Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en kutsu itseäni feministiksi?

Vierailija
29.04.2015 |

Tiedän, että tästä aiheesta on puhuttu paljon. Keskustelu tästä aiheesta johtaa vain usein toisten haukkumiseen ja sanaharkkaan, joka ei johda mihinkään. Ajattelin nyt avata tästä uuden keskustelun, ilman solvauksia ja haukkumista.

Mutta siis, asiaan. Miksi en kutsu itseäni feministiksi?

Ensinnänkin, feminismi on jo sanana vahvasti sukupuolittunut ja pohjautuu sanaan nainen. Feminismi määritellään NAISasialiikkeeksi, joka kannattaa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tässähän on selvä ristiriita, joka on yksi syy, miksi feminismi nostattaa niin paljon keskustelua. Mielestäni liike, joka kannattaa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa, ei voi olla nimeltään noin vahvasti sukupuolittunut ja nostaa toista sukupuolta jalustalle. Eihän se ole silloin tasa-arvoista. Miksi feminismi ei voi vain ajaa naisten asioita? Miksi siitä on pitänyt tehdä synonyymi tasa-arvolle? Ne, jotka kannattaisivat tasa-arvoa, voisivat kutsua itseään esimerkiksi ekvalisteiksi. Se pohjautuu englannin kielen sanaan equal eli tasa-arvoinen. Tai vaikka ihan suomeksi voi sanoa, että minä kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Kenellekään ei jää tässä mitään epäselvää.

Josta päästäänkin seuraavaan, eli feminismi on liikkeenä hyvin epämääräinen. Olen lukenut aiheesta paljon ja yrittänyt selvittää, mitä se oikeastaan tarkalleen ajaa. En ole löytänyt kunnolla vastausta. Osa feministeistäkään ei tunnu tietävän, mitä se oikein pohjimmiltaan ajaa. Jotkut ovat sitä mieltä, että se ajaa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa ja osa taas, että sen tarkoitus on nostaa nainen samanarvoiseksi miehen kanssa (muttei ilmeisesti miettiä myös sitä, missä mies ei ole samanarvoinen naisen kanssa.) Jotkut taas sanovat, että se on lähinnä naisten oikeuksien ajamista ja joidenkin mielestä se on vain naisten oikeuksien ajamista. Kun joku feminismin kritisoija tuo esiin, että sanoihan tuo feministi niin ja niin, niin sitten joku tulee sanomaan, että se ei ole oikeaa feminismiä, minun feminisimini on sitä oikeaa. Siis mikä on sitä oikeaa feminisimiä sitten? Olisi hyvä, jos liikkeellä olisi jokin selkeä ja yhteinen linja, jota se kannattaa ja ajaa.

Kolmanneksi, usein feminismi-keskusteluissa tuodaan esiin lähinnä naisten epätasa-arvokohtia ja jätetään miesten ongelmat liian usein huomioimatta. Toki siellä joskus väläytellään asevelvollisuutta, mutta miehillä on paljon muitakin epäkohtia, joista ei juuri puhuta. Esimerkiksi mies joutuu todennäköisemmin katuväkivallan uhriksi, miehet tekevät enemmän itsemurhia, mies kokee parisuhdeväkivaltaa yhtä paljon kuin nainen ja miehen sukupuolirooli on nykyään myös melko ahdas. Ja siis naisillakin on toki ongelmia, mutta miesten ongelmat jää usein niiden jalkoihin. Näihin olen kuullut vastauksena, että no, ne on miesten ongelmia. Osa naisista tuo esiin, että miesten pitäisi itse tehdä näille jotain, ei heidän. On totta, että myös miesten tulee tehdä niille jotain. Mutta myös osa naisista ylläpitää miesten sukupuolirooleja yllä, aivan kuten kyllä jotkut miehistäkin naisten rooleja. Eikö siis tasa-arvo olekaan kaikkien yhteinen asia?

Neljänneksi, usein myös kuulee, että kun naisen asemaa parannetaan, se auttaa myös miehiä. Joo, mutta eikö feminismin pitänyt nyt siis olla tasa-arvoinen liike? Jos keskitytään vain ajamaan naisen asemaa paremmaksi, niin kyllä se varmasti tiettyyn pisteeseen auttaa miehiä. Oikea tasa-arvo ajaa kuitenkin tasapuolisesti molempien oikeuksia, ei keskity vain toisen aseman parantamiseen. Kun naiset puuttuvat miesten ongelmiin, se auttaa heitä ja myös naisia. Kun miehet puuttuvat naisten ongelmiin, se auttaa heitä ja myös miehiä.

Usein tuodaan myös esiin, että naisen asema on maailmanlaajuisesti todella heikko ja sen takia tarvitaan feminismiä. Tämä on kyllä totta, että naisen asema on heikko monissa maissa edelleenkin. Mutta eikö tähänkin käy se, että sanoo kannattavansa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa? Silloinhan ajat myös naisten aseman parantamista.

Puhun nyt siis nykyfeminismistä. Olen äärettömän kiitollinen siitä, mitä feminismi on saanut aikaan, mutta eikö sen voisi pitää vain naisten oikeuksia ajavana?

Eli siis:

maskulismi = ajaa miesten oikeuksia

sukupuolten välinen tasa-arvo = ajaa molempien sukupuolten oikeuksia

feminismi = ajaa naisten oikeuksia

Tämä selkeyttäisi todella paljon ja helpottaisi keskustelua. Olen itse siis nainen ja sukupuolten välisen tasa-arvon kannattaja.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos kannatat tasa-arvoa niin kutsu itseäsi feministiksi. Turhaa jankata tällaisesta.

Vierailija
42/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin olen feministi, sillä minulle on tärkeää tasa-arvon saavuttaminen niin, että alisetut (naiset) saavuttavat ylemmän, kaikille (ennen vain miehille) kuuluvat oikeudet. Esimerkiksi armeijakysymyksessä kannatan ennemmin naisillekin asevelvollisuutta kun sen tekemisen kummallekin sukupuolelle vapaaehtoiseksi, äitiyslomakulujen tahdon olevan naisen työnantajalle lähempänä isyyskuluja miehen työnantajalle.
En myöskään pidä aatteista, joiden mukaan miesten oikeuksia ja mukatasa-arvoa voidaan hoitaa polkemista vain naisten jo saavutettuja oikeuksia. Naiset ovat olleet alaisteisia vielä niin vähän aikaa sitten, ettei naisten oikeuksien vaalvominen ei ole mitenkään typerää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:38"]Ap, jos kannatat tasa-arvoa niin kutsu itseäsi feministiksi. Turhaa jankata tällaisesta.
[/quote]

Musta on hyvä, että tästä keskustellaan ja voidaan saada muutosta asiaan. Voisitteko kertoa perusteluita, miksi on parempi, että kutsun itseäni feministiksi kuin sukupuolen välisen tasa-arvon kannattajaksi?

Ap

Vierailija
44/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:15"]

Minä kannatan naisten tasa-arvoa miehiin nähden ja myös puolustan miesten tasa-arvoa. Kutsun itseäni feministiksi, koska miksi ihmeessä en?

[/quote]

Koska esim. Tiina Rosenberg tunnustautuu myös feministiksi ja on suunnilleen hoitoa vaativassa kunnossa henkisesti. Muitakin järkensä menettäneitä feministiksi tunnustautuvia on maailma pullollaan.

[/quote]

Huono perustelu. Tuolla logiikalla kenenkään ei kannattaisi tunnustautua perussuomalaiseksi, koska puolueessa on myös muutama tärähtänyt uusnatsi. Järkevämpien jäsenten (siis sekä feministien että perussuomalaisten) kannattaa ennemminkin pitää enemmän ääntä itsestään, jotta nämä surkuhupaisat esimerkit jäisivät järkevämpien peittoon.

[/quote]

Suvakit kyllä leimaavat kaikki perussuomalaisten kannattajat rasisteiksi ja ties miksi parin henkilön räväköiden kommenttien takia.

Sitä samaa sitten käy feministeille ja ihmetellään miksi. Sitä paitsi feministeiltä on tullut paljon törkeämpiä heittoja miehistä kuin mitä persut ovat koskaan heittäneet.

Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
45/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ap:n kanssa ainakin pääosin. Vieroksuminen "feminismi"-sanaa kohtaan osoittaa mielestäni hyvin sen, miksi feminismiä yhä tarvitaan.

Ajatus tietyllä tapaa naisten etujen ajamisesta on vieras ja koetaan turhaksi - kuvitellaan, että "kyllähän naisilla on asiat hyvin, mitä ne valittaa, ei feminismiä tarvita". Siksi feminismitermiä on pitänyt korostaa tuolla tasa-arvon ajamisella, ettei feminismi sanana tuntuisi niin luotaantyötävältä. Näin naisten etujen puolustaminen on jotenkin hyväksytympää - koska huomio kohdistuu molempiin sukupuoliin, ei vain naisiin. Mielestäni tasa-arvon korostaminen feminismin yhteydessä tekee tavallaan hallaa feminismille ja tasa-arvolle, se on vähän yksi askel eteen ja kaksi taakse. Tuo saa ajattelemaan, että naisilla on asiat hyvin ja vuorossa on tasa-arvon ajaminen. Huomio kohdistuu pois naisista miesten ongelmiin. Eikä siinä ole mitään vikaa, että MYÖS miesten ongelmia käsitellään. Mutta tuntuu, että naisten kokemista ongelmista ei saisi enää puhua, koska "kyllä miehetkin kokee syrjintää" ja naisten kokemat epäkohdat syrjäytetään olankohautuksella ja alentavasti.

Itse olen feministi JA tasa-arvon kannattaja. Olen siis esimerkiksi sitä mieltä, että yhteiskuntamme on edelleen vahvasti "miehittynyt", ja mielestäni miesten suppeat sukupuoliroolit ovat yksi osoitus tästä. Miesten ajatusmaailmaa ja toimintaa pidetään jotenkin oikeampana. Tätä ajatusmaailmaa ylläpitävät vahvasti myös naiset. Kuten tuosta ketjun alun "naiselta fiksua ajattelua, trolli?" -kommentista voi päätellä, että naisia vähätellään erityisesti älyn osalta. Enkä vetänyt tuosta hernettä nenään, vaan tuollaista näkyy paljon eri yhteyksissä.

Mielestäni naiset voisivat vahvemmin korostaa olevansa feministejä. Mitä pahaa siinä on, että korostamme myös omaa erinomaisuuttamme? Naiseuden hyväksymisen myötä naisellisista ominaisuuksista, naiseudesta ja naisten toiminnasta tulee pikkuhiljaa sallitumpaa ja kulttuuri tasa-arvoistuu. Koska miestenkään ei tarvitse asettua siihen maskuliiniseen muottiin. Eikä se todellakaan tarkoita, että naiset ajattelisivat olevansa PAREMPIA (mitä monet miesasiamiehet tuntuvat pelkäävän) ja valitettavasti myös monet naiset tuntuvat näin ajattelevan. Vai onko feminismi niin vieras ajatus siksi, ettei naiset jotenkin vieroksuvat oman erinomaisuutensa (huom, mutta ei paremmuuden) korostamista?

Itse siis olen "oman elämäni feministi" en minkään tietyn linjan mukainen feministi. Itselleni feminismi tarkoittaa sitä, ettei Suomi (ja maailma tietenkään) ole yhtä salliva naisellisia ominaisuuksia kohtaan kuin miehisiä ominaisuuksia (enkä puhu nyt naisista ja miehistä, vaan ominaisuuksista: kuten herkkyydestä) ja omalla käytökselläni ja toiminnallani yritän näyttää maailmalle, että naisellisetkin ominaisuudet ovat mahtavia.

Ja käytän korkkareita, meikkaan, kiharran tukkaa, olen käynyt armeijan ja opiskelen teknistä alaa. Olen ylpeä naiseudestani juuri sellaisena kuin olen, en yritä sopeutua mihinkään valmiiksi annettuun muottiin. Siitähän feminismissä on pohjimmiltaan kyse.

Vierailija
46/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:17"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 19:15"]

Minä kannatan naisten tasa-arvoa miehiin nähden ja myös puolustan miesten tasa-arvoa. Kutsun itseäni feministiksi, koska miksi ihmeessä en?

[/quote]

Koska esim. Tiina Rosenberg tunnustautuu myös feministiksi ja on suunnilleen hoitoa vaativassa kunnossa henkisesti. Muitakin järkensä menettäneitä feministiksi tunnustautuvia on maailma pullollaan.

[/quote]

AAA.

Feminismi nimenä on pilaantunut ainakin ulkopuolisten silmissä. Termi on kaukana neutraalista, että se voisi esiintyä täysin objektiivisesti puhtaan tasa-arvon puolesta. Syitä nimen pilaantumiselle voi ihan itse miettiä.

Vierailija
47/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli ensin mieleen, että ap on miestrolli, joka siis tekeytyy naiseksi. Ap ei toisaalta sano missään, että olisi nainen, joten whatever.

Mua vaan kyllästyttää miesten parku kuinka he ovat syrjittyjä ja alakynnessä.

Kas kun pojat ei pärjää koulussa kun ovat laiskoja ja epämotivoituneita, siis  ihan omaa syytään. Turha koulua syyttää. Koulusivistystä ja lukemista pidetään tietyissä piireissä naismaisena johon ei äijämies ryhdy.

Miehet kuolee nuorempina kuin naiset kun eivät hoida omaa terveyttään. Viina, tupakka ja turhien riskien otto on takana, ei se, että naiset jotenkin pääsee helpommalla kun elävät pidempään. Tässä joitakin feministin mietteitä.

Ap:n posti keskittyi liikaa itse termin feminismi pyörittelyyn, pitäisi keskittyä enemmän siihen mitä on sanan taustalla. En tosin jaksanut lukea loppuun kun oli pitkästyttävää paatosta. Sori, oon ollut liikaa netillä tänään.

Ei feminismiä ymmärrä jos ei mene historiaan. Tämän päivän maailmassa monissa maissa näkyy se mihin tarpeeseen feminismi tuli Suomeen. Vielä meidän monen isovanhempien tai näiden vanhempien aikana naisen asema oli surkea. Ei saanut vallita omaa omaisuuttaan, mies edusti vaimoaan eri instansseissa ym.

Kun katsoo kuinka hömppälehdet (ip-lehdet) kohtelee naisia ulkonäkökeskeisesti, tissit, perse, seksikkyys, pukeutuminen ylenmääräisen huomion kohteena, voi todeta, ettei kaikki niin hyvin ole vieläkään, vaikka kuinka nuoret likat luulee olevansa tasa-arvoisia. Syrjinnän muodot on enemmän piilossa nykyään.

Vierailija
48/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:40"]Minä ainakin olen feministi, sillä minulle on tärkeää tasa-arvon saavuttaminen niin, että alisetut (naiset) saavuttavat ylemmän, kaikille (ennen vain miehille) kuuluvat oikeudet. Esimerkiksi armeijakysymyksessä kannatan ennemmin naisillekin asevelvollisuutta kun sen tekemisen kummallekin sukupuolelle vapaaehtoiseksi, äitiyslomakulujen tahdon olevan naisen työnantajalle lähempänä isyyskuluja miehen työnantajalle.
En myöskään pidä aatteista, joiden mukaan miesten oikeuksia ja mukatasa-arvoa voidaan hoitaa polkemista vain naisten jo saavutettuja oikeuksia. Naiset ovat olleet alaisteisia vielä niin vähän aikaa sitten, ettei naisten oikeuksien vaalvominen ei ole mitenkään typerää.
[/quote]

Joo totta kai pitää ajaa naisten oikeuksia ja sukupuolten väliseen tasa-arvon ajamiseen liittyy myös nimenomaan naisten oikeudet ja niiden edistäminen. Mutta siinä sivussa ei saa unohtaa miesten ongelmia, jotka mielestäni feminismissä jää vähän turhan vähälle huomiolle, vaikka liike sanoo ajavansa tasa-arvoa.

Ap

Vierailija
49/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:52"]

Olen samaa mieltä ap:n kanssa ainakin pääosin. Vieroksuminen "feminismi"-sanaa kohtaan osoittaa mielestäni hyvin sen, miksi feminismiä yhä tarvitaan.

Ajatus tietyllä tapaa naisten etujen ajamisesta on vieras ja koetaan turhaksi - kuvitellaan, että "kyllähän naisilla on asiat hyvin, mitä ne valittaa, ei feminismiä tarvita". Siksi feminismitermiä on pitänyt korostaa tuolla tasa-arvon ajamisella, ettei feminismi sanana tuntuisi niin luotaantyötävältä. Näin naisten etujen puolustaminen on jotenkin hyväksytympää - koska huomio kohdistuu molempiin sukupuoliin, ei vain naisiin. Mielestäni tasa-arvon korostaminen feminismin yhteydessä tekee tavallaan hallaa feminismille ja tasa-arvolle, se on vähän yksi askel eteen ja kaksi taakse. Tuo saa ajattelemaan, että naisilla on asiat hyvin ja vuorossa on tasa-arvon ajaminen. Huomio kohdistuu pois naisista miesten ongelmiin. Eikä siinä ole mitään vikaa, että MYÖS miesten ongelmia käsitellään. Mutta tuntuu, että naisten kokemista ongelmista ei saisi enää puhua, koska "kyllä miehetkin kokee syrjintää" ja naisten kokemat epäkohdat syrjäytetään olankohautuksella ja alentavasti.

Itse olen feministi JA tasa-arvon kannattaja. Olen siis esimerkiksi sitä mieltä, että yhteiskuntamme on edelleen vahvasti "miehittynyt", ja mielestäni miesten suppeat sukupuoliroolit ovat yksi osoitus tästä. Miesten ajatusmaailmaa ja toimintaa pidetään jotenkin oikeampana. Tätä ajatusmaailmaa ylläpitävät vahvasti myös naiset. Kuten tuosta ketjun alun "naiselta fiksua ajattelua, trolli?" -kommentista voi päätellä, että naisia vähätellään erityisesti älyn osalta. Enkä vetänyt tuosta hernettä nenään, vaan tuollaista näkyy paljon eri yhteyksissä.

Mielestäni naiset voisivat vahvemmin korostaa olevansa feministejä. Mitä pahaa siinä on, että korostamme myös omaa erinomaisuuttamme? Naiseuden hyväksymisen myötä naisellisista ominaisuuksista, naiseudesta ja naisten toiminnasta tulee pikkuhiljaa sallitumpaa ja kulttuuri tasa-arvoistuu. Koska miestenkään ei tarvitse asettua siihen maskuliiniseen muottiin. Eikä se todellakaan tarkoita, että naiset ajattelisivat olevansa PAREMPIA (mitä monet miesasiamiehet tuntuvat pelkäävän) ja valitettavasti myös monet naiset tuntuvat näin ajattelevan. Vai onko feminismi niin vieras ajatus siksi, ettei naiset jotenkin vieroksuvat oman erinomaisuutensa (huom, mutta ei paremmuuden) korostamista?

Itse siis olen "oman elämäni feministi" en minkään tietyn linjan mukainen feministi. Itselleni feminismi tarkoittaa sitä, ettei Suomi (ja maailma tietenkään) ole yhtä salliva naisellisia ominaisuuksia kohtaan kuin miehisiä ominaisuuksia (enkä puhu nyt naisista ja miehistä, vaan ominaisuuksista: kuten herkkyydestä) ja omalla käytökselläni ja toiminnallani yritän näyttää maailmalle, että naisellisetkin ominaisuudet ovat mahtavia.

Ja käytän korkkareita, meikkaan, kiharran tukkaa, olen käynyt armeijan ja opiskelen teknistä alaa. Olen ylpeä naiseudestani juuri sellaisena kuin olen, en yritä sopeutua mihinkään valmiiksi annettuun muottiin. Siitähän feminismissä on pohjimmiltaan kyse.

[/quote]

Päinvastoin. Feminismi on pilannut nimensä IHAN ITSE. Lisää samaa paskaa ei muuta mitään.

Vierailija
50/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:53"]

Tuli ensin mieleen, että ap on miestrolli, joka siis tekeytyy naiseksi. Ap ei toisaalta sano missään, että olisi nainen, joten whatever.

Kas kun pojat ei pärjää koulussa kun ovat laiskoja ja epämotivoituneita, siis  ihan omaa syytään. Turha koulua syyttää. Koulusivistystä ja lukemista pidetään tietyissä piireissä naismaisena johon ei äijämies ryhdy.

Miehet kuolee nuorempina kuin naiset kun eivät hoida omaa terveyttään. Viina, tupakka ja turhien riskien otto on takana, ei se, että naiset jotenkin pääsee helpommalla kun elävät pidempään. Tässä joitakin feministin mietteitä.

Ap:n posti keskittyi liikaa itse termin feminismi pyörittelyyn, pitäisi keskittyä enemmän siihen mitä on sanan taustalla. En tosin jaksanut lukea loppuun kun oli pitkästyttävää paatosta. Sori, oon ollut liikaa netillä tänään.

Ei feminismiä ymmärrä jos ei mene historiaan. Tämän päivän maailmassa monissa maissa näkyy se mihin tarpeeseen feminismi tuli Suomeen. Vielä meidän monen isovanhempien tai näiden vanhempien aikana naisen asema oli surkea. Ei saanut vallita omaa omaisuuttaan, mies edusti vaimoaan eri instansseissa ym.

Kun katsoo kuinka hömppälehdet (ip-lehdet) kohtelee naisia ulkonäkökeskeisesti, tissit, perse, seksikkyys, pukeutuminen ylenmääräisen huomion kohteena, voi todeta, ettei kaikki niin hyvin ole vieläkään, vaikka kuinka nuoret likat luulee olevansa tasa-arvoisia. Syrjinnän muodot on enemmän piilossa nykyään.

[/quote]

ÖÖÖ.

Tämä on juuri feminismille tyypillinen 'tasa-arvon' ajamisen tapa.

Miehet kun eivät pärjää niin se on vain laiskuutta. Oikeasti se on teidän henkistä laiskuutta ja etiikan puutetta ettette aidosti halua tutkia asiaa saati että ajaisitte tässäkin tasa-arvoa. Oksettavaa kaksinaismoralismia.

On monessa paikassa tutkittua että koulujärjestelmä on rakennettu tytöille. Miehet ja naiset ovat erilaisia ja motivoitumiseen ja kiinnostuksen ylläpitämiseen tarvitaan erilaisia opetusmenetelmiä. Tätä ei naisvaltainen ja etuasemassa oleva koulutusjärjestelmä halua myöntää.

Vierailija
51/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:36"]

Wikipedia on hyvin yksiselitteinen asian suhteen: Feminismi on aate, joka pyrkii parantamaan naisten yhteiskunnallista asemaa ja muuttamaan sukupuolirooleja merkittävästi.

Sitä en ymmärrä miksi sukupuolirooleja pitää muuttaa ja miten?

[/quote]

Wikipedia on wikipedia, toivon ettet käytä sitä kritiikittömästi tiedonlähteenäsi. Joku nimimerkki Alienhuman on sanoittanut feminismin noin. Vielä maaliskuun alussa Wikipedia määritelmä kuului näin: "Feminismi on aate, joka pyrkii sukupuolten väliseen tasa-arvoon sekä poistamaan sukupuoliroolit ja -stereotypiat.[1] Sen mielletään usein käsittelevän vain naisten aseman parantamista, sillä sen mukaan naisille tulee olla samat oikeudet ja mahdollisuudet kuin miehille,[2] vaikka se ensisijaisest ajaakin sukupuolten yhdenvertaisuutta."

https://fi.wikipedia.org/w/index.php?title=Feminismi&diff=14728193&oldid=14726038

Vierailija
52/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 20:53"]Tuli ensin mieleen, että ap on miestrolli, joka siis tekeytyy naiseksi. Ap ei toisaalta sano missään, että olisi nainen, joten whatever.

[/quote]

Olen nainen ja sanoin sen myös aloituksessa. Onko se jotenkin erikoista, että nainen kritisoi feminismiä?

En ole missään vaiheessa sanonut, että miehet ovat yleisesti alakynnessä. Heillä tosin on ongelmia myös tasa-arvon suhteen, aivan kuten naisillakin.

Olen myös tuonut tässä keskustelussa esiin, että mistä feminismi sanana juontaa juurensa. En siis kannata feminismin poistoa, mutta sitä, että se ajaisi pelkästään naisten oikeuksia.

Viimeiseksi mainitsemasi ongelmat ovat kyllä ihan todellisia, mutta niitä voidaan muuttaa myös sukupuolten välisellä tasa-arvolla, ei vain feminismillä.

Ap

Vierailija
53/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Olen myös tasa-arvon ja yksilönvapauden kannattaja, nainen, mutta en suostu kutsumaan itseäni feministiksi. En pidä siitä, että ulkopuolelta minua yritetään pakottaa omaksumaan ismi, jonka nimissä harjoitetaan jatkuvasti toimintaa, jota en hyväksy ja esitetään mielipiteitä, jotka eivät ole omiani. 

Monet väittävät, että feminismi tarkoittaa molempien sukupuolten tasa-arvon kannattamista. Varmasti monien yksilöjen kohdalla näin onkin, mutta aatteen nimen merkitystä ei voi yhtäkkiä vain muuttaa, vaan monien mielessä feminismi on yhtä kuin naisasia, kuten se historiallisesti tarkasteltuna onkin.

Vierailija
54/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi on kuin joku uskonto. Meillä on sama jumala mutta en halua harjoittaa sitä samalla tavalla. Ei vaan tunnu menevän perille ja halutaan tuputtaa omaa asiaa kaikille.

Vierailija
55/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin jatkaa otsikon loppuun puolestasi:

...koska olen idiootti.

Vierailija
56/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan täsmentää nyt muutaman seikan.

Olen tuonut jo monta kertaa esiin, että feministi on sanana hyvin sukupuolittunut. Se ei ole mielestäni oikea termi kuvaamaan henkilöä, joka ajaa sukupuolten välistä tasa-arvoa. Siksi en kutsu itseäni feministiksi, vaan sukupuolten välisen tasa-arvon kannattajaksi. En pidä siitä, että joku tulee kertomaan, että minun tulee määritellä itseni sellaiseksi ja sellaiseksi, jota en koe olevani.

Osalla on myös mennyt mun pointti sekaisin. Kun sanon, että kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa, siihen kuuluu MYÖS naisten oikeuksien ajaminen, ei vain miesten. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että naisten oikeuksien ajaminen on tärkeää, aivan kuten miestenkin.

Ymmärrän myös feminismi-sanan historian ja se on aiemminkin tarkoittanut naisten oikeuksien ajamista. Toin myös aloituksessa selkeästi esiin, että olen kiitollinen siitä, mitä feminismi on saanut aikaan. Mutta miksi siitä tehdään sama asia kuin sukupuolten välisen tasa-arvon ajamisesta? Se vain hankaloittaa sen määritellyä ja keskustelua, kun asian voi ilmaista paljon yksinkertaisemmin.

Vierailija
57/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nro 57 on siis ap.