Lto ihmettelee
Työskentelen lto:na PK-seudulla melko suuressa päiväkodissa ja vuosien vieriessä en voi olla huomaamatta erästä ihmetystä aiheuttavaa seikkaa. Laiskuutta! Suurin osa ryhmäni lasten vanhemmista on aivan mukavia ja tavallisia maalaisjärjellä varustettuja vanhempia, jotka yrittävät parhaansa, antavat rakkautta jälkikasvulleen mutta toisaalta myös asettavat lapselle rajat ja vaativat omatoimisuutta.
Sitten on näitä vanhempia, jotka elävät aivan omassa hattarassaan, eikä minkäänlainen vihjaus heitä reipastuta. Aamulla nelivuotias saattaa maata päiväkodin lattialla vanhemman hoitaessa riisumiset. Sitten minulle isketään käteen uusi maxipakkaus vaippoja, suurinta kokoa tietysti että mahtuu melkein viskari-ikäiselle lapselle. 4-vuotias kun ei ole vielä päiväkuiva.
Lapsen kehityksessä ei muuten ole mitään vikaa, iloisia ja fiksuja pieniä ihmisiä, mutta jokainen siirtymätilanne on yhtä tappelua jos muksuilta vaatii minkäänlaista oma-alotteisuutta: käsien pesu, oman ruokapaikan siivous, lautasen kaapiminen, riisuminen, pukeminen...vastaus kuuluu "En mä osaa/En halua/En jaksa".
Lyhyestä virsi kaunis: Älkää kasvattako fiksuista upeista lapsistanne pilalle lellittyjä, laiskoja ja valmista odottavia kauhukakaroita, joille omien kenkienkin jalkaansaanti on niin ylivoimainen ponnistus, että mielummin makaa puoli tuntia eteisen lattialla katsomassa ulos kun kaverit odottaa leikkimään.
Kommentit (183)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti. Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan. Ihmisten kanssa elämiseen ja työskentelyyn kuuluu aina sen kestäminen, että täydellisiä ihmisiä ei ole olemassa. Myös te lastenhoitajat olette jonkun hammaslääkärin tai terkkarin tai sairaanhoitajan murheenkryyni, kun ette lopeta röökaamista tai lihomista tai juomista tai liiku riittävästi tai syö viittä annosta kasviksia päivässä tai käytä hammaslankaa ja syö ksylitolia ja treenaa lantionpohjan lihaksia tai muuten vaan ette ole hajuttomia ja mauttomia täydellisiä yhteiskunnan koneiston osasia. Ja se on ihan ok. ;) [/quote] Olen lastentarhanopettaja, en lastenhoitaja ;) siksi näitä juttuja tulee mietittyä hieman syvällisemmin. Olen vastuussa yli 20 lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelusta, joten minulle tavoite on myös se että ryhmässä arki rullaa ja jokainen lapsi toimii omatoimisesti niissä asioissa, jotka vastaavat hänen kehitystasoaan. Kurja jos sait viestistäni sen kuvan, että mollaan kaikkia vanhempia. Korostin nimenomaan että "riittävän hyvä" on enemmän kuin tarpeeksi vanhemmuudesta puhuttaessa. Selvensin myös, että suurin osa kohtaamistani perheistä ja vanhemmista on aivan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja. Nämä perheet, joissa nelivuotiaat eivät osaa pukea itse, käydä vessassa tai kantaa lautasta ruokakärryyn ovat vähemmistö. Tosin kasvava sellainen viime vuosikymmenen perusteella. Työni on rutinoitunutta, mutta aika harvoin on mielenkiintoa juoruta vanhemmista. Eiköhän kaikki työt muutu rutiininomaisiksi jossain vaiheessa? Minulla on halu tehdä työni kuitenkin hyvin ja siinä en onnistu yksin vaan tarvitaan nimenomaan sitä kasvatuskumppanuutta! Ap
[/quote]
Tulihan se sitten tässäkin ketjussa. Vai ajattelet sinä syvällisemmin, kun olet opettaja etkä hoitaja. Unohda tuo asenne ja laskeudu maan tasalle, niin voit alkaa nähdä lastenkin asiat eri tavoin. Sinä olet vain yksi osa tiimiä siellä töissä. Et sinä yksin ole vastuussa suuresta ja ylevästä kasvatustehtävästä.
Mut onhan se totta, että on kaksi ammattiryhmää, jotka ovat todella kärkkäitä arvostelemaan vanhempia. Toinen ovat kätilöt ja toinen lastenhoitajat. Lääkärit, lastensuojelun työntekijät, sosiaalityöntekijät jne. hyvin harvoin tekevät aloituksia joiden pääkohde on korostaa sitä, kuinka laiskoja vanhemmat ovat. Ja sama vaitiolovelvollisuus sitoo kaikkia, kyseessä on vaan asennekysymys. Kätilöiden mielestä naiset ei koskaan osaa synnyttää oikein, koska eivät synnytä juuri kuten kätilö haluaa että nainen synnyttää. Nainen saattaa jopa luottaa enemmän lääkäriin ymmärtämättä, että kätilöhän on käytännössä synnytyslääkäri ja itse asiassa parempikin kuin synnytyslääkäri, ja hän kyllä tietää että tässä mitään kivunlievitystä tarvita.;) Ja lastenhoitajat harrastavat nykyään sitä asennetta, että he osaavat hoitaa lapset paremmin kuin vanhemmat ikinä. Toisessa lauseessa sitten itketään vanhempien itsetunnon puutetta kasvattajana, kun ensin on nalkutettu nämä hulluuden partaalle kertomalla päivästä vaan se, menikö potunpala ripeästi suuhun tai kumppari reippaasti jalkaan. Kaikki se lapsen emotionaalinen ja sosiaalinen kehitys näyttää olevan sivuseikka, tärkeintä on että lapsi on helppo tapaus näin joukkojenhallinnan kannalta ja tekee sen mitä on sanottu, ja tekee sen heti.
Mua oikeasti mietityttää tämä, että miksi näillä kahdella ammattiryhmällä on niin kova tarve korostaa sitä omaa tärkeyttään. Kaikkihan me tiedetään että nämä työt ovat hyvin tärkeitä. Ei sitä tarvitse korostaa puhumalla omista asiakkaistaan, oman palkan maksajista kuin nämä olisivat itsekin isoja lapsia. Se luo negatiivista ilmapiiriä noin yleisesti ja myös käytännön tasolla.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 06:44"]Mut onhan se totta, että on kaksi ammattiryhmää, jotka ovat todella kärkkäitä arvostelemaan vanhempia. Toinen ovat kätilöt ja toinen lastenhoitajat. Lääkärit, lastensuojelun työntekijät, sosiaalityöntekijät jne. hyvin harvoin tekevät aloituksia joiden pääkohde on korostaa sitä, kuinka laiskoja vanhemmat ovat. Ja sama vaitiolovelvollisuus sitoo kaikkia, kyseessä on vaan asennekysymys. Kätilöiden mielestä naiset ei koskaan osaa synnyttää oikein, koska eivät synnytä juuri kuten kätilö haluaa että nainen synnyttää. Nainen saattaa jopa luottaa enemmän lääkäriin ymmärtämättä, että kätilöhän on käytännössä synnytyslääkäri ja itse asiassa parempikin kuin synnytyslääkäri, ja hän kyllä tietää että tässä mitään kivunlievitystä tarvita.;) Ja lastenhoitajat harrastavat nykyään sitä asennetta, että he osaavat hoitaa lapset paremmin kuin vanhemmat ikinä. Toisessa lauseessa sitten itketään vanhempien itsetunnon puutetta kasvattajana, kun ensin on nalkutettu nämä hulluuden partaalle kertomalla päivästä vaan se, menikö potunpala ripeästi suuhun tai kumppari reippaasti jalkaan. Kaikki se lapsen emotionaalinen ja sosiaalinen kehitys näyttää olevan sivuseikka, tärkeintä on että lapsi on helppo tapaus näin joukkojenhallinnan kannalta ja tekee sen mitä on sanottu, ja tekee sen heti.
Mua oikeasti mietityttää tämä, että miksi näillä kahdella ammattiryhmällä on niin kova tarve korostaa sitä omaa tärkeyttään. Kaikkihan me tiedetään että nämä työt ovat hyvin tärkeitä. Ei sitä tarvitse korostaa puhumalla omista asiakkaistaan, oman palkan maksajista kuin nämä olisivat itsekin isoja lapsia. Se luo negatiivista ilmapiiriä noin yleisesti ja myös käytännön tasolla.
[/quote]
Entä jos lähdetään siitä ajatuksesta, että sp:n esittämä huoli on aiheellinen? Että nykyään kohtaa yhä enemmän laiskoja (?), piittaamattomia vanhempia, jotka seisovat lapsensa kehityksen tiellä vaikka hienovaraisesti vinkkaisi tukemaan? Millä tavoin tuon huolen esittäminen on itsensä korostamista?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti. Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.
Ihmisten kanssa elämiseen ja työskentelyyn kuuluu aina sen kestäminen, että täydellisiä ihmisiä ei ole olemassa. Myös te lastenhoitajat olette jonkun hammaslääkärin tai terkkarin tai sairaanhoitajan murheenkryyni, kun ette lopeta röökaamista tai lihomista tai juomista tai liiku riittävästi tai syö viittä annosta kasviksia päivässä tai käytä hammaslankaa ja syö ksylitolia ja treenaa lantionpohjan lihaksia tai muuten vaan ette ole hajuttomia ja mauttomia täydellisiä yhteiskunnan koneiston osasia. Ja se on ihan ok. ;)
[/quote]
Juuri näin. Noi saatanan "täydelliset" lto.
Hyi vittu et puistattaakin
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 06:40"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti. Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan. Ihmisten kanssa elämiseen ja työskentelyyn kuuluu aina sen kestäminen, että täydellisiä ihmisiä ei ole olemassa. Myös te lastenhoitajat olette jonkun hammaslääkärin tai terkkarin tai sairaanhoitajan murheenkryyni, kun ette lopeta röökaamista tai lihomista tai juomista tai liiku riittävästi tai syö viittä annosta kasviksia päivässä tai käytä hammaslankaa ja syö ksylitolia ja treenaa lantionpohjan lihaksia tai muuten vaan ette ole hajuttomia ja mauttomia täydellisiä yhteiskunnan koneiston osasia. Ja se on ihan ok. ;) [/quote] Olen lastentarhanopettaja, en lastenhoitaja ;) siksi näitä juttuja tulee mietittyä hieman syvällisemmin. Olen vastuussa yli 20 lapsen varhaiskasvatuksen suunnittelusta, joten minulle tavoite on myös se että ryhmässä arki rullaa ja jokainen lapsi toimii omatoimisesti niissä asioissa, jotka vastaavat hänen kehitystasoaan. Kurja jos sait viestistäni sen kuvan, että mollaan kaikkia vanhempia. Korostin nimenomaan että "riittävän hyvä" on enemmän kuin tarpeeksi vanhemmuudesta puhuttaessa. Selvensin myös, että suurin osa kohtaamistani perheistä ja vanhemmista on aivan normaalilla maalaisjärjellä varustettuja. Nämä perheet, joissa nelivuotiaat eivät osaa pukea itse, käydä vessassa tai kantaa lautasta ruokakärryyn ovat vähemmistö. Tosin kasvava sellainen viime vuosikymmenen perusteella. Työni on rutinoitunutta, mutta aika harvoin on mielenkiintoa juoruta vanhemmista. Eiköhän kaikki työt muutu rutiininomaisiksi jossain vaiheessa? Minulla on halu tehdä työni kuitenkin hyvin ja siinä en onnistu yksin vaan tarvitaan nimenomaan sitä kasvatuskumppanuutta! Ap
[/quote]
Tulihan se sitten tässäkin ketjussa. Vai ajattelet sinä syvällisemmin, kun olet opettaja etkä hoitaja. Unohda tuo asenne ja laskeudu maan tasalle, niin voit alkaa nähdä lastenkin asiat eri tavoin. Sinä olet vain yksi osa tiimiä siellä töissä. Et sinä yksin ole vastuussa suuresta ja ylevästä kasvatustehtävästä.
[/quote]
Ainahan nuo lt.opettajat kuvittelee itsestään liikoja. Jo opiskeluaikoina näin varoiteltiin opettajan taholta.
Terveiset ammattikunnasta.
Taisi tuokin näkökulma jollakin vilahtaa omakohtaisena kokemuksena... Mutta monella vanhemmalla saattaa olla se oma työelämä niin hektistä, että se haukkaa väistämättä palan siitä perhe-elämästä. Kun ottaa huomioon nykypäivän työelämän ilmapiirin - kasaantuvat työtehtävät, työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen, ehdotukset lisätä työaikaa entisestään - stressaantunut vanhempi ehkä valitseekin lautaselle einestä itsetehdyn sijaan ja tekee lapsen suhteen sen, mikä helpointa ja vaivattominta on ainakin hetken verran. Tuloksena sitten on lapsia, jotka on aina puettu valmiiksi asti, jotka eivät kuori itse perunoita, jotka eivät maista uusia ruokia, jotka eivät uskalla tehdä asioita oma-aloitteisesti...
Mutta en tosiaan näe, että vanhemmat olisivat ainoana se osoite, jota syyttää laiskuudesta. :) Minusta tämä ongelma on koko hektisessä yhteiskunnassa, jossa ihminen on aikataulutettu niin työ- kuin vapaa-aikaansa myöten, ja jolla ei sitä todellista rentoutumisen aikaa juurikaan ehkä ole. Pakkohan tuollaisen on jossakin näkyä ennen pitkää.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:58"]Varmasti ap:n mietteissä on perää. Toisaalta myös kasvatusalan ammattilaisena kritisoin hieman tuota ap:nkin esiintuomaa tasapäisyyden ideologiaa. Eli päiväkodissa asiat on hyvin, kun koko suuri lapsiryhmä toimii tietyn kaavan mukaan eli pukee, riisuu, erittää, siivoaa jälkensä jne. kuten ap luetteli. Onko todella näin, että meillä on niin tiukka systeemi, että siellä ei yksilöllisyydellä ole sijaa?
[/quote]
Ap vastaa: en tietenkään tarkoittanut että koko ryhmä toimii kuin kloonit :) Onhan joukossa eri ikäisiä ja eri kehitysvaiheessa olevia lapsiakin! Tarkoitin tässä että pikkuhiljaa kannustetaan lapsia omatoimisuuteen kehitystaso huomioiden. Lapsillakin on huonoja päiviä ja hyvä kasvattaja kyllä osaa lasta havainnoimalla nähdä onko paikka sylille, jutustelulle ja yhdessä riisumiselle vai omatoimiselle riisumiselle kasvattajan seuratessa ja jutustellessa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:45"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:36"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti. Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.
Ihmisten kanssa elämiseen ja työskentelyyn kuuluu aina sen kestäminen, että täydellisiä ihmisiä ei ole olemassa. Myös te lastenhoitajat olette jonkun hammaslääkärin tai terkkarin tai sairaanhoitajan murheenkryyni, kun ette lopeta röökaamista tai lihomista tai juomista tai liiku riittävästi tai syö viittä annosta kasviksia päivässä tai käytä hammaslankaa ja syö ksylitolia ja treenaa lantionpohjan lihaksia tai muuten vaan ette ole hajuttomia ja mauttomia täydellisiä yhteiskunnan koneiston osasia. Ja se on ihan ok. ;)
[/quote]
Päivähoidon henkilöstö ei ole ainoa, joka asiakaskunnastaan valittaa tai vastaavasti "juoruaa". Sitä paitsi, kyllähän lapset on meidän tulevaisuus, enemmän kuin ne sun lantionpohjalihaksesi, kyllä kansakuntana voisimme olla kehityksen suunnasta huolissamme.
[/quote]
En koe vaativani lapsilta mahdottomia vaan nimenomaan kehitystasoon sopivia tehtäviä, joista kyllä kehua ja kiitosta satelee. Helpompaa se on aloittaa eskari ja koulukin sitten kun perusasiat ovat kunnossa ja rullaavat. -ap
[/quote]
Moni 4-vuotias käyttää silti vaippoja MUTTEI enää eskarissa, saati koulussa. .
Moni 4-vuotias opettelee hallitsemaan tunteitaan ja käytöstään ESKARISSA sama jatkuu..
Minulla lapset ovat taaperona kuivuneet enkä jaa muutamia näkemyksiäsi; kokkina esim. lautasen kaapiminen kummastuttaa. Näen oleellisempana maistaa hiukan. KAIKKI eivät silti koskaan pidä kaikesta ja muutu harmaaksi massaksi. On paljon esim. aikuisia jotka eivät vaan pidä jostain! Kuulostat pakottajalta ja sitä kautta kylmältä. Ehkä et ole sitä mutta sellainen tunne tuli. -Vaikka lapseni koulussa hakee salaattiakin lisää. . :(
[/quote]
Tarkoitin siis kaapimisella sitä kun lautaselta tähteet kaavitaan kärryssä olevaan bioskakuppiin:) eli lasta kannustetaan maistamaan->ei pakoteta! Jos ei ruoka maistu niin sitten ei syö. Mielestäni on ihan hyvä, että lapsi tuo itse lautasen kärrylle ja jos tarvitsee apua, aikuisen avistuksella kaavitaan tähteet bioastiaan.
Mikä tässä on pakottamista?-ap
AP tässä vielä kirjoittelee:
Olen urani aikana tavannut hyvin monenlaisia perheitä, toiminut ns. hyvätuloisella alueella ja lähiöpäiväkodissa. Tavannut uravanhempia, yksinhuoltajia, maahanmuuttajia, kotiäitejä ja sateenkaariperheitä. Mielestäni hyvää vanhemmuutta on nimenomaan se, että tekee parhaansa. Jokainen on paras vanhempi juuri sille omalle lapselleen ja itse tulisikin luoda oman vanhemmuuden pelisäännöt.
Kenenkään vanhemmuutta ei ollut tarkoitus kritisoida, korostaa oman ammattiryhmäni tärkeyttä saati mollata lapsia.
Rakastan työtäni ja toivottavasti viihdyn tässä seuraavankin vuosikymmenen.
Halusin nostaa kuitenkin esille tämän seikan, että päivähoito on ryhmähoitoa ja tarkoitus ei ole tasapäistää joukkoa, vaan jokaisen lapsen kehitystaso huomioiden saada hänet osallistumaan.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:17"]AP tässä vielä kirjoittelee:
Olen urani aikana tavannut hyvin monenlaisia perheitä, toiminut ns. hyvätuloisella alueella ja lähiöpäiväkodissa. Tavannut uravanhempia, yksinhuoltajia, maahanmuuttajia, kotiäitejä ja sateenkaariperheitä. Mielestäni hyvää vanhemmuutta on nimenomaan se, että tekee parhaansa. Jokainen on paras vanhempi juuri sille omalle lapselleen ja itse tulisikin luoda oman vanhemmuuden pelisäännöt.
Kenenkään vanhemmuutta ei ollut tarkoitus kritisoida, korostaa oman ammattiryhmäni tärkeyttä saati mollata lapsia.
Rakastan työtäni ja toivottavasti viihdyn tässä seuraavankin vuosikymmenen.
Halusin nostaa kuitenkin esille tämän seikan, että päivähoito on ryhmähoitoa ja tarkoitus ei ole tasapäistää joukkoa, vaan jokaisen lapsen kehitystaso huomioiden saada hänet osallistumaan.
[/quote]
Ihan oikeasta asiasta sinä kirjoitat, älä yhtään pyytele anteeksi. Nuo alapeukuttajat tietää olevansa niitä laiskoja ja välinpitämättömiä vanhempia. Ja kun eivät halua nähdä itsessä vikaa niin alkavat haukkua ammattilaisia.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:30"]
Minua suoraan sanottuna vituttaa teidän lastenhoitajien tapa mollata anonyymina hoitolasten vanhempia. Me kaikki tiedetään, että teidän työ on melko puuduttavaa ja rutiinien täyttämää, ja vanhemmista juoruaminen on päivän ainoa virike. Se on ihan ok. Senkin ymmärtää, että jos oma ammatillinen meriitti on se, miten saa lapset riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan ja taas riisumaan ja pukemaan ja syömään ja pissaamaan niin kyllähän siitä juttua riittää ja sen alkaa ottaa aika henkilökohtaisesti. Mut sitten vois vähän miettiä, millaisen maineen omalle ammattikunnalleen antaa. Meistä todela moni on ammatissa, jossa nähdän se ihmisten epätäydellisyys, eikä silti anneta anonyymeja haastatteluja iltapävälehdille siitä mitä joku asiakas tai potilas on pöllöillyt, eikä esitetä kollektiivista huolta kansakunnan tilasta sen perusteella että se asiakas ei teekään just kuten minä sattuisin tässä nyt toivomaan.
[/quote]
Samaa mieltä. Noloa tällainen asiakkaiden haukkuminen. Luuslisi, että lto olisi oppinut koulutuksessaan jotain. Positiivista suhtautumista ja juoruilun vähentämistä ainakin.
Olen itsekin ollut aina töissä, joista kyllä riittäisi hämmästeltävää. Olen pyrkinyt tietoisesti välttämään myös kahvipöytäkeskustelujen kauhistelua. Kun se asenne välittyy aina asiakkaisiin. Asenne näkyy näissä meidän "auttajissa", vaikka he luulevat muuta
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 06:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 20:41"]
[/quote]
[/quote]
Aivan. Luulisi koulutuksen riittävän todelliseen "kasvatuskumppanuuteen", jossa ei ole tilaa kauhuhistelulle. Itse ymmärrän paremmin vähemmän koulutettujen ammattiryhmien huonoa asennetta asiakkaita kohtaan.
Tervehdys lto! Ihmettelen, eikö päiväkodissanne ole vasu-keskusteluja? Oletan, että on, ja oletan, että näistä haasteista keskustelette ihan suoraan lasten vanhempien kanssa, ettekä vain tyydy vihjailemaan. Kasvatuskumppanuus on tuttu varmaan myös sinulle?
Ihmettelen myös ammattilaisten tarvetta avautua internetin keskustelupalstalle työnsä ongelmista. Jos työpaikalla joku närästää, siitä keskustellaan työpaikalla työkavereille, esimehelle, joskus työnohjaus on paikallaan. Ihan rohkeasti vaan suorasanaisesti keskustelemaan, niin vanhempien kuin työkavereittenkin kanssa vihjailemalla tuskin saavutat haluamaasi.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:17"]AP tässä vielä kirjoittelee: Olen urani aikana tavannut hyvin monenlaisia perheitä, toiminut ns. hyvätuloisella alueella ja lähiöpäiväkodissa. Tavannut uravanhempia, yksinhuoltajia, maahanmuuttajia, kotiäitejä ja sateenkaariperheitä. Mielestäni hyvää vanhemmuutta on nimenomaan se, että tekee parhaansa. Jokainen on paras vanhempi juuri sille omalle lapselleen ja itse tulisikin luoda oman vanhemmuuden pelisäännöt. Kenenkään vanhemmuutta ei ollut tarkoitus kritisoida, korostaa oman ammattiryhmäni tärkeyttä saati mollata lapsia. Rakastan työtäni ja toivottavasti viihdyn tässä seuraavankin vuosikymmenen. Halusin nostaa kuitenkin esille tämän seikan, että päivähoito on ryhmähoitoa ja tarkoitus ei ole tasapäistää joukkoa, vaan jokaisen lapsen kehitystaso huomioiden saada hänet osallistumaan. [/quote] Ihan oikeasta asiasta sinä kirjoitat, älä yhtään pyytele anteeksi. Nuo alapeukuttajat tietää olevansa niitä laiskoja ja välinpitämättömiä vanhempia. Ja kun eivät halua nähdä itsessä vikaa niin alkavat haukkua ammattilaisia.
[/quote]
Ei todellakaan ole näin.Liian helppo tulkinta, kuten täällä on tapana.
Iso osa meistä alapeukuttajista on ammattilaisia, jotka on omassa työssään valinnut olla haukkumatta asiakkaita. Siis ammatillisen linjan. Minua harmittaa tällä ihan kaikkien ammattiryhmien aloitukset, joissa kauhistellaan jotain ja samalla saatetaan oma ammattikunta huonoon valoon. Vähentää luottamusta, kun saa lukea mitä ne ammattilaiset oikeesti ajattelee.
Nyt on sivusta seuranneena pakko ihmetellä, kalahtiko kalikka liian terävästi ohimoon. Minusta ap:n pohdinta on ihan aiheellista: hän on havainnut työssään, että lasten oma-aloitteisuus on hieman laskenut, ja pohtii siihen syitä. Ja tämä on kirvoittanut liudan epäilyjä ammattitaidosta, koulutusvalinnasta, hämmästelyä siitä, että kuinka hän voikaan tuoda tämän asian esiin keskustelussa työpaikalla hämmästelyn ja jopa väitöskirjan tekemisen sijasta... Että onpa valtavan ammattitaidoton lto, ja luuleekin itsestään hieman liikoja!
Miksi internetiin on ylipäätään luotu keskustelumahdollisuus, jos kerran keskustella ei saa mieltä painavista asioista? Voisimme sanoa täällä lähestulkoon jokaiseen keskusteluun, että fiksumpi hämmästelisi ongelmaansa työpaikallaan tai missä tahansa muualla, kuin täällä. Kuka täällä on ylemmyydentuntoinen: ap lto:n roolissaan vai kommentoijat, jotka haluavat ap:n aivan varta vasten nähdä ylimielisenä lto:na?
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 08:56"]
Nyt on sivusta seuranneena pakko ihmetellä, kalahtiko kalikka liian terävästi ohimoon. Minusta ap:n pohdinta on ihan aiheellista: hän on havainnut työssään, että lasten oma-aloitteisuus on hieman laskenut, ja pohtii siihen syitä. Ja tämä on kirvoittanut liudan epäilyjä ammattitaidosta, koulutusvalinnasta, hämmästelyä siitä, että kuinka hän voikaan tuoda tämän asian esiin keskustelussa työpaikalla hämmästelyn ja jopa väitöskirjan tekemisen sijasta... Että onpa valtavan ammattitaidoton lto, ja luuleekin itsestään hieman liikoja!
Miksi internetiin on ylipäätään luotu keskustelumahdollisuus, jos kerran keskustella ei saa mieltä painavista asioista? Voisimme sanoa täällä lähestulkoon jokaiseen keskusteluun, että fiksumpi hämmästelisi ongelmaansa työpaikallaan tai missä tahansa muualla, kuin täällä. Kuka täällä on ylemmyydentuntoinen: ap lto:n roolissaan vai kommentoijat, jotka haluavat ap:n aivan varta vasten nähdä ylimielisenä lto:na?
[/quote]
Mikä kalikka kalahti?
Kyllä ensimmäinen asia ammatillisuudessa on vähentää kaikenlaista epäluottamusta omaa ammattiryhmää kohtaan. Sama aloitus olisi ollut ihan ok ilman ammattinimikettä. Ilman, että puhuu työstään. Voi kertoa, että minä olen nähnyt...
Oman ammatikkunnan maine menee, kun asiakkaat saa lukea kauhistelua itsestään. Ei mene pelkästään yhden ammattikunnan edustajan maine vaan koko ammattikunnan. Vanhemmat ajattelee, että näin meistäkin puhutaan (oli se lapsen "vika" mikä tahansa).
Kannatan aina postiviivista ja ymmärtävää asennetta asiakkaisiin. Katsotaan mitä voidaan tehdä. Mielummin ratkaisukeskeisesti kuin kauhistellun.
Tilanne on se, että Pilvi ei ole vielä päiväkuiva. Keskustellaan perheen kanssa ja sovitaan mkä tie johtaa tavoitteeeen pääsemiseksi. Vanhemman on helpompi keskustella asiasta, kun hän aidosti kokee, että "kasvatuskumppani" arvostaa häntä ja lasta. Tätä aitoa arvostamista ei voi teeskennällä. Jos samaan aikaan kirjoittelee nettiin halventavasti, se asenne välittyy vanhemmalle ja lapselle myös vuorovaikutustilanteessa
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:05"]
--
Mikä kalikka kalahti?
Kyllä ensimmäinen asia ammatillisuudessa on vähentää kaikenlaista epäluottamusta omaa ammattiryhmää kohtaan. Sama aloitus olisi ollut ihan ok ilman ammattinimikettä. Ilman, että puhuu työstään. Voi kertoa, että minä olen nähnyt...
Oman ammatikkunnan maine menee, kun asiakkaat saa lukea kauhistelua itsestään. Ei mene pelkästään yhden ammattikunnan edustajan maine vaan koko ammattikunnan. Vanhemmat ajattelee, että näin meistäkin puhutaan (oli se lapsen "vika" mikä tahansa).
Kannatan aina postiviivista ja ymmärtävää asennetta asiakkaisiin. Katsotaan mitä voidaan tehdä. Mielummin ratkaisukeskeisesti kuin kauhistellun.
Tilanne on se, että Pilvi ei ole vielä päiväkuiva. Keskustellaan perheen kanssa ja sovitaan mkä tie johtaa tavoitteeeen pääsemiseksi. Vanhemman on helpompi keskustella asiasta, kun hän aidosti kokee, että "kasvatuskumppani" arvostaa häntä ja lasta. Tätä aitoa arvostamista ei voi teeskennällä. Jos samaan aikaan kirjoittelee nettiin halventavasti, se asenne välittyy vanhemmalle ja lapselle myös vuorovaikutustilanteessa
[/quote]
Eli ongelma on siinä, että ap ilmoitti olevansa lto? Muussa tapauksessa hänen kannanottonsa olisi ollut ok?
Menettikö hänen kommenttinsa asiasisällön sillä hetkellä, kun hän meni mainitsemaan ammattinimikkeensä?
Tässähän ei puhuttu Pilvistä eikä kenestäkään tietystä lapsesta, vanhemmasta tai edes tietystä ryhmästä (esim. "wt-vanhemmat eivät opeta lapsiaan kuivaksi"), vaan ongelmaa käsiteltiin yleisellä tasolla. Samalla tavalla, kuin vaikka hämmästelemme syitä tämänhetkiseen työttömyyteen tai siihen, että miksi koululaisten keskittymiskyky on laskenut. Mediassa tämäntasoisiin asioihin jopa kysytään jonkin titteliä kantavan asiantuntijan kantaa. Miksi tästä tulee nyt niin suuri ongelma?
P.S Jos jokaisen mielipiteen pelätään mustaavan koko ammattikunnan maine, emme varmaan voisi keskustella tai esittää kritiikkiä minkään maailman ajankohtaisista havainnoista tai ilmiöistä.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:15"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:05"]
--
Mikä kalikka kalahti?
[/quote]
Eli ongelma on siinä, että ap ilmoitti olevansa lto? Muussa tapauksessa hänen kannanottonsa olisi ollut ok?
Menettikö hänen kommenttinsa asiasisällön sillä hetkellä, kun hän meni mainitsemaan ammattinimikkeensä?
Tässähän ei puhuttu Pilvistä eikä kenestäkään tietystä lapsesta, vanhemmasta tai edes tietystä ryhmästä (esim. "wt-vanhemmat eivät opeta lapsiaan kuivaksi"), vaan ongelmaa käsiteltiin yleisellä tasolla. Samalla tavalla, kuin vaikka hämmästelemme syitä tämänhetkiseen työttömyyteen tai siihen, että miksi koululaisten keskittymiskyky on laskenut. Mediassa tämäntasoisiin asioihin jopa kysytään jonkin titteliä kantavan asiantuntijan kantaa. Miksi tästä tulee nyt niin suuri ongelma?
P.S Jos jokaisen mielipiteen pelätään mustaavan koko ammattikunnan maine, emme varmaan voisi keskustella tai esittää kritiikkiä minkään maailman ajankohtaisista havainnoista tai ilmiöistä.
[/quote]
Hän puhui Omasta Työstään. Edusti siis ammattikuntaa. Kertoi myös melko yksityiskohtaisesti ongelmista. Yksityishenkilönä asioiden pohtiminen ja keskustelu on ihan eri asia kuin ammattikunnan edustajana asiakkaiden moittiminen
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 09:24"]
--
Hän puhui Omasta Työstään. Edusti siis ammattikuntaa. Kertoi myös melko yksityiskohtaisesti ongelmista. Yksityishenkilönä asioiden pohtiminen ja keskustelu on ihan eri asia kuin ammattikunnan edustajana asiakkaiden moittiminen
[/quote]
Minusta taas myös ammattinsa edustajana on oikeus ottaa kantaa oman alansa ilmiöihin ja epäkohtiin, ei ainoastaan yksityishenkilönä. Toki ammattinsa edustajana on suotavaa olla vastuullinen sanoissaan, mutta minun on vaikea löytää ap:n aloituksesta esim. tunnistettavaa perhettä tai edes päiväkotia.
Sinänsä tämä vastaisku ammattilaisen kannanottoon on varsin tyypillinen. Yhtä hyvin tässä voisi olla opettaja ihmettelemässä, miksi yläasteikäinen ei osaa aakkosia, viikonpäiviä tai kuukausia, tai vaikkapa kaupan kassa ihmettelemässä, miten ihmisten eineskulutus on lisääntynyt. Aina tulee ainakin muutama kommentti mentaliteetilla: "Ole sinä hiljaa ja palvele asiakkaitasi, he sinulle palkan maksavat!"
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 00:28"]Miunkin 2v on oppinut tarhassa hyödyllisiä kanssakäymis- ja selviytymistaitoja. Noitumaan ja tappelemaan :(
[/quote]
Aha. Kotona kasvanut ei uhmaa koskaan?