Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Olisit miettinyt tuota ennen kuin hankit lapsia!"

Vierailija
28.04.2015 |

Otsikon mukaista soimaamista näkee aina välillä, ja joskus se voi olla aiheellistakin. Mitkä sinusta ovat sellaisia asioita, joita todella pitää vakavasti miettiä, ennen kuin tekee päätöksen lasten hankkimisesta?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:41"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:14"]

Ei se kyllä maksa 600€

[/quote]

No mikä on sinun mielestä oikea summa?

[/quote]

Tuo 600 menee pelkkään lätkään: "Tuoreen Opetusministeriön teettämän tutkimuksen mukaan jääkiekon harrastaminen maksaa yli 7 000 euroa vuodessa."

[/quote]

Hohhoijaa taas. Viestissä mainittiin keskimäärin lapsen kuluu 600€ kuukaudessa. Eli se haarukka on melko iso ja riippuu paljon miten tuo summa on laskettu. Pienemmälläkin summalla pärjää varmasti ja vain taivas on kattona yläpäässä...

Vierailija
42/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:33"]

Lapsen tuottamat lisä kustannukset eivät välttämättä ole kuin ruoka, vaatteet, vakuutukset, puhelin ja laskut, ehkä polkupyörä ja jotain harrastusvälineitä. Vesi ja sähkö, hygieniatuotteet. Mahdollisia hoitomaksuja. Näistä ei 600€ kuussa kerry. Työtön äiti ei voi edes työn menetyksiä laskea mukaan. 

[/quote]

Et siis kustanna lapsellesi esim. huonekaluja, lukiokirjoja, harrastuksia, lääkkeitä jos ovat sairaita, synttäri- ja joululahjoja, kampaajakäyntejä, retkiä huvipuistoon, leffaan tai ulkomaille? Rahaa menee ihan yllättävän paljon pelkkää peruselämään ruoan ja vaatteiden lisäksi. Itse olen lapseton, mutta muistan kyllä mitä kaikkea itsekin olen alaikäisenä kuluttanut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:55"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:31"]

Tulee mieleen nämä, joita joskus näkee palstoilla "oi, ansiosidonnainen äitiysraha loppuu...ja lapsi on vasta 9kk...en haluaisi laittaa vielä hoitoon...mutta enhän mä pysty tällä kh-tuella maksamaan asuntolainaa! Miten ihmeessä se on niin pieni :(((" Tuo on käsittämätöntä.

OT: Monien asioiden suhteen on kyllä vaikea etukäteen sanoa, miten ne itse kokee. Ja toisaalta olisi kiva, että ystävilleen saisi valittaa myös itseaiheutetusta tilanteesta. (itselläni ei ole mitään valittamista vanhemmuudesta, mutta tulipa mieleen).

[/quote]

Jos ei tiedä, miten itse kokisi oman ajan radikaalin vähentymisen, viikkokausien yövalvomisen, jatkuvan huolen ja ylimääräisen rahanmenon aiheuttaman stressin, ei tunne itseään tarpeeksi hyvin hankkiakseen lapsia. Kannattaa odotella muutama vuosi ja oppia tuntemaan itsensä paremmin. Sitten pystyy toimimaan vanhempanakin kunnolla.
[/quote]

Ihan pakko mainita tässä että mä olin varautunut viikkokausien yövalvomiseen, vauva nukkuikin 3 vkon iästä täydet 8-9h, nyt nukkuuu jo 13-14h unia. Ohis.

Vierailija
44/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaikki äidit testanneet miten unen puute oikeasti vaikuttaa? Siis ennen lapsen tekoa, niin oletteko nyt treenanneet vaikkapa puolen vuoden ajan niin, että nukutte katkonaisia öitä? Ettei sitten ole tullut yllätyksenä, että miten rankkaa tuo käytännössä on.

Teoriassa voi miettiä ja pähkäillä asioita varmasti ja kaikki tuntuu ihan selvältä ja tiedostaa asian, mutta käytäntö voi kuitenkin olla ihan eri juttu.

Minä itse ainakin osaan teoriassa paljon asioita, mutta pahoin pelkään, että käytäntö ei ihan niin menekään :)

Haluan nyt vaan puolustaa niitä, jotka valittavat itse aiheutettuja ongelmia, oli ne sitten lapsista tai muista asioista johtuvia :) Minäkin saatan helposti valittaa siitä, että maha on ihan täysi ja ihan itse olen sitä ruokaa suuhun mättänyt.

Ihan varmasti täällä voi sitten hypätä sellaisten viestin yli, joissa valitetaan turhasta. Tai säästä (siitä valittaminenhan ei koskaan ole turhaa ;))

Vierailija
45/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä kolmen murkkupojan äiti sanoisin että todellakin menee 600€/kk, eikä edes riitä. Uskoisin että ekat vuodet ennen koulua on ne halvimmat. Esim. Meillä kaikilla pojilla kiersi vaan ne samat vaatteet, vaunut jne. Kestovaippaa, kirppiksiltä löytyi hyvin, vähäruokaisia. Mutta nyt kun on kolme jalista pelaavaa poikaa niin ne syö koko ajan! Siis ihan koko ajan! Koulusta tullaan klo 14-15, välipalaa (joka voi olla vaikka 3 leipää) sit viiden-kuuden maissa iltaruokaa, puolet isommat annokset kuin äidillä joka pojalla. Treenejä muutamat, sit iltapalaa joka kattaa kaiken mitä jääkaapista löytyy. Koko ajan joku uusia fudiskenkiä, paitaa, palloa yms. Vailla, ne on kalliita! Puhelimet pojille, pelilisenssit yms. Maksaa ja joka päivä on joku kaveri meillä syömässä! Tää rahanmeno on ihan kamalaa, tähän en osannut valmistautua mitenkään! Ja nyt vanhin menee lukioon eli me maksetaan sit bussikortit ja kirjat yms. sen menot, eikä tollanen murkku jaksa kotona istua joten koko ajan käsi onossa anna rahaa, leffalippuja, mäkkäriin, kun kaikki kaveritkin.

Vierailija
46/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:29"]Onko sinulla oikeasti jaksamista ettei tarvitse sitten myöhemmin tulla tänne valittamaan kun et tiennyt että lapset vievät niin paljon aikaa ja energiaa. Lisäksi pitää tajuta se että ketään ei kiinnosta hoitaa sitä rakkaudenhuipentumaa. Eli tajua että sinun pitää se itse hoitaa eikä olettaa että joku muu sen ottaa sinun puolestasi että saat omaa aikaa silloin tällöin.
[/quote]Aika itsekeskeinen näkökulma.
Mites sitten kun on ihmisiä joilla riittää rakkautta ja ymmärrystä vaikeassa elämäntilanteessa olevia perheitä kohtaan.
Heille ei voi kun hattua nostaa.
" Auttaja saa itselleen hyvän mielen".
Voin sanoa tämän aivan vilpittömästi omasta kokemuksesta.

Vierailija
47/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:41"]

Tuo 600 menee pelkkään lätkään: "Tuoreen Opetusministeriön teettämän tutkimuksen mukaan jääkiekon harrastaminen maksaa yli 7 000 euroa vuodessa."

[/quote]

Keskimäärin kaikki suomalaiset lapset eivät pelaa lätkää...

Vierailija
48/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moneen muuhun asiaan varmasti voi varautua, mutta sille ei kauheasti voi, jos puoliso päättääkin perääntyä vastuustaan kaikista puheista huolimatta. Ja toisaalta vakaviin sairauksiin on vaikea varautua, harva edes osaa kuvitella, mitä ne oikeasti tarkoittavat. Nuo ovat ainakin omat suurimmat pelkoni lastenhankinnan suhteen. Sitäkin on vaikea ennustaa, ovatko tällä hetkellä pirteät isovanhemmat elossa ja terveitä vielä muutaman vuoden päästä. Tilanteet voivat siis myös muuttua ennakoimattomilla tavoilla.

Vierailija
49/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapauden menetys

Vierailija
50/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan meno

Vierailija
51/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla varaa elättää lapsi? (Keskimääräinen lapsi maksaa 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.)

Tiedätkö todella kaikki lapsiperhe-elämän realiteetit? (Liian moni yllättyy täysin ennakoitavista asioista.)

Pärjäisitkö yksinhuoltajana tai vammaisen vanhempana? (Vanhemmuus ei välttämättä vastaa haavekuvaasi.)

Onko sinulla hyvä tukiverkko? (Yksin on vaikea jaksaa.)

Miten arvelet, että lapsi parantaisi elämääsi? (Vaativa urakka vaatii vahvan motivaation.)

Haluatko todella lapsen? (Paitsi jäämisen pelko ei ole hyvä syy.)

Vierailija
52/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko valmis ottamaan kaiken sen rakkauden mukana tulevan huolen myös vastaan? Suremaan maailman menoa.

Vierailija
53/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lisäänny pihin, itsekkään, lapsellisen, väkivaltaisen, juopon tai narkkarin kanssa. 

Vierailija
54/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keneltä voi pyytää ja saada apua ja miten paljon.

Vierailija
55/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pärjäät kun lapsi kasvaa isommaksi ja vaatii enemmän? Jaksatko huolehtia myös lapsen kaverisuhteista, järjestää synttäreitä, huolehtia, että koko pihalla leikkivä lapsilauma pärjää jne.? Jos olet ujo, niin oletko silti valmis menemään mukaan epämukaviin tilanteisiin, jotta lapsi saisi leikkikavereita ja kontakteja?

Vierailija
56/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin ekana vapauden menetys, koska se on ollut aika tapetilla kaveripiirissäni. Tai no siinä piirissä, jossa tutustuimme pikkuvauva-aikana neuvolan kautta, olemme kaikki nuorehkoja (22-25-vuotiaita) äitejä.
Eräs äiti on pienestä saakka pitänyt lasta yökylissä, koska "pää hajoaa ilman omaa aikaa ja vituttaa, kun kaikki kivat jutut menee ohi jos on aina vaan lapsen kanssa". Oli esimerkiksi seitsenkuisena isällään kolme yötä, isällään jota siis nähnyt nelikuisesta alkaen kerran kuukaudessa... Ja aina yön.

Vierailija
57/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:05"]

Onko sinulla varaa elättää lapsi? (Keskimääräinen lapsi maksaa 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.)

Tiedätkö todella kaikki lapsiperhe-elämän realiteetit? (Liian moni yllättyy täysin ennakoitavista asioista.)

Pärjäisitkö yksinhuoltajana tai vammaisen vanhempana? (Vanhemmuus ei välttämättä vastaa haavekuvaasi.)

Miten arvelet, että lapsi parantaisi elämääsi? (Vaativa urakka vaatii vahvan motivaation.)

[/quote]

Ei se kyllä maksa 600€

Vierailija
58/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko valinnut sellaisen miehen, jota jaksat hormonihuuruissasikin vihatessasi rakastaa, ja jolla on hyvän isän ominaisuudet (johdonmukaisuutta, epäitsekkyyttä, kypsyyttä, elämässä tilaa perheelle eikä isoja ongelmia alkoholin kanssa tms)

Vierailija
59/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:05"]

[/quote]

Ei se kyllä maksa 600€

[/quote]

Tilastokeskus ja Stakes ovat eri mieltä.

Vierailija
60/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on miettiä, kenen kanssa lisääntyy. Hoitaako miehesi osansa kotitöistä ja vauvan hoidosta ja mahdollisesti vanhempainvapaista, vai jäätkö itse marttyyrina kolmeksi vuodeksi raatamaan. Sitten voi palstalla haukkua miehiä ja surkutella naisen rankkaa elämää ja olla käymättä lenkillä tai kampaajalla, kun ei luota miehensä kykyihin pitää vauvaa sen aikaa elossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä