Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!

Vierailija
28.04.2015 |

Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?

Kommentit (281)

Vierailija
201/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:58"]

Työnantajanäkökulmasta todella kummallinen asia ja todella noloa käytöstä työnantajalta. Itse laittaisin pääsykoepäivälle työntekijälle vapaapäivän ja toivottaisin onnea kokeisiin. Ihan järjetöntä kiusantekoa tuommoinen. Ps. Itse olen järjestänyt työntekijälle lauantain vapaaksi kolmen päivän varoitusajalla ABIRISTEILYN vuoksi. Ei todellakaan olisi tarvinnut, mutta miksi sen sitten tein? Väitän että joustavuus lisää joustavuutta myös työntekijän puolelta. Tyttö oli todella iloinen kun pääsi risteilylle (oli unohtanut ajoissa ilmoittaa) ja on sen jälkeen aina tarvittaessa joustanut. Win-win.

[/quote]

Näinhän ne asiat toimii, kun ne toimii. Jotkut työnantajat eivät vain ymmärrä sitä, että joustavuus toimii vain molempiin suuntiin. Kuvitellaan, että työntekijöät on kuin jotain kumipalloja aina valmiina hyppäämään käskystä intopiukeana, eikä yhtään tarvitse joustaa heihin päin. Sitten ihmetellään, kun alkaa olla omituisia sairauspoissaoloja eikä tehdä kuin just se minimityö, mikä on ihan pakko. Mistään ei ylimääräisestä ei kukaan välitä, kun ei kuulu työnkuvaan. Ja asiakkaat kärsii, kun esim. vittuuntunut myyjä kostaa pahan olonsa siinä kassalla viskomalla ostoksia.

Vierailija
202/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinun pitää todistaa jossain, että olet ajoissa kysynyt pomolta, niin tämä ketju voi olla kullan arvoinen päivämäärineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää ratkoa tällaisia ongelmia saikulla. Siinä jättää muut työntekijät pulaan. Nää on aivan selvitettäviä asioita, ilman että tarvitsee valehdella olevansa sairas  ja kiertää lääkäreillä itkemässä, miten selkään jomottaa. 

Vierailija
204/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:50"]

Pääsykoe on tärkeämpi kuin pitkä viikonloppu ilman perusteluita. 

[/quote]

Pääsykoe on ap:lle tärkeämpi, pitkä viikonloppu sen pitäjälle. Tuon kun sisäistää, niin pystyisi neuvottelemaan pitkän viikonlopun sille työkaverille johonkin muuhun viikonloppuun/joihinkin muihin viikonloppuihin.

Vierailija
205/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä veivaamista. Jos firmassa on useampi työntekijä ja tuohon pääsykokeeseen on kerran aikaa, niin silloin pomo vain järjestää työvuorot oikein. Jos olisin ap:n asemassa, niin kertoisin vain pomolle, että aion osallistua tuona päivänä pääsykokeeseen ja toivon hänen järjestävän työvuoron sen mukaan. Lisäksi kerron saman asian työkavereille. Jos työvuorot järjestetään kuitenkin toisin, niin sitten juttelet asiasta uudelleen pomon kanssa ja kerrot, että aiot joka tapauksessa mennä pääsykokeisiin ja että et ole tuolloin liikkeessä. Pomo sitten päättää, että jättääkö hän liikkeen tyhjäksi vai järjestääkö työvuorot uusiksi. Työkavereilla ei ole kuitenkaan mitään oikeaa tärkeää menoa ko. päivälle, joten kaikki muut järjestelyt ovat puhdasta kiusan tekemistä. Yhden päivän luvattomasta poissaolosta ei saa vielä potkuja, joten sun ei tarvii edes sanoa itseäsi irti. 

Vierailija
206/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:11"]

Mä en vaan ymmärrä yhtä asiaa. Paljonko sun työsopimus on? 30h/vko? Onko puoti auki kuutena päivänä viikossa? (Todrnnäköisesti on) Miksi ihmeessä työnantaja ei vaan laita vapaapäivää pääsykoepäiväksi? Esim ma ja ti töitä. Ke pääsykoepäivä eli vapaa. To, pe, la taas töitä. Joku tässä haiskahtaa, ei voi noin mulkkuja työnantajia olla olemassakaan! Tiedän että tästä suututaan, mutta mä en oikein usko koko tarinaa.

[/quote]

Mä uskon, koska mulla oli lähes samanlainen tilanne aikoinaan ns. kesätöissä. Pääsin kumminkin pääsykokeisiin, mutta pitkän väännön ja paikan omistajan puuttumisen jälkeen. Pitkään vielä sain kuulla hattuilua asiasta kyseiseltä pomolta.

