Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sille on syynsä, miksi miehet menestyvät paremmin

Vierailija
28.04.2015 |

Ja se on meidän oma vikamme. Naiset eivät ole yhtä kovapalkkaisia ja korkeassa asemassa kolmesta yksinkertaisesta syystä:

1) Nainen ei arvioi olevansa pätevä.

Kun miestä kosiskellaan tehtävään, jonka hän hallitsee 25%, hän kertoo olevansa paras mies hommaan. Asia osataan tai sitten omaa kykyä oppia nopeasti/muita positiivisia ominaisuuksia tuodaan kaunistelematta ja anteeksipyytelemättä esille. Kun naiselle tarjotaan paikkaa, jonka hän hanskaa 70% täydellisesti, nainen kieltäytyy tai pilaa mahdollisuutensa haastattelussa. Hän kyllä tuo esiin oman koulutuksensa ja entisen työkokemuksen (koska nämä ovat kiistelemättömiä faktoja), mutta epäröi kertoessaan kuinka ei ole ennen tehnyt sitä 30% mitä vaadittaisiin, kuinka ei koe vielä olevansa valmis/osaava/kokenut tähän kyseiseen hommaan. Kun nämä kaksi henkilöä ovat samassa työhaastattelussa, työ meneee miehelle. Vaikka hänellä olisi huonompi koulutus, vähemmän kokemusta ja laiskempi ote. Vaikka tosiasiassa hän tulisi tarvitsemaan paljon neuvoa ja apua. Mies ei ainoastaan vaadi paikkaa itselleen, hän vaatii myös tarpeeksi hyvää palkkaa työpanoksestaan. Nyrkkisääntönä nainen aliarvioi itsensä reilusti, mies yliarvioi itsensä. Käsityksillä itsestään on tapana tapahtua. Ajatukset luovat todellisuutemme.

2. Naiset pyytävät lakkaamatta anteeksi

Kun kirjaston ovi avautuu ja sinua kolhaisee matkallaan ulos pariskunta, kumman luulet pyytävän anteeksi. On todennäköistä, että mies hiihtää eteenpäin edes huomaamatta sinua. Nainen sen sijaan pyytää anteeksi.

Hän pyytää anteeksi tätä, kuten miljoonaa muutakin asiaa saman päivän aikana (anteeksi, että näytän tältä. Minullahan pitäisi olla kyky kontrolloida sadetta ja siten pitää hiukseni rutikuivana kaatosateessa. Anteeksi, että kaadoin ensin kahvia itselleni. Anteeksi, että tulen näin varoittamatta, anteeksi, että vaivaan sinua asiakaspalvelija joka olet täällä minua varten, anteeksi, että soitan sinulle kun olet ruokapöydässä (koska minunhan olisi pitänyt ennustaa se). Anteeksi, anteeksi, anteeksi. Jos kokouspöydässä tulee sanaharkka, nainen pyytää anteeksi vaikkei olisi edes osallistunut asiaan ja märehtii sitä kahden viikon ajan. Mies ei pyytele anteeksi ja unohtaa asian kun kävelee huoneesta ulos.

3. Naisille ulkonäkö on sama kuin itsetunto

Rehellisesti, kuinka paljon asioita jätät tekemättä, tapahtumia jonne jätät menemättä on jäänyt väliin koska olit liian ruma/lihava/vääränlainen mielestäsi? Tämä ei todellakaan rajoitu pelkästään työn ulkopuoliseen elämään. Naisille kehonkuva on sama asia kuin minäkuva. Tämä asia on niin totaallisen loppuunkaluttu, etten jaksa siitä edes kirjoittaa. Mietit vain yksinkertaisesti, paljonko olet miettinyt tänään ulkonäköäsi (mitä muuttaisit, kumpa tuo ei olisi tuossa, mistä toi ryppy on tullut, kauhee kun on turvonnut olo, olisi ihanaa olla taas 18v ja painaa 50 kg, jos painaisin sen 50 kg olisin onnellisempi/parempi/menestyneempi/suositumpi/parempi äiti/mitänytvaanhaluan.

On vain yksi tapa nostaa naisia johtoon, ja se on muuttamalla omia käsityksiämme ja tyttäriemme käsityksiä. Miehet eivät ole parempia, fiksumpia, osavaapia tai karismaattisempia. He vain luulevat olevansa. Aloita tänään. Anna itsellesi tämän loppupäivän ajan vapaus olla pyytämättä anteeksi. Älä ajattele ulkonäköäsi. Älä morkkaa itseäsi. Viiden tunnin ajan. Kokeile, onnistuuko.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:56"]

Ap:n aloitus muuten kuulostaa käännöstekstiltä. Voisi olla esim. Valituista Paloista tai jostakin vastaavasta amerikkalaislehdestä...

