Suomalaisia tapoja, joita ulkomaalaiset ihmettelevät/oudoksuvat
Esim. Saunominen. Istutaan lauteilla ja heitetään löylyä, jonka jälkeen kyyristytään. Ulkomaalaiset luulevat, että sauna on joku epäjumalanpalvonta paikka. Kumartumalla palvotaan sitä "jumalaa".
Tai kuntosalilla kyykkäys.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1430236664214.html
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:45"]Se, että suomalaiset veljet, sedät, enot ja isät eivät puolusta paskaa käytöstä kokenutta tyttöään. Kokevat, etteivät miehet piittaa "omista naisistaan" kun eivät halua suojella.
[/quote]
Mistähän tuollainen käytös juontaa juurensa? Siitä, että nainen on suvun miesten alaisuudessa ja jonkun omaisuutta. Minä en todellakaan suostuisi jotain miestä katsomaan perääni ja kostamaan puolestani. Olen itsenäinen nainen ja osaan pitää huolen itse itsestäni.
- julkijuopottelu ja ylipäätään alkoholihuumeen liiallinen käyttö niin, että tajunta hämärtyy ja käytös menee sekavaksi ja aggressiiviseksi
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:08"]
- julkijuopottelu ja ylipäätään alkoholihuumeen liiallinen käyttö niin, että tajunta hämärtyy ja käytös menee sekavaksi ja aggressiiviseksi
[/quote]
Ja vielä sen pitäminen normaalina ja luonnollisena jokaviikonloppuisena ajanvietteenä, jota suunnitellaan ja jolle jälkeenpäin naureskellaan ja rehvastellaan. Eikä tarvitse olla edes mikään wt-jurpo, vaan ihan sivistyneet perheelliset ihmisetkin harrastavat tuota kännijuopottelua.
Mieheni puoliksi raskalainen sisko ihmettelee aina suureen ääneen, miksi suomalaiset välttelevät leipää ja hiilihydraatteja tai miten jonkun lounas voi olla pelkkä rahka. Ilmeisesti lähinnä siksi, että tämä karppaus on hänen mielestään joku suomalainen villitys. Hän on vahvasti siinä uskossa, että juuri sen vuoksi lihavuus on Suomessa niin yleistä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:00"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:50"]- tullaan kylään ilman mitään tuliaisia - arkinen juhlapukeutuminen - kenkien riisuminen jopa juhlatilanteissa, kivan näköistä, kun ollaan hienoissa hepenissä sukkasillaan [/quote] Not me
[/quote]
Mä olin viimeksi vuosi sitten kotona järkätyissä yo-juhlissa ja olin juhlakalun lisäksi ainoa, jolla oli kengät jalassa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:16"]
Mieheni puoliksi raskalainen sisko ihmettelee aina suureen ääneen, miksi suomalaiset välttelevät leipää ja hiilihydraatteja tai miten jonkun lounas voi olla pelkkä rahka. Ilmeisesti lähinnä siksi, että tämä karppaus on hänen mielestään joku suomalainen villitys. Hän on vahvasti siinä uskossa, että juuri sen vuoksi lihavuus on Suomessa niin yleistä.
[/quote]
Kyllä mäkin ihmettelisin, jos jonkun lounas olisi pelkkä rahka.
Empatian puute (iloitaan toisen epäonnesta) , epäkohteliaisuus (töksäyttää asiat päin naamaa) ja ilottomuus (missä hymy?) Vittuilu päin naamaa (väitetään sarkasmiksi)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 22:12"]
Huonot käytöstavat; tervehtimättömyys, ikävät äänensävyt, piereskely, röyhtäily tms., turhan lämpimät kodit, suolaiset aamupalat, se ettei vanhempia kunnoiteta, kenkien riisuminen sisällä, liiallinen alkoholin käyttö.
[/quote]
alkoholin käyttö on itseasiassa vähäinen paitsi kertamääänä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:24"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:40"]
Salaatin ja pastan syöminen haarukalla JA veitsellä.
[/quote] Milla se salaatti sitten pitaisi syoda jos ei haarukalla?
[/quote]
Ilmeisesti haarukalla TAI veitsellä?
[/quote]
eikös pasta kuuluisi ainakin syödä haarukalla ja lusikalla oikeaoppisesti? Vai lusikalla ja veitsellä? Lusikalla nyt ainakin.
[/quote]
Pelkällä haarukalla. Mitä sillä lusikalla muka tehdään? Lapataan kastiketta vai?
[/quote]
lusikan avulla se spagetti kieritetään siihen haarukan ympärille :D
[/quote]
Ainoastaan Suomessa. Muualla osataan kierittää ihan lautasella ilman lusikkaa.
[/quote]
No kyllä ihan Italiassa asuessani tutustuin tähän tapaan käyttää lusikkaa sekä haarukkaa spagetin syönnissä. ;)
[/quote]
italialaiset syö sen kyllä pelkällä haarukalla.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:28"]Väliovi kerrostaloasunnossa. Ja se, että suurin osa ovista aukeaa huoneeseen päin. Lakisääteinen kahvitauko.
[/quote]
Kahvitauko ei ole lakia nähnytkään. Kuuluu TESin piiriin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 21:42"]Kyllä Suomessakin vielä reilut 20 vuotta sitten kirjoitettiin herra/rouva/neiti etunimi sukunimi ja lapsille vaikka pikkuneiti,en oikein tiedä miten pojille,pikkuherra on tosi vanhaa aikaa.Myöhemmin sitten koululainen tai opiskelija.Olen 55 ja minun lapsuudessa ja nuoruudessa kirjoitettiin aina näin.Toiset vanhemmat ihmiset halusivat että heistä käytetään ammattia kun kirjoitettiin vaikka kortti.Esim. maanviljelijä,emäntä,sairaanhoitaja ym.Tämä kaikki jäi muodista pois kun alettiin valittaa tasa-arvon puutteesta.Naimisissa oleva nainen ei tahdo olla rouva ja valittaa sitä kun miehetsä suomessa on vain yksi puhuttelumuoto,herra.Se ei paljasta onko naimisissa vai ei.Oli niin epätasa-arvoista kun on neiti ja rouva.Samalla kirjoitustapa muuttui mölöksi.
[/quote]
Taidat olla maalta?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:48"]
Sitä on ihmetelty, että aikuiset juovat maitoa.
[/quote]
Minäkin suomalaisena ihmettelen. Ei se maito oikeasti ole edes kovin terveellistä.
Eräs ulkomainen pastori ihmetteli, että jos Suomessa jää kiinni ylinopeudesta ja kertoo poliisille olevansa pastori, saa kuitenkin sakot.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 22:48"]
Empatian puute (iloitaan toisen epäonnesta) , epäkohteliaisuus (töksäyttää asiat päin naamaa) ja ilottomuus (missä hymy?) Vittuilu päin naamaa (väitetään sarkasmiksi)
[/quote] Vahingonilo, ei sen puhtaampaa iloa olekaan :(. Englannin kielessa ei edes ole sanaa sille.
Ryyppääminen on ainoa asia jota sietääkin ihmetellä, kaikki muut luetellut asiat ovat Suomessa paremmin kuin verrokkimaissa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 16:08"]
[/quote]
voi kuule, ei ole pelkastaan suomalainen piirre. tulehan meillapain kaymaan niin saat nahda vahan ulkomaista kulttuuria turistirysien ulkopuolella
-n37, london
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 23:01"]
Eräs ulkomainen pastori ihmetteli, että jos Suomessa jää kiinni ylinopeudesta ja kertoo poliisille olevansa pastori, saa kuitenkin sakot.
[/quote]
Jotenkin liikkis ajatus pastorilta. Vaikka korruptio onkin paha juttu.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:35"]
Minä olen muuttanut tänne 15 vuotta sitten Etelä-Euroopasta ja minä ihmettelin alkuun ainakin näitä asioita:
- Aikainen vuorokausirytmi ja ruokailurytmi. Näihin en ole ikinä tottunut. Meillä syödään vieläkin päivän tukevin ateria, päivällinen, klo 20-21, ja on aina syöty, myös silloin kun lapset oli pieniä. Nukkumaan en mene koskaan ennen klo 1, vaikka menenkin aamulla töihin, ja lapset on myös meillä saaneet aina valvoa niin kauan kuin heitä haluttaa. Kellon mukaan eläminen jo lapsena tuntuisi oudolta minusta.
[/quote]
Tästä olen kyllä samaa mieltä. Ihmettelen myös ylinpäänsä aikaisin alkavia työpäiviä, koska vaikuttaa, että kukaan ainakaan minun tutuista ei siitä pidä yhtään. Lisäksi minua häiritsi varsinkin aluksi se, että kauppoja ei ole auki myöhään mutta nykyään tähän on jo sopeutunut.
Ehdin jo ennen Suomeen muuttamista noin 8 vuotta sitten asua muutamassa eri maassa (Hong Kong, Japani, Ranska, USA) ja matkustaa vielä useammissa, joten olin jo niin tottunut erilaisiin tapoihin, että kovin helposti niistä ei hämmenny. Varsinkaan ruoka-asiat eivät yleensä aiheuta ongelmia. Lisäksi tietysti muutin tänne suoraan töihin ja työkaverit kyllä tuntuivat ainakin ihmisten "epäsosiaalisuudesta" varoittelevan niin paljon, että naapurien puhumattomuus ei aiheuttanut ongelmia. Kuitenkin tällaiset tahdosta riippumattomat tavat välillä havahduttavat. Esimerkiksi minä seison usein liian lähellä ihmisiä, jopa omaa avomiestä, puhuessa heille ja huomaan, että ihmiset usein "siirtyvät pakoon", jos en kiinnitä asiaan huomiota. Lisäksi minusta tuntuu usein oudolle se, että ihmiset katsovat vähän silmiin puhuessaan.
Aikaisemmin joku myös sanoi, että Suomalaiset eivät pahoittele, jos tönäisevät ihmisiä mutta minun näkökulmastani asia on aika päinvastoin. Kiinassa ja Japanissa missä kasvoin ainakin kaupungeissa on ihmisiä niin tiheästi, että tönimistä tai ihmisten välistä tunkemista ei ole tapana noteerata mitenkään ja minulle tulee täällä ja muualla länsimaissa aika vaivaantunut olo, kun ihmiset pahoittelevat jotain "ihan tavallista tönäisemistä" vuolaasti ja luulin aluksi että tällaiset "are you alright" pahoittelut liittyvät siihen, että olen niin pieni moniin verrattuna. Koitan kyllä muistaa itse sanoa vähintään "sori", kun törmäilen. Ehkä tämän takia viihdyn niin hyvin keikoilla, joissa tungokseen suhtaudutaan kotoisasti. :)
On totta että puhetyyli ja muu käytös auktoriteetti-ihmisten kanssa puhuessa on Suomessa paljon kasuaalimpaa kuin monessa muussa maassa mutta itseäni tämä ei ole kyllä häirinnyt, vaikka työskentelinkin täällä johtaja-asemassa. Toisaalta täällä tuntuu olevan vahva usko siihen, että auktoriteetti tietää asiat paremmin. "Alaiset" eivät minun kokemukseni mukaan kovin helposti uskalla tuoda vastakkaisia mielipiteitään esiin ja esimerkiksi opiskelijat eivät yliopistossa kyseenalaista ja keskustele "opettajien" kanssa niin vapaasti, kuin muualla. Oma kokemukseni on kyllä pääosin yliopistomaailmasta ja käsittääkseni johtajien asema yritysmaailmassa on ainakin Aasiassa paljon absoluuttisempi ja professoreillekin "vastaan väittäessä" on hyvien tapojen mukaista kiinnittää esitystapaan ja -tilanteeseen erityistä huomiota.
Hankalin ilmeisesti Suomelle ainakin joillain alueilla tyypillinen tapa minulle oli aluksi ns. kursaileminen vieraissa ollessa. Kun avomiehen vanhemmat olivat meillä käymässä ensimmäistä kertaa, koin että tapa jolla he viivyttelivät tekemäni ruoan syömään tulemista oli todella loukkaavaa. En edes uskaltanut kysyä asiasta pitkään aikaan, kun ajattelin että miehen vanhemmat eivät jostain syystä hyväksy minua. Aloin epäillä tulkintaani riittävästi vasta kun olin itse vierailulla miehen suvun juhlissa, jossa huomasin kahvipöytäkutsun jälkeen pompattuani ylös kiittelemään (ja huomaamattani kumartelemaan, mikä on myös yleinen ongelmani), että kukaan muu ei aio liikkua. Tämä oli mielestäni melko kiinnostava kulttuuriero, koska taustalla oleva ajatus (vieras osoittaa, että ei halua olla vaivaksi tai halua vaatia isäntiä tekemästä mitään) lienee melko samanlainen Suomessa ja Itä-Aasiassa mutta ilmaisutavan erona on se, että jälkimmäisessä on kohteliaisuutta ottaa "lahja" mahdollisimman kiitollisesti ja innostuneesti vastaan.
Yksi Suomalainen/Eurooppalainen erilainen tapa, josta pidän aivan älyttömästi liittyy nenän niistämiseen. Varsinkin Japanissa pidetään epäkohteliaana niistää nenää edes samassa huoneessa muiden kanssa ja jos nuhaisena nenästä meinaa valua, pitäisi vetää se takaisin vetämällä henkeä nenän kautta. Mies sanoi tätä muistaakseni "nenän kirnuamiseksi". Itse olen aina inhonnut tuon tekemisestä aiheutuvaa tunnetta niin paljon, että se inhottaa muidenkin tekemänä, joten olen ollut hyvin onnellinen siitä, että täällä vaikuttaa olevan okei käyttää nenäliinaa seurassa.
Olisi näitä varmaan enemmänkin mutta on tämä varmasti jo tarpeeksi pitkä viesti. Kiitoksia jos jaksatte lukea. Pakko sanoa, että tässä kyllä tuntuu niinkuin "ympyrä sulkeutuu", koska ensimmäinen tänne koskaan kirjoittamani viesti oli vähän samaa aihepiiriä (Mitä asioita ulkomaalaiset suomessa ihmettelevät tjsp. ketjuun) ja tämä lienee viimeisiä, koska muutan pois Suomesta Kesäkuun lopulla.
Usein samoja töitä kanssani tekevä työkaverini on Kiinasta (nainen) ja hänen kanssaan on hankalaa kulkea työpaikalla mihinkään, kun molemmat haluaisivat avata oven toisilleen. Kuulemma Kiinassa on tapana että nainen avaa oven miehelle. En tosin kyllä itse Shanghaissa käydessä tällaista huomannut mutta onhan se hyvin iso ja kulttuuritaustoilta vaihteleva maa.
Pahoittelen, että nostan tätä tällaisella melko tylsällä jutulla, koska pahoin pelkään, että riittävän moni ei ole lukenut tuossa yllä olevaa hienoa kirjoitusta.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:50"]- tullaan kylään ilman mitään tuliaisia
- arkinen juhlapukeutuminen
- kenkien riisuminen jopa juhlatilanteissa, kivan näköistä, kun ollaan hienoissa hepenissä sukkasillaan
[/quote]
Not me