Suomalaisia tapoja, joita ulkomaalaiset ihmettelevät/oudoksuvat
Esim. Saunominen. Istutaan lauteilla ja heitetään löylyä, jonka jälkeen kyyristytään. Ulkomaalaiset luulevat, että sauna on joku epäjumalanpalvonta paikka. Kumartumalla palvotaan sitä "jumalaa".
Tai kuntosalilla kyykkäys.
http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1430236664214.html
Kommentit (257)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:30"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:14"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 06:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 01:40"]
Salaatin ja pastan syöminen haarukalla JA veitsellä.
[/quote] Milla se salaatti sitten pitaisi syoda jos ei haarukalla?
[/quote]
Ilmeisesti haarukalla TAI veitsellä?
[/quote]
eikös pasta kuuluisi ainakin syödä haarukalla ja lusikalla oikeaoppisesti? Vai lusikalla ja veitsellä? Lusikalla nyt ainakin.
[/quote]
Pelkällä haarukalla. Mitä sillä lusikalla muka tehdään? Lapataan kastiketta vai?
[/quote]
lusikan avulla se spagetti kieritetään siihen haarukan ympärille :D
[/quote]
Spagetti kierretään haarukan ympärille lautasen reunaa vasten. Italiassa turistin tunnistaa aina siitä, kun pyydetään lusikkaa pasta-annoksen kanssa.
t. suomalaisen kanssa naimisissa oleva italialainen
[/quote]Mikä ihmeen italialainen sinä olet??
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:34"] Lähes kaikki ulkomaalaiset ystäväni ovat ihmetelleet meidän tapaamme "julkistaa" vauvan nimi vasta ristiäisissä. Heistä on kummallista, että vauvaa kutsutaan ensimmäiset viikot/kuukaudet vain vauvaksi. [/quote] Minustakin se on todella kummallista, samoin se, että jos sukupuoli tiedetään niin se salataan. Ihan niinkuin muita niin paljon kiinnostaisi toisten lapset, että tällaisia suuria salaisuuksia pitäisi hihitellen pitää salassa viimeiseen asti. Jotkut ihan jopa näyttävät loukkaantuvat jos lapsen nimeä kysyy ennen ristiäisiä/nimiäisiä! [/quote] Eiks tuossa ole joku taikausko taustalla? Piru vie lapsen jos nimi julkaistaan ennen kuin on kastettu tms.
[/quote]
joo taikausko tavllaan. Ei kirkottaminen eikä välttämättä pirukaan. EUrooppalaisessa (ja sitä kautta myöd vanhassa suomalaisessa) perinteessä ajatellaan, että asiaan saa vallan, jos tietää sen oikean nimen. Näin esim sairauksia voidaan komentaa, paholaisia ajaa rotkoon, kuten jeesus raamatussa ja lapsia viedä paholaiselle. Myös joku kateellinen naapuri tms voi aiheuttaa sulle vahinkoa, jos tietää nimesi. Niinpä nimeä ei saa paljastaa. Alunperin ihmisillä ehkä olikin oli salainen "tosinimi" sen julkisen nimen ohella, jolla muut heidät tunsivat. Kasteen ajatellaan/ajateltiin kuitenkin suojaavan näiltä, koska siinä Jumala, joka on muita vahvempi voima, kutsuu nimeltä omakseen ja nimen antama valta valta on siis jo käytetty. Siksi sen nimen on kasteen jälkeen voinut julkistaa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:33"] Ja puolukkahilloa makkaran kanssa ja lakkahilloa juuston kanssa ällöstellään myös.
[/quote]
Aika harva suomalainenkaan noita syö, ainakaan eteläsuomalainen kaupungissa asuva.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]En ole koskaan kuullut tuosta lusikan käyttämisestä spagetin pyörittelyyn tai varsinkaan nähnyt kenenkään tekevän niin, missä päin tuota oikein harrastetaan? Ja miksi, hyvinhän sen spagetin saa siihen ilman lusikkaakin.
[/quote] meidän italialainen perhetuttava opetti tämän tavan 80-luvun alkupuolella meille. Siellä oli tapana
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:35"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:10"]
Päiväpeitto! Yllättävän monessa maassa ei käytetä :D Hyi kun näyttää sotkuiselta ja huolittelemattomalta sänky, jossa ei päiväpeittoa ole, joten onneksi Suomessa tuo on lähes 100% yleinen tapa!
[/quote]
Mä en tunne ketään, jolla olisi päiväpeitto. Eli ehkä sun kavereilla 100%, mutta mun kavereilla 100% ei ole.
[/quote]
Alemmissa sosiaaliluokissa ei käytetä päiväpeittoa, keskiluokka ja ylempi sosiaaliluokka käyttää.
Taisit äänestää perussuomalaisia?
[/quote]
En vaan RKP:tä.
Ajattelin kyllä, että sinulla on juuret jossain "loimaan" sydämessä tai muuten olet tyypiltä sellainen, joka on alkanut kerätä iittalaa suurena aarteena jo teini-ikäisenä. Vuodenaikaverhot, astiavitriini valoilla, siisti ja uuttera luonne: niin hyvä emäntä ja maalaisporvari rakennettu.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:32"]
Usein ihmetellään sitä, että juhlapyhiä juhlitaan niiden aattona enemmän kuin itse päivänä. Ja juhliminen on lähes sataprosenttisesti = juopottelua.
[/quote]
Harvemmat lapsiperheelliset vain pämppää aatot läpeensä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:34"] Lähes kaikki ulkomaalaiset ystäväni ovat ihmetelleet meidän tapaamme "julkistaa" vauvan nimi vasta ristiäisissä. Heistä on kummallista, että vauvaa kutsutaan ensimmäiset viikot/kuukaudet vain vauvaksi. [/quote] Minustakin se on todella kummallista, samoin se, että jos sukupuoli tiedetään niin se salataan. Ihan niinkuin muita niin paljon kiinnostaisi toisten lapset, että tällaisia suuria salaisuuksia pitäisi hihitellen pitää salassa viimeiseen asti. Jotkut ihan jopa näyttävät loukkaantuvat jos lapsen nimeä kysyy ennen ristiäisiä/nimiäisiä! [/quote] Eiks tuossa ole joku taikausko taustalla? Piru vie lapsen jos nimi julkaistaan ennen kuin on kastettu tms.
[/quote]
On siinä. Siksi se onkin outoa nykypäivänä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:50"]
Päiväpeitto on kyllä täysin turha, hyvä tapa saada yön hikoilut muhimaan oikein kunnolla päivän ajaksi sen sijaan että haihtuisivat pois. Ja kuka vie vieraansa aina makuuhuoneeseen, ei sen sängyn tarvitse olla mikään tyylin kulminoituma jota joka juhlissa ihaillaan ääneen viininlitkimisen lomassa.
[/quote]
Mä laitan aina meidän makuuhuoneen oven kiinni, kun vieraita tulee. Ei tarvitse olla, että "and here is our master bedroom".
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]En ole koskaan kuullut tuosta lusikan käyttämisestä spagetin pyörittelyyn tai varsinkaan nähnyt kenenkään tekevän niin, missä päin tuota oikein harrastetaan? Ja miksi, hyvinhän sen spagetin saa siihen ilman lusikkaakin. [/quote] meidän italialainen perhetuttava opetti tämän tavan 80-luvun alkupuolella meille. Siellä oli tapana
[/quote]
Taisi kyllä vetää teitä höplästä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]En ole koskaan kuullut tuosta lusikan käyttämisestä spagetin pyörittelyyn tai varsinkaan nähnyt kenenkään tekevän niin, missä päin tuota oikein harrastetaan? Ja miksi, hyvinhän sen spagetin saa siihen ilman lusikkaakin. [/quote] meidän italialainen perhetuttava opetti tämän tavan 80-luvun alkupuolella meille. Siellä oli tapana
[/quote]
[/quote] tuskin ne koko perheen voimin tätä tapaa esitti, kun siellä sukuamme oli kesiä viettämässä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"]
Päiväpeitto on kyllä täysin turha, hyvä tapa saada yön hikoilut muhimaan oikein kunnolla päivän ajaksi sen sijaan että haihtuisivat pois. Ja kuka vie vieraansa aina makuuhuoneeseen, ei sen sängyn tarvitse olla mikään tyylin kulminoituma jota joka juhlissa ihaillaan ääneen viininlitkimisen lomassa.
[/quote]
Mä laitan aina meidän makuuhuoneen oven kiinni, kun vieraita tulee. Ei tarvitse olla, että "and here is our master bedroom".
[/quote]
No joo vielä ihan ymmärrettävää jos on erillinen makuuhuone, mutta päiväpeitoton sänky esim. yksiössä olisi kyllä aika yrjöttävä näky... Tai esim. teinin huoneessa, jos tulee kavereita kylään, niin onpa kiva käydä vaikka istuksimaan siihen petaamattomalle sängylle, hyi saatana! Vai pistetäänkö kaveriporukka lattialle istumaan?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"]
[/quote]
[/quote] tuskin ne koko perheen voimin tätä tapaa esitti, kun siellä sukuamme oli kesiä viettämässä.
[/quote] mutta toisaalta, ne olikin jotain mafiasukua. Ja olisko joku paikkakuntakohtainen tapa. Mistä päin italiano tän ketjulaisen mies on.
Meidän koulun vaihto-oppilaat ihmettelivät, kun suomalaiset luottavat poliisiin. Heillä (en muista mistä maista olivat) poliisit ovat usein niin korruptoituneita, ettei niitä pidetä juuri minään. Heille taas suuria auktoriteetteja olivat esimerkiksi opettajat ja pomot, ja olivat ihmeissään, miten suomalaiset voivat olla niin kaverillisissa väleissä omiin pomoihin ja opettajiinsa (kutsua etunimellä jne.)
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"]
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"]
[/quote]
[/quote]
No joo vielä ihan ymmärrettävää jos on erillinen makuuhuone, mutta päiväpeitoton sänky esim. yksiössä olisi kyllä aika yrjöttävä näky... Tai esim. teinin huoneessa, jos tulee kavereita kylään, niin onpa kiva käydä vaikka istuksimaan siihen petaamattomalle sängylle, hyi saatana! Vai pistetäänkö kaveriporukka lattialle istumaan?
[/quote]
Sulla olisi tuossa ulosannissa vähän säätämisen varaa: Yrjöttävä näky. Teininkin huoneessa voi olla sohva. Newsflash! Ai mutta sinä olet vielä siinä vaiheessa elämää, että yksiö on tavallinen asunto ja teininkään huoneeseen ei mahdu kuin sänky, yöpöytä ja matto.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:11"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 13:06"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Taidan elää itse pienessä kuplassa kun en edes osannut ajatella ettei kaikilla olisi makkari erillisessä huoneessa.
Piereskely. Suomalaiset piereskelevät melko estottomasti, missään muualla en ole vastaavaan törmännyt ja nyt olen jo asunut yli 25 vuotta ulkomailla eri maissa. Varsinkin amerikkalaisia hämmästyttää tämä suomalaisten tapa ja erityisesti että naiset kunnostautuvat siinä missä miehetkin.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:52"]En ole koskaan kuullut tuosta lusikan käyttämisestä spagetin pyörittelyyn tai varsinkaan nähnyt kenenkään tekevän niin, missä päin tuota oikein harrastetaan? Ja miksi, hyvinhän sen spagetin saa siihen ilman lusikkaakin.
[/quote] meidän italialainen perhetuttava opetti tämän tavan 80-luvun alkupuolella meille. Siellä oli tapana
[/quote]
Minäkin tunnen italialaisen, joka käyttää lusikkaa apuna. Pohjois-Italiasta kotoisin.
Minä olen muuttanut tänne 15 vuotta sitten Etelä-Euroopasta ja minä ihmettelin alkuun ainakin näitä asioita:
- Ruokien jotenkin makea makumaailma, jopa lämpimien ruokien tai leipien. Itse tykkään tulisesta, happamasta, kirpeästä, mutta yleensä makea ei muuten maistu kuin jälkiruoassa tai makeisissa.
- Ilman kenkiä olemista sisällä. Minusta se näyttikin hassulta että jos oli joku hame vaikka ja sitten sukkahoususillaan vaan pitäisi olla, kun siihen asuun kuuluisi tietynlaiset kengät. Nykyisin olen suomalaistunut tässä aika ääripäähän, en pidä sisällä kotona edes sukkia yleensä vaan riisun nekin heti töistä tullessa. Täällä on asunnot lämpimiä ja on usein puulattiat joten on mukava olla paljain jaloin.
- Naapureita ei tervehditä. Minä luulin vuosia että rivitalonaapurimme vihaavat minua jotenkin henkilökohtaisesti siksi kun olen ulkomaalainen, koska minua ei tervehditty ja moni vaikutti jopa jotenkin välttelevän. Minulla oli pitkälle meneviä kuvitelmia siitä mitä pahaa ne mahtaa minusta (ja perheestäni) ajatella. Kauan kesti että tajusin että ne kohtelivat myös suomalaisia ihan samoin, eikä siinä ole mitään pahantahtoista.
- Aikainen vuorokausirytmi ja ruokailurytmi. Näihin en ole ikinä tottunut. Meillä syödään vieläkin päivän tukevin ateria, päivällinen, klo 20-21, ja on aina syöty, myös silloin kun lapset oli pieniä. Nukkumaan en mene koskaan ennen klo 1, vaikka menenkin aamulla töihin, ja lapset on myös meillä saaneet aina valvoa niin kauan kuin heitä haluttaa. Kellon mukaan eläminen jo lapsena tuntuisi oudolta minusta.
- Tukeva aamupala, joka usein on suolainen. Itse tykkäsin vaan ottaa maitokahvin ja pari keksiä, enkä ymmärtänyt että esim. mieheni söi aamulla monta voileipää tai jopa kananmunia. Ajatuskin sellaisen sulattamaan joutumisesta aamulla etoi minua. En halua kuin jonkun pienen makean palan joka vähän nostaa verensokeria ja maistuu hyvältä aamulla.
- Välipalat aikuisilla. En ollut sellaiseen tottunut ja minusta tuntui ihmeelliseltä, että jotkut aikuisetkin tarvitsivat aterioiden välillä välipaloja.
- Naisten ja miesten tasa-arvoisuus ja selkeiden roolien puute. Tämä oli minusta alusta asti hieno ja hyvä asia. Olin teininä jo inhonnut kotimaassani sitä kun naisena minun pitäisi olla joku ulkonäköäni esittelevä ja miehiä viehättämään pyrkivä kana vaikka olin oikeasti vakavamielinen ja älykäs ihminen. Tuntui että naisen ainoa arvo on ulkonäkö. Täällä Suomessa niin ei ole.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 12:32"]Usein ihmetellään sitä, että juhlapyhiä juhlitaan niiden aattona enemmän kuin itse päivänä. Ja juhliminen on lähes sataprosenttisesti = juopottelua.
[/quote]
No siksipä juuri. Siis vietetään aattona. Että on se arkipyhä pyhitetty krapulalle.