oikeasti monelle lisää. Se on se, joka viime kädessä pelastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla oikeasti skitsoaffek
Entäs, keskittyisitkö lähinnä itseesi ja omaan käyttäytymiseesi sekä omiin ongelmiisi? Et voi vaatia keneltäkään mitään. Elä kuten neuvot muita.
Perin kaksisuuntaisen äidiltäni. Lapsuuteni oli järkyttävä ja turvaton, päätin jo nuorena etten itse hanki lapsia. Oma sairauteni puhkesi avioeron yhteydessä kolmekymppisenä, oikeaan diagnoosin meni vuosia. Sain lopulta sopivan lääkityksen ja olen kohtuu kunnossa, huonomminkin olisi voinut käydä. Tylsä, tasapainoinen elämä on eduksi kaksisuuntaisen aisoissa pitämisessä.
Rahasta niitä kouluja käydään ja opettajat saa rahapajan kunhan nyt jotain keksitään . Ei ole mitään kahteen suuntaan tautia . Joo toinen puoli meni ostajan jäätelön ja toinen puoli banaanin. Aamulla väsytti illalla oli virkeä kofeiini annosmäärän mukaan. Välillä innostuu välillä ei. Ei kukaan terve ihminen ole muuta kuin toisten ihmisten ilkeyden ja muuttamispakkomielteen kohteena. Useimmat naiset iskee miehen MUUTTAAKSEEN TÄMÄN. Eihän nyt kukaan voi toisen ihmisen historiaa alkaa muuttamaan joka on tehnyt työtä opiskellut elänyt jo ennen. Ei kuulkaa lopettakaa. Uskontolahkot vielä ton päälle kiduttaa ihmisiä. Ei voi töitä tehdä kun joku vainoaa.
Just ja joku terveys työläinen rupee itse ties missä. Mutta palkka juoksee.
Toi kansa laulaja ikänsä tehnyt töitä ja opiskellut kuin esiintynyt niin mitä te sitä tautiluokittelette. Nää on uskontolahkojen touhuja !!
Taas joku lestahellari ortodoksilahko kimpussa. Tai jehovat.
Kunpa ns. terveetkin miettisivät. Voimia teille ja kaikkea hyvää. Monesti tämä tauti helpottaa iän myötä.