Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!
Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?
Kommentit (281)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]
Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap
[/quote]
Töihin mennään tekemään töitä eikä vaatimaan ihan mitä vain, olisit ylpeä siitä että sinulla on vakituinen työpaikka, saat palkkaa ja arvokasta työkokemusta. Muista että tulevat työnantajasi saattavat soittaa nykyiselle työnantajallesi kysyäksesi työtavoistasi.
- kahden lapsen äiti, esimies
[/quote]
Mitä ihmettä sinä horiset? Toinen pyrkii opiskelemaan yliopistoon ja pääsykokeet pitää jättää väliin, kun pomo ei osaa tehdä työvuorolistaa? En usko, että olet esimies. Oikea esimies ei noin kyykytä työntekijöitään, tuollainen on vain kateellinen, kun itse on jumahtanut pikkupaikan pikkupomoksi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:56"]
Oletko sitten ollut hankala kun aloituksessakin kirjoitit että kaksi muuta työntekijää eivät suostu Sinun kanssa vuoroja vaihtamaan?
[/quote]
Normaali naisvaltaisen työpaikan ilmapiiri, kiusataan ja puukotetaan selkään. Aiheesta ja etenkin aiheetta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:47"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:58"]
Irtisanoutumista minäkin harkitsen, mutta sitte saan työkkäristä kovat karenssit niskaan :( ap
[/quote]
Mene sitten sossun luukulle. Sossu ei jakele karensseja.
[/quote]
En kyllä ymmärrä vieläkään miten ap voisi saada karenssia vaikka hän irtisanoisi itsensä kun hän on hakenut yhteishaussa ja osallistuu pääsykokeeseen.
[/quote]
Tottakai saa. Jos itse irtisanoutui työstään. Haloo!
Työnantajanäkökulmasta todella kummallinen asia ja todella noloa käytöstä työnantajalta.
Itse laittaisin pääsykoepäivälle työntekijälle vapaapäivän ja toivottaisin onnea kokeisiin.
Ihan järjetöntä kiusantekoa tuommoinen.
Ps. Itse olen järjestänyt työntekijälle lauantain vapaaksi kolmen päivän varoitusajalla ABIRISTEILYN vuoksi. Ei todellakaan olisi tarvinnut, mutta miksi sen sitten tein? Väitän että joustavuus lisää joustavuutta myös työntekijän puolelta. Tyttö oli todella iloinen kun pääsi risteilylle (oli unohtanut ajoissa ilmoittaa) ja on sen jälkeen aina tarvittaessa joustanut. Win-win.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 04:03"]Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat?
[/quote]
Ap ei ole anonut lomaa vaan kysyi onko päivä palkallinen
ap:lle on luultavasti ehtinyt kertyä vuosilomapäiviä ennen 31.3., jos on ollut vähintään 14 päivää kalenterikuussa töissä. Vuosilomaa voi pitää toukokuussa, jos se työnantajalle sopii.
Mä en vaan ymmärrä yhtä asiaa. Paljonko sun työsopimus on? 30h/vko? Onko puoti auki kuutena päivänä viikossa? (Todrnnäköisesti on)
Miksi ihmeessä työnantaja ei vaan laita vapaapäivää pääsykoepäiväksi?
Esim ma ja ti töitä. Ke pääsykoepäivä eli vapaa. To, pe, la taas töitä.
Joku tässä haiskahtaa, ei voi noin mulkkuja työnantajia olla olemassakaan! Tiedän että tästä suututaan, mutta mä en oikein usko koko tarinaa.
Mul kävi samoin. Pelkkää ilkeilyä koska iso firma ja olis järjestyny vapaa helpolla mut ei. Otin saikkua ja pääsin kouluun :)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:30"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:56"]
Oletko sitten ollut hankala kun aloituksessakin kirjoitit että kaksi muuta työntekijää eivät suostu Sinun kanssa vuoroja vaihtamaan?
[/quote]
Normaali naisvaltaisen työpaikan ilmapiiri, kiusataan ja puukotetaan selkään. Aiheesta ja etenkin aiheetta.
[/quote]No onneksi olen miesvaltaisella alalla jos se noin on..
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]
Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap
[/quote]Siis sulle ei ole edes laitettu työvuoroa sille päivälle? Ja TIEDÄT että kassakaverit ei vaihda sitä sun kanssa? Edelleen ihan kaikki ei täsmää.. Miten voit edes tietää että sulle osuu vuoro juuri siihen?
No, itse olen ollut vastaavassa tilanteessa nuorena. Mulla oli meno, olin ilmoittanut vapaapäivätoiveen, mutta pomo laittoi vuoron siihen. Näin listan heti tuoreeltaan ennen muita, muistutin pomoa hommasta, pomo sanoi että niin, olen ilmoittanut, mutta en ole kysynyt häneltä lupaa, tai saanut suostumusta. Ja että ei aio vaihtaa vuoroja. No, tuo oli hanttihommaa opiskelujen välissä (myös kassalla) eikä tärkeä minulle, toisin kuin ko. meno. Siispä sanoin, että anteeksi mutta tämä on niin tärkeä, että aion mennä sinne enkä tule ko. päivänä töihin, että saat itse harkita vaihtaako vuorot vai kärsiikö vajeesta tuolloin. Pomo tuijotti vihaisena, uhkaili varoituksella (hui!) ja vaihtoi vuorot. Tapauksesta ei sen jälkeen puhuttu, kiitettävän todistuksen sain.
Ap, olet sairaana ja sillä siisti.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]
[/quote]Siis sulle ei ole edes laitettu työvuoroa sille päivälle? Ja TIEDÄT että kassakaverit ei vaihda sitä sun kanssa? Edelleen ihan kaikki ei täsmää.. Miten voit edes tietää että sulle osuu vuoro juuri siihen?
No, itse olen ollut vastaavassa tilanteessa nuorena. Mulla oli meno, olin ilmoittanut vapaapäivätoiveen, mutta pomo laittoi vuoron siihen. Näin listan heti tuoreeltaan ennen muita, muistutin pomoa hommasta, pomo sanoi että niin, olen ilmoittanut, mutta en ole kysynyt häneltä lupaa, tai saanut suostumusta. Ja että ei aio vaihtaa vuoroja. No, tuo oli hanttihommaa opiskelujen välissä (myös kassalla) eikä tärkeä minulle, toisin kuin ko. meno. Siispä sanoin, että anteeksi mutta tämä on niin tärkeä, että aion mennä sinne enkä tule ko. päivänä töihin, että saat itse harkita vaihtaako vuorot vai kärsiikö vajeesta tuolloin. Pomo tuijotti vihaisena, uhkaili varoituksella (hui!) ja vaihtoi vuorot. Tapauksesta ei sen jälkeen puhuttu, kiitettävän todistuksen sain.
[/quote]
Pomon puheista oletin olevani silloin töissä. Joo, ei ole vielä vuorolistoja tehtykään! Kysyin työkavereilta voisiko jompikumpi tuurata minua, jos olen töissä silloin. Molemmat sanoivat haluavansa pitkän viikonlopun (koe perjantaina) ja sanoivat voivoi.
Minä olen ehkä alistuva persoona työpaikalla. Painan työtä hiki hatussa ja autan aina, kun apua kysytään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"]
[/quote]
Pomon puheista oletin olevani silloin töissä. Joo, ei ole vielä vuorolistoja tehtykään! Kysyin työkavereilta voisiko jompikumpi tuurata minua, jos olen töissä silloin. Molemmat sanoivat haluavansa pitkän viikonlopun (koe perjantaina) ja sanoivat voivoi.
Minä olen ehkä alistuva persoona työpaikalla. Painan työtä hiki hatussa ja autan aina, kun apua kysytään.
Ap
[/quote]kannattiko?
Kassalle monessa paikassa kai tarvii todistuksen joka saikusta (ainakin ennen). Miksi luulette, että terveydenhuoltoalan ihmiset automaattisesti sellaisen kirjoittavat, kun mitään sairautta ei ole olemassa?
Ei mun mielestä ole mitään syytä jäädä saikulle, kun ei edes ole sairas. Toi on nyt ap:n ja pomonsa neuvoteltava asia. Huijattu sairasloma jota käytetään ihan muuhun on paljon isompi rikos kuin se, että ilmoittaa olevansa päivän palkattomalla tuli mitä tuli.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"] Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap [/quote]Siis sulle ei ole edes laitettu työvuoroa sille päivälle? Ja TIEDÄT että kassakaverit ei vaihda sitä sun kanssa? Edelleen ihan kaikki ei täsmää.. Miten voit edes tietää että sulle osuu vuoro juuri siihen? No, itse olen ollut vastaavassa tilanteessa nuorena. Mulla oli meno, olin ilmoittanut vapaapäivätoiveen, mutta pomo laittoi vuoron siihen. Näin listan heti tuoreeltaan ennen muita, muistutin pomoa hommasta, pomo sanoi että niin, olen ilmoittanut, mutta en ole kysynyt häneltä lupaa, tai saanut suostumusta. Ja että ei aio vaihtaa vuoroja. No, tuo oli hanttihommaa opiskelujen välissä (myös kassalla) eikä tärkeä minulle, toisin kuin ko. meno. Siispä sanoin, että anteeksi mutta tämä on niin tärkeä, että aion mennä sinne enkä tule ko. päivänä töihin, että saat itse harkita vaihtaako vuorot vai kärsiikö vajeesta tuolloin. Pomo tuijotti vihaisena, uhkaili varoituksella (hui!) ja vaihtoi vuorot. Tapauksesta ei sen jälkeen puhuttu, kiitettävän todistuksen sain. [/quote] Pomon puheista oletin olevani silloin töissä. Joo, ei ole vielä vuorolistoja tehtykään! Kysyin työkavereilta voisiko jompikumpi tuurata minua, jos olen töissä silloin. Molemmat sanoivat haluavansa pitkän viikonlopun (koe perjantaina) ja sanoivat voivoi. Minä olen ehkä alistuva persoona työpaikalla. Painan työtä hiki hatussa ja autan aina, kun apua kysytään. Ap
[/quote]No sano sille pomolle, että laittaa vuoron noille eikä sulle. Että siinä sille sijaista. Opettele pitämään puolesi. Pääsykoe on tärkeämpi kuin pitkä viikonloppu ilman perusteluita.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:42"]
Miettikää, miltä tuntuu synnyttää ilman kivunlievitystä, kun lääkäri on kimpaantunut jostain ja pitää sairauslomapäivän, ei sijaista. Kaikki päivän leikkaukset perutaan, vain päivystystapaukset pystytään hoitamaan. Kun se lääkäri ei saanut haluamaan vuoroa!
Tai opettaja ei saa perjantaita vapaaksi mennäkseen shoppailemaan. Aamulla soitto rehtorille, että yskittää. Lapset on päivän naapuriluokan open vastuulla, mutta omalla opella on kiva ostospäivä.
[/quote]
Jos ihminen ei ymmärrä sen asian eroa, että toinen ilmoittaa hyvissä ajoin tarvitsevansa palkattoman vapaan pääsykoetta varten ja toinen aamulla ilmoittaa pitävänsä shoppailuvapaan, niin turha edes yrittää. Ihmeellisiä joustamattomia työpaikkoja olemassa. Minun ystäväni on luokanopettaja, joka opiskelee samalla. Käy vähintään kerran kuussa tenteissä toisella paikkakunnalla ja aina on saanut pitää palkattoman vapaan ja sijainen löytynyt. Ja meillä on töissä opiskelija vakituisessa paikassa. Käy luennoilla ja tentissä ihan vapaasti, eikä kukaan estä.
Kyllä minä osoittaisin sormella pomoa/esimiestä. Hän määrää, kuka on töissä ja antaa luvan olla poissa. Fiksu esimies tuossa tilanteessa olisi merkinnyt pääsykoepäivän ylös ja pistänyt työvuoron sille päivälle jollekin muulle työntekijälle. Mitään ongelmaa ei olisi ollut. Ei työvuoroja jaeta sillä perusteella, että joku haluaa vaan pitää pitkän vapaan, vaan töitä tehdään, kun niitä on. Nyt ihan selvästi pomo haluaa estää pääsykokeisiin menon syystä tai toisesta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:17"]
olen varmasti jotenkin hölmö, kun mulle ei ole vieläkää avautunut miksi aloittaja edes kysyi, saisiko hän palkkaa siltä päivältä kun aikoo olla pois. itse saattaisin ottaa sen pienenä "niskoitteluna" tai siis sellaisena että kuka tuo kuvittelee olevansa, ja mitä ihmettä hän oikein pyytää minulta. saattaisi ärsyttää siis ihan vaan tuo asia aika paljon.
[/quote]
Miten ajatus palkallisesta lomasta on näin monelle av-mammalle näin käsittämätön? Ihmetellään, että miten voidaan saada rahaa jos ei töitä tehdä jne. Kyllä normaalissa työssä kertyy ihan normaalisti palkallista vapaata. Tässä ap olisi ilmeisesti kuluttanut näitä lomapäiviään sitten. Ei siinä ole mitään niskoittelua, jeesus sentään, ihan normaalia toimintaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:48"]
Kassalle monessa paikassa kai tarvii todistuksen joka saikusta (ainakin ennen). Miksi luulette, että terveydenhuoltoalan ihmiset automaattisesti sellaisen kirjoittavat, kun mitään sairautta ei ole olemassa?
Ei mun mielestä ole mitään syytä jäädä saikulle, kun ei edes ole sairas. Toi on nyt ap:n ja pomonsa neuvoteltava asia. Huijattu sairasloma jota käytetään ihan muuhun on paljon isompi rikos kuin se, että ilmoittaa olevansa päivän palkattomalla tuli mitä tuli.
[/quote]
Äkkiäkös sitä saa viikon saikun suoraan, kun valittaa selkäkipuja ;) Kyllä alan ammattilaiset niitä kirjoittelee ilman tutkimuksia, kokemusta on.
Ota yhteys liittoon (mikäli kuulut) mutta vähintäänkin TE-tomistoon ja kysyt mitä pitää tehdä. Mikäli asia on kuin kerrot, ei kuulosta lailliselta irtisanomisperusteelta. Koska se syy, miksi evätä vuorojen vaihtaminen on se, "ettei ketään huvita" koska hakemasi opiskelupaikan pääsykokeet (joiden ilmoittamisesta on aina toivottavaa hankkia todisteet), tämä 4 hengen yritys on kiinni muutaman tunnin. Sori, mikäli työnantajasi ei ole halukas maksamaan tässä tapauksessa itse aiheuttamiaan tulonmenetyksiä, ei voi olla sinun pussistasi pois.
Siis ilmoitat töihin ettet voi olla läsnä sinä ja sinä päivänä, menet pääsykokeisiin ja otat vastaan seuraukset (mikä on lain mukaan korkeintaan varoitus, mikäli olet aiemmin hoitanut työsi tunnollisesti. Ja jos pääset, pitää sinun olla siellä enintään syyskauden alkuun asti).
Yksi vaihtoehto on olla valittamatta ja olla tämän episodin jälkeen aivan erityisen kiltti, sitten irtisanoutua ("perhesyihin" vedoten) ja pyytää suosituksia, ja (joiden avulla) hankit toisen työpaikan. Tässä on tietty riskinsä, mutta pienemmät mikäli olet pyytänyt em. apua jo työsuhteen voimassaollessa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt? No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota.
[/quote]
Vai että ihan "esimies asemassa"...
[/quote]
Ohis hämmästelee keskustelijoiden tasoa. Riitaa haastetaan. Työntekoa ja sopimusten noudattamista ei kunnioiteta. Ei ole ihme että on niin paljon "työttömiä" ellei siedä ottaa vastaan määräyksiä ja hoitaa asioita rakentavasti