Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi en kutsu itseäni feministiksi?

Vierailija
29.04.2015 |

Tiedän, että tästä aiheesta on puhuttu paljon. Keskustelu tästä aiheesta johtaa vain usein toisten haukkumiseen ja sanaharkkaan, joka ei johda mihinkään. Ajattelin nyt avata tästä uuden keskustelun, ilman solvauksia ja haukkumista.

Mutta siis, asiaan. Miksi en kutsu itseäni feministiksi?

Ensinnänkin, feminismi on jo sanana vahvasti sukupuolittunut ja pohjautuu sanaan nainen. Feminismi määritellään NAISasialiikkeeksi, joka kannattaa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa. Tässähän on selvä ristiriita, joka on yksi syy, miksi feminismi nostattaa niin paljon keskustelua. Mielestäni liike, joka kannattaa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa, ei voi olla nimeltään noin vahvasti sukupuolittunut ja nostaa toista sukupuolta jalustalle. Eihän se ole silloin tasa-arvoista. Miksi feminismi ei voi vain ajaa naisten asioita? Miksi siitä on pitänyt tehdä synonyymi tasa-arvolle? Ne, jotka kannattaisivat tasa-arvoa, voisivat kutsua itseään esimerkiksi ekvalisteiksi. Se pohjautuu englannin kielen sanaan equal eli tasa-arvoinen. Tai vaikka ihan suomeksi voi sanoa, että minä kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Kenellekään ei jää tässä mitään epäselvää.

Josta päästäänkin seuraavaan, eli feminismi on liikkeenä hyvin epämääräinen. Olen lukenut aiheesta paljon ja yrittänyt selvittää, mitä se oikeastaan tarkalleen ajaa. En ole löytänyt kunnolla vastausta. Osa feministeistäkään ei tunnu tietävän, mitä se oikein pohjimmiltaan ajaa. Jotkut ovat sitä mieltä, että se ajaa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa ja osa taas, että sen tarkoitus on nostaa nainen samanarvoiseksi miehen kanssa (muttei ilmeisesti miettiä myös sitä, missä mies ei ole samanarvoinen naisen kanssa.) Jotkut taas sanovat, että se on lähinnä naisten oikeuksien ajamista ja joidenkin mielestä se on vain naisten oikeuksien ajamista. Kun joku feminismin kritisoija tuo esiin, että sanoihan tuo feministi niin ja niin, niin sitten joku tulee sanomaan, että se ei ole oikeaa feminismiä, minun feminisimini on sitä oikeaa. Siis mikä on sitä oikeaa feminisimiä sitten? Olisi hyvä, jos liikkeellä olisi jokin selkeä ja yhteinen linja, jota se kannattaa ja ajaa.

Kolmanneksi, usein feminismi-keskusteluissa tuodaan esiin lähinnä naisten epätasa-arvokohtia ja jätetään miesten ongelmat liian usein huomioimatta. Toki siellä joskus väläytellään asevelvollisuutta, mutta miehillä on paljon muitakin epäkohtia, joista ei juuri puhuta. Esimerkiksi mies joutuu todennäköisemmin katuväkivallan uhriksi, miehet tekevät enemmän itsemurhia, mies kokee parisuhdeväkivaltaa yhtä paljon kuin nainen ja miehen sukupuolirooli on nykyään myös melko ahdas. Ja siis naisillakin on toki ongelmia, mutta miesten ongelmat jää usein niiden jalkoihin. Näihin olen kuullut vastauksena, että no, ne on miesten ongelmia. Osa naisista tuo esiin, että miesten pitäisi itse tehdä näille jotain, ei heidän. On totta, että myös miesten tulee tehdä niille jotain. Mutta myös osa naisista ylläpitää miesten sukupuolirooleja yllä, aivan kuten kyllä jotkut miehistäkin naisten rooleja. Eikö siis tasa-arvo olekaan kaikkien yhteinen asia?

Neljänneksi, usein myös kuulee, että kun naisen asemaa parannetaan, se auttaa myös miehiä. Joo, mutta eikö feminismin pitänyt nyt siis olla tasa-arvoinen liike? Jos keskitytään vain ajamaan naisen asemaa paremmaksi, niin kyllä se varmasti tiettyyn pisteeseen auttaa miehiä. Oikea tasa-arvo ajaa kuitenkin tasapuolisesti molempien oikeuksia, ei keskity vain toisen aseman parantamiseen. Kun naiset puuttuvat miesten ongelmiin, se auttaa heitä ja myös naisia. Kun miehet puuttuvat naisten ongelmiin, se auttaa heitä ja myös miehiä.

Usein tuodaan myös esiin, että naisen asema on maailmanlaajuisesti todella heikko ja sen takia tarvitaan feminismiä. Tämä on kyllä totta, että naisen asema on heikko monissa maissa edelleenkin. Mutta eikö tähänkin käy se, että sanoo kannattavansa molempien sukupuolten välistä tasa-arvoa? Silloinhan ajat myös naisten aseman parantamista.

Puhun nyt siis nykyfeminismistä. Olen äärettömän kiitollinen siitä, mitä feminismi on saanut aikaan, mutta eikö sen voisi pitää vain naisten oikeuksia ajavana?

Eli siis:

maskulismi = ajaa miesten oikeuksia

sukupuolten välinen tasa-arvo = ajaa molempien sukupuolten oikeuksia

feminismi = ajaa naisten oikeuksia

Tämä selkeyttäisi todella paljon ja helpottaisi keskustelua. Olen itse siis nainen ja sukupuolten välisen tasa-arvon kannattaja.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet älykäs nainen? Pakko olla trolli.

Vierailija
2/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon miettinyt asiaa myös varsinkin viimeaikoina. Puit mun ajatukset aika hyvin sanoiksi. Mä en ole feministi, vaan myöskin kannatan sukupuolten välistä tasa-arvoa. Mun mielestä feminismi nimi on hyvin epäsopiva jos sitä käytetään kuvaamaan tasa-arvon kehittämistä.

Kärjistettynä esimerkkinä perustetaan valkoihoisten puolue ajamaan rotujen välistä tasa-arvoa..

Eli mulla ei ole mitään feministejä vastaan. Maassa jossa mä elän on kuitenkin naisilla hyvät oltavat, joten naisten ei enää tarvitse taistella oikeuksiaan vastaan kuten ennen. Joten mä keskityn tasa-arvoisuuteen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm oikeuksiaan vastaan piti tarkoittaa oikeuksiensa puolesta, anteeksi ajatushäiriö.

Vierailija
4/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aplodit täältä, tälläistä järkikirjoitusta harvoin saa lukea. Olen kanssasi täysin samaa mieltä ja puit hienosti sanoiksi monen muunkin naisen mielipiteen tästä aiheesta.

Vierailija
5/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan kas. Minä olen feministi, ja yhdyn kyllä käsitteen sukupuolittuneisuutta koskevaan kritiikkiin. Oma määrittelyoikeus sinulla toki on, mutta tekstisi perusteella minä luokittelisin sinut aika lailla ns. kolmannen aallon feministiksi. Onko se jaottelu sinulle tuttu? Jos ei, niin nappaappa jokin sukupuolentutkimusta käsittelevä perusteos käteen ja löydät melko varmasti tutulta kuulostavia ajatuksia.

Vierailija
6/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wikipedia on hyvin yksiselitteinen asian suhteen: Feminismi on aate, joka pyrkii parantamaan naisten yhteiskunnallista asemaa ja muuttamaan sukupuolirooleja merkittävästi.

Sitä en ymmärrä miksi sukupuolirooleja pitää muuttaa ja miten?

Vierailija
7/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaitos toimii poikien etujen vastaisesti. Eipä kiinnosta feministejä. 

Vierailija
8/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan naiset ja miehet ovat yhtä älykkäitä noin tilastollisesti.

Miten on mahdollista että koulutus ja korkeakoulujärjestelmä on sellainen että naisia otetaan sisään enemmistö? 

Pitäisi olla 50% / 50%  

Vierailija
9/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:36"]

Wikipedia on hyvin yksiselitteinen asian suhteen: Feminismi on aate, joka pyrkii parantamaan naisten yhteiskunnallista asemaa ja muuttamaan sukupuolirooleja merkittävästi.

Sitä en ymmärrä miksi sukupuolirooleja pitää muuttaa ja miten?

[/quote]

http://fi.wikipedia.org/wiki/Feminismi

Vierailija
10/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin ennen kannattavani ihmisten tasa-arvoa enkä kutsunut itseäni feministiksi, juuri siksi että feminismin historian perusteella kyseessä on nimenomaan naisten oikeuksien parantaminen. Netissä kuitenkin esiinnyn raivokkaana feministinä, provosoin ja ärsytän miesasiamiehiä joiden jokainen valitusvirsi alkaa: "Miksi feministit...?" Oikeassa elämässä keskustelut ovat vähän tasokkaampia.

Vierailija
12/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan selvää, että ongelmiin pitäisi puuttua ei sukupuolittuneesti. Pitää priorisoida näitä ongelmia. Esim nuorten syrjäytyminen on vakava ongelma johon meidän pitää selkeästi laittaa resursseja ja voimavaroja, sitten jos resursseja(yleensä rahaa ja aikaa) taas on enemmän käytettävissä ja ongelma ollaan saatu jotakuinkin hallintaan voimme keskittyä niihin ei vähemmän tärkeisiin asioihin.

Olen huomannut, että ihmiset tuhlaavat aivan mielettömästi aikaa marginaaliasioihin ja tälläiset täysin mitättömät asiat saavat kohtuuttomasti huomiota, kun taas isommat ongelmat tuntuvat jäävän huomiotta.

Vierailija
13/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:43"]

Minusta on ihan selvää, että ongelmiin pitäisi puuttua ei sukupuolittuneesti. Pitää priorisoida näitä ongelmia. Esim nuorten syrjäytyminen on vakava ongelma johon meidän pitää selkeästi laittaa resursseja ja voimavaroja, sitten jos resursseja(yleensä rahaa ja aikaa) taas on enemmän käytettävissä ja ongelma ollaan saatu jotakuinkin hallintaan voimme keskittyä niihin ei vähemmän tärkeisiin asioihin.

Olen huomannut, että ihmiset tuhlaavat aivan mielettömästi aikaa marginaaliasioihin ja tälläiset täysin mitättömät asiat saavat kohtuuttomasti huomiota, kun taas isommat ongelmat tuntuvat jäävän huomiotta.

[/quote]

Kaikki isot ongelmat koostuvat pienistä yksityiskohdista.

Sinulle nuorten syrjäytyminen selvästi on ykkösongelma, jollekin toiselle se on joku muu. Vanhusten huono hoito, keski-ikäisten syrjintä työelämässä, eläinrääkkäys ja tehotuotanto... Ja jokaisen mielestä se juuri hänen sydäntään lähellä oleva ongelma on se isoin jonka korjaaminen vaikuttaa positiivisesti kaikkeen ja korjaa muutkin ongelmat.

Vierailija
14/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:53"]

[/quote]

Sinulle nuorten syrjäytyminen selvästi on ykkösongelma, jollekin toiselle se on joku muu. Vanhusten huono hoito, keski-ikäisten syrjintä työelämässä, eläinrääkkäys ja tehotuotanto... Ja jokaisen mielestä se juuri hänen sydäntään lähellä oleva ongelma on se isoin jonka korjaaminen vaikuttaa positiivisesti kaikkeen ja korjaa muutkin ongelmat.

[/quote]Ei pelkästään minun mielestä ja poliittista tahtoakin löytyy tämän ongelman korjaamiseen ihan presidenttiä myöten. Tuleva hallitus ottaa varmasti työpaikkojen luomisen ykkösprioriteetiksi ja tämä auttaa myös nuoria mikäli onnistuvat työpaikkoja luomaan.

Vierailija
16/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:34"]

Vaan kas. Minä olen feministi, ja yhdyn kyllä käsitteen sukupuolittuneisuutta koskevaan kritiikkiin. Oma määrittelyoikeus sinulla toki on, mutta tekstisi perusteella minä luokittelisin sinut aika lailla ns. kolmannen aallon feministiksi. Onko se jaottelu sinulle tuttu? Jos ei, niin nappaappa jokin sukupuolentutkimusta käsittelevä perusteos käteen ja löydät melko varmasti tutulta kuulostavia ajatuksia.

Joo, kyllä nämä jaottelut jossain määrin ovat tuttuja. Voisin kyllä kyseiseen teokseen tutustua tarkemmin. Mutta miksen voisi silti sanoa itseäni vain sukupuolen välisen tasa-arvon kannattajaksi? Miksi ihmeessä minun pitää kutsua itseäni sukupuolittuneella nimellä feministi? Sehän lisää sukupuolittuneisuutta.

Ap

[/quote]

Vierailija
17/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, lainausvirhe!

Ap

Vierailija
18/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feminismi nimenä on pilaantunut ainakin ulkopuolisten silmissä. Termi on kaukana neutraalista, että se voisi esiintyä täysin objektiivisesti puhtaan tasa-arvon puolesta. Syitä nimen pilaantumiselle voi ihan itse miettiä.

Vierailija
19/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mistä käsitteen sanojen osat johdetaan ei ole tärkeää asian kannalta. Eli kaikista tyhmin argumentti mitä feminismiä vastaan kuulee on tämä "muttakun siinä mainitaan FEM". Muuten en ota kantaa.

Vierailija
20/57 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 18:53"]

[/quote]

[/quote]Ei pelkästään minun mielestä ja poliittista tahtoakin löytyy tämän ongelman korjaamiseen ihan presidenttiä myöten. Tuleva hallitus ottaa varmasti työpaikkojen luomisen ykkösprioriteetiksi ja tämä auttaa myös nuoria mikäli onnistuvat työpaikkoja luomaan.

[/quote]

En väittänytkään että tätä ei pidettäisi ongelmana. Mutta sanoit että nuorten syrjäytyminen on niin iso ongelma että muut voi luokitella vähemmän tärkeiksi. Ei voi.