"Ei kukaan enää tee noin", mitä vanhan ajan tapoja sinulla on?
Kehräätkö villaa itse? Teetkö makkaraa suolesta? Kirjoitatko nauhakirjoituskoneella?
Itse ostin lattiaharjan ja olipa hyvä ostos. Imuroin toki myös, mutta harjalla aina isot roskat, jos jotain tippuu lattialle. Luuttuan myös lattioita kontaten. Paljon paremmin tulee nurkat puhtaaksi.
Kommentit (871)
Tiskaan käsin kirjoitti:
Vanhanaikaisesti tiskaan kaikki astiamme käsin, enkä koneeseen koske. En halua konetiskiaineita tai kirkastusaineita luontoa kuormittamaan, enkä ruoka-astioihimme. Toki astianpesuainetta käytän, kohtuudella.
Tuhlaat vettä moninkertaisesti koneeseen verrattuna.
Paperinen kalenteri on todella asia jota EN kaipaa. Typerintä käyttää sellaista vielä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅
Luuletko että saat kaupassa ostoksesi ilmaiseksi tai voit maksaa naurulla, jos/kun nuo kortti ym. maksut eivät toimi? Nehän eivät toimi aina. Käteisellä voi silti maksaa, sitä käytetään edelleenkin suurimmassa osassa maailmaa aivan yleisesti.
Teetkö makkaraa suolesta?
En tee, kun teen makkaraa ja se makkaramassa laitetaan suoleen. Lampaansuoleen. Sitä saan tilattua lähicittarista parisen kertaa vuodessa, kun on tarvetta.
Juhannukseksi ja joululahjoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisen kerran kylässä käydessä sain kahvipöydässä eteeni kauniit kupit lautasilla ja olin aivan otettu. Se on niin harvinaista nykyään, kaikilla on mukit. Missä ei sinänsä ole mitään vikaa, mutta on kaunis kuppi silti aina kaunis kuppi.
Taitaa olla vanhanaikaista ihastella sellaista.
Katan aina oikeat pienet kahvikupit lautasineen. Kerran tuli sitten sellainen keski-ikäinen mies kylään, joka pyysi että saisko hän mieluummin mukin :O
Meinas mennä kyllä pasmat sekaisin tältä keski-ikäiseltä..
Olen itsekin mies ja semmoiset vanhanaikaiset pienet kahvikupit on huvittavia, niin pieniä, että yhdellä kulauksella hörppää kerralla koko kupin tyhjäksi ja otekin kupista oltava semmoinen varovainen peukalolla ja etusormella, ettei vaan mene herkät kupit rikki :D
Olet todellinen juntti.
Vierailija kirjoitti:
Paperinen kalenteri on todella asia jota EN kaipaa. Typerintä käyttää sellaista vielä nykyään.
En ole vielä löytänyt sellaista appia, josta näkis siististi kuuden ihmisen menot ja tulot yhdellä vilkasulla. Joten paperinen seinäkalenteri on aivan pop, teen itse, kun ei pätevää paperista löydy kaupoistakaan. Mulla oli ennen valkotaulu, mutta se pinta kului liikaa ja oli vaikea pyyhkiä puhtaaksi. Paperinen on vaan paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaan käsin. Tosin se johtuu siitä, että tiskikone sanoi sopimuksensa irti muutama päivä sitten.
Minäkin tiskaan käsin mutta sen takia että ei ole tiskikonetta.
Ostin tiskikoneen muutama vuosi sitten. Tuossa se seisoo käyttämättömänä. Mikä on siinä että en näe hyötyä siinä. Ensin virutat tiskin käsin ja sitten heität koneeseen tunniksi pyörimään. Taas ulospakkaaminen ja mikä työ siinä on puhumattakaan nykyajan sähkölaskujen hinnoista.
Ei tiskejä tarvitse "viruttaa" ennen koneeseen laittoa. Se on aivan turhaa.
Meillä ei ole kone päällä joka päivä. Joten erityisen likaisiin astioihin kuivuu lika kiinni ennen pesua. Se kuivunut lika ei lähde yhdellä pesukerralla. Sen vuoksi huuhtaisen nopeasti isommat liat pois, koska en tiedä, milloin kone laitetaan seuraavan kerran päälle.
Laita idari se tiskikoneen luukku kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EiVITTUSte tädit olette kalkkiksia, ei älypuhelinta, paperinen kalenteri, ja varmaan vielä käteinen rahakin 🤣😂😅
Luuletko että saat kaupassa ostoksesi ilmaiseksi tai voit maksaa naurulla, jos/kun nuo kortti ym. maksut eivät toimi? Nehän eivät toimi aina. Käteisellä voi silti maksaa, sitä käytetään edelleenkin suurimmassa osassa maailmaa aivan yleisesti.