Vierailija
207/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:42"]

Miettikää, miltä tuntuu synnyttää ilman kivunlievitystä, kun lääkäri on kimpaantunut jostain ja pitää sairauslomapäivän, ei sijaista. Kaikki päivän leikkaukset perutaan, vain päivystystapaukset pystytään hoitamaan. Kun se lääkäri ei saanut haluamaan vuoroa!

Tai opettaja ei saa perjantaita vapaaksi mennäkseen shoppailemaan. Aamulla soitto rehtorille, että yskittää. Lapset on päivän naapuriluokan open vastuulla, mutta omalla opella on kiva ostospäivä.

[/quote]

Jos ihminen ei ymmärrä sen asian eroa, että toinen ilmoittaa hyvissä ajoin tarvitsevansa palkattoman vapaan pääsykoetta varten ja toinen aamulla ilmoittaa pitävänsä shoppailuvapaan, niin turha edes yrittää. Ihmeellisiä joustamattomia työpaikkoja olemassa. Minun ystäväni on luokanopettaja, joka opiskelee samalla. Käy vähintään kerran kuussa tenteissä toisella paikkakunnalla ja aina on saanut pitää palkattoman vapaan ja sijainen löytynyt. Ja meillä on töissä opiskelija vakituisessa paikassa. Käy luennoilla ja tentissä ihan vapaasti, eikä kukaan estä.

Kyllä minä osoittaisin sormella pomoa/esimiestä. Hän määrää, kuka on töissä ja antaa luvan olla poissa. Fiksu esimies tuossa tilanteessa olisi merkinnyt pääsykoepäivän ylös ja pistänyt työvuoron sille päivälle jollekin muulle työntekijälle. Mitään ongelmaa ei olisi ollut. Ei työvuoroja jaeta sillä perusteella, että joku haluaa vaan pitää pitkän vapaan, vaan töitä tehdään, kun niitä on. Nyt ihan selvästi pomo haluaa estää pääsykokeisiin menon syystä tai toisesta.
[/quote]

Ap oli ilmoittanut, että keväällä on pääsykokeet. Ei muistanut kertoa päivää. Nyt kysyi onko päivä palkallinen
Ei esimies voi tietää ilman asiallista asian hoitamisesta.
Ilmeisesti kiertävä vapaa 3 pv viikonloppuna. Esimies ei voi sitä ottaa pois. Ja tämän vapaan haltija ei tahdo siitä luopua

Vierailija
208/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan ymmärrä yhtä asiaa. Paljonko sun työsopimus on? 30h/vko? Onko puoti auki kuutena päivänä viikossa? (Todrnnäköisesti on) Miksi ihmeessä työnantaja ei vaan laita vapaapäivää pääsykoepäiväksi? Esim ma ja ti töitä. Ke pääsykoepäivä eli vapaa. To, pe, la taas töitä. Joku tässä haiskahtaa, ei voi noin mulkkuja työnantajia olla olemassakaan! Tiedän että tästä suututaan, mutta mä en oikein usko koko tarinaa.

[/quote]Niinpä. Itse olin nuorena paljon eri kassoilla, ei siinä mitään vuosilomaa eikä palkatonta tarvinnut hakea, kun ilmoitti vaan etukäteen koska on tarve olla pois, niin vuorot järjestettiin sen mukaan. Ainoa ongelma oli, jos kaikki toivoivat samaa päivää, niin jonkun piti olla töissä. Itse jouduin olla esim. joidenkin lukion pikkujuhlien aikaan töissä, kun moni halusi olla vapaana. Mutta jos olisi pääsykoe (ja tosissaan hakisin) niin todellakin olisin järjestänyt niin että saan olla. Ja pomot kanssa.

Jotenkin älyttömiä ap:n puheet, että "pomo ei päästä mua kokeeseen ja saan karenssin". Jos oot kokeeseen lukenut, ja tosissasi pyrit, niin tottakai menet sinne kokeeseen. Etkä sä mitään karenssia saa, kun et irtisanoudu, eikä sua irtisanota. Jos antaa jonkun pikkufirman pikkupomon tilapäisduunipaikassa estää yliopistoon haun, niin ei sinne sitten varmaan haluakaan. Tai sitten on vähän liian nynny.

Työkavereille sanot terveisiä, että sä oot (ilmeisesti) heidän vuokseen joustanut, eikö he tosiaan aio auttaa sua yhtään. Ja lakkaat joustamasta ja haet muuta duunia (kuulostaa kusipäiltä kaikki siellä).

Vierailija
209/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]  [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt?  No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota. [/quote] Vai että ihan "esimies asemassa"... [/quote] Ohis hämmästelee keskustelijoiden tasoa. Riitaa haastetaan. Työntekoa ja sopimusten noudattamista ei kunnioiteta. Ei ole ihme että on niin paljon "työttömiä" ellei siedä ottaa vastaan määräyksiä ja hoitaa asioita rakentavasti

[/quote]

Hetkinen, kuka tässä esimerkissä ei kunnioita työtekoa ja sopimusten noudattamista? Ap vai hänen työnantajansa? Ja keneltä tässä keskustelijoiden pitäisi ottaa määräyksiä vastaan? Ja komiasti pääsit vielä syyllistämään ja leimaamaan massatyöttömyyden aikana työttömiä työpaikan puutteesta. Missä todellisuudessa oikein elät?

Vierailija
210/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 04:03"]Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat? [/quote] Ap ei ole anonut lomaa vaan kysyi onko päivä palkallinen

[/quote]

Miten niin? Tuo on edelleen sinun omaa tulkintaasi.

Vierailija
211/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritkö sä sinne tosissasi, vai vaan siksi että työkkäri käskee hakemaan  kahteen paikkaan?

Vierailija
212/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työvuorolistoja vuosi kausia hoitoalalla tehneenä en voi muuta kuin ihmetellä ap:n työnantajan motiiveja ja käytöstä. Itse taivuin vaikka mille mutkalle sovitellessani kaikkien toiveet listoille, kaikki festarit, kavereiden häät ja kummin kaiman ristiäiset. Tärkeistä menoista, kuten pääsykokeet nyt puhumattakaan. Harvassa oli kuitenkin ne työntekijät jotka antoivat asialle arvoa. Useimmilla oli ainainen kitinä ja valitus työvuoroista. Milloin oli liikaa iltavuoroja ja milloin liian vähän, vaikka tosiasiassa niitä oli kaikille tasapuolisesti. Työvuorolistojen tekeminen maailman epäkiitollisinta työtä. Mutta tästä huolimatta en ole koskaan kuullut työnantajasta, joka ehdoin tahdoin estäisi työntekijää osallistumasta pääsykokeisiin. Itse asiassa en tiedä yhtään työnantajaa, joka ei ottaisi toiveita huomioon työvuorosuunnittelussa. Ja tunnen aika monta. Varsinkin tässä kerrotussa tapauksessa se kuulostaa todella kummalliselta, koska listoja ei ole vielä edes tehty. Tuleekin mieleen että tämä aloitus on tehty että saataisiin haukkua pomoja ja/tai kiinnittää huomiota epäreiluun karenssisysteemiin.

Vierailija
213/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:30"]Ihmeellistä veivaamista. Jos firmassa on useampi työntekijä ja tuohon pääsykokeeseen on kerran aikaa, niin silloin pomo vain järjestää työvuorot oikein. Jos olisin ap:n asemassa, niin kertoisin vain pomolle, että aion osallistua tuona päivänä pääsykokeeseen ja toivon hänen järjestävän työvuoron sen mukaan. Lisäksi kerron saman asian työkavereille. Jos työvuorot järjestetään kuitenkin toisin, niin sitten juttelet asiasta uudelleen pomon kanssa ja kerrot, että aiot joka tapauksessa mennä pääsykokeisiin ja että et ole tuolloin liikkeessä. Pomo sitten päättää, että jättääkö hän liikkeen tyhjäksi vai järjestääkö työvuorot uusiksi. Työkavereilla ei ole kuitenkaan mitään oikeaa tärkeää menoa ko. päivälle, joten kaikki muut järjestelyt ovat puhdasta kiusan tekemistä. Yhden päivän luvattomasta poissaolosta ei saa vielä potkuja, joten sun ei tarvii edes sanoa itseäsi irti. 
[/quote]

Mistä tiedät työkaverin suunnitelmat. 3 vapaapäivää ja miehen kanssa varattu matka Pariisiin!

Vierailija
214/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 23:13"]

Joo, siksi ap:n pomon käytös ei tunnu oikein millään tavalla loogiselta. Ainut juttu voi olla tuo, että haluaa päästä ap:stä jostain syystä eroon. Mutta muuten tuntuu keksityltä koko juttu. Mutta tietenkin työsuhdeasiat voi tuntua joillekin "kaukaisilta". ;D [/quote] Miten niin loogisilta? Ei tuohon kusipäisyyttä kummempaa logiikkaa tarvita.

[/quote]

No, jos työnantaja tekee tuollaisessa asiassa k***päisyyttään kiusaa, niin kuinkahan motivoitunut vakituisen työsopimuksen omaava henkilö on hänellä sen jälkeen töissä? Kuinkahan monta yllätyssaikkua (mitä täälläkin ihmiset kehottvat vain "hakemaan") ja muuta mukavaa kiusaa tällainen työntekijä joka käänteessä tekee? Lisäksi ei pystyisi luottamaan ollenkaan että hommat hoituu. Täytyisi olla aika idiootti työnantaja/esimies ampuakseen itseään jalkaan tuolla tavalla. Ja kyllähän sellaisiakin tietenkin voi olla olemasssa, en vain ole koskaan törmännyt yhteenkään tähän mennessä 25-vuotta kestäneen urani aikana.

Usein nämä pomojen haukkujat näkevät asiat vain omalta kannaltaan, eivätkä kykene hahmottamaan kokonaisuuksia. Ja jos itsestä tuntuisi kivalta pomona kohdella huonosti alaisia, niin olettaa että kaikki muutkin ihmiset nauttivat alaisten kiusaamisesta.

Jos ap:n kertomat asiat ovat totta, hänen kyllä kannattaa ottaa TE-keskukseen yhteyttä ja kysyä toimintaohjeita kyseisessä tilanteessa sen karenssin suhteen. Mutta siis todellakaan loogiselta ei työnanatajan toiminta vaikuta.

[/quote]

Se on TE-toimisto, ei keskus.

Kiva jos et ole törmännyt. Se ei tarkoita, etteikö sitä olisi olemassa. Varsinkin pienissä puljuissa.

Vierailija
215/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:54"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]  [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt?  No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota. [/quote] Vai että ihan "esimies asemassa"... [/quote] Ohis hämmästelee keskustelijoiden tasoa. Riitaa haastetaan. Työntekoa ja sopimusten noudattamista ei kunnioiteta. Ei ole ihme että on niin paljon "työttömiä" ellei siedä ottaa vastaan määräyksiä ja hoitaa asioita rakentavasti

[/quote]

Hetkinen, kuka tässä esimerkissä ei kunnioita työtekoa ja sopimusten noudattamista? Ap vai hänen työnantajansa? Ja keneltä tässä keskustelijoiden pitäisi ottaa määräyksiä vastaan? Ja komiasti pääsit vielä syyllistämään ja leimaamaan massatyöttömyyden aikana työttömiä työpaikan puutteesta. Missä todellisuudessa oikein elät?
[/quote]

Keskustelussa iso osa sanoo, ettei tarvitse sopimuksia noudattaa. Voi olla luvattomasti pois tms.
Ei sillä asenteella pärjää työelämässä

Vierailija
216/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystävälläni on sopimuksessa 25 h /viikko töitä ja haluaisi opiskella pe iltapäivän ja lauantain.

Kas kummaa esimies ei hyväksy opiskelua ja ei anna vapaita kyseisille päiville. Muutenkin esimies (nainen) on täys mulkku. Kyseessä on Suomen lähikauppa oy joten epäilen saman yrityksen olevan kyseessä

[/quote]

Vierailija
217/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]

Pomo tietää koepäivän, kun siitä ilmoitin. Olisi läpinäkyvää ottaa samalle päivälle saikkua. Voinko saada potkut? Ap

[/quote]

Totta kai se olisi läpinäkyvää, mutta ei se haittaa. Olisi miettinyt etukäteen, mitä tekee.

Vierailija
218/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap
[/quote]

Tästä päättelin miten ap on asian hoitanut

Vierailija
219/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 10:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:54"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:44"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:43"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:35"]  [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:31"] [quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]Olen ilmoittanut hyvissä ajoin. Sanoin jo haastattelussa mielenkiintoni päästä opiskelemaan englantia yliopistoon. Töissä olen puhunut asiasta ja yhteishaun aikaan ilmoitin, että kokeet ovat toukokuun lopussa. Eilen otin asian taas esille ja kysyin, saanko tuolta päivältä palkkaa vai en. "Katsotaan saatko jonkun tuuraamaan. Jos et niin et mene kokeeseen." Ap [/quote] Ei puhu ap mitään lomapäivästä, vain vapaasta pääsykokeiden takia ja että saako hän siltä päivältä palkkaa. [/quote] Eli hänen olisi pitänyt se kirjoittaa tuohon auki, että av-mammakin olisi asian ymmärtänyt?  No, ovathan nämä kotiäipälle aika kaukaisia asioita. [/quote] Hehheh. Satun olemaan kyllä ihan töissä, esimies asemassa. Siksi tuohon kiinnitinkin huomiota. [/quote] Vai että ihan "esimies asemassa"... [/quote] Ohis hämmästelee keskustelijoiden tasoa. Riitaa haastetaan. Työntekoa ja sopimusten noudattamista ei kunnioiteta. Ei ole ihme että on niin paljon "työttömiä" ellei siedä ottaa vastaan määräyksiä ja hoitaa asioita rakentavasti [/quote] Hetkinen, kuka tässä esimerkissä ei kunnioita työtekoa ja sopimusten noudattamista? Ap vai hänen työnantajansa? Ja keneltä tässä keskustelijoiden pitäisi ottaa määräyksiä vastaan? Ja komiasti pääsit vielä syyllistämään ja leimaamaan massatyöttömyyden aikana työttömiä työpaikan puutteesta. Missä todellisuudessa oikein elät? [/quote] Keskustelussa iso osa sanoo, ettei tarvitse sopimuksia noudattaa. Voi olla luvattomasti pois tms. Ei sillä asenteella pärjää työelämässä

[/quote]"Ei sillä asenteella pärjää työeämässä" Ei tässä nyt työntekijän mielivallasta ole kyse, vaan työntekijän pääsykokeista yliopistoon. Onko se sitten työelämässä pärjäämistä, että jättää menemättä kokeeseen pomon mielivallan takia, ja jämähtää sen takia kaupan kassalle. Eikös ne narsistit ja psykopaatitkin tunnetusti pärjää työ- ja liike-elämässä ;) 

Vierailija
220/281 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:01"]

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 04:03"]Ja jos työnantaja on vahvistanut työkavereiden pitkät viikonloppuvapaat, niin miten ihmeessä sinun vapaasi on voinut jäädä katsotaan tilaan? Nyt kyllä työnantaja joko rikkoo sopimusta, että ei ole vahvistanut pyydettyä lomaa ajoissa tai jotain muuta häikkää asiassa. Työehtosopimuksessai kerrotaan , mihin mennešsä työntekijän on ilmoitettava vuosilomapäivät ja mihin mennessä työnantajan on ne vahvistettava. Oletko lukenut tätä sopimusta tai pyytänyt työnantajaasi kertomaan , mitkä ovat nämä ajankohdat ja osoittamaan sopimuksen kohdat joihin ne perustuvat? [/quote] Ap ei ole anonut lomaa vaan kysyi onko päivä palkallinen

Kertoohan hän tiedustelleensa voiko saada päivän vapaaksi.

En tiedä miten kyseisessä paikassa haetaan lomat, mutta meillä ne pitää ainakin kirjata järjestelmään , myös yksittäset päivät haettavaksi, jolloin esimies sitten vahvistaa ne tai hylkää.

Päivät voi siis hakea sieltä , kysymättä mitään, jos ei halua.  Vuosilomat pitää hakea maaliskuun loppuun mennessä. Myöhemminkin voi hakea, jos se sopii.

Jos itselläni olisi pääsykoepäivä tiedossa vuoden alusta, hakisin sen vuosilomapäivänä vapaaksi. AP:n työnantajan olisi tullut kertoa, mikä on menettely vuosilomapäivine hakemisessa heillä.

Pääsykoe itsessään ei ole epruste saada palkatonta vapaata, mutta pomo olisi voinut kertoa, mitkä ovat vaihtoehdot. On epäasiallinen pomo kyseessä , jos ei selvitä nuorelle tynötekijälle näitä. Vaihtoehdot ovat vuosiloma tai palkaton vapaa. Muu palkallinen vapaapäivä voi sopimuksesta riippuen olla esim. muuttopäivä.

Vai onko se ihan random- toimintaa, että toisten vapaat vahvistetaan ja toisten ei!  Esimerkiksi meillä rikkoisi työnantaja sopimusta, jos vahvistaisi haetut vuosilomapäivät vasta esm  heinäkuun alussa, jolloin en olisi tarkoitus pitää. Miten tässä siis ap:n pomo voi sanoa, että katsotaan myöhemmin!

Mielestäni on ritisriitaista, jos muiden vapaat on tiedossa ja ne on vahvistettu  ja siten siis haettu. Miksi ap:n vapaata ei ole vahvsitettu, jos  hän on sitä hakenut? Jos pomo ei ole kertonut, että miten se haetaan, esim. pitääkö hakea siis jossain järjestelmässä erikseen vai riittääkö kysyminen, on pomo pimittänyt tietoa.

Esimeihen vastuulla on kertoa menettelyt näissä asioissa.

Kyllä tes määrittää jonkin ajankohdan , johon mennessä normaalit vuosilomapäivät on annettava. Ap ei ole kertonut, mitä sopimuksessa lukee ja onko edes katsonut sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän