Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen sairaus on kaksisuuntainen mielialahäiriö?

Vierailija
07.01.2022 |

Tuttu sai juuri diagnoosin, parikymppinen. Itselläni ei juuri kokemusta ole, mitä nyt nettiä selailin. Mietityttää tuo uran valinnankin kannalta, että mitä rajoituksia tuo tullessaan vai mitään? Nuori ihminen kumminkin.

Kommentit (96)

Vierailija
41/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

(Lapsen saaminen/hankkiminen ei ole itsestäänselvyys, koska kaksisuuntainen periytyy melko vahvasti. Sen lisäksi että sairauden kanssa lapsesta huolehtiminen ja kasvattaminen on tavallista haastavampaa.)

Haista suoraan sanottuna p#skaa, kaikki sairaudet eivät sentäs periydy lapsiin.  Ei edes diabetes, taikka epilepsia, syöpä tai muut.

Kyllä lapsen saaminen on aivan itsestäänselvyys myös noita edellä mainitsemilleni ihmisille.

On täysin sattumanvaraista kenelle se peritytyy.

Ja mikä kommentoija on sanomaan, kenelle lapsesta huolehtiminen on haastavaa, myös täysin terveet laiminlyövät lapsiaan, käyttävät runsaasti alkoholia ja voivat olla jopa väkivaltaisia, täysin riippumatta koulutuksesta tai sosiaalisesti korkeasta asemasta.

Kaksisuuntainen  mielialahäiriö voidaan nykyisin hoitaa erittäin tehokkaasti. 

Pelkkää muka tietämyksen esittelyä ja vähättelyä koko kommentti, näkee selvästi, että kirjoittajalla ole mitään käsitystä henkisen puolen sairauksista ja niiden hoidosta nykyaikaisessa lääketieteessä.

Häpeä tollo, että suorastaan kiellät tiettyjä ihmisiä hankkimasta lapsia.

Mun miehellä on bipo. On välillä kyllä todella haastavaa, hän on itse sitä mieltä että ei välttämättä isäksi kykene vaikka lapsista pitääkin.

Tiesin diagnoosin toki jo ennenkuin alettiin seurustelemaan, mutta on tämä ollut sellaista vuoristorataa etten uudestaan lähtisi. Nyt on ehkä ekaa kertaa löytynyt toimiva lääke, joka on ihan hemmetin kallis mutta selkeästi tasapainottanut miestä ja nyt hän vasta on hyväksynyt sen, että saattaa syödä lääkkeitä lopun ikää eikä niitä ole varaa looettaa.

Aiemmin on aina lopettanut kun olo on alkanut paranemaan ja sit on mentykin tosi lujaa alaspäin, harhaisia ajatuksia, riitelyä, ei hillitse impulssejaan yhtään, parhaillaan mennyt psykoosiin ja osastolle sähköhoitoon. On myös ollut väkivaltainen mua kohtaan kohtauksissaan ja poliiseja ja ambulanssia on jouduttu soittamaan useampaan otteeseen kun uhkailee itsemurhalla.

Kyllä mä ainakin miettisin niitä lapsia että kannattaako tähän niitä tuoda kun ei oikein ikinä tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Itselläkin on omat mt-ongelmani, kykeneekö kaksi hullua kasvattamaan tasapainoista ihmisolentoa yhdessä. Ihan hyvä niitä on miettiä.

Kunpa ns. terveetkin miettisivät. Voimia teille ja kaikkea hyvää. Monesti tämä tauti helpottaa iän myötä.

Vierailija
42/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkitystä ei ota, vaan käyttää itsehoitolääkkeenä päihteitä, on hel vetti irti. Sopivan lääkityksen löytyminen ja sen ottaminen on tärkeää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maniaa on kiva seurata, niin sekopäistä touhua, depressioo ei jaksa kukaan

Vierailija
44/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni on diagnosoitu kaksisuuntainen jo ennen kun synnyin. Hänellä ainakin sairaus on pysynyt pääsääntöisesti hyvin aisoissa oikean lääkityksen ansiosta. Aina on tullut huonompia kausia välillä, mutta hyvin voi olla myös 5-10 vuotta väliä, että koko sairautta ei isommin edes huomaa. Nykyään vanhenemisen ja muiden sairauksien tuomat haasteet ovat pahentaneet kaksisuuntaista aika paljon. Useampaan eri sairauksiin lääkkeet tuovat haasteita.

Nykyään(viimeisen 7 vuoden sisällä) on ollut useampi osastojakso(2-8vkoa), kun vointi ja univaikeudet ovat menneet niin huonoiksi. Tähän on liittynyt muutamia psykooseja ja suurta sekavuutta/harhaisuutta.

Mä en itse koe, että olisin itse lapsena kärsinyt isäni sairauden takia. Toisaalta minulla äiti, joka on henkisesti hyvin vahva ja pääsääntöisesti kannatellut perhettä isän voinnin ollessa huonompi. Minulla siis myös kaksi sisarusta.

Isäni on ollut aina todella rakastava ja huolehtiva isä meille lapsille, vaikka ei tätä ehkä aina väsyneen ole jaksanut/osannut näyttääkään.

Vierailija
45/96 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maniaa on kiva seurata, niin sekopäistä touhua, depressioo ei jaksa kukaan

No ei todellakaan ole 😳

Vierailija
46/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin täytyy muistaa että 2-suuntaista on olemassa 1-tyyppi (maniat kovempia) ja 2-tyyppi (maniat lievempiä). 

hoitamattomana sairaus voi aiheuttaa monen näköistä sotkua ja haittaa, mutta oikeanlaisella lääkityksellä ja muulla hoidolla pystyy moni bipo elämään täysin normaalia elämää. Sairaus ei ole osa persoonaa, eikä tee ihmisestä pahaa tai huonompaa. Kyseessä on sairaus samalla lailla kuin diabetes tai verenpainetauti.

totta on, että kaksisuuntainen on vahvasti periytyvä sairaus. Tämä ei kuitenkaan ole este lapsien hankkimiselle, mutta on tietysti hyvä tiedostaa. Kaksisuuntaista sairastava vanhempi voi olla aivan yhtä hyvä vanhempi kuin kuka tahansa muukin. 

Varmasti moni meistä on tavannut ihmisen joka sairastaa kaksisuuntaista, eikä edes tiedä että henkilöllä on tämä sairaus. Muistetaan myös, että kyseessä on sairaus joka ei tee kenestäkään sen huonompaa ihmistä.

Vierailija
47/96 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä kahdella ko sairaus. Toisella pysynyt vuosikymmeniä suht tasapainossa ja on työelämässä. Toinen henkilö ei ole ollut yhtä onnekas. Tulevaisuutta ei voi ennustaa. On hienoa, jos voit olla tukena ystävällesi. Sairaus on varmasti hänelle järkytys ja vie voimia. 

Vierailija
48/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yleinen, ollut ennenkin aina.

Kaikkea on dramatisoitu ja demonisoitu.

Suosittelen vain huolehtimaan siitä että voi hyvin ja on itselleen rehellinen kaikesta eikä valehtele muille tai käytä hyväksi ketään. 

Omista ongelmista on otettava vastuu, ei saa syytellä muita eikä olla muille ilkeä. 

Periaatteessa siis ei kannata edes ajatella koko diagnoosia vaan huolehtia siitä omasta hyvinvoinnista ettei sairastuta itseään lisää.

Vierailija
50/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3-suuntainen mielialahäiriö, jossa masennus, mania ja psykoositilat vaihtelevat. Olen hyvin vainoharhainen ihminen, skeptinen ja epäilen kaikkea mahdollista, ja usein epäilyt osoittautuvat oikeansuuntaisiksi. Virallinen diagnoosi mulla on skitsoaffektiivinen häiriötila, jossa pahinta on psykoottinen mania, josta kerrotaan mm. elokuvassa Hohto. 

Pahimmillaan en tiedä tietä sisään enkä ulos. Tämä on hyvin kiusallinen tilanne, kun mieli on labyrintissä. 

No, mikä ei tapa, ahdistaa vain.

Vierailija
51/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi viheliäisimmistä sairauksista! Masennuksessa itsemurha vaanii ja maniassa on kuin jumalasta seuraava ja yläpuolella.

Vierailija
52/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 3-suuntainen mielialahäiriö, jossa masennus, mania ja psykoositilat vaihtelevat. Olen hyvin vainoharhainen ihminen, skeptinen ja epäilen kaikkea mahdollista, ja usein epäilyt osoittautuvat oikeansuuntaisiksi. Virallinen diagnoosi mulla on skitsoaffektiivinen häiriötila, jossa pahinta on psykoottinen mania, josta kerrotaan mm. elokuvassa Hohto. 

Pahimmillaan en tiedä tietä sisään enkä ulos. Tämä on hyvin kiusallinen tilanne, kun mieli on labyrintissä. 

Tunnistan tyyliäsi. Ethän vain leiki palstalla vakavilla asioilla? Kannattaa pohtia sitä omaa toimintaa.

Jos olet yksi saatana niin sitähän myös saat itsestäsi takaisin ja kärsitkin itsessäsi.

Ole rehellinen siitä mistä ongelmasi johtuvat.

Vierailija
53/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi viheliäisimmistä sairauksista! Masennuksessa itsemurha vaanii ja maniassa on kuin jumalasta seuraava ja yläpuolella.

Ei ole mikään lääkkeillä parannettava sairaus vaan psyykkistä sairastumista.

Kannattaa pohtia omaa toimintaa, sisäistä maailmaa ja omia ongelmia.

Vierailija
54/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnistan tyyliäsi. Ethän vain leiki palstalla vakavilla asioilla? Kannattaa pohtia sitä omaa toimintaa.

Jos olet yksi saatana niin sitähän myös saat itsestäsi takaisin ja kärsitkin itsessäsi.

On mulla oikeasti skitsoaffektiivinen häiriö, jossa kuvatut mielentilat ovat totta. Tiedän aivan liiankin hyvin, mitä psykoottinen mania oikeasti on. Olen oppinut, että resilienssi on hyvin tärkeä asia. Sitä toivoisi oikeasti monelle lisää. Se on se, joka viime kädessä pelastaa. 

Vierailija
55/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On mulla oikeasti skitsoaffek

Entäs, keskittyisitkö lähinnä itseesi ja omaan käyttäytymiseesi sekä omiin ongelmiisi? Et voi vaatia keneltäkään mitään. Elä kuten neuvot muita.

Vierailija
56/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perin kaksisuuntaisen äidiltäni. Lapsuuteni oli järkyttävä ja turvaton, päätin jo nuorena etten itse hanki lapsia. Oma sairauteni puhkesi avioeron yhteydessä kolmekymppisenä, oikeaan diagnoosin meni vuosia. Sain lopulta sopivan lääkityksen ja olen kohtuu kunnossa, huonomminkin olisi voinut käydä. Tylsä, tasapainoinen elämä on eduksi kaksisuuntaisen aisoissa pitämisessä.

Vierailija
57/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahasta niitä kouluja käydään ja opettajat saa rahapajan kunhan nyt jotain keksitään .  Ei ole mitään kahteen suuntaan tautia .  Joo toinen puoli meni ostajan jäätelön ja toinen puoli banaanin.  Aamulla väsytti illalla oli virkeä kofeiini annosmäärän mukaan. Välillä innostuu välillä ei. Ei kukaan terve ihminen ole muuta kuin toisten ihmisten ilkeyden ja muuttamispakkomielteen kohteena.  Useimmat naiset iskee miehen MUUTTAAKSEEN TÄMÄN.  Eihän nyt kukaan voi toisen ihmisen historiaa alkaa muuttamaan joka on tehnyt työtä opiskellut elänyt jo ennen.  Ei kuulkaa lopettakaa. Uskontolahkot vielä ton päälle kiduttaa ihmisiä. Ei voi töitä tehdä kun joku vainoaa. 

Vierailija
58/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just ja joku terveys työläinen rupee itse ties missä.  Mutta palkka juoksee.  

Vierailija
59/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi kansa laulaja ikänsä tehnyt töitä ja opiskellut kuin esiintynyt  niin mitä te sitä tautiluokittelette.  Nää on uskontolahkojen touhuja !!  

Vierailija
60/96 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joku lestahellari ortodoksilahko kimpussa. Tai jehovat. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kahdeksan