Onneksi käteisen käytöstä luovutaan kokonaan muutaman vuoden lukiessa ja silloin te mummot olette haudassa.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Keitän perunoita kuorineen.
Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.
Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D
Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.
No, moni ihminen tuntuu ketiiävän perunst kuorittuina tai sitten ei keitä perunoita ollenkaan, vaan syö joþsin muuta.
Useampikin lasten kaveri on ollut meillä ruokapöydässä ihmeissään keitetyn perunan kuorimisen kanssa.
Olin yläasteella 1990-luvulla ja tuolloinkaan ei kaikki osanneet kuoria niitä pottuja kunnolla, ainakin meidän koulussa oli joskus kuoripottuja ruokalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tamppaan matot.
Tämä! Ennen kuului viikoittain mattojen tamppauspaukutusta. Nyt en edes muista, että milloin olisin tuota ääntä kuullut.
Uusissa taloissa ei ole tamppaustelinettä , eikä pyykkinaruja.
On, että turhaa yleistystä. Muutettiin syksyllä 2021 valmistuneeseen rivariin ja on pyykkinarut ja tamppaustelineet pihalla. Vähenemään päin ovat kuitenkin. Imurit on niin imukykyisiä nykyään, ettei tamppauksia tarvita... tai matot on liian hepposia, että niitä ei suositella tampattavan.
Matothan voi tampata ilman telinettäkin, kunhan vaan paukuttaa menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
välillä ei voi maksaa ees bussissa kortilla tai matkakortilla. kantsii siis olla aina käteistä mukana.
En oo käyttäny kynää mihinkään varmaan pariin vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Katson TV:stä ja kuuntelen radiosta ohjelmia.
Luen paperisia kirjoja.
Tilaan useampaa lehteä.
Keitän perunoita kuorineen.
Olen ollut yhdessä saman naisen(olen mies) kanssa 30v.
Onko perunoiden keittäminen vanhanaikaista vai mitä se tekee listalla? :D
Ihmettelee N27, joka keittää perunat samalla lailla.
No, moni ihminen tuntuu ketiiävän perunst kuorittuina tai sitten ei keitä perunoita ollenkaan, vaan syö joþsin muuta.
Useampikin lasten kaveri on ollut meillä ruokapöydässä ihmeissään keitetyn perunan kuorimisen kanssa.
Meilläpäin syödään potut kuorineen. En itse, mutta kaikki muut, jotka ruokapöytään sattuu istumaan. UUtta tai vanhaa.
Samaa olen koulussa huomannut, että kuorineen menee suurimmalla osalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
välillä ei voi maksaa ees bussissa kortilla tai matkakortilla. kantsii siis olla aina käteistä mukana.
Onneksi käteisen nostaminen automaatilla on kohta maksullista kaikilla pankeilla.
Kahvikuppi tasseineen on osoitus eurooppalaisesta sivistyksestä. Samoin esim korvapuusti tai pullapitko. Jenkkivajakit voivat tarjota jotain kuppikakkuja 🤮
Vierailija kirjoitti:
Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.
M
Hyvä sinä!
Toi oven avaaminen naiselle on kyllä Suomessa harvinaista herkkua. Yllätyn aina ulkomailla, kuinka moni mies avaa oven mulle. Enkä siis oo mikään superkaunotar, vaan ihan tavallinen nainen. Tulee jotenkin sellainen olo, että nyt ollaan sivistyksen parissa.
N
En kyllä tiennyt että suolesta tehdään makkaraa, se tiedän kyllä että makkara tehdään sinne suoleen.
Käännän paperia pyyhkiessäni hanuria ison hädän jälkeen niinkuin VAPPU PIMIÄKIN joskus aikoja sitten haastatelussa sanoi tekevänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaan oven naiselle ja otan päähineen pois sisätiloissa.
M
Hyvä sinä!
Toi oven avaaminen naiselle on kyllä Suomessa harvinaista herkkua. Yllätyn aina ulkomailla, kuinka moni mies avaa oven mulle. Enkä siis oo mikään superkaunotar, vaan ihan tavallinen nainen. Tulee jotenkin sellainen olo, että nyt ollaan sivistyksen parissa.
N
Eli siis mun vanhanajan tapani on, että arvostan herrasmiehiä.
Olen jostain lukenut että ennen vanhaan, satoja vuosia sitten, tuollainen "väärinpäin" ollut leipä oli varattu pyövelille ja muut ihmiset pelkäsivät sitä. Kyseessä on siis taikausko.