Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lto ihmettelee

Vierailija
27.04.2015 |

Työskentelen lto:na PK-seudulla melko suuressa päiväkodissa ja vuosien vieriessä en voi olla huomaamatta erästä ihmetystä aiheuttavaa seikkaa. Laiskuutta! Suurin osa ryhmäni lasten vanhemmista on aivan mukavia ja tavallisia maalaisjärjellä varustettuja vanhempia, jotka yrittävät parhaansa, antavat rakkautta jälkikasvulleen mutta toisaalta myös asettavat lapselle rajat ja vaativat omatoimisuutta.
Sitten on näitä vanhempia, jotka elävät aivan omassa hattarassaan, eikä minkäänlainen vihjaus heitä reipastuta. Aamulla nelivuotias saattaa maata päiväkodin lattialla vanhemman hoitaessa riisumiset. Sitten minulle isketään käteen uusi maxipakkaus vaippoja, suurinta kokoa tietysti että mahtuu melkein viskari-ikäiselle lapselle. 4-vuotias kun ei ole vielä päiväkuiva.

Lapsen kehityksessä ei muuten ole mitään vikaa, iloisia ja fiksuja pieniä ihmisiä, mutta jokainen siirtymätilanne on yhtä tappelua jos muksuilta vaatii minkäänlaista oma-alotteisuutta: käsien pesu, oman ruokapaikan siivous, lautasen kaapiminen, riisuminen, pukeminen...vastaus kuuluu "En mä osaa/En halua/En jaksa".

Lyhyestä virsi kaunis: Älkää kasvattako fiksuista upeista lapsistanne pilalle lellittyjä, laiskoja ja valmista odottavia kauhukakaroita, joille omien kenkienkin jalkaansaanti on niin ylivoimainen ponnistus, että mielummin makaa puoli tuntia eteisen lattialla katsomassa ulos kun kaverit odottaa leikkimään.

Kommentit (183)

Vierailija
61/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäänsä hassua, mutta oma lapsi laiskistui tarhassa. Kotona aina kannustetaan omatoimisesti tekemään, mutta ryhmässä olikin vähän liian innokas täti.

Vierailija
62/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:22"]Sinäänsä hassua, mutta oma lapsi laiskistui tarhassa. Kotona aina kannustetaan omatoimisesti tekemään, mutta ryhmässä olikin vähän liian innokas täti.
[/quote]

Toki näinkin voi käydä. Mielestäni lähtökohtaisesti tilanteen tulee olla se, että esimerkiksi ulos lähtiessä lapset pukevat itse sen minkä osaavat ja pyytävät apua sitten vaikeampien vaatekappaleiden kanssa. Mukavampaa se on kierrellä sitten lasten keskellä ja auttaa vähän kaikkia ja jutustella samalla. Ei niin että yksi vie kaiken huomion ja makaa velttona käytävällä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:39"]

Meidän poika onnistui pitkään huijaamaan meitä. Pienestä pitäen hänet oli aivan mahdoton pukea ja ajateltiin että oppiiko koskaan laittamaan vaatteita päällensä. Lopulta kuultiin päiväkodista että hyvinhän tuo pukee ja on aina ensimmäisten joukossa valmiina menemään ulos. Tuli vähän sellainen poika prkle fiilis.

Iskä

[/quote]

:DD
Poika vähän jymäytti teitä. 

Vierailija
64/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti.  Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.

Ihmisten kanssa elämiseen ja työskentelyyn kuuluu aina sen kestäminen, että täydellisiä ihmisiä ei ole olemassa. Myös te lastenhoitajat olette jonkun hammaslääkärin tai terkkarin tai sairaanhoitajan murheenkryyni, kun ette lopeta röökaamista tai lihomista tai juomista tai liiku riittävästi tai syö viittä annosta kasviksia päivässä tai käytä hammaslankaa ja syö ksylitolia ja treenaa lantionpohjan lihaksia tai muuten vaan ette ole hajuttomia ja mauttomia täydellisiä yhteiskunnan koneiston osasia. Ja se on ihan ok. ;)

Vierailija
65/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:04"]

Meidän poika onnistui pitkään huijaamaan meitä. Pienestä pitäen hänet oli aivan mahdoton pukea ja ajateltiin että oppiiko koskaan laittamaan vaatteita päällensä. Lopulta kuultiin päiväkodista että hyvinhän tuo pukee ja on aina ensimmäisten joukossa valmiina menemään ulos. Tuli vähän sellainen poika prkle fiilis.

Iskä

[/quote]

[/quote]

Fiksu, onko isään vai äitiin tullut. Harmittaahan tuo, mutta kertoo siitä että lapsenne on luova. Sanotaan että luovia ihmisiä kannattaa kouluttaa. Aina tule ratkaisu, vaikka isi ei tykkäiskään.:D

[/quote]

Kyllä se kiukuttelu pukemisen kanssa oli jonkun muun asian käsittelyä kuin itse pukemisen. Kun lapsi ei osaa pukea sanoiksi pikä pännii niin sitten kiukutellaan. Jotain se poikasi pyrki teille kertomaan käyttäytymisellään. Ei ole aina helppoa vanhempien tulkita lapsen kommunikointia?
[/quote]

Päiväkodissa se on helppoa?

Vierailija
66/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset oikein passuuttavat kotona ollessaan (ja myönnän, että liian usein olen palvellutkin). Mutta ei sitä muualla huomaa. Aina ovat saaneet kehuja omatoimisuudestaan ym.

Vierailija
67/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:25"]

Aloitus on aikamoinen provokaatio.Tulee mieleen, ettei kirjoittaja tunne ollenkaan käsitettä lapsen kuivaksi oppimiskausi, kun se voi vaihdella 1-4v. ja kaikki on vielä ihan normaalia.Lapsella ei ole valmiuksia vielä pidätellä pissaa, eikä sillä ole mitään tekemistä vanhempien laiskuuden kanssa.Lapsi on sitten päiväkuiva, kun hänellä on valmiudet siihen. Meillä toinen lapsi oli jämptisti päiväkuiva 2-vuotiaana ja toinen on vielä 3-vuotiaana vaipoissa, koska harjoittelee vasta pissalla käyntiä ja saattaa pysyä muutaman tunnin kuivana pelkissä alushousuissa.

[/quote]

Lapsen kyky tuntea koska pissa tulossa on tavallisesti täysin kehittynyt 1,5 vuotiaalla rinnakkain tämän kehityksen kanssa tavallisesti tässä vaiheessa lapsi alkaa reagoida likaisuuteen ja sottaamiseen negatiivisesti tämä on silloin se oikea aika alkaa kuivaksi treenausta yhdessä lapsen kanssa. Treenaus vie aikansa mutta taaperolle tämän asian hallitseminen on suuri ja tärkeä juttu. Jos lapsi ei ole kuiva kolmevuotiaaseen mennessä kertoo tämä tavallisesti aikuisten riittämättömästä normaalin kehityksen tukemisesta. Tämä on asia joka pitäisi ammttikasvattajalla olla tiedossa ja jonka kanssa voisivat vanhempia auttaa. Kun vauviän jutut laahaavat mukana liian pitkään jarruttavat ne  muitakin kehitysalueita.
[/quote]

Tämä ei pidä paikkaansa. Katso tietoa asiasta. Voi olla totta sinun mielestäsi muttei se tarkoita mitään

Vierailija
68/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:31"]

Kastelu on melko yleistä. Ei omassa kokemuspiirissäni, mutta lyhyen tiedonhaun mukaan:

"Kastelua voidaan pitää seurantaa vaativana oireena vasta 5 - 6 vuoden iästä lähtien. Yli 80 % kolmivuotiaista lapsista on oppinut täysin kuivaksi. Koulunsa aloittavista lapsista vielä 10 %:lla esiintyy kastelua. Pienellä osalla kastelu jatkuu vielä murrosiän lopulle. Kastelu on tavallisempaa, jos lapsella on jokin hermostollinen vamma tai hän on kehitysvammainen. Yökastelu on tavallisempaa pojilla kuin tytöillä, mutta päiväkastelun osalta tilanne on päinvastainen. Kastelutaipumus on usein suvussa periytyvä ominaisuus."

Olisi mukavaa, jos päiväkodissa tiedettäisiin tämä ja autettaisiin lasta vähentämään kastelusta aiheutuvaa häpeää

[/quote]

Aivan. Ap: "Sitten on näitä vanhempia, jotka elävät aivan omassa hattarassaan, eikä minkäänlainen vihjaus heitä reipastuta. Aamulla nelivuotias saattaa maata päiväkodin lattialla vanhemman hoitaessa riisumiset. Sitten minulle isketään käteen uusi maxipakkaus vaippoja, suurinta kokoa tietysti että mahtuu melkein viskari-ikäiselle lapselle. 4-vuotias kun ei ole vielä päiväkuiva."

Siis lapsen kastelu johtuu siitä, että vanhemmat elää hattarassa?

Jos kyseessä olisi minun 4-v, olisin loukkaantunut tällaisesta asenteesta. Toivoisin kunnioittavaa suhtautumista ja keskustelua siitä, mitä asialle on tehty ja mitä aiotaan tehdä.

Olen itse ollut työssä, jossa tuli vastaa erikoisia asioita, joista minulla ei ollut kokemusta. En olisi kehdannut tätä tietämättömyyttäni näyttää asiakkaalle. Minulle opetettiin, ettei hämmästellä vaan annetaan asiakkaan säilyttää kasvonsa. Asiakas tietäisi, jos edes ajatuksissani tuomitsisin hänet tai tapahtuman. Jos minä en ole jotain asiaa kohdannut, ei se tarkoita ettei asiaa olisi. Silloin hankitaan tietoa ja saadaan perspektiiviä asialle. Että osataan hoitaa työ ja tukea asiakasta.
[/quote]

Vierailija
69/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti.  Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.

Ihmisten kanssa elämiseen ja työskentelyyn kuuluu aina sen kestäminen, että täydellisiä ihmisiä ei ole olemassa. Myös te lastenhoitajat olette jonkun hammaslääkärin tai terkkarin tai sairaanhoitajan murheenkryyni, kun ette lopeta röökaamista tai lihomista tai juomista tai liiku riittävästi tai syö viittä annosta kasviksia päivässä tai käytä hammaslankaa ja syö ksylitolia ja treenaa lantionpohjan lihaksia tai muuten vaan ette ole hajuttomia ja mauttomia täydellisiä yhteiskunnan koneiston osasia. Ja se on ihan ok. ;)
[/quote]

Päivähoidon henkilöstö ei ole ainoa, joka asiakaskunnastaan valittaa tai vastaavasti "juoruaa". Sitä paitsi, kyllähän lapset on meidän tulevaisuus, enemmän kuin ne sun lantionpohjalihaksesi, kyllä kansakuntana voisimme olla kehityksen suunnasta huolissamme.

Vierailija
70/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa on aloittajalla ammattitaito hukassa, jos ei ole saanut opetettua 4-vuotiaita päiväkuiviksi! Muissa päiväkodeissa tuo tehdään pienten ryhmissä (alle 3v, missä hoitajia on tarpeeksi opettelun tueksi), jos ei ole kotona älytty opettaa.

Sama ammattitaidottomuus koskee muitakin mainittuja asioita, ei voi olla niin, että se päiväkoti, jossa ap työskentelee, on ainoa, jossa vanhempien laiskuus aiheuttaa ongelmat päiväkodissa. Muissa päiväkodeissa saadaan erilaisin diagnoosein varustetutkin oppimaan päiväkodin tavat, tavis-lapsista nyt puhumattakaan. Uhmaa ja muuta tietysti riittää ajoittain, mutta ap voisi katsoa peiliin, miten ne omat työt tulee hoidettua ja olisiko siellä käytännöissä parantamisen varaa.

Vierailija
71/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:45"]

Ehkä tärkeintä olisi miettiä sitä, mikä johtaa lapsen heikkoon omatoimisuuteen. En oikein usko, että se on kiinni liian palvelualttiista vanhemmista. Lapsen luonnekin vaikuttaa paljon siihen, miten hän reagoi siihen, että hänen puolestaan tehdään asioita. Joistakin se tekee palvelunhaluisiai aikuisia, toiset ripustautuvat. Mutta jos ohitetaan tämä aikuisen rooli passaajana, voitaisiin miettiä muita omatoimisuuteen vaikuttavia asioita.

Ehkä lapsi ei saa tehdä kotona vapaasti mitään. Tai kun lasten pihakokoontumiset ovat niin radikaalisti vähentyneet, nökötetään kotona ruudun ääressä. Ruutuelämä passivoi, sehän on ihan tutkittu tosiasia. Nykyään on olemassa joukko lapsia, jotka eivät osaa edes mielikuvitella, vaikka tähän asti on ajateltu, että lapsilla on rajaton mielikuvitus. Kaiken lapsuuteen kuuluvan voi myös tukahduttaa, kokeilunhalusta ja mielikuvituksesta lähtien, miksei siis myös omatoimisuuden. Pitäisi vaan keksiä, mikä tällaiseen ap:n kuvaamaan uuteen tilanteeseen on johtanut sen sijaan että hyökättäisiin viestintuojaa kohtaan.

[/quote]

Kiinnostava pointti! Ehkä nykyaika ei tosiaan kannusta niin omatoimisuuteen, koska kaikkihan lähestulkoon on ohjattua. Tai ainakin tuntuu, että lasten ohjattu harrastaminen alkaa viedä hieman sijaa vapaalta leikiltä ja tekemiseltä.

Itse ehdotin tuossa keskustelun alkutienoilla jossakin sitä vaihtoehtoa, että nykyaika ylipäätään on hektistä ja työn ja vapaa-ajan raja on hämärtynyt, joten se "valmiiksi tekeminen" voi yksinkertaisesti olla arjesta selviytymistä mahdollisimman kivuttomasti. Enkä tosiaan tiedä, voiko siitä syyttää vanhempien laiskuutta. Ainakin itselläni työstä stressaantuneena ja velvollisuutena olla aina tavoitettavissa se arjessa toimiminen yksinkertaisesti laiskistuu, ruoka vaihtuu eineksiin, ne muuten niin reipastavat ja terveelliset toimenpiteet vaihtuvat aivojen nollaamiseksi tietokoneella (mikä sitten passivoi entisestään)...

Ehkä nykyajan rakenne on yksinkertaisesti niin kuormittavaa, että siinä passivoidutaan itse kukin. :) 

Vierailija
72/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:04"]

Iskä

[/quote]

[/quote]

Fiksu, onko isään vai äitiin tullut. Harmittaahan tuo, mutta kertoo siitä että lapsenne on luova. Sanotaan että luovia ihmisiä kannattaa kouluttaa. Aina tule ratkaisu, vaikka isi ei tykkäiskään.:D

[/quote]

Kyllä se kiukuttelu pukemisen kanssa oli jonkun muun asian käsittelyä kuin itse pukemisen. Kun lapsi ei osaa pukea sanoiksi pikä pännii niin sitten kiukutellaan. Jotain se poikasi pyrki teille kertomaan käyttäytymisellään. Ei ole aina helppoa vanhempien tulkita lapsen kommunikointia?

Vierailija
73/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus on aikamoinen provokaatio.Tulee mieleen, ettei kirjoittaja tunne ollenkaan käsitettä lapsen kuivaksi oppimiskausi, kun se voi vaihdella 1-4v. ja kaikki on vielä ihan normaalia.Lapsella ei ole valmiuksia vielä pidätellä pissaa, eikä sillä ole mitään tekemistä vanhempien laiskuuden kanssa.Lapsi on sitten päiväkuiva, kun hänellä on valmiudet siihen. Meillä toinen lapsi oli jämptisti päiväkuiva 2-vuotiaana ja toinen on vielä 3-vuotiaana vaipoissa, koska harjoittelee vasta pissalla käyntiä ja saattaa pysyä muutaman tunnin kuivana pelkissä alushousuissa.

Vierailija
74/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.04.2015 klo 11:25"]

[/quote]

Lapsen kyky tuntea koska pissa tulossa on tavallisesti täysin kehittynyt 1,5 vuotiaalla rinnakkain tämän kehityksen kanssa tavallisesti tässä vaiheessa lapsi alkaa reagoida likaisuuteen ja sottaamiseen negatiivisesti tämä on silloin se oikea aika alkaa kuivaksi treenausta yhdessä lapsen kanssa. Treenaus vie aikansa mutta taaperolle tämän asian hallitseminen on suuri ja tärkeä juttu. Jos lapsi ei ole kuiva kolmevuotiaaseen mennessä kertoo tämä tavallisesti aikuisten riittämättömästä normaalin kehityksen tukemisesta. Tämä on asia joka pitäisi ammttikasvattajalla olla tiedossa ja jonka kanssa voisivat vanhempia auttaa. Kun vauviän jutut laahaavat mukana liian pitkään jarruttavat ne  muitakin kehitysalueita.

Vierailija
75/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti.  Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.

[/quote]

Olen lastentarhanopettaja, en lastenhoitaja ;) siksi näitä juttuja tulee mietittyä hieman syvällisemmin. Olen vastuussa yli 20 lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelusta, joten minulle tavoite on myös se että ryhmässä arki rullaa ja jokainen lapsi toimii omatoimisesti niissä asioissa, jotka vastaavat hänen kehitystasoaan.
Kurja jos sait viestistäni sen kuvan, että mollaan kaikkia vanhempia. Korostin nimenomaan että "riittävän hyvä" on enemmän kuin tarpeeksi vanhemmuudesta puhuttaessa. Selvensin myös, että suurin osa kohtaamistani perheistä ja vanhemmista on aivan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja.

Nämä perheet, joissa nelivuotiaat eivät osaa pukea itse, käydä vessassa tai kantaa lautasta ruokakärryyn ovat vähemmistö. Tosin kasvava sellainen viime vuosikymmenen perusteella.

Työni on rutinoitunutta, mutta aika harvoin on mielenkiintoa juoruta vanhemmista. Eiköhän kaikki työt muutu rutiininomaisiksi jossain vaiheessa? Minulla on halu tehdä työni kuitenkin hyvin ja siinä en onnistu yksin vaan tarvitaan nimenomaan sitä kasvatuskumppanuutta! Ap

Vierailija
76/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:33"]Mun lapset oikein passuuttavat kotona ollessaan (ja myönnän, että liian usein olen palvellutkin). Mutta ei sitä muualla huomaa. Aina ovat saaneet kehuja omatoimisuudestaan ym.
[/quote]

Tämän kuulen useasti :) se on PK:ssa usein ryhmäpainekin mikä helpottaa noissa pukemisissa yms.
Nirso lapsikin saattaa maistella ruokia rohkeammin kun kaikki ympärillä syövät mukisematta samaa ruokaa. -ap

Vierailija
77/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuiset ovat niin laiskoja. Miksi muuten olisi niin lihavia ihmisiä, jotka ovat koko ajan elintasosairaita?

Itsekuri puuttuu monelta 70-luvun lapselta.

Vierailija
78/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti.  Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.

[/quote]

Päivähoidon henkilöstö ei ole ainoa, joka asiakaskunnastaan valittaa tai vastaavasti "juoruaa". Sitä paitsi, kyllähän lapset on meidän tulevaisuus, enemmän kuin ne sun lantionpohjalihaksesi, kyllä kansakuntana voisimme olla kehityksen suunnasta huolissamme.

[/quote]

En koe vaativani lapsilta mahdottomia vaan nimenomaan kehitystasoon sopivia tehtäviä, joista kyllä kehua ja kiitosta satelee. Helpompaa se on aloittaa eskari ja koulukin sitten kun perusasiat ovat kunnossa ja rullaavat. -ap

Vierailija
79/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:44"]Aikuiset ovat niin laiskoja. Miksi muuten olisi niin lihavia ihmisiä, jotka ovat koko ajan elintasosairaita?

Itsekuri puuttuu monelta 70-luvun lapselta.
[/quote]

Tähän en ota kantaa. Korostan vaan, että haluan nimenomaan ravistella vanhempia. Vika ei ole lapsessa, jos hän neljävuotiaana ei osaa pukea ja suoriutua wc-asioista..-ap

Vierailija
80/183 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]
Eli sun mielestä lapsia ei tarvitse opettaa omatoimisiksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan