Onko paikalla muita yhdistysten rahastonhoitajia?
Teen tässä juuri kirjanpitoa. Muuten ihan hauskaa hommaa, mutta käteiskassa aiheuttaa harmaita hiuksia... Onko muilla jo kirjanpito tälle vuodelle tehtynä?
Kommentit (25)
Viime vuoden tilinpäätös on hyväksytty ja tämän vuoden on vaikea tehdä kun vasta alkuvuotta eletään..
On tehty, onneksi meillä ei ole käteiskassaa. Kaikki menee pankkitilin kautta, helpottaa kirjanpitoa. Mun titteli on varainhoitaja :-)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:21"]
Viime vuoden tilinpäätös on hyväksytty ja tämän vuoden on vaikea tehdä kun vasta alkuvuotta eletään..
[/quote]
En puhunut tämän vuodeni kirjanpidosta, vaan siitä, joka tehdään tänä vuonna :)
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:21"]
On tehty, onneksi meillä ei ole käteiskassaa. Kaikki menee pankkitilin kautta, helpottaa kirjanpitoa. Mun titteli on varainhoitaja :-)
[/quote]
Mä en edes muista, mikä mun titteli on... Meilläkin menee suurin osa tililtä, mutta kun meillä on tapahtumia ja arpamyyntiä jokusen kerran vuodessa, niin ne menevät tietty käteiskassasta. Pahinta on se, että monet ottavat varainhankintaa varten ostamiaan tuotteiden maksuja käteiskassasta, eikä useinkaan kassaa lasketa tapahtuman jälkeen. Olen itse ollut tosi vähän tapahtumissa paikalla, joten en voi itse edes valvoa hommaa. Pitää yrittää petrata tässä.
Ap
Meidän yhdistyksessä ei ole ollut käteiskassaa 1980-luvun jälkeen. Pankkitili on niin ylivertaisen kätevä, kun joka ainoasta tapahtumasta jää selkeä ja yksiselitteinen merkintä tiliotteeseen.
Kun joku ostaa yhdistykselle jotain, hän maksaa omalla rahallaan, pankkikortillaan tai visallaan, toimittaa sitten mulle kuitin, ja maksan summan nopeasti hänen tililleen. (visalla ostanut jopa tavallaan hyötyy tästä koska saa rahat tililleen kauan ennen kuin visalasku tulee hänelle).
Jos joku tarvitsee ennakkoa jotain isompaa maksua varten, voin maksaa ennakon hänen tililleen, jolloin taas tiliotteelle jää selkeä merkintä. Ennakkoa on tarvittu ehkä kerran kolmessa vuodessa suunnilleen.
Sitten jos joku on myynyt vaikka arpoja, toivon hänen maksavan tuoton omalta tililtään suoraan yhdistyksen tilille. Jos joku välttämättä haluaa tuoda mulle kasan kolikoita, sekin käy mutta mieluiten suoraan yhdistyksen tilille.
Kannattaa teidänkin miettiä tuota käteiskassan käytön järkevyyttä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:38"]
Meidän yhdistyksessä ei ole ollut käteiskassaa 1980-luvun jälkeen. Pankkitili on niin ylivertaisen kätevä, kun joka ainoasta tapahtumasta jää selkeä ja yksiselitteinen merkintä tiliotteeseen.
Kun joku ostaa yhdistykselle jotain, hän maksaa omalla rahallaan, pankkikortillaan tai visallaan, toimittaa sitten mulle kuitin, ja maksan summan nopeasti hänen tililleen. (visalla ostanut jopa tavallaan hyötyy tästä koska saa rahat tililleen kauan ennen kuin visalasku tulee hänelle).
Jos joku tarvitsee ennakkoa jotain isompaa maksua varten, voin maksaa ennakon hänen tililleen, jolloin taas tiliotteelle jää selkeä merkintä. Ennakkoa on tarvittu ehkä kerran kolmessa vuodessa suunnilleen.
Sitten jos joku on myynyt vaikka arpoja, toivon hänen maksavan tuoton omalta tililtään suoraan yhdistyksen tilille. Jos joku välttämättä haluaa tuoda mulle kasan kolikoita, sekin käy mutta mieluiten suoraan yhdistyksen tilille.
[/quote]
Kuten sanottu, meillä on noita tapahtumia, joissa myydän viirvokkeita, arpoja ja pääsylippuja. Ei onnistu käteiskassasta luopuminen!
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:39"]
[/quote]
Kuten sanottu, meillä on noita tapahtumia, joissa myydän viirvokkeita, arpoja ja pääsylippuja. Ei onnistu käteiskassasta luopuminen!
Ap
[/quote]Kannattaa silti miettiä olisiko käytännöissä järkeistettävää.
Kai te kirjaatte ylös mitä kaikkea sinne kassaan maksetaan? Meillä tuotemyynnin takia oltava käteiskassa, tosin siinä ei kovin vilkasta rahaliikennettä ole. Mutta muutkin kuin rahastonhoitaja pysyy hyvin kärryillä mikä kassavirta on, kun ne on vihkossa ylhäällä. Sitten jos joltain unohtuu kirjaus, niin tarvitaan niitä kissoja ja koiria.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:39"]
[/quote]
Ap
[/quote]Kannattaa silti miettiä olisiko käytännöissä järkeistettävää.
[/quote]
Kyllä olisi, juuri sillä tavalla, että ihmiset eivät maksaisi itselleen kassasta mitään, ja kassa laskettaisiin kaikkien tapahtumine jälkeen. Mutta siitä ei voi luopua, koska me kuitenkin järjestetään 2-6 tapahtumaa vuodessa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:44"]
Kai te kirjaatte ylös mitä kaikkea sinne kassaan maksetaan? Meillä tuotemyynnin takia oltava käteiskassa, tosin siinä ei kovin vilkasta rahaliikennettä ole. Mutta muutkin kuin rahastonhoitaja pysyy hyvin kärryillä mikä kassavirta on, kun ne on vihkossa ylhäällä. Sitten jos joltain unohtuu kirjaus, niin tarvitaan niitä kissoja ja koiria.
[/quote]
Kukaan ei kirjaa mitään sinne kassaan, paitsi minä. Eli minunkaan kirjauksistani ei ole mitään hyötyä.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:44"]
[/quote]
Kukaan ei kirjaa mitään sinne kassaan, paitsi minä. Eli minunkaan kirjauksistani ei ole mitään hyötyä.
Ap
[/quote]
Ok, eli tohon pitäisi tulla muutos. Se ei ole iso homma laittaa niitä samantien ylös, mut aiheuttaa sulle turhaa työtä jos joudut selvittelemään. Onko tuollainen ihan sääntöjen mukaistakaan, että otetaan omin luvin... Riski väärinkäytöksiin kasvaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:45"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:44"] Kai te kirjaatte ylös mitä kaikkea sinne kassaan maksetaan? Meillä tuotemyynnin takia oltava käteiskassa, tosin siinä ei kovin vilkasta rahaliikennettä ole. Mutta muutkin kuin rahastonhoitaja pysyy hyvin kärryillä mikä kassavirta on, kun ne on vihkossa ylhäällä. Sitten jos joltain unohtuu kirjaus, niin tarvitaan niitä kissoja ja koiria. [/quote] Kukaan ei kirjaa mitään sinne kassaan, paitsi minä. Eli minunkaan kirjauksistani ei ole mitään hyötyä. Ap [/quote] Ok, eli tohon pitäisi tulla muutos. Se ei ole iso homma laittaa niitä samantien ylös, mut aiheuttaa sulle turhaa työtä jos joudut selvittelemään. Onko tuollainen ihan sääntöjen mukaistakaan, että otetaan omin luvin... Riski väärinkäytöksiin kasvaa.
[/quote]
Kyllä noita kauppakuitteja on tallella ja niissä lukee, että otettu kassasta, mutta kassaa ei ole laskettu tapahtumien jälkeen eikä tuollaista systeemiä, jossa tulot ja menot näkyvät selvästi vaikka jossain vihkossa, ole. Oon sanonut asiasta, mutta ei kukaan muista. Pitää yrittää nyt kevätkokouksessa saada kaikki ymmärtämään, miten veemäistä sitä kassaa on rekonstruoida jälkikäteen. Ja mä en ylipäätään haluaisi, että sieltä kassasta otettaisiin itselle mitään, kun se lisää mun työtä, vaan pyydettäisiin maksamaan tilille tai sitten ostokset tehtäisiin yhdistyksen tilille (yhdessä kaupassa on sellainen).
Ap
Juu, ota vaan asia napakasti esille kevätkokouksessa. Ihmiset kumminkin unohtaa helposti, mut jos itse muistaisit alussa vaikka edellispäivänä ennen tapahtumia laittaa vastuuhenkilölle muistutuksen, että vihko mukaan ja alku- + loppukassa ylös, niin jos se siitä tarttuisi. Tsemppiä!
Jos tapahtumia on vain 2 - 6 vuodessa, kannattaa miettiä riittäisikö se, että kutakin tapahtumaa varten otettaisiin erikseen ennakko / vaihtokassa, ja pysyvän käteiskassan pidosta luovuttaisiin.
Missä tuota käteiskassaa nyt säilytetään, sun kotonako vai jossain muualla jossa muutkin jäsenet pääsevät siihen käsiksi?
Kassahan pitää laske enne tapahtumaa sekä tapahtuman jälkeen. Kassassa olevat kuitit lasketaan rahaksi. Loppulaskusta vähennetän se alkukassa ja jäljelle jäävä rahamäärä+ kuitit ovat se myynti. Laskutoimituksen jälkeen myyjät allekirjoituksellaan hyväksyvät tapahtuman myynnin. Kuitti liitetään kirjanpitoon. Pakko on sen verran luottaa ihmisten rehellisyyteen, että ei käteiskassasta oteta ilman kuittia rahaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:56"]Ja mä en ylipäätään haluaisi, että sieltä kassasta otettaisiin itselle mitään, kun se lisää mun työtä, vaan pyydettäisiin maksamaan tilille tai sitten ostokset tehtäisiin yhdistyksen tilille (yhdessä kaupassa on sellainen).
[/quote]No tämä nyt ainakin kannattaisi ekana kieltää. Kannattaa olla tiukkana, vastuu on kuitenkin sulla.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:02"]
Jos tapahtumia on vain 2 - 6 vuodessa, kannattaa miettiä riittäisikö se, että kutakin tapahtumaa varten otettaisiin erikseen ennakko / vaihtokassa, ja pysyvän käteiskassan pidosta luovuttaisiin.
Missä tuota käteiskassaa nyt säilytetään, sun kotonako vai jossain muualla jossa muutkin jäsenet pääsevät siihen käsiksi?
[/quote]
En kyllä lähtis aina erikseen pankkiin tilittämään ja hakemaan vaihtorahaa. Kassa on joko meillä tai puheenjohtajan luona.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:02"]
Kassahan pitää laske enne tapahtumaa sekä tapahtuman jälkeen. Kassassa olevat kuitit lasketaan rahaksi. Loppulaskusta vähennetän se alkukassa ja jäljelle jäävä rahamäärä+ kuitit ovat se myynti. Laskutoimituksen jälkeen myyjät allekirjoituksellaan hyväksyvät tapahtuman myynnin. Kuitti liitetään kirjanpitoon. Pakko on sen verran luottaa ihmisten rehellisyyteen, että ei käteiskassasta oteta ilman kuittia rahaa.
[/quote]
Näinhän se pitäisi tehdä, mutta kun kukaan ei laske, tai jos laskee, ei laita sitä mihinkään ylös. Mä ajattelin laittaa sinne käteiskassaan nyt kirjalliset ohjeet, mitä sille tehdään.
Ap
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:56"]Ja mä en ylipäätään haluaisi, että sieltä kassasta otettaisiin itselle mitään, kun se lisää mun työtä, vaan pyydettäisiin maksamaan tilille tai sitten ostokset tehtäisiin yhdistyksen tilille (yhdessä kaupassa on sellainen).
[/quote]No tämä nyt ainakin kannattaisi ekana kieltää. Kannattaa olla tiukkana, vastuu on kuitenkin sulla.
[/quote]
Ne, jotka ottavat siitä kassasta itselle, ovat ottaneet siis tapahtumien järjestämisen yhteydessä. Summat ovat niin pieniä, etten mä kenenkään usko käyttävän väärin kassaa, mutta lähinnä tämä on helvetin ärsyttävää.
Ap
Sinä siis annat käteiskassan muiden haltuun. Vastuu käteiskasasta on rahastonhoitajalla, ei puheenjohtajalla. Sinä olet vastuussa siitä käteiskassasta ja siitä pohjakassasta, joka sinne tapahtumaan viedään. Jo kirjanpitolainkin mukaan pitää kirjanpidon täsmätä heti taphtuman jälkeen, eli sen kirjanpidon pitää olla reaaliajassa. Sinähän teet suorastaan rikollisen teon, kun annat sen kassan olla muualla kuin itselläsi ja siksi et kykene pitämään kirjanpitoa ja käteiskassaa ajan tasalla.
Eli kanattaa vaatia se käteiskassa pois puheenjohtajalta omiin "hoteisiin"