Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Olisit miettinyt tuota ennen kuin hankit lapsia!"

Vierailija
28.04.2015 |

Otsikon mukaista soimaamista näkee aina välillä, ja joskus se voi olla aiheellistakin. Mitkä sinusta ovat sellaisia asioita, joita todella pitää vakavasti miettiä, ennen kuin tekee päätöksen lasten hankkimisesta?

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:33"]

Lapsen tuottamat lisä kustannukset eivät välttämättä ole kuin ruoka, vaatteet, vakuutukset, puhelin ja laskut, ehkä polkupyörä ja jotain harrastusvälineitä. Vesi ja sähkö, hygieniatuotteet. Mahdollisia hoitomaksuja. Näistä ei 600€ kuussa kerry. Työtön äiti ei voi edes työn menetyksiä laskea mukaan. 

[/quote]

Ihmisillä ei ole ilmeisesti mitään käryä tilastotieteistä. Tuo 600€/kk on keskimääräinen kustannus per lapsi, kun huomioidaan ikä 0-18-vuotta. Se en tarkoita, että joka saakelin kuukaisi kuluu tasan 600€ kuussa lasta kohden, vaan että KESKIMÄÄRIN jokainen suomalainen lapsi maksaa vanhemmilleen 600€ kuussa ennen täysi-ikäisyyttään.

Oliko nyt tarpeeksi rautalankaa?

Vierailija
2/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:58"]Onko kaikki äidit testanneet miten unen puute oikeasti vaikuttaa? Siis ennen lapsen tekoa, niin oletteko nyt treenanneet vaikkapa puolen vuoden ajan niin, että nukutte katkonaisia öitä? Ettei sitten ole tullut yllätyksenä, että miten rankkaa tuo käytännössä on.

Teoriassa voi miettiä ja pähkäillä asioita varmasti ja kaikki tuntuu ihan selvältä ja tiedostaa asian, mutta käytäntö voi kuitenkin olla ihan eri juttu.

Minä itse ainakin osaan teoriassa paljon asioita, mutta pahoin pelkään, että käytäntö ei ihan niin menekään :)

Haluan nyt vaan puolustaa niitä, jotka valittavat itse aiheutettuja ongelmia, oli ne sitten lapsista tai muista asioista johtuvia :) Minäkin saatan helposti valittaa siitä, että maha on ihan täysi ja ihan itse olen sitä ruokaa suuhun mättänyt.

Ihan varmasti täällä voi sitten hypätä sellaisten viestin yli, joissa valitetaan turhasta. Tai säästä (siitä valittaminenhan ei koskaan ole turhaa ;))

[/quote]
Jos on itsetuntemusta, ei tuollaisia tarvitse ihmetellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tohon lapseen aika paljon kuukaudessa rahaa menee, kun hoitomaksutkin on 283€/kk.. Jatkuvasti saa olla ostamassa uusia vaatteita hajonneiden tilalle yms.. Ei kyllä välttämättä sitä 600€ mene, mutta aika lähelle kuitenkin..

Vierailija
4/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nuo asiat on itsestään selviä, joita pitää miettiä. Mutta kyllä se elämä jaksaa aina yllättää vaikka kuinka miettisi etukäteen kaikki viimeistä pilkkua myöten. Ei kaikkea voi etukäteen tietää. 

Vierailija
5/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:05"]Onko sinulla varaa elättää lapsi? (Keskimääräinen lapsi maksaa 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.)

Tiedätkö todella kaikki lapsiperhe-elämän realiteetit? (Liian moni yllättyy täysin ennakoitavista asioista.)

Pärjäisitkö yksinhuoltajana tai vammaisen vanhempana? (Vanhemmuus ei välttämättä vastaa haavekuvaasi.)

Onko sinulla hyvä tukiverkko? (Yksin on vaikea jaksaa.)

Miten arvelet, että lapsi parantaisi elämääsi? (Vaativa urakka vaatii vahvan motivaation.)

Haluatko todella lapsen? (Paitsi jäämisen pelko ei ole hyvä syy.)
[/quote] 600 euroa per lapsi? No ei nyt sentään. Mihin sitä rahaa saa noin paljon kulumaan? Myöhemmällä iällä ruoat ovat yhteisiä, (ei maksa paljoa), ei vaatteitakaan joka kuukausi osteta. Harrastuksiin toki kyllä saa menemään rahaa, mutta muuten ei.

Vierailija
6/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:58"]

Onko kaikki äidit testanneet miten unen puute oikeasti vaikuttaa? Siis ennen lapsen tekoa, niin oletteko nyt treenanneet vaikkapa puolen vuoden ajan niin, että nukutte katkonaisia öitä? Ettei sitten ole tullut yllätyksenä, että miten rankkaa tuo käytännössä on.

[/quote]

En ymmärrä, kuinka huonosti ihmiset sitten yleensä tuntevat itsensä, mutta kyllä minulle oli ainakin ihan selvää, että tulen kärsimään katkonaisista unista. Sen takia sovimmekin miehen kanssa etukäteen, miten yöheräämiset hodietaan. Neuvottelin tilanteesta myös lääkärin kanssa ja keräsin hyviä selviytymisvinkkejä. Yövalmovimiset ja unettomuus olivat juuri niin ikäviä kuin ajattelinkin, mutta koska tiesin omat voimavarani ja osasin valmistua, niistä selvittiin hengissä.

Vierailija
7/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:31"]

Tulee mieleen nämä, joita joskus näkee palstoilla "oi, ansiosidonnainen äitiysraha loppuu...ja lapsi on vasta 9kk...en haluaisi laittaa vielä hoitoon...mutta enhän mä pysty tällä kh-tuella maksamaan asuntolainaa! Miten ihmeessä se on niin pieni :(((" Tuo on käsittämätöntä.

OT: Monien asioiden suhteen on kyllä vaikea etukäteen sanoa, miten ne itse kokee. Ja toisaalta olisi kiva, että ystävilleen saisi valittaa myös itseaiheutetusta tilanteesta. (itselläni ei ole mitään valittamista vanhemmuudesta, mutta tulipa mieleen).

[/quote]

Jos ei tiedä, miten itse kokisi oman ajan radikaalin vähentymisen, viikkokausien yövalvomisen, jatkuvan huolen ja ylimääräisen rahanmenon aiheuttaman stressin, ei tunne itseään tarpeeksi hyvin hankkiakseen lapsia. Kannattaa odotella muutama vuosi ja oppia tuntemaan itsensä paremmin. Sitten pystyy toimimaan vanhempanakin kunnolla.

[/quote]

Tällaiset ihmiset ovat sitten ihastuttavan päteviä. Väkisinkin tulee mieleen, että minkähän värisessä kuplassa tämäkin ihminen on asustanut. Jos kaikki on aina mennyt ennakoitavasti, aina tietää miten tulee mikäkin tilanne elämässä menemään, miten tulee jaksamaan, kaikki on ennakoitavissa ja hän ainakin itse on varautunut kaikkeen.

Minä väitän, että vaikka tuollaisia osaisikin ajatella etukäteen ei siltikään ole kuin valistunut arvaus siitä miten lapsen sitovuus, valvominen, jatkuva huoli ja rahojen riittävyydestä huolehtiminen vaikuttavat itseen. Ei vaan voi mitenkään tietää tuollaisia ennalta. Ja mitä enemmän tuollaisia miettii ennalta niin sitä korkeammalta tippuu kun ei sitten elämä mennytkään niin kuin ajatteli.

Vierailija
8/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:55"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:31"]

Tulee mieleen nämä, joita joskus näkee palstoilla "oi, ansiosidonnainen äitiysraha loppuu...ja lapsi on vasta 9kk...en haluaisi laittaa vielä hoitoon...mutta enhän mä pysty tällä kh-tuella maksamaan asuntolainaa! Miten ihmeessä se on niin pieni :(((" Tuo on käsittämätöntä.

OT: Monien asioiden suhteen on kyllä vaikea etukäteen sanoa, miten ne itse kokee. Ja toisaalta olisi kiva, että ystävilleen saisi valittaa myös itseaiheutetusta tilanteesta. (itselläni ei ole mitään valittamista vanhemmuudesta, mutta tulipa mieleen).

[/quote]

Jos ei tiedä, miten itse kokisi oman ajan radikaalin vähentymisen, viikkokausien yövalvomisen, jatkuvan huolen ja ylimääräisen rahanmenon aiheuttaman stressin, ei tunne itseään tarpeeksi hyvin hankkiakseen lapsia. Kannattaa odotella muutama vuosi ja oppia tuntemaan itsensä paremmin. Sitten pystyy toimimaan vanhempanakin kunnolla.

[/quote]

Tällaiset ihmiset ovat sitten ihastuttavan päteviä. Väkisinkin tulee mieleen, että minkähän värisessä kuplassa tämäkin ihminen on asustanut. Jos kaikki on aina mennyt ennakoitavasti, aina tietää miten tulee mikäkin tilanne elämässä menemään, miten tulee jaksamaan, kaikki on ennakoitavissa ja hän ainakin itse on varautunut kaikkeen.

Minä väitän, että vaikka tuollaisia osaisikin ajatella etukäteen ei siltikään ole kuin valistunut arvaus siitä miten lapsen sitovuus, valvominen, jatkuva huoli ja rahojen riittävyydestä huolehtiminen vaikuttavat itseen. Ei vaan voi mitenkään tietää tuollaisia ennalta. Ja mitä enemmän tuollaisia miettii ennalta niin sitä korkeammalta tippuu kun ei sitten elämä mennytkään niin kuin ajatteli.

[/quote]

Ihanko tosisassasi väität, että ihminen joka tekee päätöksiä harkiten, omien voimavarojensa pohjalta, tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa ja valmistautuu tärkeisiin päätöksiin huolella, putoaa korkeammalta kuin joku, joka lähtee soitellen sotaan?

Näinkö elämäm koulussa opetetaan?

Vierailija
9/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:58"]

Onko kaikki äidit testanneet miten unen puute oikeasti vaikuttaa? Siis ennen lapsen tekoa, niin oletteko nyt treenanneet vaikkapa puolen vuoden ajan niin, että nukutte katkonaisia öitä? Ettei sitten ole tullut yllätyksenä, että miten rankkaa tuo käytännössä on.

[/quote]

En ymmärrä, kuinka huonosti ihmiset sitten yleensä tuntevat itsensä, mutta kyllä minulle oli ainakin ihan selvää, että tulen kärsimään katkonaisista unista. Sen takia sovimmekin miehen kanssa etukäteen, miten yöheräämiset hodietaan. Neuvottelin tilanteesta myös lääkärin kanssa ja keräsin hyviä selviytymisvinkkejä. Yövalmovimiset ja unettomuus olivat juuri niin ikäviä kuin ajattelinkin, mutta koska tiesin omat voimavarani ja osasin valmistua, niistä selvittiin hengissä.

[/quote]

Meillä taas yövalvomisiin ei varauduttu juurikaan etukäteen ja hyvä niin. Turha olis ollut sopia miehen kans vuoroista, koska vauva ei suostunut juomaan pullosta maitoa enää 4 kk ikäisestä lähtien, eli pelkkä tissi kelpas. Toisaalta mulle yöheräily ei tuottanut tuskaa juuri siksi, koska imetin. Imetyshormonit auttoi jaksamaan. Imetyshormonithan vaikuttaa uneen niin, että äiti vaipuu nopeammin syvään uneen, joten pätkittäisillä unilla jaksaa paremmin. Etukäteen on siis toisaalta turha stressata liikaakaan, koska kaikki voi lutviutua luonnostaankin. Enemmän miettisin raha-asioita ja hoitojärjestelyjä eli asioita, joihin VOI vaikuttaa (vauvan nukkumiseen ja omaan nukkumiseen/jaksamiseen välttämättä ei niinkään).

Vierailija
10/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:08"]Mulla on 3 lasta ja ei varmana mene 600€/kk/ipana
[/quote]

Hemmetti kun ihmiset on tyhmiä!!! Saatana! Se että sinulla ei menen, ei tarkoita etteilö muilla voi mennä. 600 euroa on KESKIARVO!!!! Se ei poista tilastollista faktaa!

puolilla saattaa mennä alle 600 euroa ja puolilla yli 600 euroa.

Vierailija
11/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:08"]Mulla on 3 lasta ja ei varmana mene 600€/kk/ipana
[/quote]

Hemmetti kun ihmiset on tyhmiä!!! Saatana! Se että sinulla ei menen, ei tarkoita etteilö muilla voi mennä. 600 euroa on KESKIARVO!!!! Se ei poista tilastollista faktaa!

puolilla saattaa mennä alle 600 euroa ja puolilla yli 600 euroa.

[/quote]

Anteeksi kirjoitusvirheet, näyttö rikki

Vierailija
12/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:37"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:34"]

[/quote]

Ihanko tosisassasi väität, että ihminen joka tekee päätöksiä harkiten, omien voimavarojensa pohjalta, tunnistaa omat heikkoutensa ja vahvuutensa ja valmistautuu tärkeisiin päätöksiin huolella, putoaa korkeammalta kuin joku, joka lähtee soitellen sotaan?

Näinkö elämäm koulussa opetetaan?

[/quote]

Väitän vain että kaikki nuo ovat edelleen vain valistuneita arvauksia. Mitenkään ei voi lopulta tietää etukäteen mitä tapahtuu siinä vaiheessa kun oikeasti tapahtuu. Vaikka kuinka olisi asiat pohtinut, harkinnut ja tarkastellut omia heikkouksiaan että vahvuuksiaan.

Soitellen sotaan-strategiassa on jo oletusarvona optio epäonnistumiselle ja virhearvioille. Kaiken harkinneella epäonnistuminen/virhearviot on usein yritetty eliminoida kokonaan sillä kaikkeen varautumisella.

Toim.huom. Kumpikaan ei ole paras mahdollinen tapa lähestyä mitään asiaa, vaan sanon tähän kaksi sanaa; kultainen keskitie.

Vierailija
13/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:14"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:05"]

Onko sinulla varaa elättää lapsi? (Keskimääräinen lapsi maksaa 600 euroa kuussa 18 vuoden ajan.)

Tiedätkö todella kaikki lapsiperhe-elämän realiteetit? (Liian moni yllättyy täysin ennakoitavista asioista.)

Pärjäisitkö yksinhuoltajana tai vammaisen vanhempana? (Vanhemmuus ei välttämättä vastaa haavekuvaasi.)

Onko sinulla hyvä tukiverkko? (Yksin on vaikea jaksaa.)

Miten arvelet, että lapsi parantaisi elämääsi? (Vaativa urakka vaatii vahvan motivaation.)

Haluatko todella lapsen? (Paitsi jäämisen pelko ei ole hyvä syy.)

[/quote]

Ei se kyllä maksa 600€
[/quote]
Lapsemme maksaa nyt 6 vuoden ulkomaaopintojen aikana noin 90.000 euroa. Vedä siitä. Teinien elatukseen ja nuoren opiskelijan elättämiseen 600 on pieni raha. Tee lapsia se ja tasan se määrä kuin pystyt itse elättämään. Naapuri rahapussilla käyminen ei ole itse elättämistä.

Vierailija
14/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:28"]Ei kait köyhillä ole varaa laittaa 600e/kk yhden lapsen hyvinvointiin.
[/quote]
Sitten ei tehdä kuin se yksi mukelo, kun muut veronmaksajat ne tekeleet kuitenkin joutuu elättämään. Ei kiitos!

Vierailija
15/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet ei ajattele lapsia tehdessään että ne siirtää niiden junttiajatukset lapsilleen. Siis sivistä itseäsi tarpeeksi ennen kuin alat lisääntyä.

Vierailija
16/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:01"]Monet ei ajattele lapsia tehdessään että ne siirtää niiden junttiajatukset lapsilleen. Siis sivistä itseäsi tarpeeksi ennen kuin alat lisääntyä.
[/quote]
Hyvä! Ja kun tyhmät lisääntyvät enemmän kuin älyn lahjoja saaneet, niin mihin tämä johtaa? Maa on täynnä Pöhlö-Kustaita. Ja se vähenevä porukka elättää nämä debiilit.

Vierailija
17/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin se,että onko oikeasti itse tarpeeksi vastuullinen aikuinen pitämään huolta toisen elämästä.Itse koen,että kissoistakin on välillä liian paljon vastuuta,pelottavaa ajatella että pitäisi huolehtia ihmisestä.Ja onko talous kunnossa,parisuhde tarpeeksi vakaalla pohjalla,mahdollinen biletysvillitys jo ohi,saako lastenhoitoapua ja muut sellaiset asiat,joista on  myöhäistä valittaa kun on jo saanut lapsen. Otsikon lausetta kyllä ryöstöviljellään varsinkin täällä,ikään kuin lapsia hankkinut ei enää ikinä saisi valittaa mistään :D

Vierailija
18/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha. Oikeesti kyllä nyt aikuisen ihmisen pitää suurimpiirtein tietää kykeneekö omaa lastaan elättämään. Eihän sitä nyt sentilleen pidä tietää mutta jotenkin suunnitella mitäjos -skenaarioita. Pitää myös tajuta että lapseen kuluu ihan erilailla rahaa 1v- kuin 15v iässä. Sitten valitetaa ku tuli nyt tuo neljäs muksu pyöräytettyy ja vanhimmalle ei voida ostaa uutta pyörää...mutku ei niihin kahteenn ekaan menny kauheesti rahaa ku...

Vierailija
19/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien jaksaminen, mielentila ja alkoholin tai huumausaineiden käyttö.

Vierailija
20/70 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vain yksi valaiseva esimerkki tiedoksi heille, joille keskimääräisyyden käsite on vieras.

1 henkilö tienaa 100.000 €/kk, 5 henkilöä 20.000 €/kk, 9 henkilöä 10.000 €/kk, 50 henkilöä 2.000 €/kk, 20 henkilöä 1.000 €/kk ja 15 henkilö 0 €/kk. Kaikkiaan tienestit 410.000 €/kk jaettuna osallistujien määrällä eli 100:lla, josta saadaan keskimääräinen tienesti 4.100 €/kk. Kuitenkin huomaamme että 85 henkilöä 100:sta sai alle 50% tuosta keskimääräisestä. Mutta näin se lasketaan! Keskimääräisyys on aika hämäävä luku monestikin joten siihen ei pidä liikaa tuijottaa. Ääripäät repivät keskimääräisyyttä joskus paljonkin ja luovat vääristyneen mielikuvan. Ei tarvita montaa isopalkkaista kun jo "suomalaisten keskimääräinen palkka" on esim. tuon 4.100 €/kk. Toivottavasti tästä tuli ajattelemisen aihetta ja ymmärrystä siihen että sana "keskimääräinen" ei tarkoita sitä että kyseinen asia on kaikkein yleisin tai useimmiten esiintyvä.