"Olisit miettinyt tuota ennen kuin hankit lapsia!"
Otsikon mukaista soimaamista näkee aina välillä, ja joskus se voi olla aiheellistakin. Mitkä sinusta ovat sellaisia asioita, joita todella pitää vakavasti miettiä, ennen kuin tekee päätöksen lasten hankkimisesta?
Kommentit (70)
Minua on tällä palstalla kehotettu miettimään yksinäistä vanhuutta ja opastettu, että lapsi kannattaa hankkia vaikkei vielä koskaan olisi halunnutkaan.
terv. Vela
Ehdottomasti kannatti. Vanhemmat ovat minulta jo kuolleet, miehiin en luota, ystäviä on vähän ja sukulaisia melko vähän ja jääneet etäisiksi , mutta kaksi ihanaa lasta on ja olen heistä äärettömän kiitollinen. Rahaa on käytössä niukasti, mutta saan olla lasteni kanssa vapaa-ajan ja se riittää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:58"]Lapselle voi puhjeta perus sairaus, joka teettää valtavasti lisäkuluja! Esim. Astma, diabetes. .
Toki diabetes voi tuoda lisäkuluja mutta insuliinit ovat maksuttomia ja meillä ainakin syödään koko ajan biabeetikolle sopivaa ruokaa muutenkin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:58"]
Lapselle voi puhjeta perus sairaus, joka teettää valtavasti lisäkuluja! Esim. Astma, diabetes. .
[/quote]
Jonka KELA käytännössä 100% korvaa.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:58"]
Onko kaikki äidit testanneet miten unen puute oikeasti vaikuttaa? Siis ennen lapsen tekoa, niin oletteko nyt treenanneet vaikkapa puolen vuoden ajan niin, että nukutte katkonaisia öitä? Ettei sitten ole tullut yllätyksenä, että miten rankkaa tuo käytännössä on.
Teoriassa voi miettiä ja pähkäillä asioita varmasti ja kaikki tuntuu ihan selvältä ja tiedostaa asian, mutta käytäntö voi kuitenkin olla ihan eri juttu.
Minä itse ainakin osaan teoriassa paljon asioita, mutta pahoin pelkään, että käytäntö ei ihan niin menekään :)
Haluan nyt vaan puolustaa niitä, jotka valittavat itse aiheutettuja ongelmia, oli ne sitten lapsista tai muista asioista johtuvia :) Minäkin saatan helposti valittaa siitä, että maha on ihan täysi ja ihan itse olen sitä ruokaa suuhun mättänyt.
Ihan varmasti täällä voi sitten hypätä sellaisten viestin yli, joissa valitetaan turhasta. Tai säästä (siitä valittaminenhan ei koskaan ole turhaa ;))
[/quote]
Mä nukun katkonaisia öitä töiden takia ilman lapsiakin. Monesti jopa jätän kokonaan nukkumatta, enkä ehdi kuroa "velkaa" pois. Veikkaanpa että lapsi olisi tässä suhteessa vain positiivinen parannus mun unenlaatuuni ja määrään myös.
N35.
Lapselle voi puhjeta perus sairaus, joka teettää valtavasti lisäkuluja! Esim. Astma, diabetes. .
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:14"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:05"]
Onko sinulla varaa elättää lapsi? (Keskimääräinen lapsi maksaa 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.)
Tiedätkö todella kaikki lapsiperhe-elämän realiteetit? (Liian moni yllättyy täysin ennakoitavista asioista.)
Pärjäisitkö yksinhuoltajana tai vammaisen vanhempana? (Vanhemmuus ei välttämättä vastaa haavekuvaasi.)
Onko sinulla hyvä tukiverkko? (Yksin on vaikea jaksaa.)
Miten arvelet, että lapsi parantaisi elämääsi? (Vaativa urakka vaatii vahvan motivaation.)
Haluatko todella lapsen? (Paitsi jäämisen pelko ei ole hyvä syy.)
[/quote]
Ei se kyllä maksa 600€
[/quote]
Kyllä se maksaa. Jos siis lapselle haluaa elämän.
Tietääkö ihmiset oikeasti voimavaransa eri tilanteissa jo etukäteen? Vai voiko olla mahdollista, että joku tilanne tulee joskus eteen, mitä ei ole voinut osata kuvitellakaan? Vaikka olisi kuinka varautunut.
Tärkeimmät:
- raha: kuinka kauan lasta hoidetaan kotona ja miten kotihoito rahoitetaan?
- lapsen hoito: Jos sinä ja/tai lapsen isä ei ole sen tyyppinen ihminen, että ei kaipaa ollenkaan omaa aikaa (työn lisäksi), niin kuka voi auttaa välillä lapsen hoidossa? Vai onko teillä varaa maksaa lapsen hoidosta?
- oma luonne: kestääkö oma luonne lapsen kanssa olemista, onko kärsivällisyyttä, jaksatko kasvattaa, olla johdonmukainen?
Mulla on 3 lasta ja ei varmana mene 600€/kk/ipana
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:01"]
Tietääkö ihmiset oikeasti voimavaransa eri tilanteissa jo etukäteen? Vai voiko olla mahdollista, että joku tilanne tulee joskus eteen, mitä ei ole voinut osata kuvitellakaan? Vaikka olisi kuinka varautunut.
[/quote]
Hei, ollaanpa nyt rehellisiä. Tietenkin eteen voi tulla tilanne, jota ei ole osannut etukäteen kuvitellakaan. Mutta suurin osa vanhemmuuteen liittyvistä vaikeuksista on täysin ennakoitavissa. Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä se, että omaa aikaa on radikaalisti vähemmän, rahaa menee enemmän kuin arveli, yöllä joutuu heräilemään ja unirytmi sekoittuu, huoli painaa, puolison kanssa tulee todennäköisemmin joutavia riitoja, omaa äitisuhdetta joutuu luultavasti työstämään... Veikkaisin, että kymmenestä yleisimmästä valituksen aiheesta vähintään yhdeksän on sellaista, jossa ei ole mitään yllättävää.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:08"]
[/quote] Mulla neljä ja hyvinkin menee. Jo pelkkään asumiseen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:01"]
[/quote]
Hei, ollaanpa nyt rehellisiä. Tietenkin eteen voi tulla tilanne, jota ei ole osannut etukäteen kuvitellakaan. Mutta suurin osa vanhemmuuteen liittyvistä vaikeuksista on täysin ennakoitavissa. Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä se, että omaa aikaa on radikaalisti vähemmän, rahaa menee enemmän kuin arveli, yöllä joutuu heräilemään ja unirytmi sekoittuu, huoli painaa, puolison kanssa tulee todennäköisemmin joutavia riitoja, omaa äitisuhdetta joutuu luultavasti työstämään... Veikkaisin, että kymmenestä yleisimmästä valituksen aiheesta vähintään yhdeksän on sellaista, jossa ei ole mitään yllättävää.
[/quote]
No varmasti noihin mainitsemiisi asioihin voi varautua etukäteen. Mutta silti niissäkin asioissa voi tulla ikäviä yllätyksiä. Vaikka miehen kanssa olisi puhuttu ja mietitty asiat ristiin rastiin ja sovittu miten missäkin tilanteessa toimitaan. Mutta voihan olla, että tosipaikan tullen toinen käyttäytyykin täysin eri tavalla.
Mutta totta toki on sekin, että turhaa napinaa varmaan on. Ja tulee aina olemaan. Mutta itse yritän kuitenkin tuollaisissa tilanteissa muistaa sen, että toisen on vaikea kuitenkaan ottaa kantaa toisen ihmisen tapaan kokea asioita.
Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ostetaan talo junaradan / lentokentän vierestä ja sitten tehdään valituksia, kun junat / lentokoneet pitävät meteliä. Tai muutetaan kaupungin keskustaan, että ollaan tapahtumien keskipisteessä ja sitten valitetaan, että kun järjestetään kaikenlaisia yleisötapahtumia ja tulee melua.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:19"]
Itse en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että ostetaan talo junaradan / lentokentän vierestä ja sitten tehdään valituksia, kun junat / lentokoneet pitävät meteliä. Tai muutetaan kaupungin keskustaan, että ollaan tapahtumien keskipisteessä ja sitten valitetaan, että kun järjestetään kaikenlaisia yleisötapahtumia ja tulee melua.
[/quote]
Nämä ovat hyviä rinnastuksia. Juuri tällä tavalla ajattelen ihmisistä, jotka hankkivat lapsia ja sitten valittavat siitä, että lapsista on huolta ja vaivaa.
Ei se kyllä maksa 600€
[/quote]
No mikä on sinun mielestä oikea summa?
Ei kait köyhillä ole varaa laittaa 600e/kk yhden lapsen hyvinvointiin.
Kannattaisi varmaan miettiä sekin, että mitä jos kumppanin kanssa tulee ero tai toinen kuolee, selviäisikö yksin lapsen kanssa. Itse ainakin miettisin. Lisäksi kumppanin pitää olla sellainen, että jos itse kuolee niin tietää, että se toinen kykenee kasvattamaan lapsesta täyspäisen aikuisen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:22"]
Ei se kyllä maksa 600€
[/quote]
No mikä on sinun mielestä oikea summa?
[/quote]
Tuo 600 menee pelkkään lätkään: "Tuoreen Opetusministeriön teettämän tutkimuksen mukaan jääkiekon harrastaminen maksaa yli 7 000 euroa vuodessa."
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:28"]
Ei kait köyhillä ole varaa laittaa 600e/kk yhden lapsen hyvinvointiin.
[/quote]
Vanhemmat eivät ole keskimäärin köyhiä.
Köyhät eivät ilmeisesti ymmärrä keskimääräisyyden käsitettä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:08"]
[/quote]
Kyse on myös siitä että minkälaisen elämän lapsille haluaa. Jos syöttää niille jotain makaronilaatikkoa jota nyt ei edes ruoaksi voi sanoa niin sitten voi selvitä halvemmalla mutta ei muuten.
Olet varmasti niitä joiden lapset eivät saa harrastaakkaan kuin niitä harrastuksia mitä vanhemmat sanovat?