[/quote]

Onnea. Olet osaltasi edesauttamssa stereotypiaa jonka vuoksi naisten on parempi pysyä kotona.

Vierailija
2/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n aloitus muuten kuulostaa käännöstekstiltä. Voisi olla esim. Valituista Paloista tai jostakin vastaavasta amerikkalaislehdestä.

Mitä sitten tulee tuohon naisten huonoon itsetuntoon, niin olisi kiva tietää, mistä se johtuu. Olen nainen ja koen huonoa omaatuntoa - tai ainakin nuorempana koin - siitä, etten ole "menestynyt". Äitini menestyi työelämässä hyvin, hän oli perheessämme kantava taloudellinen voima. Itse olen jäänyt rivityöntekijän asemaan. Jostain syystä minulla on niin huonot hermot, etten kestä stressiä kovin hyvin. Mielialani ailahtelee, ja jos joudun tekemään töissä pitkiä päiviä ja viettämään työkaverien kanssa paljon aikaa, menetän itsehillintäni ja alan inhota ja vihata heitä kaikkia ja koko työtä. Se ei tosiaankaan edesauta uralla etenemistä!

Sen lisäksi olen tosiaan sitä mieltä, etten ole työssäni erityisen hyvä. En pidä työhaasteista, koska en tiedä, miten ne ratkaisisin. Työssä kohdattaviin ongelmiin on minusta vaikea ellei suorastaan mahdotonta saada mistään apua, eikä oma älykkyyteni riitä niiden ratkaisemiseen omin voimin. Toisaalta minua töissä myös ärsyttävät sellaiset kollegat, jotka koko ajan notkuvat muiden luona pyytämässä apua ja neuvoja sen sijaan että ratkoisivat ongelmansa itsenäisesti. En siis ole kovin yhteistyökykyinenkään.

En myöskään pidä niistä työkavereista, jotka puhuvat ensin yhdellä tavalla ja sitten yhteisessä kokouksessa vetävät maton alta puhumalla ihan toisin. Jatkuvat käytävävalittajatkin ovat minusta tosi ikäviä, koska he harvoin haluavat astua puhumaan asioista julkisesti. Jne.

Kyllä, on vaikea menestyä.

[/quote]

Haga :D Ei ole. Suomi on kyllä nykyään kakkoskielen asemassa, eli on varmaan tönkköä. Mulla on yksinkertainen kysymys: oletko oikealla alalla? Lähditkö opiskelemaan alaasi omast halusta vai muiden painostuksesta? Koetko intohimoa työtäsi kohtaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lis

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:19"]

Ap:n aloitus muuten kuulostaa käännöstekstiltä. Voisi olla esim. Valituista Paloista tai jostakin vastaavasta amerikkalaislehdestä.

Mitä sitten tulee tuohon naisten huonoon itsetuntoon, niin olisi kiva tietää, mistä se johtuu. Olen nainen ja koen huonoa omaatuntoa - tai ainakin nuorempana koin - siitä, etten ole "menestynyt". Äitini menestyi työelämässä hyvin, hän oli perheessämme kantava taloudellinen voima. Itse olen jäänyt rivityöntekijän asemaan. Jostain syystä minulla on niin huonot hermot, etten kestä stressiä kovin hyvin. Mielialani ailahtelee, ja jos joudun tekemään töissä pitkiä päiviä ja viettämään työkaverien kanssa paljon aikaa, menetän itsehillintäni ja alan inhota ja vihata heitä kaikkia ja koko työtä. Se ei tosiaankaan edesauta uralla etenemistä!

Sen lisäksi olen tosiaan sitä mieltä, etten ole työssäni erityisen hyvä. En pidä työhaasteista, koska en tiedä, miten ne ratkaisisin. Työssä kohdattaviin ongelmiin on minusta vaikea ellei suorastaan mahdotonta saada mistään apua, eikä oma älykkyyteni riitä niiden ratkaisemiseen omin voimin. Toisaalta minua töissä myös ärsyttävät sellaiset kollegat, jotka koko ajan notkuvat muiden luona pyytämässä apua ja neuvoja sen sijaan että ratkoisivat ongelmansa itsenäisesti. En siis ole kovin yhteistyökykyinenkään.

En myöskään pidä niistä työkavereista, jotka puhuvat ensin yhdellä tavalla ja sitten yhteisessä kokouksessa vetävät maton alta puhumalla ihan toisin. Jatkuvat käytävävalittajatkin ovat minusta tosi ikäviä, koska he harvoin haluavat astua puhumaan asioista julkisesti. Jne.

Kyllä, on vaikea menestyä.

[/quote]

Haga :D Ei ole. Suomi on kyllä nykyään kakkoskielen asemassa, eli on varmaan tönkköä. Mulla on yksinkertainen kysymys: oletko oikealla alalla? Lähditkö opiskelemaan alaasi omast halusta vai muiden painostuksesta? Koetko intohimoa työtäsi kohtaan?

[/quote]äksi: onko nuo kaikki negatiiviset, tyypillisesti naisiin yhdistetyt luonteenpiirteesi "itse diagnosoituja" vai oletko esim. miehesi kanssa keskustellessa päätynyt noihin päätelmiin? Esim. mielialasi heittelyistä?

Vierailija
4/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut naiset näyttävät ihan miehiltä ja silti ovat suorittaneet yliopistotutkinnon.

Vierailija
5/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi melkein kaikki mahtavat yritykset ovat miesten perustamia?

Vierailija
6/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:20"]Kolme tärkeää syytä unohtui: 1) Miehet tekevät enemmän töitä. 2) Miehet ottavat yrittäjinä enemmän riskejä saadakseen yrityksensä kasvamaan, kun taas naisille riittää, että saa itselleen elannon. 3) Miehet ovat kunnianhimoisempia ja pyrkivät etenemään urallaan naisia ponnekkaammin.
[/quote]
2 ja 3 ovat positiivisia huomautuksia, koske ne ovat asennevirheitä ja molemmat liittyvät aloituksessa käsiteltyjen ongelmien perimmäiseen syyhyn eli huonoon itsetuntoon. Ja tämä asia on korjattavissa.
[/quote]
Ei niinkään huonoon itsetuntoon, vaan enemmänkin varman päälle pelaamiseen. Riskinotto ei tarkoita sitä että välttämättä onnistuisi. Naiset tuppaavat jäämään sille helpolle mukavuusalueelle ja hakeutumaan varmemmin työllistäville, mutta etenemismahdollisuuksiltaan rajoitetummille aloille ja työpaikoille.

Vierailija
7/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ää

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:20"]Kolme tärkeää syytä unohtui: 1) Miehet tekevät enemmän töitä. 2) Miehet ottavat yrittäjinä enemmän riskejä saadakseen yrityksensä kasvamaan, kun taas naisille riittää, että saa itselleen elannon. 3) Miehet ovat kunnianhimoisempia ja pyrkivät etenemään urallaan naisia ponnekkaammin. [/quote] 2 ja 3 ovat positiivisia huomautuksia, koske ne ovat asennevirheitä ja molemmat liittyvät aloituksessa käsiteltyjen ongelmien perimmäiseen syyhyn eli huonoon itsetuntoon. Ja tämä asia on korjattavissa. [/quote] Ei niinkään huonoon itsetuntoon, vaan enemmänkin varman päälle pelaamiseen. Riskinotto ei tarkoita sitä että välttämättä onnistuisi. Naiset tuppaavat jäämään sille helpolle mukavuusalueelle ja hakeutumaan varmemmin työllistäville, mutta etenemismahdollisuuksiltaan rajoitetummille aloille ja työpaikoille.

[/qu

Riskinottokyky kertoo nimenomaan itsetunnosta.

Vierailija
8/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"]Ää

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:39"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:20"]Kolme tärkeää syytä unohtui: 1) Miehet tekevät enemmän töitä. 2) Miehet ottavat yrittäjinä enemmän riskejä saadakseen yrityksensä kasvamaan, kun taas naisille riittää, että saa itselleen elannon. 3) Miehet ovat kunnianhimoisempia ja pyrkivät etenemään urallaan naisia ponnekkaammin. [/quote] 2 ja 3 ovat positiivisia huomautuksia, koske ne ovat asennevirheitä ja molemmat liittyvät aloituksessa käsiteltyjen ongelmien perimmäiseen syyhyn eli huonoon itsetuntoon. Ja tämä asia on korjattavissa. [/quote] Ei niinkään huonoon itsetuntoon, vaan enemmänkin varman päälle pelaamiseen. Riskinotto ei tarkoita sitä että välttämättä onnistuisi. Naiset tuppaavat jäämään sille helpolle mukavuusalueelle ja hakeutumaan varmemmin työllistäville, mutta etenemismahdollisuuksiltaan rajoitetummille aloille ja työpaikoille.

[/qu

Riskinottokyky kertoo nimenomaan itsetunnosta.
[/quote]
Kyllä riskejä voi välttää, vaikka olisi hyväkin itsetunto. Kyse on enemmänkin kunnianhimon puutteesta; tyydytään siihen mitä jo on, ettei ainakaan huonommin kävisi.

Vierailija
9/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina sanonut että tasa-arvo on omissa käsissä, ei valtaa pyydetä, se otetaan.

Vierailija
10/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:39"]

Olen aina sanonut että tasa-arvo on omissa käsissä, ei valtaa pyydetä, se otetaan.

[/quote]

En ole 100% samaa mieltä. Yhteiskunnissa on myös sellaisia rakenteellisia virheitä, jotka muuttuvat vain molempien sukupuolien tahdolla. Enkä puhu nyt pelkästään Suomesta. Mutta yleisesti ottaen, kyllä. Kuinka moni nainen täällä ottaisi pelottavan ja haastavan tehtävän epäröimättä vastaan?

Vierailija
11/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs nämä rakennevirheet ovat?

Vierailija
12/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:45"]

[/quote]

No esim. käsitys, että äiti on aina vanhempana päävastuussa. Monissa Euroopan maissa näkyy ihan työstä pois jättäytymisenä äidiksi tultuaan.

Vierailija
13/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:45"]

[/quote]

Lisäisin vielä, että en ala tässä ketjussa jankkaamaan miesasiamiesten kanssa. Keskitytään puhumaan aloituksen aiheesta. Pohdiskelusi siitä, ettei Suomessa ole tasa-arvo ongelmia lainkaan ansaitsee oman ketjunsa. Älä tuo sitä tähän.

Vierailija
14/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt menisi näin miehenä sanomaan imetyskykyä rakennevirheeksi. Eli on paljon syitä miksi toimitaan tietyllä tavalla, mutta ne eivät kaikki ole virheitä.

Vierailija
15/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:53"]

En nyt menisi näin miehenä sanomaan imetyskykyä rakennevirheeksi. Eli on paljon syitä miksi toimitaan tietyllä tavalla, mutta ne eivät kaikki ole virheitä.

[/quote]

Lue viesti numero 6. Toivon, että muutkin jättäisivät kommentoimatta. Tehdään edes yksi ketju ilman tätä vjankutusta.

Vierailija
16/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:44"]

[/quote]

En ole 100% samaa mieltä. Yhteiskunnissa on myös sellaisia rakenteellisia virheitä, jotka muuttuvat vain molempien sukupuolien tahdolla. Enkä puhu nyt pelkästään Suomesta. Mutta yleisesti ottaen, kyllä. Kuinka moni nainen täällä ottaisi pelottavan ja haastavan tehtävän epäröimättä vastaan?

[/quote]

En minäkään ole 100% samaa mieltä. Toisaalta olen omassa työssäni huomannut pelottavaa ja haastavaa tehtävää jaettaessa, että jos mies siinä epäonnistuu, se tehtävä todellakin oli vaikea. Jos minä epäonnistun samassa tehtävässä, olen "tyttö". Eihän minun pitänytkään siihen pystyä.

Vierailija
17/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:58"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:44"]

[/quote]

[/quote]

En minäkään ole 100% samaa mieltä. Toisaalta olen omassa työssäni huomannut pelottavaa ja haastavaa tehtävää jaettaessa, että jos mies siinä epäonnistuu, se tehtävä todellakin oli vaikea. Jos minä epäonnistun samassa tehtävässä, olen "tyttö". Eihän minun pitänytkään siihen pystyä.

[/quote]Totta. Tsemppiä asiasta huomauttamiseen, asiasta kun ei yleisesti ottaen puhuta ja siten sitä ei ole olemassa. Ainakaan miesten mielestä.

Vierailija
18/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oukei, poistutaan ketjusta. Miksi muuten aloitit moisen pakkotahtisen emansipaatiosääliruikutuksen jos et halua siihen kommentteja?

Vierailija
19/65 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Politiikassa se näkyy, että vähän epäpäteväkin, vähän koulutettu mies ottaa innokkaasti vastaan ministerinpestin kun taas nainen kieltäytyy helpommin. Esim Antti Rinne, Eero Heinäluoma ja sitten taas Paula lehtomäki.

Vierailija
20/65 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät miehet menesty paremmin, jotkut harvat menestyvät. Miehet syrjäytyvät herkemmin kuin naiset, kehittävät herkemmin alkoholiongelman ym. Työelämässä on yksilöitä jotka menestyvät hyvin ja se johtuu heidän henkilökohtaisista ominaisuuksistaan, ei sukupuolesta. Naisen on vaikeampi menestyä mm. siksi että naisen odotetaan jäävän äitiyslomalle vähän väliä. Miesten kanssa ei ole samaa ongelmaa. Tämä korjataan lakimuutoksella, ei naisten asennemuutoksella.

En muuten tajua, miksi olisi esim. huono juttu pyytää anteeksi törmätessä. Se on kohteliasta käytöstä, ei heikkouden osoitus. Se, joka ei osaa pyytää anteeksi, on moukka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän