Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantaja ei päästä yliopiston pääsykokeisiin!

Vierailija
28.04.2015 |

Olen ollut myyjänä tässä työpaikassa pian puoli vuotta. Olen avoimesti kertonut hakevani yliopistoon opiskelemaan englantia. Nyt kun kokeet alkavat häämöttää kuukauden päästä, pomoni ilmoitti ehdot. Jos en saa toista tuuraamaan itseäni koepäiväksi, en pääse kokeeseen. Ihan tosissaanko minun pitää itse hankkia tuuraaja? Minun lisäkseni täällä on toki pomo ja sitten kaksi muuta. Nämä kaksi muuta vaihtelevat vuoroja keskenään ja ovat ylimmät ystävät, mutta minun kanssani eivät vaihtele. Jos olen sairaana, he pitävät mykkäkoulua minulle.
Olen nuori, eikä tällaista tilannetta ole vielä tullut vastaan. Mitä teen?

Kommentit (281)

Vierailija
21/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhkaat soittaa Iltalehdelle tai Iltasanomille ja myydä tarinasi ;) Voin jo kuvitella otsikot :D

Vierailija
22/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy TE-toimistosta kuinka toimit. Jos nimittäin et pääse vähintää 3 pääsykokeisiin niin saat yhtä lailla karenssia myöhemmin, ellei sitten ole pysyvä työsuhde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:13"]

Kysy TE-toimistosta kuinka toimit. Jos nimittäin et pääse vähintää 3 pääsykokeisiin niin saat yhtä lailla karenssia myöhemmin, ellei sitten ole pysyvä työsuhde.

[/quote]

Ja täydennän vielä että jos on pysyvä työsuhde niin ei voi yhden poissaolon vuoksi saada potkuja.

Vierailija
24/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]

Pomo tietää koepäivän, kun siitä ilmoitin. Olisi läpinäkyvää ottaa samalle päivälle saikkua. Voinko saada potkut? Ap

[/quote]

Jos otat saikkua ja haet asianmukaisen lääkärintodistuksen, niin ei voi. Tai no joo voi, mutta se tarkoittaa että sinä tulet saamaan hyvät rahat laittomasta irtisanomisesta.

Vierailija
25/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala? Oletko vakituinen vai osa-aikainen?

Nyt hyvissä ajoin pyydät vapaata, niin kyllä pitäisi onnistua.

Vierailija
26/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä ei ole pienempi yritys, niin aika varmasti sun pomolla on myös pomo. Ota reippaasti yhteyttä siihen henkilöön.

Usein pätemishaluiset nipottajat löytyvät juuri ns. alemman tason pomoista, ja sieltä korkeammalta esimiestaholta saattaa löytyä fiksumpi persoona, jolla on enemmän ymmärrystä ja laajempi näkemys sille mikä on vaikkapa työntekijöiden suhteen parasta firmalle.

Vierailija
27/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä pomoa hiertää se, että olet vain ilmoittanut hänelle aikovasi olla töistä poissa sen sijaan että olisit pyytänyt häneltä lupaa poissaoloon.

En osaa sanoa, onko työnantajalla velvollisuutta myöntää lupa poissaoloon tuollaisen syyn perusteella. Mutta varmaan voit tarkistaa sen työehtosopimuksestasi.

Sinulle pääsykokeet ovat tietysti tärkeät. Jos itse olisin tilanteessasi, jäisin varmaan sitten luvatta työstä pois, mutta luulen etten sen jälkeen pystyisi jatkamaan työpaikassa vihamielisen ilmapiirin takia (oletan siis, että pomo suuttuu).

Vierailija
28/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pomot on aina samanlaisia mulkkuja näköjään alasta riippumatta.

Vierailija
29/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.

Vierailija
30/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie palkaton anomus kirjallisena nyt heti ja sano et uskallatko riitauttaa tämän. Ota vielä joku todistaja mukaan kun viet ja kopio itsellesi.

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:26"]Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.
[/quote]

Vierailija
31/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sulle siitä tietenkään palkkaa makseta jos et ole ko. päivänä töissäkään. En ymmärrä miksi kysyit pomolta saatko palkkaa siltä päivältä? 

Vierailija
32/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:02"]Ap,sanot sit pomolle,että just ko. asiasta aiheutui niin iso stressi,että sait esim.unihäiriön
[/quote]

Sairasloman syitä EI tarvitse pomolle / kenellekään selitellä! Anna saikkulappu ja jatka töiden tekoa. Jos mutisee, niin antaa mutista. Sama pätee työkavereihin. Heidän mielipidettä EI kysytä. Paljon tsemppiä!!!

Vierailija
33/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttävää! Tulee ihan mieleen oma kesätyökokemus nuorempana kun pomo oli tommonen. Kuvitteli kai näyttävänsä "valtaansa" tms. Meet vaan sinne pääsykokeeseen vaikka potkujen uhalla, ne on kuitenkin tärkeemmät. :)

Vierailija
34/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:02"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:57"]

onko tuo laillista edes?

[/quote]

Miksi ei olisi laillista?

[/quote]

No vitun mulkkua toimintaa? Onko kaikki suomalaiset raiskattu lapsena kun pitää aina olla niin myrkyllistä oksennusta kaikkien käytös?

[/quote]

Mitä hiton myrkyllistä oksennusta?!? Joku epäili, että tuo olisi laitonta olla antamatta lomaa omiin menoihin. Minä ihmettelin miten olisi laitonta antaa vapaata ja sain siitä hyvästä läjän alapeukkua.

Mulkkua toimintaa? Ehkä. Suoriltaan en niin sanoisi. Ap olisi voinut esim järkätä tuuraajan, jolloin työnantajalla olisi ollut helpompi antaa hänen mennä kokeisiin. Miksi joustoa pitää löytyä aina vain työnantajalta?

Vierailija
35/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:29"]

Ei sulle siitä tietenkään palkkaa makseta jos et ole ko. päivänä töissäkään. En ymmärrä miksi kysyit pomolta saatko palkkaa siltä päivältä? 

[/quote]

Johan ap:lle on ehtinyt kerttyä palkallisia lomapäiviä puolessa vuodessa.

Vierailija
36/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa ap, että työlainsäädännön mukaan työntekijällä ei lähtökohtaisesti ole oikeutta saada palkatonta vapaata paitsi muutamassa lain erikseen määräämässä poikkeustapauksessa (jotka ovat joitakin pakottavia perhesyitä). Pääsykoe ei kuulu näihin lain määrittelemiin pakottaviin syihin.

Työnantajasi voi siis vapaasti päättää, antaako sinulle (palkattoman) vapaapäivän tuolloin vai ei. Sinä voit vain pyytää vapaata ja odottaa sitten työnantajan päätöstä.

En ota kantaa siihen, onko tämä reilua vai ei, mutta näin sanoo laki.

Vierailija
37/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:30"]

Ärsyttävää! Tulee ihan mieleen oma kesätyökokemus nuorempana kun pomo oli tommonen. Kuvitteli kai näyttävänsä "valtaansa" tms. Meet vaan sinne pääsykokeeseen vaikka potkujen uhalla, ne on kuitenkin tärkeemmät. :)

[/quote]

Mulla oli kans joskus aivan mulkku pomo. Kun irtisanouduin koeajalla, hän alkoi vaatia että mun on oltava irtisanomisaika 1 kk töissä. Sanoin että eipähän ole, kun koeajalla voi lähteä heti, niin sanoi että "jos lähdet kirjoitan sulle paskan työtodistuksen" ja niinpä kirjoitti, sain osaamisestani jne arvioksi "hUONO" :D

Vierailija
38/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ja teidän ongelmat.... Tietenkin menet pääsykokeisiin. Jos et saa vuoroa vaihdettua etkä palkatonta vapaata, suosittelen hakemaan saikkua tekaistulla syyllä sen päivän. Esim. "norovirus". Älä irtisanoudu, se olisi typerintä tuossa tilanteessa. Jos et kehtaa hakea saikkua, jää rokulille, eli ilman lupaa olet vain pois.

Vierailija
39/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:26"]

Palkatonta on pakko antaa henkilökohtaisiin menoihin kun hyvissä ajoin ilmoittaa.

[/quote]

http://tyosuhdeneuvonta.fi/sapattivapaa/ ei ole.

Vierailija
40/281 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]

Huomaa ap, että työlainsäädännön mukaan työntekijällä ei lähtökohtaisesti ole oikeutta saada palkatonta vapaata paitsi muutamassa lain erikseen määräämässä poikkeustapauksessa (jotka ovat joitakin pakottavia perhesyitä). Pääsykoe ei kuulu näihin lain määrittelemiin pakottaviin syihin.

Työnantajasi voi siis vapaasti päättää, antaako sinulle (palkattoman) vapaapäivän tuolloin vai ei. Sinä voit vain pyytää vapaata ja odottaa sitten työnantajan päätöstä.

En ota kantaa siihen, onko tämä reilua vai ei, mutta näin sanoo laki.

[/quote]

Niin. Ja onneksi tämän voi sitten kiertää hakemalla sen saikkulapun.

Siinä voi sitten pomo punnita, että olisiko fiksua antaa se palkaton vapaa, vaiko maksaa sairaslomapalkan ko. päivältä.

En ota kantaa siihen, onko tämä reilua vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi