Suomalaisia tapoja, joita ulkomaalaiset ihmettelevät/oudoksuvat
Esim. Saunominen. Istutaan lauteilla ja heitetään löylyä, jonka jälkeen kyyristytään. Ulkomaalaiset luulevat, että sauna on joku epäjumalanpalvonta paikka. Kumartumalla palvotaan sitä "jumalaa".
Tai kuntosalilla kyykkäys.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1430236664214.html
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:50"]
Päiväpeitto on kyllä täysin turha, hyvä tapa saada yön hikoilut muhimaan oikein kunnolla päivän ajaksi sen sijaan että haihtuisivat pois. Ja kuka vie vieraansa aina makuuhuoneeseen, ei sen sängyn tarvitse olla mikään tyylin kulminoituma jota joka juhlissa ihaillaan ääneen viininlitkimisen lomassa.
[/quote]
Mä laitan aina meidän makuuhuoneen oven kiinni, kun vieraita tulee. Ei tarvitse olla, että "and here is our master bedroom".
[/quote]
No joo vielä ihan ymmärrettävää jos on erillinen makuuhuone, mutta päiväpeitoton sänky esim. yksiössä olisi kyllä aika yrjöttävä näky... Tai esim. teinin huoneessa, jos tulee kavereita kylään, niin onpa kiva käydä vaikka istuksimaan siihen petaamattomalle sängylle, hyi saatana! Vai pistetäänkö kaveriporukka lattialle istumaan?
[/quote]
Sulla olisi tuossa ulosannissa vähän säätämisen varaa: Yrjöttävä näky. Teininkin huoneessa voi olla sohva. Newsflash! Ai mutta sinä olet vielä siinä vaiheessa elämää, että yksiö on tavallinen asunto ja teininkään huoneeseen ei mahdu kuin sänky, yöpöytä ja matto.
[/quote]
Vaikka sitä sänkyä ei istumiseen käytettäisikään, niin onpa tosi kiva nähdä toisen lakanat... Hyi. Ihan sama vaikka ne olisi juuri vaihdettu, kun mielikuva silti on se, että niissä on hikisenä pyöritty.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:33"]Kaverini saksalainen anoppi ihmetteli astiankuivauskaappeja. Ja sitten se ompeli pussilakanoiden yläkulmissa olevat aukot kiinni - luuli että ovat hajalla.
[/quote]
Aika hauska tuo pussilakanajuttu. :D Ikeassakinhan kaikki pussilakanat on umpinaisia ja suomalaiset ihmettelee, miksei niissä ole reikiä yläkulmissa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:19"]
Suomalaiset haistelee leipää ennenkuin syö. Seuratkaapa! Tuo yksi kommentti suomalaisnaisten kevytkenkäisyydestä oli saanut miinuspeukkuja, mutta se on valitettavasti aivan totta :-/
[/quote]
Olis ihan mielenkiintoista kuulla, mitä valitettavaa siinä on, että suomalainen nainen harrastaa seksiä!
[/quote]
Niin, mutta tarviiko sitä aivan horo olla?
Täytyy kyllä sanoa että mukava näitä lueskellessa huomata että tykkään meidän tavoista enemmän!Totta,joskus voitaisiin olla sosiaalisempia,mutta monet perus tavat ja asenteet tasa-arvoineen ovat todella hyvin!Kiva olla suomalainen.
Sitä, että kaupasta ei saa viiniä tai alkoholijuomia.
Lisään vielä yhden mihin törmään silloin tällöin. Minä juon melkein joka päivä päivällisellä viiniä lasillisen. En juo sitä että tulisin humalaan, vaan koska viini jotenkin tuo esiin yksinkertaisenkin ruoan maut paremmin ja sen happamuus tuntuu jotenkin auttavan rasvaisten ruokien sulamista. Suomessa olen monta kertaa törmännyt sen kauhisteluun, että olen alkoholisti tai pahasti ongelmainen vaikken sitä myönnä, kun juon joka päivä. Lisäksi moni ei usko että oikeasti juon vain sen lasillisen, vaan vihjaillaan että niin ne suurkuluttaja juopot aina omissa puheissaan vaan ottaa vähän ruoan kanssa tai maistelee. Tai kauhistellaan että ihanko lastenkin nähden olet juonut sen lasillisen.
Ei minua erityisemmin niiden muiden mielipiteet häiritse, joskus vaan ihmetyttää että miksi se alkoholi on noin kauhean arka asia.
t. 129
Isoin ja lähes ainoa "kulttuurishokki" miehelleni oli pelikoneet ruokakaupoissa :D
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"]
Päiväpeitto on kyllä täysin turha, hyvä tapa saada yön hikoilut muhimaan oikein kunnolla päivän ajaksi sen sijaan että haihtuisivat pois. Ja kuka vie vieraansa aina makuuhuoneeseen, ei sen sängyn tarvitse olla mikään tyylin kulminoituma jota joka juhlissa ihaillaan ääneen viininlitkimisen lomassa.
[/quote]
Mä laitan aina meidän makuuhuoneen oven kiinni, kun vieraita tulee. Ei tarvitse olla, että "and here is our master bedroom".
[/quote]
No joo vielä ihan ymmärrettävää jos on erillinen makuuhuone, mutta päiväpeitoton sänky esim. yksiössä olisi kyllä aika yrjöttävä näky... Tai esim. teinin huoneessa, jos tulee kavereita kylään, niin onpa kiva käydä vaikka istuksimaan siihen petaamattomalle sängylle, hyi saatana! Vai pistetäänkö kaveriporukka lattialle istumaan?
[/quote]
Taidan elää itse pienessä kuplassa kun en edes osannut ajatella ettei kaikilla olisi makkari erillisessä huoneessa.
[/quote]
Pakko se on yksiössä laittaa juu. Sänky toimii sohvana, pöytänä ja siinä istuessa syödään esim. Eikä farkuissa kannata istua petivaatteiden päällä, päiväpeitto suojaa hygieenisesti.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:55"]
Sitä, että kaupasta ei saa viiniä tai alkoholijuomia.
[/quote]
Kauppa se on alkoholikauppakin. Ja usein ruokakaupan vieressä. Ihan hyvä järjestely. sais olla kunnolla erikseen kalamarketitkin yms.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:44"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:13"]
Ihmetystä ja ihastusta herätttää aina astiankuivauskaappi, niin kliseiseltä kuin tämä kuulostaakin :D
[/quote]
Meillä ei ole sellaista, koska en tajua, mihin sitä tarvitaan näinä tiskikoneiden aikoina.
[/quote]
Paistinpannut, astiat jotka ei mahdu pesukoneeseen, astiat joita ei saa pestä pesukoneessa, märät astiat juuri päällä olleesta pesukoneesta...
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]mun huoneessa oli myös sohva missä sai istua.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:04"]Lisään vielä yhden mihin törmään silloin tällöin. Minä juon melkein joka päivä päivällisellä viiniä lasillisen. En juo sitä että tulisin humalaan, vaan koska viini jotenkin tuo esiin yksinkertaisenkin ruoan maut paremmin ja sen happamuus tuntuu jotenkin auttavan rasvaisten ruokien sulamista. Suomessa olen monta kertaa törmännyt sen kauhisteluun, että olen alkoholisti tai pahasti ongelmainen vaikken sitä myönnä, kun juon joka päivä. Lisäksi moni ei usko että oikeasti juon vain sen lasillisen, vaan vihjaillaan että niin ne suurkuluttaja juopot aina omissa puheissaan vaan ottaa vähän ruoan kanssa tai maistelee. Tai kauhistellaan että ihanko lastenkin nähden olet juonut sen lasillisen.
Ei minua erityisemmin niiden muiden mielipiteet häiritse, joskus vaan ihmetyttää että miksi se alkoholi on noin kauhean arka asia.
t. 129
[/quote]
Ja mikä tuokin on että ei lasten nähden saa juoda alkoholia? Kyllä meidänkin lapsuudessa vanhemmat järjesti juhlia joissa joivat alkoholia ja kaikilla oli kivaa. Traumoja ei jäänyt yhtään ja osaan suhtautua alkoholiin mielestäni aika neutraalisti. Varsinkin naiset ovat välillä ihan hysteerisiä kaiken alkoholiin liittyvän kanssa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:07"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:28"] Väliovi kerrostaloasunnossa. Ja se, että suurin osa ovista aukeaa huoneeseen päin. Lakisääteinen kahvitauko. [/quote]Kylla Amerikassa ainakin lakisaateiset tauot loytyy...ei tuo niin ihmeellinen tapa ole [/quote] Eiköhän lähes joka maassa ole työpäivän aikana tauko, höntti. Ei vaan kahvitauko-nimellä. ps. Etkö ottanutkaan ääkkösiä käyttöön vaikka niin uhosit?
[/quote]
Taukoja varmasti on kaikkialla, mutta joskus ulkomaalaiset ovat hämmästelleet, kuinka kuuliaisesti suomalaisilla työpaikoilla kaikki kerääntyvät samaan pöytään kahvitauolla ja se hetki on pyhitetty vain sille. Ei siis hörpitä sitä kahvia jossakin omalla koneella puoliksi kuitenkin töitä tehden.
[/quote]
"Suomalaisilla työpaikoilla" = julkisella sektorilla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:51"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:19"]
Suomalaiset haistelee leipää ennenkuin syö. Seuratkaapa! Tuo yksi kommentti suomalaisnaisten kevytkenkäisyydestä oli saanut miinuspeukkuja, mutta se on valitettavasti aivan totta :-/
[/quote]
Olis ihan mielenkiintoista kuulla, mitä valitettavaa siinä on, että suomalainen nainen harrastaa seksiä!
[/quote]
Niin, mutta tarviiko sitä aivan horo olla?
[/quote]
Miksi naisesta tulee "horo" ( = ilmeisen negatiivissävytteinen ilmaisu) jos hän harrastaa (jonkun mielestä) paljon seksiä? Eli miksi se on negatiivinen asia?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:31"]
Piereskely. Suomalaiset piereskelevät melko estottomasti, missään muualla en ole vastaavaan törmännyt ja nyt olen jo asunut yli 25 vuotta ulkomailla eri maissa. Varsinkin amerikkalaisia hämmästyttää tämä suomalaisten tapa ja erityisesti että naiset kunnostautuvat siinä missä miehetkin.
[/quote]
Sillä joka pierua pihtaa, on muutakin salattavaa. t.nainen
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:11"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:27"]
Syöminen:
Aamulla suolaista (monessa euroopan maassa makea aamupala).
Aikainen ruokarytmi, itse muistan, että koululounas oli usein jo ennen klo 11! Samaten illallinen syödään monissa perheissä ymmärtääkseni jo klo 17.
Ruuassa suolaisten ja makeiden makujen sekoittaminen, esim puolukkahillo lisäkkeenä (pelkkä ajatus saa etelä-eurooppalaisen mieheni vatsan kääntymään ympäri).
[/quote]
Joo nämä. Asun Ranskassa ja näitä on tuttavapiiri hämmästellyt. Runsaat aamiaiset eivät kiinnosta, eli turha ladata pöytää täyteen kaikenlaista, kun kahvin lisäksi nakerretaan korkeintaan vähän paahtoleipää. Ja puolukkahilloa makkaran kanssa ja lakkahilloa juuston kanssa ällöstellään myös.
[/quote]
Kuka syö puolukkahilloa makkaran kanssa Suomessakaan? Ja ranskalaisilla on itsellään tapana hyvin usein käyttää esim. viikunahilloa tai hunajaa juuston kanssa, joten tuskin sitä ällöstellään.
[/quote]
Mies sano ettei ole hilloa vaan sauce eli ei nyt kastike mut soosi
Ja kuulemma ihanaa kun isäpappa tekee ite ja kun laittaa sinappia sekaan. Yhghh.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:50"] Päiväpeitto on kyllä täysin turha, hyvä tapa saada yön hikoilut muhimaan oikein kunnolla päivän ajaksi sen sijaan että haihtuisivat pois. Ja kuka vie vieraansa aina makuuhuoneeseen, ei sen sängyn tarvitse olla mikään tyylin kulminoituma jota joka juhlissa ihaillaan ääneen viininlitkimisen lomassa. [/quote] Mä laitan aina meidän makuuhuoneen oven kiinni, kun vieraita tulee. Ei tarvitse olla, että "and here is our master bedroom". [/quote] No joo vielä ihan ymmärrettävää jos on erillinen makuuhuone, mutta päiväpeitoton sänky esim. yksiössä olisi kyllä aika yrjöttävä näky... Tai esim. teinin huoneessa, jos tulee kavereita kylään, niin onpa kiva käydä vaikka istuksimaan siihen petaamattomalle sängylle, hyi saatana! Vai pistetäänkö kaveriporukka lattialle istumaan? [/quote] Taidan elää itse pienessä kuplassa kun en edes osannut ajatella ettei kaikilla olisi makkari erillisessä huoneessa. [/quote] Pakko se on yksiössä laittaa juu. Sänky toimii sohvana, pöytänä ja siinä istuessa syödään esim. Eikä farkuissa kannata istua petivaatteiden päällä, päiväpeitto suojaa hygieenisesti.
[/quote]
Muuttakaa nyt äkkiä pois niistä koirankopeistanne. Ei mitään järkeä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"] [quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:50"] Päiväpeitto on kyllä täysin turha, hyvä tapa saada yön hikoilut muhimaan oikein kunnolla päivän ajaksi sen sijaan että haihtuisivat pois. Ja kuka vie vieraansa aina makuuhuoneeseen, ei sen sängyn tarvitse olla mikään tyylin kulminoituma jota joka juhlissa ihaillaan ääneen viininlitkimisen lomassa. [/quote] Mä laitan aina meidän makuuhuoneen oven kiinni, kun vieraita tulee. Ei tarvitse olla, että "and here is our master bedroom". [/quote] No joo vielä ihan ymmärrettävää jos on erillinen makuuhuone, mutta päiväpeitoton sänky esim. yksiössä olisi kyllä aika yrjöttävä näky... Tai esim. teinin huoneessa, jos tulee kavereita kylään, niin onpa kiva käydä vaikka istuksimaan siihen petaamattomalle sängylle, hyi saatana! Vai pistetäänkö kaveriporukka lattialle istumaan? [/quote] Taidan elää itse pienessä kuplassa kun en edes osannut ajatella ettei kaikilla olisi makkari erillisessä huoneessa.
Et taida olla ihan nuori enää ;) Tai elää pk-seudulla.