Nykyisin ei ole mitenkään harvinaista olla vähän iäkkäämmät vanhemmat.
Kommentit (14)
Tämän otsikko on hämmentävän huonoa suomea.
Äitini sai minut 28-vuotiaana vuonna -78 ja veljeni 34-vuotiaana. Korkeasti koulutetut ovat aina saaneet lapsensa 3-kymppisenä, ei siinä ole mitään uutta.
Siinä taas on, että maistereita ja tohtoreita on nykyään moninkertainen määrä 70-lukuun nähden.
On se, kyllä ne lapset yleensä melko nuorena edelleen tehdään. Itatähdet on eriasia
Vierailija kirjoitti:
On se, kyllä ne lapset yleensä melko nuorena edelleen tehdään. Itatähdet on eriasia
Eri asia, ei eriasia.
Mikä on vähän iäkkäämpi? Vauvakerhossa hieman alle 30-vuotiaat kuvasivat itseään vähän vanhempina äiteinä 😅
Omalla kohdallani kyse oli kumppanin puutteesta. Olisin mielelläni tehnyt lapsen alle kolmekymppisenä, mutta seurustelukumppanit olivat kaikkea muuta kuin valmiita sitoutumaan lapseen.
Työkaveri sai lapsen 48v iässä. Lapsi on nyt 14v ja työkaveri on jäämässä vanhuuseläkkeelle vuoden parin kuluttua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on vähän iäkkäämpi? Vauvakerhossa hieman alle 30-vuotiaat kuvasivat itseään vähän vanhempina äiteinä 😅
Ensisynnyttäjän keski-ikä on lahes 30 vuotta, onhan se aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri asia, ei eriasia.
Niin
Mikä oli vastauksesi aiheeseen
Vierailija kirjoitti:
Äitini sai minut 28-vuotiaana vuonna -78 ja veljeni 34-vuotiaana. Korkeasti koulutetut ovat aina saaneet lapsensa 3-kymppisenä, ei siinä ole mitään uutta.
Siinä taas on, että maistereita ja tohtoreita on nykyään moninkertainen määrä 70-lukuun nähden.
Ei tässä puhutakaan kolmekymppisinä vanhemmiksi tulevista. Nykyään alkaa olla tavallista, että esikoinen hankitaan 40-vuotiaana tai sitä vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Ei 3-kymppinen ole vanha, minun äiti sai minut 45-vuotiaana ja yksi tuttuni sai 2 lasta 46 ja 47-vuotiaana.
Mun vanhemmat olivat 33v ja 37v kun synnyin v 1960. Myös monilla kavereillani oli "iäkkäämmät" vanhemmat.
Itse olen saanut esikoisen 21v ja kuopuksen 42v:nä ja oudompaa oli olla nuori äiti 80-luvulla.
Omat lapset ovat saaneet lapsensa 34v:nä ja 36v:nä
Aina on ollut nuorempia ja vanhempia äitejä ja isiä
Nuorilla äideillä keho kestää paremmin raskauden ja pikkulapsiajan, mutta vanhemmilla äideillä on elämänkokemusta opettaa lasta. Molemmissa on hyvät puolensa.
Onko reilua? Olla 90v ja lapset 40v? Lapset jatkavat tuota ikääntyneenä lisääntymistä ja saavat omat lapsensa taas iäkkäinä.
Tuossa mallissa ei sukupolvet toisiaan tapaile ja tutustu toisiinsa.