Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalaisia tapoja, joita ulkomaalaiset ihmettelevät/oudoksuvat

Vierailija
29.04.2015 |

Esim. Saunominen. Istutaan lauteilla ja heitetään löylyä, jonka jälkeen kyyristytään. Ulkomaalaiset luulevat, että sauna on joku epäjumalanpalvonta paikka. Kumartumalla palvotaan sitä "jumalaa".

Tai kuntosalilla kyykkäys.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1430236664214.html

Kommentit (257)

Vierailija
241/257 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 09:16"]

mä ne ole koskaan kyllä kiinnittänyt huomiota siihen, että suomalaiset piereskelisivät.....

Ehkä ne on just niitä "maito on välttämätön ihmiselle" aivopestyjä aikuisia, joilla on laktoosi-intoleranssi

[/quote]

Olipa nolo kommentti. Maidonjuonti ja huonot käytöstavat eivät liity toisiinsa millään tavalla. Eikä maidonjuonti ja piereskelykään terveellä ihmisellä.

Vierailija
242/257 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskaa sinänsä etten voisi kuvitella ketjua "mitä ulkomaalaisten tapoja suomalaiset ihmettelevät". En minä ainakaan ihmettele ulkomailla ollessani heidän tapojaan, tai kauhistele että miten teillä ei oteta kenkiä pois jalasta yms. Vaan yritän toimia maassa maan tavalla. Mutta kai sekin on sitä outoa suomalaisuutta että yrittää sulautua joukkoon ja olla tekemättä itsestään numeroa hämmästelemällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/257 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:47"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="30.04.2015 klo 08:11"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 22:12"]Huonot käytöstavat; tervehtimättömyys, ikävät äänensävyt, piereskely, röyhtäily tms., turhan lämpimät kodit, suolaiset aamupalat, se ettei vanhempia kunnoiteta, kenkien riisuminen sisällä, liiallinen alkoholin käyttö.  [/quote] Ei kai suolainen aamupala ole huonoa käytöstä? Ja kyllä suolaista aamiaista muuallakin on, kanamunat, pekoni, paahtoleipä, pavut, makkarat!!? [/quote] Lukutaito, onko sitä!!? En ole tuon lainatun viestin kirjoittaja, mutta tässä ei kait ollut tarkoitus keräillä mitään Suomen ainutlaatuisuuksia, vaan asioita, jotka ulkomaalaisissa ovat herättäneet ihmetystä. Ja se taas riippuu ulkkarin omasta taustasta. Kun eivät nuo ulkomaatkaan ole kaikki toistensa kopioita, kuvitteles! [/quote] Kirjoitustaito! Jos on "otsakkeena" huonot käytöstavat; ja sen jälkeen luettelo, ei sinne kuulu suolainen aamupala. Se ei ole huonoa käytöstä. Ajatella että suomalainen ei tee suolaista brekua kiusaksi vierailleen vaan se on maassa TAPANA!

[/quote]

Minä helvatan otsakkeena? Siinä luetellaan huonoja tapoja ja sen jälkeen lukee yms. ja pilkku, jonka jälkeen tulevat "lämpimät talot". Ilmeisesti lämmin talo on sitten sinulle selkeästi huono tapa, kun sitä ei tarvinnut ihmetellä? Ihan oikeasti, jokainen normaalilla älyllä ja sisälukutaidolla varustettu tajusi tuon. Ja jos nyt kuvitellaan, että suolainen aamiainen olisi jonkun mielestä huono tapa, niin ei kai se siitä vähemmän huonoa tee, jos muutkin? Onko känniääliöinti ok, koska Venäjälläkin joku tekee niin? Tai piereskely, koska kuulemma Kiinassakin?
[/quote]
En ole tuo jolle raivoat mutta liian lämpimät sisätilat ovat kyllä huono opittu tapa. Kyllä jokaisen yhtään luontoa kunnioittavan pitäisi opetella käyttämään villasukkia ja -takkia, ja säätää lämmitys pienemmälle.

Vierailija
244/257 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Homoilu

Vierailija
245/257 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:25"]

Hauskaa sinänsä etten voisi kuvitella ketjua "mitä ulkomaalaisten tapoja suomalaiset ihmettelevät". En minä ainakaan ihmettele ulkomailla ollessani heidän tapojaan, tai kauhistele että miten teillä ei oteta kenkiä pois jalasta yms. Vaan yritän toimia maassa maan tavalla. Mutta kai sekin on sitä outoa suomalaisuutta että yrittää sulautua joukkoon ja olla tekemättä itsestään numeroa hämmästelemällä.

[/quote]

Tai sitten nämä ovat vain mielenkiintoisia ja hauskoja keskustelunaiheita ulkomaalaisten kanssa, eivätkä mitään tuomioita kulttuurin paremmuudesta. Kyllä minä kiinnitän huomiota ulkomailla ollessa poikkeaviin tapoihin jo siksi, että niitä voi itse kuvaamallasi tavalla huomioida ja joskus juttelenkin niistä.

Vierailija
246/257 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:25"]

[/quote]

No kyllä minä ihmettelen monesti ainakin rakennuskulttuuria, eli kunnon eteisten ja varsinkin tuulikaappien puutetta ja sitä, että ovet, varsinkin vessan ovi, aukeavat sisäänpäin. Koska nuo ovat asioita, mitkä Suomessa ihan oikeasti ovat paremmin, ja ihmetyttää miksi niin yksinkertainen asia kuin vessaon oven kääntäminen aukeamaan ulospäin tuntuu olevan asuntosuunnittelijoille ihan ylivoimainen asia.

Vierailija
247/257 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 08:15"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:25"]

[/quote]

No kyllä minä ihmettelen monesti ainakin rakennuskulttuuria, eli kunnon eteisten ja varsinkin tuulikaappien puutetta ja sitä, että ovet, varsinkin vessan ovi, aukeavat sisäänpäin. Koska nuo ovat asioita, mitkä Suomessa ihan oikeasti ovat paremmin, ja ihmetyttää miksi niin yksinkertainen asia kuin vessaon oven kääntäminen aukeamaan ulospäin tuntuu olevan asuntosuunnittelijoille ihan ylivoimainen asia.
[/quote]
No ehkä sitten olen yksinkertainen ihminen ja hyväksyn asiat niinkuin ne ovat, nielen pureskelematta....

Vierailija
248/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
249/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aasialainen vaimoni ihmettelee kovasti miksi minun miespuoliset ystäväni joutuvat itse pesemään pyykkinsä, tiskaamaan astiat jne. Heh, hänelle on tärkeää pitää miehestä huolta :)

Vierailija
250/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialaista kaveriani ihmetytty kovasti suomalainen kahvinjuonti. Hänen mielestään oli erikoista että kutsuttiin kylään juomaan kahvia ja sitten sitä vedettiinkin monta kupillista. Hänestä tuntui että koko vierailun pointti olisi ollut se kahvinjuominen.

Omasta mielestäni tämä on kuitenkin ihana suomalainen tapa:)

Vierailija
251/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 02:10"]Kyllä ihmetellään myös minkä takia suomalaiset naiset jupottelee noin paljon ja antaa noin helposti pillua...
[/quote]

Mitä "antaa"? Elätkö jossain 50-luvulla? Breaking news: Tasa-arvoisessa valtiossa naisilla on oikeus nauttia seksistä.
[/quote]
Niin seksistä pitää nauttia oman puolison kanssa eikä joka viikonloppu uuden henkilön kanssa.

Vierailija
252/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:34"] Lähes kaikki ulkomaalaiset ystäväni ovat ihmetelleet meidän tapaamme "julkistaa" vauvan nimi vasta ristiäisissä. Heistä on kummallista, että vauvaa kutsutaan ensimmäiset viikot/kuukaudet vain vauvaksi. [/quote] Minustakin se on todella kummallista, samoin se, että jos sukupuoli tiedetään niin se salataan. Ihan niinkuin muita niin paljon kiinnostaisi toisten lapset, että tällaisia suuria salaisuuksia pitäisi hihitellen pitää salassa viimeiseen asti. Jotkut ihan jopa näyttävät loukkaantuvat jos lapsen nimeä kysyy ennen ristiäisiä/nimiäisiä!  [/quote] Eiks tuossa ole joku taikausko taustalla? Piru vie lapsen jos nimi julkaistaan ennen kuin on kastettu tms.

[/quote]

Sillä varmistetaan, että vieraat varmasti tulevat kastetilaisuuteen. Ei kukaan jaksaisi muuten pönöttää kuuntelemassa puhetta ja rääkyvää kakaraa, mutta nimen jännääminen saa vieraat keskittymään ja kuuntelemaan tarkkaan. Siitä se perinne. 

Vierailija
253/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:31"]

Piereskely. Suomalaiset piereskelevät melko estottomasti, missään muualla en ole vastaavaan törmännyt ja nyt olen jo asunut yli 25 vuotta ulkomailla eri maissa. Varsinkin amerikkalaisia hämmästyttää tämä suomalaisten tapa ja erityisesti että naiset kunnostautuvat siinä missä miehetkin.

[/quote]

No en ole kyllä huomannut, ainakaan missään julkisilla paikoilla/koulussa/töissä. Suvun ja perheen kesken sitten kyllä, mutta olen ajatellut mun suvun olevan niin maalaisia, etteivät älyä sen olevan moukkamainen tapa. 

Vierailija
254/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkan keiton tarjoaminen illallisena. Salaatin laittaminen samalle lautaselle paaruoan kanssa. Siina menee pihvikastike ja salaatin kastike sekaisin epamielyttavaksi sotkuksi.

Vierailija
255/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis todellako joillain on tapana suvun kesken piereskellä?

Vierailija
256/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 22:58"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:48"]

Sitä on ihmetelty, että aikuiset juovat maitoa.

[/quote]

Minäkin suomalaisena ihmettelen. Ei se maito oikeasti ole edes kovin terveellistä.

[/quote]

Mutta hyvää se on.

Vierailija
257/257 |
02.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 23:04"]

Siis todellako joillain on tapana suvun kesken piereskellä?

[/quote]

Ainakin minun suvussa. Itse toki olen turhantärkeä hienostelija, joka pidättelee, mutta ainakin äidin puolen sukulaiset piereskelee ja röyhtäilee estottomasti. Tätikin vaan ihmetteli kovaan ääneen, että mikä se hänen Janne-Petteriään pierettää, kun vapautuneesti piereskeli meidän olohuoneen sohvalla. Ei puhettakaan, että olisi torunut tai mitään.