Sille on syynsä, miksi miehet menestyvät paremmin
Ja se on meidän oma vikamme. Naiset eivät ole yhtä kovapalkkaisia ja korkeassa asemassa kolmesta yksinkertaisesta syystä:
1) Nainen ei arvioi olevansa pätevä.
Kun miestä kosiskellaan tehtävään, jonka hän hallitsee 25%, hän kertoo olevansa paras mies hommaan. Asia osataan tai sitten omaa kykyä oppia nopeasti/muita positiivisia ominaisuuksia tuodaan kaunistelematta ja anteeksipyytelemättä esille. Kun naiselle tarjotaan paikkaa, jonka hän hanskaa 70% täydellisesti, nainen kieltäytyy tai pilaa mahdollisuutensa haastattelussa. Hän kyllä tuo esiin oman koulutuksensa ja entisen työkokemuksen (koska nämä ovat kiistelemättömiä faktoja), mutta epäröi kertoessaan kuinka ei ole ennen tehnyt sitä 30% mitä vaadittaisiin, kuinka ei koe vielä olevansa valmis/osaava/kokenut tähän kyseiseen hommaan. Kun nämä kaksi henkilöä ovat samassa työhaastattelussa, työ meneee miehelle. Vaikka hänellä olisi huonompi koulutus, vähemmän kokemusta ja laiskempi ote. Vaikka tosiasiassa hän tulisi tarvitsemaan paljon neuvoa ja apua. Mies ei ainoastaan vaadi paikkaa itselleen, hän vaatii myös tarpeeksi hyvää palkkaa työpanoksestaan. Nyrkkisääntönä nainen aliarvioi itsensä reilusti, mies yliarvioi itsensä. Käsityksillä itsestään on tapana tapahtua. Ajatukset luovat todellisuutemme.
2. Naiset pyytävät lakkaamatta anteeksi
Kun kirjaston ovi avautuu ja sinua kolhaisee matkallaan ulos pariskunta, kumman luulet pyytävän anteeksi. On todennäköistä, että mies hiihtää eteenpäin edes huomaamatta sinua. Nainen sen sijaan pyytää anteeksi.
Hän pyytää anteeksi tätä, kuten miljoonaa muutakin asiaa saman päivän aikana (anteeksi, että näytän tältä. Minullahan pitäisi olla kyky kontrolloida sadetta ja siten pitää hiukseni rutikuivana kaatosateessa. Anteeksi, että kaadoin ensin kahvia itselleni. Anteeksi, että tulen näin varoittamatta, anteeksi, että vaivaan sinua asiakaspalvelija joka olet täällä minua varten, anteeksi, että soitan sinulle kun olet ruokapöydässä (koska minunhan olisi pitänyt ennustaa se). Anteeksi, anteeksi, anteeksi. Jos kokouspöydässä tulee sanaharkka, nainen pyytää anteeksi vaikkei olisi edes osallistunut asiaan ja märehtii sitä kahden viikon ajan. Mies ei pyytele anteeksi ja unohtaa asian kun kävelee huoneesta ulos.
3. Naisille ulkonäkö on sama kuin itsetunto
Rehellisesti, kuinka paljon asioita jätät tekemättä, tapahtumia jonne jätät menemättä on jäänyt väliin koska olit liian ruma/lihava/vääränlainen mielestäsi? Tämä ei todellakaan rajoitu pelkästään työn ulkopuoliseen elämään. Naisille kehonkuva on sama asia kuin minäkuva. Tämä asia on niin totaallisen loppuunkaluttu, etten jaksa siitä edes kirjoittaa. Mietit vain yksinkertaisesti, paljonko olet miettinyt tänään ulkonäköäsi (mitä muuttaisit, kumpa tuo ei olisi tuossa, mistä toi ryppy on tullut, kauhee kun on turvonnut olo, olisi ihanaa olla taas 18v ja painaa 50 kg, jos painaisin sen 50 kg olisin onnellisempi/parempi/menestyneempi/suositumpi/parempi äiti/mitänytvaanhaluan.
On vain yksi tapa nostaa naisia johtoon, ja se on muuttamalla omia käsityksiämme ja tyttäriemme käsityksiä. Miehet eivät ole parempia, fiksumpia, osavaapia tai karismaattisempia. He vain luulevat olevansa. Aloita tänään. Anna itsellesi tämän loppupäivän ajan vapaus olla pyytämättä anteeksi. Älä ajattele ulkonäköäsi. Älä morkkaa itseäsi. Viiden tunnin ajan. Kokeile, onnistuuko.
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:06"]
Eivät miehet menesty paremmin, jotkut harvat menestyvät. Miehet syrjäytyvät herkemmin kuin naiset, kehittävät herkemmin alkoholiongelman ym. Työelämässä on yksilöitä jotka menestyvät hyvin ja se johtuu heidän henkilökohtaisista ominaisuuksistaan, ei sukupuolesta. Naisen on vaikeampi menestyä mm. siksi että naisen odotetaan jäävän äitiyslomalle vähän väliä. Miesten kanssa ei ole samaa ongelmaa. Tämä korjataan lakimuutoksella, ei naisten asennemuutoksella.
En muuten tajua, miksi olisi esim. huono juttu pyytää anteeksi törmätessä. Se on kohteliasta käytöstä, ei heikkouden osoitus. Se, joka ei osaa pyytää anteeksi, on moukka.
[/quote]
Voi, kyllä miehet menestyvät paremmin. He saavat parempaa palkkaa ja ovat johtajia huomattavasti enemmän kuin naiset. Tänä ei ole mielipidekysymys. Kolhaistessa on kohteliasta pyytää anteeksi. Esimerkki toi vain esiin eron miesten ja naisten väliltä. Fakta on se, että naiset pyytävät lakkaamatta turhia ja mitättömiä asioita anteeksi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:12"]
Eivät miehet menesty paremmin, jotkut harvat menestyvät. Miehet syrjäytyvät herkemmin kuin naiset, kehittävät herkemmin alkoholiongelman ym. Työelämässä on yksilöitä jotka menestyvät hyvin ja se johtuu heidän henkilökohtaisista ominaisuuksistaan, ei sukupuolesta. Naisen on vaikeampi menestyä mm. siksi että naisen odotetaan jäävän äitiyslomalle vähän väliä. Miesten kanssa ei ole samaa ongelmaa. Tämä korjataan lakimuutoksella, ei naisten asennemuutoksella.
En muuten tajua, miksi olisi esim. huono juttu pyytää anteeksi törmätessä. Se on kohteliasta käytöstä, ei heikkouden osoitus. Se, joka ei osaa pyytää anteeksi, on moukka.
[/quote]
Voi, kyllä miehet menestyvät paremmin. He saavat parempaa palkkaa ja ovat johtajia huomattavasti enemmän kuin naiset. Tänä ei ole mielipidekysymys. Kolhaistessa on kohteliasta pyytää anteeksi. Esimerkki toi vain esiin eron miesten ja naisten väliltä. Fakta on se, että naiset pyytävät lakkaamatta turhia ja mitättömiä asioita anteeksi.
[/quote]
Miehiä on enemmän molemmissa gaussin käyrän päissä. Eli miehet menestyvät myös syrjäytymisessä naisia paremmin. Naiset ovat keskivertoja puurtajia.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:09"]
Mulle on ok että miehet menestyvät paremmin. Olen kotiäiti ja miehen menestys mahdollistaa sen, että olen kotona lasten kanssa.
[/quote]
Se on ok ja oma valintasi. Älä kuitenkaan siirrä tyttäriisi omaa maailmankuvaasi itsestäänselvyytenä. He eivät välttämättä halua samaa elämää kuin sinä. Tekemäsi työ on arvokasta, mytta faktabon se, ettet ole äiti ikuisesti. Siis tarvitseville, alaikäisille lapsille. Samoin eivät ole miljoonat muutkaan naiset.
Niin, mutta miksi naiset eivät luota pätevyyteensä? Tai miksi heidän ulkonäkönsä voi vaikuttaa tekemiseen?
Naiset kohtaavat sellaisia asenteita, että itsekin ottavat jo valmiiksi sen roolin, että jos tai kun en osaa tätä, niin se johtuu siitä, että olen nainen. Vaikka osaisi paremmin kuin joku miespuolinen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:04"]
Oukei, poistutaan ketjusta. Miksi muuten aloitit moisen pakkotahtisen emansipaatiosääliruikutuksen jos et halua siihen kommentteja?
[/quote]
Arvostan elettäsi. Huvittavaa, että koet aloituksen säälinkerjäämisenä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:18"]
Niin, mutta miksi naiset eivät luota pätevyyteensä? Tai miksi heidän ulkonäkönsä voi vaikuttaa tekemiseen?
Naiset kohtaavat sellaisia asenteita, että itsekin ottavat jo valmiiksi sen roolin, että jos tai kun en osaa tätä, niin se johtuu siitä, että olen nainen. Vaikka osaisi paremmin kuin joku miespuolinen.
[/quote]
No aika harva nainen ottaa tuollaisen asenteen. No 'blondit' aina vitsailevat blondiudellaan, mutta eivät ole johtaja- tai asiantuntijatasoa muutenkaan.
[/quote]
[/quote]
Jotkut miehet menestyvät paremmin, eivät miehet yleisesti. Se, että johtajissa on enemmän miehiä, johtuu mainitsemastani syystä. Naisia ei päästetä etenemään, koska pelätään kolmen vuoden lastenhoitotaukoa. Samoin naiset asennoituvat siihen, että ilman muuta he ottavat lastenhoidon vastuulleen. Siksi lakia pitää muuttaa. Palkkaerot eivät myöskään korjaannu sillä, että naiset alkavat ajatella "minä olen kaunis ja täydellinen juuri tällaisena".
Kohteliaaseen käytökseen kuuluu mitättömien asioiden anteeksi pyytäminen joka välissä, samoin se että kiittää usein pikkuasioista. Miksi kohtelias käytös olisi naisten ongelma? Miesten ongelma tuo on, kun heillä ei ole käytöstavat hallussa niin hyvin kuin pitäisi.
[/quote]
Ei, naiset eivät j
jattele sen johtuvan sukupuolestaan vaan omasta "huonoudestaan". Aloitukseni kaltaista jeskustelua ja asennekasvatusta olisikin syytä lisätä. Sadan vuoden oäästä asia saattaa olla toisin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:09"]
Mulle on ok että miehet menestyvät paremmin. Olen kotiäiti ja miehen menestys mahdollistaa sen, että olen kotona lasten kanssa.
[/quote]
Se on ok ja oma valintasi. Älä kuitenkaan siirrä tyttäriisi omaa maailmankuvaasi itsestäänselvyytenä. He eivät välttämättä halua samaa elämää kuin sinä. Tekemäsi työ on arvokasta, mytta faktabon se, ettet ole äiti ikuisesti. Siis tarvitseville, alaikäisille lapsille. Samoin eivät ole miljoonat muutkaan naiset.
[/quote]
Sitten olen kotirouva. Ei onneksi tarvitse töitä tehdä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:20"]
[/quote]
No aika harva nainen ottaa tuollaisen asenteen. No 'blondit' aina vitsailevat blondiudellaan, mutta eivät ole johtaja- tai asiantuntijatasoa muutenkaan.
[/quote]
Tunnen erittäin pätevän asiantuntijatason naisen, joka vitsaili blondiudellaan. Se johtui siitä, että tietokoneohjelma ei toiminut kun sitä yritettiin esitellä asiakkaalle. Tuo nainen otti syyt niskoilleen, naureskeli että hän ei osaa käyttää tätä oikein hyvin. Tuote saatiin myytyä kun bugi oli korjattu kaikessa hiljaisuudessa. Kuinka monella miehellä olisi sisu antanut periksi esiintyä tyhmempänä kuin on?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:09"]
[/quote]
Haluaisin antaa tälle kymmenen alapeukkua.
Mitä sitten, kun se ukkosi lähtee nuoremman matkaan ja sinä jäät rannalle ruikuttamaan ja lapsetkin ovat jo kasvaneet (eikä sillä työllä itseään elätä, vaikka olisivat vielä lapsiakin).
Miehet eivät menesty Suomessa sen paremmin kuin naisetkaan, itseasiassa tilastot kertovat juuri päinvastaista. Miehet syrjäytyvät yhdyskunnasta huomattavasti isommassa suhteessa kuin naiset ja naiset ovat koulutetumpia. Yliopistoissa on enemmän naisia kuin miehiä opiskelijoina ja yliopistoista valmistuu enemmän naisia kuin miehiä.
Se että media antaa palstatilaa joillekin menestyneille miehille ei tarkoita sitä, että naisilla menisi huonommin.
Aloituksen on kirjoittanut mies.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:16"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:09"] Mulle on ok että miehet menestyvät paremmin. Olen kotiäiti ja miehen menestys mahdollistaa sen, että olen kotona lasten kanssa. [/quote] Se on ok ja oma valintasi. Älä kuitenkaan siirrä tyttäriisi omaa maailmankuvaasi itsestäänselvyytenä. He eivät välttämättä halua samaa elämää kuin sinä. Tekemäsi työ on arvokasta, mytta faktabon se, ettet ole äiti ikuisesti. Siis tarvitseville, alaikäisille lapsille. Samoin eivät ole miljoonat muutkaan naiset. [/quote] Sitten olen kotirouva. Ei onneksi tarvitse töitä tehdä.
[/quote]
Miksi tarkkaan ottaen sitten otat osaa keskusteluun siitä, miten naisten menestymistä voitaisiin lisätä?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:27"]
Miehet eivät menesty Suomessa sen paremmin kuin naisetkaan, itseasiassa tilastot kertovat juuri päinvastaista. Miehet syrjäytyvät yhdyskunnasta huomattavasti isommassa suhteessa kuin naiset ja naiset ovat koulutetumpia. Yliopistoissa on enemmän naisia kuin miehiä opiskelijoina ja yliopistoista valmistuu enemmän naisia kuin miehiä.
Se että media antaa palstatilaa joillekin menestyneille miehille ei tarkoita sitä, että naisilla menisi huonommin.
[/quote]
Mjoo, olen luonnontieteilijä, tarkoitin toki yhteiskunnasta syrjäytymistä, en yhdyskunnasta :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:21"]
[/quote]
[/quote]
Jotkut miehet menestyvät paremmin, eivät miehet yleisesti. Se, että johtajissa on enemmän miehiä, johtuu mainitsemastani syystä. Naisia ei päästetä etenemään, koska pelätään kolmen vuoden lastenhoitotaukoa. Samoin naiset asennoituvat siihen, että ilman muuta he ottavat lastenhoidon vastuulleen. Siksi lakia pitää muuttaa. Palkkaerot eivät myöskään korjaannu sillä, että naiset alkavat ajatella "minä olen kaunis ja täydellinen juuri tällaisena".
Kohteliaaseen käytökseen kuuluu mitättömien asioiden anteeksi pyytäminen joka välissä, samoin se että kiittää usein pikkuasioista. Miksi kohtelias käytös olisi naisten ongelma? Miesten ongelma tuo on, kun heillä ei ole käytöstavat hallussa niin hyvin kuin pitäisi.
[/quote]
Itseasiassa nimenomaan niin ne palkkaerot muuttuvat. Mutta ei tuolla "koska olen kaunis olen täydellinen" (mistä IHMEESTÄ vetäisit tuon??) vaan "osaan tämän homman ja kykenen siihen, kun teen parhaani"-ajattelua. Kun itsetunto on hyvä, palkkaa myös vaatii itselleen oman näkemyksensä mukaan.
Höpöhöpö. Naisten anteeksipyytely ei liity millää tavoin käytöstapoihin, vaan miellyttämiseen ja huonoon itsetuntoon. Ulkonäköänsä ei tarvitse pyytää anteeksi, samoin ei muiden törttöilyä. Joko a) et ole nainen, koska et tunnista sitä miten naisilla on tapana pyytää anteeksi sitä, ettei ole ajatustenlukija b) olet nainen. Olet harvinaisuus, onneksi olkoon. Vie asenteesi muille.
Minä en tunnista itsestäni mitään aloituksessa mainittua. Paitsi, että pyydän anteeksi pikkuasioita. Mutta se on vain kohteliasta käytöstä.
En ole murehtinut ulkonäköäni tänään yhtään, tarkistanut vain peilistä että hiukset ovat järjestyksessä. En ole koskaan jättänyt menemättä minnekään, koska minusta tuntui että olen liian ruma. Jos joku oikeasti ajattelee niin, ammattiauttaja voisi olla tarpeen.
Minä olen pätevä työssäni ja olen kritisoinut työpaikalla sitä, että miespuolinen työntekijä on tehnyt työnsä huonosti. En sanonut ääneen "huonommin kuin minä" mutta luotan siihen että se huomataan muutenkin. Olen myös mennyt useamman kerran pyytämään palkankorotusta. En ole menestyvä uraohjus, vaan siivooja. En saa koulutustani vastaavaa työtä, minkä luulen osittain johtuvan huonosta taloustilanteesta ja osittain siitä että olen nainen lastentekoiässä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:27"]
[/quote]
Uskomaton väite. Näkisin mielläni mustaa valkoisella siitä, miten a) naisia on yhtä paljon johtotehtävissä b) naisia on yhtä paljon kovapalkkaisilla aloilla c) naiset saavat samaa palkkaa kuin miehet.
Naiset ovat koulutetumpia, se on totta. He ovat huonommin palkattuja, alemmissa tehtävissä ja harvemmin perustavat yrityksiä kuin miehet. Lukaiseppa huviksesi vaikka 10 eri teknologia- tai venture capital-yritysten nettisivut läpi ja laske kuinka monta naista löydät listoilta.
Ei, en ole mies. Jos olisin mies, en koko asiaan huomiota. Olen nainen, joka opiskelee miesvaltaista alaa. Olen myös nainen, joka haluaa tehdä muutosta yhteiskuntaan. Miksi ihmeessä olisin mies?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:21"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Itseasiassa nimenomaan niin ne palkkaerot muuttuvat. Mutta ei tuolla "koska olen kaunis olen täydellinen" (mistä IHMEESTÄ vetäisit tuon??) vaan "osaan tämän homman ja kykenen siihen, kun teen parhaani"-ajattelua. Kun itsetunto on hyvä, palkkaa myös vaatii itselleen oman näkemyksensä mukaan.
Höpöhöpö. Naisten anteeksipyytely ei liity millää tavoin käytöstapoihin, vaan miellyttämiseen ja huonoon itsetuntoon. Ulkonäköänsä ei tarvitse pyytää anteeksi, samoin ei muiden törttöilyä. Joko a) et ole nainen, koska et tunnista sitä miten naisilla on tapana pyytää anteeksi sitä, ettei ole ajatustenlukija b) olet nainen. Olet harvinaisuus, onneksi olkoon. Vie asenteesi muille.
[/quote]
Tämän kommentti on niin vaikealukuinen poukkoilevan kirjoitustyylin vuoksi, että en edes yritä vastata tähän. En itse asiassa saanut tuosta mitään tolkkua. Myös huutaminen ärsyttää.
Mikä on koulutuksesi?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:43"]
Minä en tunnista itsestäni mitään aloituksessa mainittua. Paitsi, että pyydän anteeksi pikkuasioita. Mutta se on vain kohteliasta käytöstä.
En ole murehtinut ulkonäköäni tänään yhtään, tarkistanut vain peilistä että hiukset ovat järjestyksessä. En ole koskaan jättänyt menemättä minnekään, koska minusta tuntui että olen liian ruma. Jos joku oikeasti ajattelee niin, ammattiauttaja voisi olla tarpeen.
Minä olen pätevä työssäni ja olen kritisoinut työpaikalla sitä, että miespuolinen työntekijä on tehnyt työnsä huonosti. En sanonut ääneen "huonommin kuin minä" mutta luotan siihen että se huomataan muutenkin. Olen myös mennyt useamman kerran pyytämään palkankorotusta. En ole menestyvä uraohjus, vaan siivooja. En saa koulutustani vastaavaa työtä, minkä luulen osittain johtuvan huonosta taloustilanteesta ja osittain siitä että olen nainen lastentekoiässä.
[/quote]