Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen rokottamaton ja lähes 40v kestänyt "ystävyys" on katkolla

Vierailija
07.01.2022 |

Tämän vuoksi. Armotonta kritisointia ja piilovittuilua tyyliin "voithan oireettomana levittää tautia". Mä en ole kyseenalaistanut hänen toimiaan vaikka on rokotukset ottanut. Mun mielestä jokaisella pitää olla oikeus tehdä mitä haluaa.

Kommentit (123)

Vierailija
81/123 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Itsellä katkesi 45 vuotta pitkä ihmissuhde, oli mielestäni paras ystäväni.

Syy: erehdyin lähettämään wa-linkin ylilääkärin haastatteluun, joka kertoi tilanteesta sairalassa. Ilman mitään sen kummempaa ajatusta lähetin.

Hän on rokottamaton, minä rokotettu. No, sitten tulikin laskiämpäri niskaan, ja puukko selkään. Tunnuin olevan syyllinen aivan kaikkeen, myös siihen, etten halunnut häntä tavata kuin ulkona. Syy: olen riskiryhmää. Diabetes ja vastasairastettu syöpä.

Tällä kokemuksella varustettuna sanon: joku ratas vippaa ja pahasti noilla rokottamattomilla. Pysyn taatusti kaukana foliohatuista.

Hei

Älä viitsi yleistää. Jos en ota rokotetta on minulla siihen syyni. Seuraan velipoikaa jopa on peloissaan että myös näkö menee piikkien jälkeen. Ei vaan kävelykyky eikä rytmihäiriöt ,painajaiset ,selkäkipu ym

Nyt yritän väkisin saada veljeni asumaan luokseni . Hän asuu sivussa, 

Mummollani on näin käynyt, ruusu levisi silmään ja näkö nyt lähtee. On rokotettu. Vituttaa seurata tätä. Mummo asuu ihan skutsissa, ja hyvon vähän kontakteja, joten voi olla että tämä oli jopa mummolle vaarallisempi vaihtoehto kuin olla ottamatta piikkejä.

Miten rokotus olkavarteen VIRUKSEN proteiinin ja vasta-aineiden tuottamiseksi aiheuttaa BAKTEERITULEHDUKSEN silmässä?

Kertoisitko?

Suomessakin jotkut ovat saaneet tuosta rokotuksesta ruusun. Rokotus on aiheuttanut sivuoireita mm. vyöruusua. Tästä oli juttua Seurassa tai jossain muussa lehdessä pari viikkoa sitten. Oli muitakin vaivoja jotka olivat aiheutuneet rokotteista. Mutta näistähän ei Suomessa juurikaan saa puhua, vaan pitää vain ylistää rokotteita.

Vierailija
82/123 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yhdenkään ystäväni, tuttavani, kollegani tai sukulaiseni kanssa keskustellut rokotteesta. Puolisoni on ainoa, joka tietää, etten ole ottanut yhtään rokotetta. Onko yleistäkin avautua henkilökohtaisista terveysasioista?

Kyseessä ei ole mikään henkilökohtainen terveysasia, dorka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/123 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se rokotteen ottaminen tee ihmisestä mitään äiti teresaa eikä rokottamattomuus tarkoita että olis sysipaska mulkku. Jotain tolkkua nyt peliin.

Vierailija
84/123 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Myös sun kaverilla on oikeus tehdä niinkuin haluaa.

Vierailija
85/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Itsellä katkesi 45 vuotta pitkä ihmissuhde, oli mielestäni paras ystäväni.

Syy: erehdyin lähettämään wa-linkin ylilääkärin haastatteluun, joka kertoi tilanteesta sairalassa. Ilman mitään sen kummempaa ajatusta lähetin.

Hän on rokottamaton, minä rokotettu. No, sitten tulikin laskiämpäri niskaan, ja puukko selkään. Tunnuin olevan syyllinen aivan kaikkeen, myös siihen, etten halunnut häntä tavata kuin ulkona. Syy: olen riskiryhmää. Diabetes ja vastasairastettu syöpä.

Tällä kokemuksella varustettuna sanon: joku ratas vippaa ja pahasti noilla rokottamattomilla. Pysyn taatusti kaukana foliohatuista.

Hei

Älä viitsi yleistää. Jos en ota rokotetta on minulla siihen syyni. Seuraan velipoikaa jopa on peloissaan että myös näkö menee piikkien jälkeen. Ei vaan kävelykyky eikä rytmihäiriöt ,painajaiset ,selkäkipu ym

Nyt yritän väkisin saada veljeni asumaan luokseni . Hän asuu sivussa, 

Mummollani on näin käynyt, ruusu levisi silmään ja näkö nyt lähtee. On rokotettu. Vituttaa seurata tätä. Mummo asuu ihan skutsissa, ja hyvon vähän kontakteja, joten voi olla että tämä oli jopa mummolle vaarallisempi vaihtoehto kuin olla ottamatta piikkejä.

Miten rokotus olkavarteen VIRUKSEN proteiinin ja vasta-aineiden tuottamiseksi aiheuttaa BAKTEERITULEHDUKSEN silmässä?

Kertoisitko?

Suomessakin jotkut ovat saaneet tuosta rokotuksesta ruusun. Rokotus on aiheuttanut sivuoireita mm. vyöruusua. Tästä oli juttua Seurassa tai jossain muussa lehdessä pari viikkoa sitten. Oli muitakin vaivoja jotka olivat aiheutuneet rokotteista. Mutta näistähän ei Suomessa juurikaan saa puhua, vaan pitää vain ylistää rokotteita.

Ruusu oli esillä, kun n.30v mies kuoli ja syytettiin rokotusta. Tosin oli diabetesta, ylipainoa, tukoksia ja jalassa ruusu, jota oli hoidettu jo oar kuukautta, vaikka ikääntyneilläkin yleensä riittää yksi antibioottikuuri ruusun taltuttamiseen.

Ruusu ja vyöruusu ovat täysin eri asioita.

Ruusu johtuu bakteerin aiheuttamasta tulehduksesta ja hoituu antibiooteilla.

Vyöruusu johtuu vesirokon aiheuttaneen herpes-viruksen aktivoitumisesta. Virus jää uinumaan kehoon ja voi aktivoitua, kun immuniteetti laskee. Ei mitenkään harvinainen ikääntyneillä.

Sitä vastaan voidaan nykyään rokottaa, rokote tarkoitettu yli 50v ja suositeltu yli 60v.

Väestötasolla rokotusten myötä kummassakaan ei nousua.

Vierailija
86/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ROKOTETUT SAIRASTUVAT JA TÄSSÄ SYY:

Kansainvälisesti arvostettu patologi Dr. Arne Burkhardt ja maineikas mikrobiologian ja tartuntatautien ekspertti Dr. Sucharit Bhakdi julkaisivat hiljattain kiistattoman näytön siitä, että mRNA-rokotteet tappavat ainakin 40 % rokotteen ottaneista.

Tässä on käännös tämän videon sisällöstä:

“Ensiksi he selittävät, miksi nämä kokeelliset injektiot eivät voi suojata virusinfektiolta, minkä jo tiedämme olevan totta kiistattoman todistusaineiston perusteella siitä, että mitä rokotetumpi henkilö on, sitä todennäköisemmin hän tulee saamaan koronan. Burkhard ja Bhakdi selittävät, että tämä johtuu siitä, että nämä nk. rokotteet saavat kehon tuottamaan vasta-aineita veressä eivätkä limakalvoilla, jotka normaalisti suojelevat hengitysteitä. Siksi rokotetut kärsivät ns. läpäisyinfektioista. COVID-rokotteet tuhoavat lymfosyyttituotannon sieltä, missä sitä eniten tarvitaan ja vasta-aineet päätyvät verenkiertoon, ja tilanne pahenee.

Luonnollisen vastustuskyvyn ansiosta SARS-CoV-2 -infektio pysähtyy rokottamattomilla hengitysteihin, mutta rokotetuilla muut, syvemmällä olevat solut reagoivat hengitystien tulehdukseen luomalla uuden piikkiproteiinin, joka saa luontaisen immuniteetin hyökkäämään solua itseään vastaan.

Vierailija
87/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yhdenkään ystäväni, tuttavani, kollegani tai sukulaiseni kanssa keskustellut rokotteesta. Puolisoni on ainoa, joka tietää, etten ole ottanut yhtään rokotetta. Onko yleistäkin avautua henkilökohtaisista terveysasioista?

Kyllä me ystävän kanssa kerrotaan ihan kaikki terveysasiat. Olen rokottamaton ja hän on kolmesti rokotettu. Töissä olen myös kertonut olevani rokottamaton, kun järjesteltiin sitten työhuoneet siten että saan olla yksin työhuoneessa toimistolla käydessä, mutta nyt tehdään taas täysin etätöitä. 

Vierailija
88/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt yksikin teistä kertoisi tarkkaan, mitä siinä pistoksessa on? Ainesosaluettelo kiitos! Ja nyt pitää ymmärtää se, että tää pistos eroaa vanhemmista rokotteista - ei voi verrata keskenään.

Joku ihmeen joukkopsykoosi tullut ihmisille, kun ei kyseenalaisteta mitään! Kukaan ei tiedä, mitä haittavaikutuksia pistokset aiheuttavat vuosien saatossa ja jos jo nyt on niin hankalaa saada äänensä kuuluville haittojen suhteen niin miten luulette asian helpottavan, kun pistoksesta on kulunut vaikka pari vuotta?

Ja jos joku mielensä pahoittaa siitä, että kyseenalaistetaan asioita niin se on surullista! Jos emme voi keskustella eri näkökannoista ilman, että ystävyyssuhde katkeaa niin se saa mennäkin.

Vierailija
89/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kysele ystävieni rokotuksista. Jokaisen oma asia, mutta jos minä rokotettuna ja oireettomana tartutan rokottamattoman ystäväni ja sen vuoksi hän joutuu sairaalaan, niin se on myös asia, josta minua on sitten aivan turha syyttää. Rokotettu ottaa sitten ihan itse sen tietoisen riskin, että voi sen vakavana saada vaikka juurikin niiltä rokotetuilta oireettomilta ystäviltään.

Vierailija
90/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorten naisten hormonihäiriöt ja kuukautisvaivat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Kaikki yhteydenottajat piikitettyjä.

Nuorten miesten potenssiongelmat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Kaikki yhteydenottajat piikitettyjä.

Ennen perusterveet ihmiset yskivät nyt hyytynyttä verta. Ei muuta selittävää taustaa kuin että kaikki yhteydenottajat piikitettyjä.

Sydänoireet lisääntyneet räjähdysmäisesti. Kaikki yhteydenottajat piikitettyjä. Sydänoireet alkavat keskimäärin noin viikon päästä otetusta piikistä. Ongelma paheni toisen piikkikierroksen alettua ja nyt uudestaan kolmosrundin alettua.

Myös neurologisen ongelmien ilmaantuvuudessa huomattava kasvu. Tämän päivän yhteydenottona nainen, joka kertoi piikityspuolen jalan menneen toimintakyvyttömäksi ja sen jälkeen oli käynyt samoin kädelle eli piikitetyllä naisella nyt kaksi neljästä raajasta toimintakyvyttömänä. Palveluseteli kirjoitettu, että pääsee nopeasti yksityiselle hakemaan apua.

HUSin alueella on vähennetty testauspisteitä vaikka testausta odottaa useita kymmeniä tuhansia ihmisiä. Myös testipositiivisten karanteeniaikoja suunnitellaan lyhennettäväksi eli vielä räkäisenä voi mennä töihin, koska...

... henkilökunnasta on järkyttävä pula.

Haluatteko kuulla miksi?

Hoitohenkilökunta sairastaa, sairastaa, sairastaa. Siis piikitetty hoitohenkilökunta. Viikkoja, kuukausia ollaan kipeinä. Yritetään tulla välillä tunnollisina työntekijöinä töihin, mutta joudutaan jäämään taas pois, koska kunto ei vain kohene.

Piikittämättömät hoitajat ovat terveempiä.

Vierailija
91/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikaan ei ole vielä saanut koronaa, niin omicron on enää tarjolla ja jos flunssan takia menee ystävyys, niin ei se ystävyys kovin vahvalla pohjalla ole ollut?

Vierailija
92/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt yksikin teistä kertoisi tarkkaan, mitä siinä pistoksessa on? Ainesosaluettelo kiitos! Ja nyt pitää ymmärtää se, että tää pistos eroaa vanhemmista rokotteista - ei voi verrata keskenään.

Joku ihmeen joukkopsykoosi tullut ihmisille, kun ei kyseenalaisteta mitään! Kukaan ei tiedä, mitä haittavaikutuksia pistokset aiheuttavat vuosien saatossa ja jos jo nyt on niin hankalaa saada äänensä kuuluville haittojen suhteen niin miten luulette asian helpottavan, kun pistoksesta on kulunut vaikka pari vuotta?

Ja jos joku mielensä pahoittaa siitä, että kyseenalaistetaan asioita niin se on surullista! Jos emme voi keskustella eri näkökannoista ilman, että ystävyyssuhde katkeaa niin se saa mennäkin.

Tuoteselosteet löydät googlaamalla kunkin rokotteen nimellä.

Tässä sitten tietoa "vanhemmista rokotteista", itse asiassa ensimmäisestä. Kehitys kehittyy:

Jenner havaitsi, että tartuttamalla potilaaseen lehmärokko eli vaccinia voidaan suojautua isorokolta. 14. toukokuuta 1796 hän siirsi lehmärokon kahdeksanvuotiaaseen James Phipps -nimiseen poikaan otettuaan rokkoaineen karjatyttö Sarah Nelmesin kädessä olleesta lehmärokkorakkulasta.[2] Näin vanhana kansanperinteenä tunnetusta suojautumistavasta muodostui eräs nykyaikaisen lääketieteen tärkeimmistä keinoista taistella tautitartuntoja vastaan.

Lähde Wikipedia Edward Jenner.

Vierailija
93/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun foliohattunen sisko katkas välit mun perheeseen, kun ei oltu samaa mieltä hänen kanssaan, levittää fakenewsejä ym. Mun ystävän mies, nelikymppinen,ihan perusterve mies kuoli koronaan, ei ollut ottanut rokotetta, koska halusi seurata pari vuotta, toimiiko se ja mitä sivuvaikutuksia....olisi toiminut ja olisi välttynyt pahimmalta sivuvaikutukselta eli kuolemalta. Siksi en ymmärrä näitä rokotevastasia - olen nähnyt, miten voi käydä!

Jännästi rokotevastaiset keskittyvät laskemaan omaa kuolinriskiään tajuamatta, kuinka suuri osa kävelee omin jaloin sairaalasta ulos liittyen long covid -joukkueeseen, jossa myös täysin oireetta sairastaneita nuoria ammattiurheilijoita.

Long covidia ei taida rokotevastaisille olla olemassa. Torjutaan, koska muuttaisi riskit totaalisesti.

Delta oli keuhkoille vaarallinen, mutta omicron on keuhkoputkissa ja ei pääse kunnolla leviämään keuhkoihin, niin aiheuttaa sen vuoksi lievempiä oireita. Long covid ei pitäisi olla omicronissa niin yleistä kuin oli deltassa.

Vierailija
94/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuttavani on myös rokottamaton ja omista teorioistaan kovaan ääneen vuodattanut. Sanoo, että kaikki rokotetut kuolevat kahden vuoden päästä. Itse olen rokotettu. Mikä ystävä toivoo toisen kuolemaa?

Kerro sille, että se muistaa väärin. Kaikkien rokotettujen piti kuolla kahden viikon päästä.

Itseasiassa elokuussa piti jo kuolla. Nyt sitä on siirretty helmikuulle jne.

Vierailija
95/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun foliohattunen sisko katkas välit mun perheeseen, kun ei oltu samaa mieltä hänen kanssaan, levittää fakenewsejä ym. Mun ystävän mies, nelikymppinen,ihan perusterve mies kuoli koronaan, ei ollut ottanut rokotetta, koska halusi seurata pari vuotta, toimiiko se ja mitä sivuvaikutuksia....olisi toiminut ja olisi välttynyt pahimmalta sivuvaikutukselta eli kuolemalta. Siksi en ymmärrä näitä rokotevastasia - olen nähnyt, miten voi käydä!

Jännästi rokotevastaiset keskittyvät laskemaan omaa kuolinriskiään tajuamatta, kuinka suuri osa kävelee omin jaloin sairaalasta ulos liittyen long covid -joukkueeseen, jossa myös täysin oireetta sairastaneita nuoria ammattiurheilijoita.

Long covidia ei taida rokotevastaisille olla olemassa. Torjutaan, koska muuttaisi riskit totaalisesti.

Delta oli keuhkoille vaarallinen, mutta omicron on keuhkoputkissa ja ei pääse kunnolla leviämään keuhkoihin, niin aiheuttaa sen vuoksi lievempiä oireita. Long covid ei pitäisi olla omicronissa niin yleistä kuin oli deltassa.

Long covidin oireet johtunevat myös siitä, että virus pääsee aivoihin. Päässeekö omikron, se on vielä arvoitus.

Vierailija
96/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotettujen mieliin on alkanut hiipiä ajatus että heitä on *usetettu. Siitä se katkeruus kumpuaa.

Ihan vaan kun mietitte seuraavaa lausetta niin saattaa tulla ahaa-elämys:

"Ensimmäistä kertaa maailman historiassa toimimattomasta rokotteesta syytetään rokottamattomia"

Vierailija
97/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoteselosteet löydät googlaamalla kunkin rokotteen nimellä.

Tässä sitten tietoa "vanhemmista rokotteista", itse asiassa ensimmäisestä. Kehitys kehittyy:

Jenner havaitsi, että tartuttamalla potilaaseen lehmärokko eli vaccinia voidaan suojautua isorokolta. 14. toukokuuta 1796 hän siirsi lehmärokon kahdeksanvuotiaaseen James Phipps -nimiseen poikaan otettuaan rokkoaineen karjatyttö Sarah Nelmesin kädessä olleesta lehmärokkorakkulasta.[2] Näin vanhana kansanperinteenä tunnetusta suojautumistavasta muodostui eräs nykyaikaisen lääketieteen tärkeimmistä keinoista taistella tautitartuntoja vastaan.

Lähde Wikipedia Edward Jenner.

Varmaan vieläkin järjestetään pienille lapsille vesirokkojuhlia, että lapset saavat vesirokon mahdollisimman nuorena, koska mitä vanhempana vesirokon saa, niin sitä vaarallisempi se on.

On tutkittu, että omicronin sairastaminen antaa suojan Deltaa vastaa, niin sen sairastamisesta on hyötyä ettei vaarallinen delta enää leviä omicronin jälkeen, kaikki sairastavat omicronin joka tapauksessa.

Vierailija
98/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimit itsekkäästi. Jos jokainen toimisi kuten sinä, meillä kuolisi valtavasti ihmisiä tai olisi paikat suljettuna ja ihmisiä jäisi enemmän työttömäksi.

Jos taas jokainen ottaisi rokotukset, hoitajilla ei olisi niin kova kiire sairaaloissa, lasten leikkauksia ei siirrettäisi, olisi vähemmän rajoituksia eli niin monia ei jäisi työttömäksi.

Tiedän, ettei jokaisen ole mahdollista toimia kuten minä, mutta vastaan silti koska olen uskomattoman väsynyt syyllistämiseen ja vihjailuun, että minä (=minun kaltaiseni) ovat syyllisiä nykytilanteeseen;

Joulukuussa oli yksi työtapaaminen, johon oli pakko osallistua. Tein pikatestin ennen sitä. Syksyn mittaan on ollut keskimäärin yksi päivä viikossa, kun on ollut pakko käydä toimistolla. Olen matkustanut omalla autolla (en julkisilla), käytttänyt maskia, pitänyt huolta että aina on parin metrin etäisyys muihin työntekijöihin ja useimmiten ajoittanut käyntini niin, ettei toimistolla ole muita. Olen lotrannut käsiäni pesualtaassa ja käsidesillä vähän väliä.

Näin olen toiminut koko pandemian ajan lukuun ottamatta kesää 2020, kun kävimme viimeksi puolisoni kanssa elokuvissa ja ulkomailla.

Käyn viikon mittaan lähikaupassa (maski, etäisyydet, käsidesi, etukäteen suunnitellut ostokset jotka "juoksen kokoon"), tilaan kerran viikossa tai kahdessa isommasta marketista ruoat noutopisteeseen ja puoliso hakee ne. Lisäksi käymme tarpeen mukaan postissa ja kirjastossa. Kaikki muut tuotteet tilaan netistä, pienet kotiinkuljetuksena ja isommat paikalliseen postiin.

Emme vieraile kenenkään luona eikä meille ole vieraat tervetulleita. Viimeksi tapasimme tuttavia kesällä, kun tarkeni olla ulkona. Harrastamme tällä hetkellä vain kotona tehtäviä juttuja (elokuvat, lukeminen, käsityöt/nikkarointi, musiikki) ja ulkoilua. Eilen kävimme päiväkävelyllä läheisessä pikkukaupungissa; emme käyneet yhdessäkään liikkeessä tai kahvilassa ja pidimme maskia ulkonakin, koska väkeä oli aika paljon liikkeellä.

Jos minulle tulisi vähäisiäkin flunssaoireita, päänsärkyä, vatsavaivoja, mitä tahansa muita vaivoja, niin tekisin ensin itsehoitotestin ja mikäli oireet jatkuisivat niin hakeutuisin testattavaksi.

Kaiken tämän jälkeen on aika helvetin rasittavaa lukea olevansa RISKI muille tai edes itselle.

Haluatko siis kertoa, miksi et sitä rokotetta voi ottaa?

Nyt on selvää, että kukaan meistä ei tule virukselta välttymään, me saamme sen kaikki. 90 % sairaalahoitoa vaativista on rokottamattomia. Voit ottaa piikit ja olla lähes varma, ettet saa niin pahaa tautia, että joudut sairaalaan. Miksi koet, että sinulla on oikeus päättää kuten olet päättänyt? Oletko lukenut juttuja, joissa terveydenhuollon henkilöstö kertoo, miltä tuntuu jättää potilaita hoitamatta, kun koronahoito vie kaikki resurssit? Oletko lukenut siitä, kuinka ikävältä tuntuu lääkäristäkin kuolinvuoteella kuulla rokottamattoman katuvan, ettei ottanut piikkejä?

On hyvin epätodennäköistä että perusterve ja normaalipainoinen joutuu koronan takia sairaalaan. Siksi en ole ottanut rokotetta.

Vierailija
99/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös rokotettuja on kuollut koronaan.

Vierailija
100/123 |
08.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pandemia ei ole kenenkään yksityisasia.

Ei, mutta rokottautuminen on.