Passikuvat 26 euroa!
Stana. Digitaalisessa muodossa, ei mene edes materiaalikustannuksia, jos ei halua. hitto, yksi stanan kuva passia varten, ja se maksaa 26 euroa. En ottanut. Jos ei halvemmalla saa, niin olen ilman henkkareita.
Paljon muissa kaupungeissa maksaa?
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:35"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:26"]
Espoossa maksoin 22e. Ja kyllä vituttaa kun noita sähköisiäkin kuvia säilytetään vaan puoli vuotta. Viime syksynä hain passin ja nyt nimi muuttui niin on pakko hakea uus setti kuvia, kun vanhoja ei oo. -_-
[/quote]
Passiin käyvät vaan puoli vuotta vanhat kuvat, nimenmuutoksesi ei tähän sääntöön vaikuttanut :)
[/quote] Liittyyhän. Koska nimi oli kerran vaihtunut puoli vuotta edellisestä passissta, ja eivät olleet voimassa enää kun piti nimenvaihdon takia uusia se. Vähän niin kuin lukutaitoa mukaan tännekin.
[/quote]
Jos kerta vanhat kuvat on poistuneet järjestelmästä, niin puolen vuoden aika ylittyi jo -> tästä syystä henkilö joutui hakemaan uudet kuvat.
Ymmärsitkö kenties jo näinkin yksinkertaisen asian? Edelleen se nimenvaihto ei ollut ongelma, ei niitä uusia kuvia olisi tarvittu jos passin olisi vaihtanut nimenvaihdon takia alle puolen vuoden kuluessa.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:35"]
Espoossa maksoin 22e. Ja kyllä vituttaa kun noita sähköisiäkin kuvia säilytetään vaan puoli vuotta. Viime syksynä hain passin ja nyt nimi muuttui niin on pakko hakea uus setti kuvia, kun vanhoja ei oo. -_-
[/quote]
Passiin käyvät vaan puoli vuotta vanhat kuvat, nimenmuutoksesi ei tähän sääntöön vaikuttanut :)
[/quote] Liittyyhän. Koska nimi oli kerran vaihtunut puoli vuotta edellisestä passissta, ja eivät olleet voimassa enää kun piti nimenvaihdon takia uusia se. Vähän niin kuin lukutaitoa mukaan tännekin.
[/quote]
Jos kerta vanhat kuvat on poistuneet järjestelmästä, niin puolen vuoden aika ylittyi jo -> tästä syystä henkilö joutui hakemaan uudet kuvat.
Ymmärsitkö kenties jo näinkin yksinkertaisen asian? Edelleen se nimenvaihto ei ollut ongelma, ei niitä uusia kuvia olisi tarvittu jos passin olisi vaihtanut nimenvaihdon takia alle puolen vuoden kuluessa.
[/quote] Etkö sä itse nyt ymmärtänyt, että mikä tuossa oli se ketutuksen aihe? Rautalangastako pitää vääntää?
Passikuvat, jotka hän otti noin puol'vuotta aiemmin, olivat törkyhintaiset. Ja kun hän olisi halunnut uudelleen käyttää samoja suht uusia kuvia nimenvaihdon takia tapahtuvaan passinvaihtoon, niin niitä ei ollut.
Se, että ne törkyhintaiset kuvat olivat vain puol'vuotta voimassa, vaikka passikin on 5 vuottta. Luulis jumankauta niiden kuvien kelpaavan pidempään. Ja kuuluu se nimenvaihto tähän. Sen takiahan hän oli uutta passia hakemassa. Mutta ei olisi uusia kuvia halunnut otattaa, koska maksaa, ja vasta puolivuotta aiemmin oli otettu ja maksettu niistä törkeä hinta. Ymmärsitkö?
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 07:51"]
Oletteko miettineet, mistä se kuvan hinta muodostuu? Valokuvaaja maksaa toimitilastaan todennäköisesti aika isoa vuokraa. Sen lisäksi hänen on maksettava muut laskut, syötävä joka päivä jotain, puettava ylleen vaatteita jne.
Valokuvaaja on myös kouluttautunut hommaan, osanut kallit välineistöt siihen, että voi niitä passikuvia ottaa ja joutuu maksamaan jatkuvasti kuvankäsitelyohjelmistoista ja ajoittain myös uusista kameroista ja tietokoneista. Se 26 euroa, mitä maksat passikuvastasi (miinus verot) on aika pieni summa kuvaajalle, jos hänen pitäisi työllään myöskin elää.
[/quote]Tuota 26 euron törkyhintaa ei voi mitenkään puolustella. Ei mitenkään. Sen tietää jo siitä, että mikä heitto noiden valokuvaamoiden välillä passikuvien hinnoille on. Ja taatusti ei 9 euroa ottava kuvaamo ota niitä kuvia ottamalla persnettoa. Tuossakin hinnassa on varmasti vielä ihan hyvä kate.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:26"]Nii ja tuo verkkokaupan tarjoushan on voimassa myös Pirkkalassa ja Oulussakin (kannattaa tulla kauempaakin)! [/quote] sehän se sitä suomalaista järjenkäyttöä on, että ajetaan kymmeniä kilometrejä hyvän tarjouksen perässä, eikä tajuta etttä säästön verran menee bensaan rahaa.. ellei sitten vielä kaiken huipuksi lähdetä kimppakyydillä hakemaan passikuvia...
[/quote] Joo, tämä on tätä suomalaista säästämistä. Mun ex-mies ajaa yhden stanan tarjouslenkkimakkaran(HK:n sininen) takia 14 kilsaa, jos se on 50 senttiä alessa. Sitten se ostaa niitä 1-2 pakettia. Eikä mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:26"]Espoossa maksoin 22e. Ja kyllä vituttaa kun noita sähköisiäkin kuvia säilytetään vaan puoli vuotta. Viime syksynä hain passin ja nyt nimi muuttui niin on pakko hakea uus setti kuvia, kun vanhoja ei oo. -_-
[/quote]Passia ei ole pakko vaihtaa, jos nimi muuttuu, vanha passi kelpaa niin kauan, kun se on vaan voimassa. Matkalippuja varattaessa ne pitää muistaa vaan tilsta passista olevalla nimellä.
[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 02:48"]
Ap, joko sää oot alkanut eksältä vinkua niitä lautoja arkkuusi? :D
[/quote]
En mä vielä ole ehtinyt. Nyt kyllä kannattaisi, koska tällä hetkellä on kyllä niin tuliset välit, että se varmaan tekisi sen arkun mun puolesta :D Ja sillä on taito ja vehkeet, mun pitäisi hankkia ne työkalutkin. Niin säästäisin siinäkin nyt sitten, kun ei tarvitsis työkaluja vuokrata ja ostella. Niitä se ei lainais mulle.
Espoossa Tapiolassa maksoi 19.90€ ja siihen sai sähköisen kuvan poliisille + neljä paperikuvaa.
Kysely tuotti vastauksen, että 19,90 e maksaa pelkkä sähköisesti menevä kuva. Tai pelkät paperikuvat. Jos haluaa kummatkin, niin hinta on 25 e. Edelleen liian kallista. Jätän homman siihen, kun käyn joskus puolen vuoden sisällä Helsingissä muiden asioiden tiimoilta. Meidän kaupungissa ei ole juuri kilpailua, ja hinnat on törkeät.
T: ap
Esim. Ruotsissa passia hakiessa kuva otetaan poliisilaitoksella siinä tiskillä, lisäkustannukset 0 euroa. Sähköisesti ei tosin voi passia siellä hakea.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:13"]
Stana. Digitaalisessa muodossa, ei mene edes materiaalikustannuksia, jos ei halua. hitto, yksi stanan kuva passia varten, ja se maksaa 26 euroa. En ottanut. Jos ei halvemmalla saa, niin olen ilman henkkareita.
[/quote]Mmmm.. Pitäisi tietää missä kaupungissa itse asut, jotta voisi kertoa "muiden kaupunkien" tilanteesta. Mutta ellet asu Helsingissä, niin täällä saa ihan eurolla: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7860/djfbx/Kuusi-EU-asetusten-mukaista-passikuvaa-myymalan-kameraosasto
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:13"]
[/quote]Mmmm.. Pitäisi tietää missä kaupungissa itse asut, jotta voisi kertoa "muiden kaupunkien" tilanteesta. Mutta ellet asu Helsingissä, niin täällä saa ihan eurolla: http://www.verkkokauppa.com/fi/product/7860/djfbx/Kuusi-EU-asetusten-mukaista-passikuvaa-myymalan-kameraosasto
[/quote]Hieman huonosti muotoiltu, mutta siis tietenkin helsinkiläiset itsekin saavat eurolla. Ma-to 9-16, verkkokauppa Jätkäsaari.
Nii ja tuo verkkokaupan tarjoushan on voimassa myös Pirkkalassa ja Oulussakin (kannattaa tulla kauempaakin)!
[/quote]No olisiko tuo nyt ollut niin pitkä matka ajaa tänne Länsiväylän toiseen päähän ottamaan ne kuvat eurolla? Vai ihan periaatteestako et Helsinkiin astu?
Mun pitää vielä vertailla noita hintoja meidän kaupungissa. Sähköisesti jos hakee passin, on halvempi. Mutta siihen maksaa kuvat enemmän. Paljon enemmän.
On se prkle hyvä ottaa törkeätä ylihintaa sellaisista asioista, mitä ilman ei ihminen pärjää. Jos yhteiskunta vaatii, että henkkarit pitää olla, niin jumankauta se pitäis olla kaikkinensa ilmainen silloin. Sama juttu on hautauksessa yms. hyvin pakollisissa jutuissa, että on aivan törkeät hinnat. Esim. stanan kannellinen ämpäri, mihin laitetaan tuhkat, maksaa vähintään 200 e.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:44"]
Esim. stanan kannellinen ämpäri, mihin laitetaan tuhkat, maksaa vähintään 200 e.
[/quote]
:D Sun täytyy mennä kansalaisopiston kurssille jolla valmistetaan itselle uurna. Sellaisiakin kursseja meinaan on (ainakin ollut).
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:46"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:44"]
Esim. stanan kannellinen ämpäri, mihin laitetaan tuhkat, maksaa vähintään 200 e.
[/quote]
:D Sun täytyy mennä kansalaisopiston kurssille jolla valmistetaan itselle uurna. Sellaisiakin kursseja meinaan on (ainakin ollut).
[/quote]No tuo oli itseasiassa tosi hyvä idea. Onkohan ruumisarkku-kursseja myös? Mä nimittäin tänään(eilen) tajusin, että mulla ei oikeasti olisi varaa edes kuolla. Aika hirveätä. Joo, toki sosku varmaan pistäis hautaan, mutta itselläni ei olisi varaa siihen.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 03:56"]
No tuo oli itseasiassa tosi hyvä idea. Onkohan ruumisarkku-kursseja myös? Mä nimittäin tänään(eilen) tajusin, että mulla ei oikeasti olisi varaa edes kuolla. Aika hirveätä. Joo, toki sosku varmaan pistäis hautaan, mutta itselläni ei olisi varaa siihen.
[/quote]
On niitäkin näemmä: http://www.studio55.fi/matkailu/article/anneli-67-rakensi-oman-ruumisarkkunsa/129826
Tosin arkun tarvikkeet maksaa enemmän kuin sen uurnan, jos on rahasta tiukkaa niin uurna it is.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 04:08"]
Tosin arkun tarvikkeet maksaa enemmän kuin sen uurnan, jos on rahasta tiukkaa niin uurna it is.
[/quote]
Ellei sitten onnistu saamaan jotain jämälautaa jostain.
Passit on todella kalliita. 3 henkiseltä perheeltä passit maksaa 200€ Tampereella (sis. kuvat + passit). Tulee etelänreissulle äkkiä hintaa lisää!