Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!

Vierailija
28.04.2015 |

Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?

Kommentit (281)

Vierailija
41/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:17"]

olen varmasti jotenkin hölmö, kun mulle ei ole vieläkää avautunut miksi aloittaja edes kysyi, saisiko hän palkkaa siltä päivältä kun aikoo olla pois. itse saattaisin ottaa sen pienenä "niskoitteluna" tai siis sellaisena että kuka tuo kuvittelee olevansa, ja mitä ihmettä hän oikein pyytää minulta. saattaisi ärsyttää siis ihan vaan tuo asia aika paljon.

[/quote]

Miten ajatus palkallisesta lomasta on näin monelle av-mammalle näin käsittämätön? Ihmetellään, että miten voidaan saada rahaa jos ei töitä tehdä jne. Kyllä normaalissa työssä kertyy ihan normaalisti palkallista vapaata. Tässä ap olisi ilmeisesti kuluttanut näitä lomapäiviään sitten. Ei siinä ole mitään niskoittelua,  jeesus sentään, ihan normaalia toimintaa.
[/quote]
Palkallinen lomapäivä on eri asia kuin palkallinen vapaa pääsykokeiden takia. Jokainen voi tietysti palkallisena vapaapäivänään mennä vaikkapa pääsykokeisiin, mutta ne kokeet eivät oikeuta palkalliseen vapaapäivään. Kuten ap tuolla kertoi kysyneensä. Ehkäpä ihmiset vastaavat siihen mitä ap kertoo.

Vierailija
42/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:30"]

Ärsyttävää! Tulee ihan mieleen oma kesätyökokemus nuorempana kun pomo oli tommonen. Kuvitteli kai näyttävänsä "valtaansa" tms. Meet vaan sinne pääsykokeeseen vaikka potkujen uhalla, ne on kuitenkin tärkeemmät. :)

[/quote]

Mulla oli kans joskus aivan mulkku pomo. Kun irtisanouduin koeajalla, hän alkoi vaatia että mun on oltava irtisanomisaika 1 kk töissä. Sanoin että eipähän ole, kun koeajalla voi lähteä heti, niin sanoi että "jos lähdet kirjoitan sulle paskan työtodistuksen" ja niinpä kirjoitti, sain osaamisestani jne arvioksi "hUONO" :D

[/quote]

Kai näytit keskisormea poistuessasi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:57"]

onko tuo laillista edes?

[/quote]

Miksi ei olisi laillista?

[/quote]

No vitun mulkkua toimintaa? Onko kaikki suomalaiset raiskattu lapsena kun pitää aina olla niin myrkyllistä oksennusta kaikkien käytös?

[/quote]

Mitä hiton myrkyllistä oksennusta?!? Joku epäili, että tuo olisi laitonta olla antamatta lomaa omiin menoihin. Minä ihmettelin miten olisi laitonta antaa vapaata ja sain siitä hyvästä läjän alapeukkua.

Mulkkua toimintaa? Ehkä. Suoriltaan en niin sanoisi. Ap olisi voinut esim järkätä tuuraajan, jolloin työnantajalla olisi ollut helpompi antaa hänen mennä kokeisiin. Miksi joustoa pitää löytyä aina vain työnantajalta?

[/quote]

Ei työnantaja ole mikään jumala, jota pitää totella mielivaltaisesti. AP ilmoitti asiasta ajoissa, ja se on työnantajan vastuulla hommata tilalle tuuraaja. Mulkkuuden sivuvaikutuksena on usein bumerangi-efekti.

Vierailija
44/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"] Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap [/quote]Siis sulle ei ole edes laitettu työvuoroa sille päivälle? Ja TIEDÄT että kassakaverit ei vaihda sitä sun kanssa? Edelleen ihan kaikki ei täsmää.. Miten voit edes tietää että sulle osuu vuoro juuri siihen?  No, itse olen ollut vastaavassa tilanteessa nuorena. Mulla oli meno, olin ilmoittanut vapaapäivätoiveen, mutta pomo laittoi vuoron siihen. Näin listan heti tuoreeltaan ennen muita, muistutin pomoa hommasta, pomo sanoi että niin, olen ilmoittanut, mutta en ole kysynyt häneltä lupaa, tai saanut suostumusta. Ja että ei aio vaihtaa vuoroja. No, tuo oli hanttihommaa opiskelujen välissä (myös kassalla) eikä tärkeä minulle, toisin kuin ko. meno. Siispä sanoin, että anteeksi mutta tämä on niin tärkeä, että aion mennä sinne enkä tule ko. päivänä töihin, että saat itse harkita vaihtaako vuorot vai kärsiikö vajeesta tuolloin. Pomo tuijotti vihaisena, uhkaili varoituksella (hui!) ja vaihtoi vuorot. Tapauksesta ei sen jälkeen puhuttu, kiitettävän todistuksen sain. [/quote] Pomon puheista oletin olevani silloin töissä. Joo, ei ole vielä vuorolistoja tehtykään! Kysyin työkavereilta voisiko jompikumpi tuurata minua, jos olen töissä silloin. Molemmat sanoivat haluavansa pitkän viikonlopun (koe perjantaina) ja sanoivat voivoi. Minä olen ehkä alistuva persoona työpaikalla. Painan työtä hiki hatussa ja autan aina, kun apua kysytään. Ap

[/quote]

Voi miten ikävää, että olet menossa kokeeseen perjantaina, kun oikeasti se on tänä vuonna keskiviikkona. :P

Vierailija
45/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:29"]

Ei sulle siitä tietenkään palkkaa makseta jos et ole ko. päivänä töissäkään. En ymmärrä miksi kysyit pomolta saatko palkkaa siltä päivältä? 

[/quote]

Johan ap:lle on ehtinyt kerttyä palkallisia lomapäiviä puolessa vuodessa.

[/quote]

Työnantaja päättää milloin lomat pidetään. Toiveita voi esittää, mutta työnantajan ei tarvitse niistä välittää.

Vierailija
46/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:28"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 17:48"]Tuota karenssia minä pelkään eniten. Tiedän, että työkkäri vaatii hakemaan yhteishaussa vähintään kahteen koulutukseen. Valmistun ylioppilaaksi nyt keväällä. Hain kahteen kouluun ja koe on näissä sama, suoritan kokeen Helsingissä. Edelleen en ole jättänyt kertomatta kokeesta vaan puhunut siitä jo kuukausia. Koepäivän olen tiennyt jo vuoden alusta, kun koepäivät julkaistiin yliopiston sivuilla. Pomo sanoi, että katsellaan lähempänä sitä koetta. Työvuorolistat tehdään 3 viikoksi kerrallaan. Nyt kuitenkin pomo ei aio päästää minua kokeeseen, jos ei löydy tuuraajaa. Ap [/quote] Miten olet nyt valmistumassa ylioppilaaksi jos kuitenkin olet töissä ja pelkäät karenssia? [/quote] Olen töissä koulun ohessa. Kirjoitin viime syksynä jo ja tentin kaksi kurssia. Lakin saan nyt ja valmistun. Työkkäriinhän sitä mennään, jos menee työ alta? Ja jos työkkäriin joudun niin nyt valmistuessa minun oletetaan hakeneen myös jatkokoulutukseen tämän kevään yhteishaussa. Ap [/quote] No mutta niinhän sinä oletkin hakenut kun pääsykokeisiin olet menossa? Eli miten sinulle voisi karenssia tulla vaikka työt loppuisivatkin? [/quote] Siitä, jos pomo ei päästä minua kokeeseen ja tästä johtuen en saa opiskelupaikkaa. Ap

[/quote]No haloo nyt, mikä nynny olet? Sano sille pomolle että aiot mennä joka tapauksessa, ja kannattaa järjestää vuorot sen mukaan. Varoitus tulee jos tulee (jos pomo on mulkQ).

Sä oot kassalla for heaven's sake, tuskin on elämän ura. 

Vierailija
47/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:26"]

Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.

[/quote]

Missä noin lukee?

Vierailija
48/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes hakisi saikkua vaan tekisin niin, että ilmottaisin olevani pois ja pääsykokeissa, jos siitä kerran saa vain varoituksen. Joku epäili, että pomoa hiersi se, jos ap on vain ilmoittanut, ettei ole käytettävissä silloin. Mutta aika pikkumainen pomo täytyy siinä tapauksessa olla. AP voi vain ilmoittaa, että on pääsykokeissa sinä päivänä eli varautukaa. Ja voi ilmoittaa saman vielä ylemmällekin pomolle.

Vierailija
49/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:17"] olen varmasti jotenkin hölmö, kun mulle ei ole vieläkää avautunut miksi aloittaja edes kysyi, saisiko hän palkkaa siltä päivältä kun aikoo olla pois. itse saattaisin ottaa sen pienenä "niskoitteluna" tai siis sellaisena että kuka tuo kuvittelee olevansa, ja mitä ihmettä hän oikein pyytää minulta. saattaisi ärsyttää siis ihan vaan tuo asia aika paljon. [/quote] Miten ajatus palkallisesta lomasta on näin monelle av-mammalle näin käsittämätön? Ihmetellään, että miten voidaan saada rahaa jos ei töitä tehdä jne. Kyllä normaalissa työssä kertyy ihan normaalisti palkallista vapaata. Tässä ap olisi ilmeisesti kuluttanut näitä lomapäiviään sitten. Ei siinä ole mitään niskoittelua,  jeesus sentään, ihan normaalia toimintaa. [/quote] Palkallinen lomapäivä on eri asia kuin palkallinen vapaa pääsykokeiden takia. Jokainen voi tietysti palkallisena vapaapäivänään mennä vaikkapa pääsykokeisiin, mutta ne kokeet eivät oikeuta palkalliseen vapaapäivään. Kuten ap tuolla kertoi kysyneensä. Ehkäpä ihmiset vastaavat siihen mitä ap kertoo.

[/quote]

Missä ap on väittänyt olevansa oikeutettu palkalliseen vapaapäivään kokeen vuoksi? Kyllä pitää lukea kommentteja vähän kieroutuneesti, että tuollaiseen ajatukseen päätyy. Minusta tuossa on ihan selkeät vaihtoehdot myös ap:lla ollut mielessä, joko vähennetään palkallisista lomapäivistä tai hän on palkattomalla vapaalla.

Vierailija
50/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei ole jumala eikä työnantajaa tarvitse totella "mielivaltaisesti". Sen sijaan työlainsäädäntöä ja työsopimusta kyllä pitää totella.

Ap on voinut ilmoittaa olevansa poissa, mutta työnantajalle ei lain mukaan ilmoiteta palkattomasta vapaasta vaan pyydetään sitä. Jos työnantaja vapaan myöntää, työnantaja tietenkin myös hommaa tuuraajan.

Vierailija
51/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko kyseessä joku pikkuputiikki, jossa tämä pomosi on samalla työnantajasi eli putiikin omistaja?

Vierailija
52/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Suomessa vielä yritetään lisätä paikallista sopimusta... Juu, ei tule onnistumaan! 

Vierailija
53/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:48"] Ettekö te lue viestejäni? Kuten sanoin, olen ollut puoli vuotta töissä ja puhunut yhteishausta jo haastattelussa. Alkuvuodesta kerroin pomolle jo päivämäärän, hän sanoi että katsotaan lähempänä. Koe on kuukauden päästä. Työvuorolistat tehdäön 3 viikoksi kerrallaan ja ehtivät vielä tulla uudetkin vuorolistat ennen koetta. Kun kerroin pomolle uudestaan kokeesta eilen, hän sanoi että ilman hankkimaani tuuraajaa en kokeeseen mene. Minä en VAATINUT palkkaa koepäivältä! Olen ollut kesätöissä 16-vuotiaasta lähtien eikä tällaista tilannetta ole tullut vastaan. En tiedä miten asiat menevät. Nyt olen vakkaripaikassa ja siksi kysyin, saanko koepäivältä palkkaa. En vaatinut, minä vain kysyin. Sillä palkalla ei ole väliä vaan pelkästään kokeella. Tekeekö se minusta vaativan prinsessan? Ap [/quote]Siis sulle ei ole edes laitettu työvuoroa sille päivälle? Ja TIEDÄT että kassakaverit ei vaihda sitä sun kanssa? Edelleen ihan kaikki ei täsmää.. Miten voit edes tietää että sulle osuu vuoro juuri siihen?  No, itse olen ollut vastaavassa tilanteessa nuorena. Mulla oli meno, olin ilmoittanut vapaapäivätoiveen, mutta pomo laittoi vuoron siihen. Näin listan heti tuoreeltaan ennen muita, muistutin pomoa hommasta, pomo sanoi että niin, olen ilmoittanut, mutta en ole kysynyt häneltä lupaa, tai saanut suostumusta. Ja että ei aio vaihtaa vuoroja. No, tuo oli hanttihommaa opiskelujen välissä (myös kassalla) eikä tärkeä minulle, toisin kuin ko. meno. Siispä sanoin, että anteeksi mutta tämä on niin tärkeä, että aion mennä sinne enkä tule ko. päivänä töihin, että saat itse harkita vaihtaako vuorot vai kärsiikö vajeesta tuolloin. Pomo tuijotti vihaisena, uhkaili varoituksella (hui!) ja vaihtoi vuorot. Tapauksesta ei sen jälkeen puhuttu, kiitettävän todistuksen sain. [/quote] Pomon puheista oletin olevani silloin töissä. Joo, ei ole vielä vuorolistoja tehtykään! Kysyin työkavereilta voisiko jompikumpi tuurata minua, jos olen töissä silloin. Molemmat sanoivat haluavansa pitkän viikonlopun (koe perjantaina) ja sanoivat voivoi. Minä olen ehkä alistuva persoona työpaikalla. Painan työtä hiki hatussa ja autan aina, kun apua kysytään. Ap

[/quote]

Voi miten ikävää, että olet menossa kokeeseen perjantaina, kun oikeasti se on tänä vuonna keskiviikkona. :P

[/quote]

Miten niin? Esim. Tampereella ainakin englannin pääsykoe on perjantaina.

Vierailija
54/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:45"]

Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.

[/quote]

Missä noin lukee?

[/quote]

Ei lue missään. Työnantajan EI ole pakko myöntää palkatonta vapaata (kuin muutamassa harvassa, erikseen nimetyssä tilanteessa), vaan asia on täysin työnantajan harkinnan varassa. Voi antaa tai voi olla antamatta.

Vierailija
55/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:51"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:45"]

[/quote]

Missä noin lukee?

[/quote]

Ei lue missään. Työnantajan EI ole pakko myöntää palkatonta vapaata (kuin muutamassa harvassa, erikseen nimetyssä tilanteessa), vaan asia on täysin työnantajan harkinnan varassa. Voi antaa tai voi olla antamatta.

[/quote]

Minulla (ja kollegoillani) on työsopimuksessa kirjattuna oikeus ottaa palkatonta vapaata. Työnantaja ei voi silloin kieltäytyä. En tiedä kuinka yleistä tällainen on.

Vierailija
56/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pomo haluaisi niin hän voi suunnitella työvuorot niin, että pääset kokeeseen. Eikös niin? Silkkaa ilkivaltaahan tuo on. Onko pomo omistaja? Jos ei, niin kysy vielä kerran pomolta voisiko hän laittaa päivän sinulle vapaapäiväksi. Jos edelleen kieltäytyy, niin puhu omistajalle. Älä anna tuollaisten estää tulevaisuudensuunnitelmien toteutumista.

Ja ainahan voit marssia työkkäriin ja ilmoittaa, että pitää löytää tälle päivälle työntekijä sieltä kun sinä et muuten pääse pääsykokeisiin. Ehkä kummasti tilanne muuttuu, kun työnvälityksestä soittavat firmaan.

Vierailija
57/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lomapäivä siksi päiväksi.

Vierailija
58/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:29"]Vie palkaton anomus kirjallisena nyt heti ja sano et uskallatko riitauttaa tämän. Ota vielä joku todistaja mukaan kun viet ja kopio itsellesi.

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:26"]Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.
[/quote]
[/quote]

Ei ole. Se on harkinnanvarainen

Vierailija
59/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 21:20"]

[/quote]

[/quote]

Miten niin? Esim. Tampereella ainakin englannin pääsykoe on perjantaina.
[/quote]
Ap kertoi menevänsä Helsinkiin.

Vierailija
60/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini pomo ei päästänyt kaveriani kummitätinsä hautajaisiin. Halpavaateketju ei keskustassa, vaan jossain Turun lähellä. Siis joku isompi hallityyppinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yksi