Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lto ihmettelee

Vierailija
27.04.2015 |

Työskentelen lto:na PK-seudulla melko suuressa päiväkodissa ja vuosien vieriessä en voi olla huomaamatta erästä ihmetystä aiheuttavaa seikkaa. Laiskuutta! Suurin osa ryhmäni lasten vanhemmista on aivan mukavia ja tavallisia maalaisjärjellä varustettuja vanhempia, jotka yrittävät parhaansa, antavat rakkautta jälkikasvulleen mutta toisaalta myös asettavat lapselle rajat ja vaativat omatoimisuutta.
Sitten on näitä vanhempia, jotka elävät aivan omassa hattarassaan, eikä minkäänlainen vihjaus heitä reipastuta. Aamulla nelivuotias saattaa maata päiväkodin lattialla vanhemman hoitaessa riisumiset. Sitten minulle isketään käteen uusi maxipakkaus vaippoja, suurinta kokoa tietysti että mahtuu melkein viskari-ikäiselle lapselle. 4-vuotias kun ei ole vielä päiväkuiva.

Lapsen kehityksessä ei muuten ole mitään vikaa, iloisia ja fiksuja pieniä ihmisiä, mutta jokainen siirtymätilanne on yhtä tappelua jos muksuilta vaatii minkäänlaista oma-alotteisuutta: käsien pesu, oman ruokapaikan siivous, lautasen kaapiminen, riisuminen, pukeminen...vastaus kuuluu "En mä osaa/En halua/En jaksa".

Lyhyestä virsi kaunis: Älkää kasvattako fiksuista upeista lapsistanne pilalle lellittyjä, laiskoja ja valmista odottavia kauhukakaroita, joille omien kenkienkin jalkaansaanti on niin ylivoimainen ponnistus, että mielummin makaa puoli tuntia eteisen lattialla katsomassa ulos kun kaverit odottaa leikkimään.

Kommentit (183)

Vierailija
1/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:15"]

Olkaa vanhemmat onnellisia, että on näitä työhönsä sitoutuneita hoitajia, lastentarhanopettajia[/quote]

Olisin onnellinen, jos meidän kohdalle tällainen olisi sattunut. Mitä enemmän olen joutunut olemaan tekemisissä tyttäreni lto:n kanssa, sitä enemmän nousee karvat pystyyn kun näkee näitä "lastenhoitaja ihmettelee" - ketjuja. 

Jos tämän ketjun ap vielä ketjua lukee, ottaisin mielelläni vastaan kaikki neuvot mitä tehdä meidän tilanteessamme: tyttäremme on omatoiminen, osaa pukea ja on ollut vapoista vapaa jo vähän päälle kaksivuotiaana. Hän syö nätisti ja lähes kaikkea mitä eteen kannetaan. Hän osaa kiittää ja osaa leikkiä muiden kanssa. On myös temperamenttinen (lähinnä kotioloissa), ja on kehityksessään juuri sellainen kuin ihan pian 4-vuotiaan pitää ollakin. Mutta hänen lto:lle ei kelpaa mikään. Ei mikään, mitä minä teen eikä mikään, minkä tyttäreni tekee.

Minä (siis huom. minä, ei lapsen isä) olen ostanut vääränlaisia vaatteita. Minä en pese tarpeeksi kuravaatteita. Minä en ole opettanut lastani avaamaan suutaan ja pyytämään (paitsi että olen). Tytär on lto:n mielestä liian hiljainen ja hän "unohtuu helposti kun ei pidä itsestään meteliä". Tuntuu, että joka päivä on jotain huomautettavaa jostakin, ja nyt tyttö on alkanut kastella housujaan päiväkodissa, alkanut nähdä painajaisia eikä enää tahdo mennä hoitoon. Viimeinen niitti tuli viime viikolla, kun tyttöä oli lyöty ja lto käänsi sen tytön hiljaisuuden piikkiin, sillä "nämä vauhdikkaammat eivät meinaa ymmärtää hiljaisia tyttöjä". 

Minulla on mennyt arvostus päiväkodin hoitajiin. Vain yksi heistä on tytön puolella, loput katsoo vierestä kun lto kyykyttää. Ilmapiiri on aivan surkea ja uskon, ettei työntekijöillä ole hauskaa. Päiväkodin vaihto ei onnistuisi ainakaan ennen syksyä, ja seuraava päiväkoti on pitkän matkan päässä meiltä. Esikoinen on samassa päiväkodissa viskarien puolella ja siellä menee hyvin. En tiedä mitä tehdä :/

Vierailija
2/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta tulee esiin ajatus, ettei Lto ole mikään opettaja. Hän ei opeta mitään lapsille. Joko lapset osaavat tai hän haukkuu vanhemmat, jotka eivät ole opettaneet.
Lto on pikemmin tarkastaja, jonka tehtävä on arvioda miten vanhemmat ovat onnistuneet kasvatuksessaan. Siksi lapsi, joka ei ole käynyt tarhaa, ei ole menettänyt mitään. Ainoa ero on ettei häntä ole arvioitu ja kommentoitu päivittäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:37"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:15"]

Olkaa vanhemmat onnellisia, että on näitä työhönsä sitoutuneita hoitajia, lastentarhanopettajia[/quote]

Olisin onnellinen, jos meidän kohdalle tällainen olisi sattunut. Mitä enemmän olen joutunut olemaan tekemisissä tyttäreni lto:n kanssa, sitä enemmän nousee karvat pystyyn kun näkee näitä "lastenhoitaja ihmettelee" - ketjuja. 

Jos tämän ketjun ap vielä ketjua lukee, ottaisin mielelläni vastaan kaikki neuvot mitä tehdä meidän tilanteessamme: tyttäremme on omatoiminen, osaa pukea ja on ollut vapoista vapaa jo vähän päälle kaksivuotiaana. Hän syö nätisti ja lähes kaikkea mitä eteen kannetaan. Hän osaa kiittää ja osaa leikkiä muiden kanssa. On myös temperamenttinen (lähinnä kotioloissa), ja on kehityksessään juuri sellainen kuin ihan pian 4-vuotiaan pitää ollakin. Mutta hänen lto:lle ei kelpaa mikään. Ei mikään, mitä minä teen eikä mikään, minkä tyttäreni tekee.

Minä (siis huom. minä, ei lapsen isä) olen ostanut vääränlaisia vaatteita. Minä en pese tarpeeksi kuravaatteita. Minä en ole opettanut lastani avaamaan suutaan ja pyytämään (paitsi että olen). Tytär on lto:n mielestä liian hiljainen ja hän "unohtuu helposti kun ei pidä itsestään meteliä". Tuntuu, että joka päivä on jotain huomautettavaa jostakin, ja nyt tyttö on alkanut kastella housujaan päiväkodissa, alkanut nähdä painajaisia eikä enää tahdo mennä hoitoon. Viimeinen niitti tuli viime viikolla, kun tyttöä oli lyöty ja lto käänsi sen tytön hiljaisuuden piikkiin, sillä "nämä vauhdikkaammat eivät meinaa ymmärtää hiljaisia tyttöjä". 

Minulla on mennyt arvostus päiväkodin hoitajiin. Vain yksi heistä on tytön puolella, loput katsoo vierestä kun lto kyykyttää. Ilmapiiri on aivan surkea ja uskon, ettei työntekijöillä ole hauskaa. Päiväkodin vaihto ei onnistuisi ainakaan ennen syksyä, ja seuraava päiväkoti on pitkän matkan päässä meiltä. Esikoinen on samassa päiväkodissa viskarien puolella ja siellä menee hyvin. En tiedä mitä tehdä :/
[/quote]
Ap kirjoittelee täällä pikaisesti:

Itse äitinä vastaavassa tilanteessa pyytäisin keskusteluaikaa tuon lto:n kanssa. Menisin ihan suoraan juttelemaan ja kertoisin kuinka asiat ovat. Tyttäreni temperamenttia ei huomioida oikealla tavalla ja päivähoidosta on tullut tälle jo suorastaan ahdistavaa. Selittäisin asian kunnioittavasti, rauhallisesti ja ystävällisesti. Kysyisin miten hän aikoo ratkaista asian ja korostaisin puheissani sitä, että uskon tämän selviävän nyt ettei tarvitse johtajalle asti mennä. Mikäli tilanne ei muuttuisi, soittaisin saman tien johtajalle. Itse asiassa saattaisin soittaa suoraankin johtajalle.

Alalla kuin alalla törmää välillä epämiellyttäviin ja asiattomiin työntekijöihin, mutta tällä alalla se tuntuu ehkä pahimmalta sillä kyseessä ovat toisten ihmisten lapset. Tsemppaava, mukava ja lämmin ilmapiiri on tärkeä!
Tartu asiaan rohkeasti, pysy itse rauhallisena ja asiallisena.

Vierailija
4/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:39"]

Meidän poika onnistui pitkään huijaamaan meitä. Pienestä pitäen hänet oli aivan mahdoton pukea ja ajateltiin että oppiiko koskaan laittamaan vaatteita päällensä. Lopulta kuultiin päiväkodista että hyvinhän tuo pukee ja on aina ensimmäisten joukossa valmiina menemään ulos. Tuli vähän sellainen poika prkle fiilis.

Iskä

[/quote]

:DD
Poika vähän jymäytti teitä. 

[/quote]

Fiksu, onko isään vai äitiin tullut. Harmittaahan tuo, mutta kertoo siitä että lapsenne on luova. Sanotaan että luovia ihmisiä kannattaa kouluttaa. Aina tule ratkaisu, vaikka isi ei tykkäiskään.:D

Vierailija
5/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:37"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:15"]

[/quote]

Palaverin paikka, johtaja mukaan ja itsellesi joku tukihenkilö, etteivät ala vääristelemään koko asiaa.

Vierailija
6/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä selkeä ristiriita, mikä vallitsee nykyään vanhempien ja päiväkotien välillä on suora seuraus 2000-luvun huolihysteriasta ja -luokittelusta ja varhaisesta puuttumisesta. Joka asiaan puututaan, mutta ei ole resursseja näiden mahdollisten puutteiden korjaamiseen. Tutkitaan vaan tutkimisen ilosta. Lisäksi normaalius on kutistettu selliaseksi, että tokkopa siihen nykyään edes vähemmistöä luokitella. Suomeksi sanottuna:Hulluus huipussaan.

Vierailija
7/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:33"] Ei kai tässä kummasteltu ketään tiettyä yksilöä vaan yleisluontoisia havaintoja. Yksittäisten tapausten esille nostaminen olisikin asiatonta.  Ja koska en ole alan ammattilainen, voinkin nostaa esille ihmettelyni, miten jotkut äidit kuvittelevat saavansa huippuluokan palvelua päiväkodista, koska maksavat siitä. Ensiksikin, sillä maksulla on turha odottaa mitään erityspalveluita ja toisekseen kasvattamista ei voi ulkoistaa ammattilaselle kuten kodin siivouksen voi. [/quote]   Kyllä kunnalliselle alallekin pitäisi saada enemmän asiakspalveluhenkeä. Tottahan on, että me olemme asiakkaita. ja maksajia. (veronmaksajia). Ei enää riitä, että tehdään vähin mahdollinen ja oletetaan ihmisten olevan kiitollisia. Ei mitään kovin monimutkasta erikoispalvelua minustakaan ole järkevää odottaa. Mutta ihan vaan asiallista käytöstä ja suhautumista [/quote] Samaa voisi olettaa myös vanhemmilta: Kasvattakaa ne perkeleen pentunne niin on muillakin helpompaa olla ja elää, myös niillä hyvin kasvatetuilla lapsilla siellä päiväkodissa ja myöhemmin koulussa.

[/quote]

Kannattaa varmaan lukea muutamat lakitekstit. Kaikkea ei voi perustella sillä, että meillä täällä päiväkodissa sujuisi helpoiten (lue: saadaan jutskata rauhassa jos ongelmia on niin ne täytyy ottaa puheeksi eikä pissimäisesti valittaa kesksutelupalstoilla). Vaan kun se on niin vaikeaa,,,Meillä esim. käytettiin perusteluna moneen juttuun sitä, että jatkuvasti keskeyttää ulkoleikkien aikaan työntekijöiden jutut. Lapsi oli ollut viikon ko.päiväkodissa ja itsekin mainosti itseään (rintaröhistellen) Pohjoimaiden suurimmaksi päiväkodiksi, lapsia piha täynnä ja eukot vaan keskenään turisee. Joten turvattomuuttaan uudessa paikassa ilmentävä lapsi laitetaan heti ongelmalistalle. Lapsihan haki turvaa, uutena lapsena oudossa paikassa, aikuisista. Vaatimus lainmukaisesta toiminnasta olisi varmaan ollut erityisoikeuksien vaatimusta ja sitä myötä lastensuojeluilmoituksen tekemiseen (itse asiassa näin kävikin).Erityisoikeudet suomeksi on sitä, että vanhemmat vaativat normaaleja oikeuksia, mutta tämä ei käy pirtaan, koska meillä oikeus keskeytymömään virtaan puhetta ja juoruilua. 

Vierailija
8/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatuskumppanuus ei todellakaan tarkoita sitä, että päiväkodissa tehdään kaikki vanempien puolesta. Kuinka olla tasavertainen kumppani vanhemman kanssa, jos vanhempi ei kuitenkan ole valmis keskustelemaan mikäli sattuvat olemaan eri mieltä asioista? 

Mä todella ihmettelen kuinka lto:t jaksaa tehdä työtä surkealla palkalla ja vielä enemmän sitä kuinka he jaksavat tätä ainaista parjausta vanhempien suunnasta. Nimenomaan niin, ettei lto oikeasti osaa mitään eikä edes ole mikään opettaja. Miksi pienten lastten kasvatus ei ole tärkeää? Miksi ekaluokkalaisten vanhemmat eivät ihmettele opettajien koulutusta ja ammattitaitoa? Miksi vasta 7-vuotiaat saavat korkeakoulutetun opettajan, mutta pienemmät lapset eivät sitä tarvitsisi. 

Joku aiemmin ihmetteli, kuinka lto voi ajatella asioita syvällisemmin kuin lastenhoitaja. Miksi lto käy ainakin kandin tutkinnon, jos saman tietotaidon saisi 18-vuotiaana ammattikoulusta? Eikai me huvikseen kouluteta lastentarhanopettajia.

Hieman ohis, mutta pisti vain silmään että TAAS aihe jäi taka-alalle ja lto-koulutuksen aliarvioiminen alkoi.

Vierailija
9/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ap lto kertoo miettivänsä asioita syvällisemmin siksi ettei ole hoitaja. Hän asettuu tiiminsä muiden työntekijöiden yläpuolelle. Kannattaisi keskustella hoitajien kanssa ja miettiä ratkaisuja. Hoitajilla on koulutus terveydenhuollon asioihin. Syynä kasteluunhan voi olla fyysinen syy. Päiväkodissa jokainen aikuinen on vastuullinen ja osaa ajatella syvällisesti. Tämä joidenkin opettajien hirvittävä päteminen ei ole hyväksi lapsille eikä koko työyhteisölle.

Vierailija
10/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:02"]Eli missä se kasvatuskumppanuus josta niin kauniisti jokapuolella puhutaan ja joka tekee päivähoidosta niin laadukkaan? Onko niin että jäänyt vain kauniiksi ajatukseksi? [/quote] Kasvatuskumppanuus ei tarkoita sitä, että päiväkodin henkilökunta tekee vanhempien kasvatustyön. Miten teidän kanssa voi olla kumppani jos ette kestä totuutta?

[/quote]

Ei todella sitä tarkoita. Jos päiväkoti ei löydä tapaa yhdessä auttaa lasta kasvamaan vanhempien kanssa on lapsi se joka eniten kärsii.Tosiasia on että vanhemmat tarvitsevat päiväkodin aikuisen joka auttaa vanhempaa ymmärtämään lapsen päiväkotiarkea että pystyisi lasta oikealla tavalla kotona auttamaan ja päiväkodin kasvattaja tarvitsee lapsen vanhempia että pystyy lasta ymmärtämään ja auttamaan kun vanhemmat eivät ole paikalla. Lapsen kehityksessä tapahtuu lyhyessä ajassa paljon tärkeitä asioita joiden kanssa tarvitsee sekä vanhempien että päiväkodin kasvattajan apua. Jos napit vastakkain kuten täällä palstalla niin mitä siitä lapsen tukemisesta tulee?!

Vierailija
11/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kirjoittaa asiaa, mutta samassa jo lyttää itsensä sekä omat taitonsa toimia ryhmän jäsenenä. Olen itsekkin lto ja vaikka kasvatusvastuu yms kuuluu minulle niin ryhmässämme on myös kaksi aivan loistavaa lastenhoitajaa. Ilman näitä loistavia tiimikavereitani en olisi yhtään mitään. Olen ollut itse myös aikaisemmin lastenhoitaja ja kyllä muistan vieläkin sen kuinka lto nostaa itsensä jalustalle eikä kukaan muu ryhmässä ole mitään. Onneksi ainakin minun ryhmässä myös lastenhoitajat osaavat ajatella syvällisesti.

Vierailija
12/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli missä se kasvatuskumppanuus josta niin kauniisti jokapuolella puhutaan ja joka tekee päivähoidosta niin laadukkaan? Onko niin että jäänyt vain kauniiksi ajatukseksi?

Vierailija
13/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei aina kun näitä avauksia on aiemmin ollut, niin kirjoittaja ei suinkaan ole ollut lastenhoitaja/lto vaan päiväkodissa muutaman viikon ollut harjoittelija. Näin selkeästi tässäkin tapauksessa. Sinänsä minusta toki kovin omituista, miten harjoittelijoihin näyttää ensimmäisenä tarttuvan ylimielinen ja arvosteleva asenne. Kuitenkin ollaan asiakaspalveluammatissa. Hoitoalalla aina hoetaan, kuinka tärkeintä on potilas ja potilaan kunnioittava kohtelu, ja näin sen pitäisi olla myös lasten hoidossa.

Ja pieni vinkki vanhemmille; jos haluatte tietää, miten lapsella oikeasti menee, kysykää harjoittelijalta. Harjoittelijaparat kuulevat sen kaiken paskanpuhumisen, mutta eivät vielä osaa peittää sitä ammattimaiseen hymyyn ja silmiin tillittämiseen. He heijastavat ensimmäisenä reaktiona sitä tunneilmapiiriä, mikä päiväkodissa on lasta ja lapsen vanhempia kohtaan, vaikka yrittävät nopeasti korjata sen. Näitä voi lukea kuin avointa kirjaa. Ja siitä reaktiosta moni vanhempi saisi suoraan selityksen sille, miksi lapsella on päivähoidossa oikeasti vaikeaa. 

Vierailija
14/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne välittyy aina. Minulla oli hyvä kokemus lasten päiväkodista. Lastenhoitaja ihmetteli " mietin kotona kuinka tuollaisia lapsia kasvatetaan" Olin ylpeä ja muistan sanat vielä yli 10 vuotta myöhemmin.
Ei olisi onnistunut, jos hoitaja olisi todellisuudessa paheksunut meitä

Vierailija
15/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:11"]

Hei aina kun näitä avauksia on aiemmin ollut, niin kirjoittaja ei suinkaan ole ollut lastenhoitaja/lto vaan päiväkodissa muutaman viikon ollut harjoittelija. Näin selkeästi tässäkin tapauksessa. Sinänsä minusta toki kovin omituista, miten harjoittelijoihin näyttää ensimmäisenä tarttuvan ylimielinen ja arvosteleva asenne. Kuitenkin ollaan asiakaspalveluammatissa. Hoitoalalla aina hoetaan, kuinka tärkeintä on potilas ja potilaan kunnioittava kohtelu, ja näin sen pitäisi olla myös lasten hoidossa.

Ja pieni vinkki vanhemmille; jos haluatte tietää, miten lapsella oikeasti menee, kysykää harjoittelijalta. Harjoittelijaparat kuulevat sen kaiken paskanpuhumisen, mutta eivät vielä osaa peittää sitä ammattimaiseen hymyyn ja silmiin tillittämiseen. He heijastavat ensimmäisenä reaktiona sitä tunneilmapiiriä, mikä päiväkodissa on lasta ja lapsen vanhempia kohtaan, vaikka yrittävät nopeasti korjata sen. Näitä voi lukea kuin avointa kirjaa. Ja siitä reaktiosta moni vanhempi saisi suoraan selityksen sille, miksi lapsella on päivähoidossa oikeasti vaikeaa. 

[/quote]

Toiveajattelua, kyllä avauksen takana takuulla lto. Ja hyvä oli että tällainen avaus ltolta tuli. Osoittaa sen ettei se korkeampi koulutus välttämättä anna riittävästi eväitä kasvatuskumppanuuden rakentamiselle, joka huomattavasti tärkeämpää kui pedagogistenprosessien valvominen ja siorittaminen

Vierailija
16/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:57"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:33"]

Ei kai tässä kummasteltu ketään tiettyä yksilöä vaan yleisluontoisia havaintoja. Yksittäisten tapausten esille nostaminen olisikin asiatonta. 

Ja koska en ole alan ammattilainen, voinkin nostaa esille ihmettelyni, miten jotkut äidit kuvittelevat saavansa huippuluokan palvelua päiväkodista, koska maksavat siitä. Ensiksikin, sillä maksulla on turha odottaa mitään erityspalveluita ja toisekseen kasvattamista ei voi ulkoistaa ammattilaselle kuten kodin siivouksen voi.

[/quote]

Kyllä kunnalliselle alallekin pitäisi saada enemmän asiakspalveluhenkeä. Tottahan on, että me olemme asiakkaita. ja maksajia. (veronmaksajia). Ei enää riitä, että tehdään vähin mahdollinen ja oletetaan ihmisten olevan kiitollisia. Ei mitään kovin monimutkasta erikoispalvelua minustakaan ole järkevää odottaa. Mutta ihan vaan asiallista käytöstä ja suhautumista
[/quote]
Samaa voisi olettaa myös vanhemmilta: Kasvattakaa ne perkeleen pentunne niin on muillakin helpompaa olla ja elää, myös niillä hyvin kasvatetuilla lapsilla siellä päiväkodissa ja myöhemmin koulussa.

Vierailija
17/183 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:02"]Eli missä se kasvatuskumppanuus josta niin kauniisti jokapuolella puhutaan ja joka tekee päivähoidosta niin laadukkaan? Onko niin että jäänyt vain kauniiksi ajatukseksi?
[/quote]
Kasvatuskumppanuus ei tarkoita sitä, että päiväkodin henkilökunta tekee vanhempien kasvatustyön. Miten teidän kanssa voi olla kumppani jos ette kestä totuutta?

Vierailija
18/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en käsitä, mitä päiväkodissa tehdään sen 9-10 tunnin aikana, kun ei siellä kerran voida opettaa niitä pukemisia ja arkipäivän taitoja. Nehän vaatii vaan aikaa ja sellaista rauhallista ilmapiiriä. 

Kun lähdetään aamulla sinne päiväkotiin, niin hyvin harvalla on halua tai aikaa alkaa huudattamaan lasta jostain itsenäisestä pukemisesta. Ne aamut voi muutenkin olla vaikeita, jos lapsi ei halua päiväkotiin, ja sinnehän ei kaikki lapset ikinä sopeudu (mikä tietenkin on lapsen vika, eikö niin. Tämmönen kansainvälisesti hieno järjestelmä kehitelty eikä lapsi ymmärrä sitä arvostaa, sekin kielii kotikasvatuksesta. Päiväkodissa ei voi koskaan olla mitään vikaa). Samaten, kun sitten kymmenen tunnin kuluttua ollaan takaisin kotona, kauppakassit kainalossa, niin hyvin harva vanhempi jättää sitä väsynyttä, äidinikäväistä lasta huutamaan sinne eteisen lattialle kuraisissa vaatteissaan, että lapsi oppisi omatoimiseksi. Kyllä ne ensimmäiset ajatukset on, että äkkiä jotain safkaa ja lapsi kainaloon, kun koko pitkä päivä ollaan oltu erossa. Aivan sama mitä mieltä se päiväkodin hoitaja tästä asiasta on.

Minä olen kotona pukenut ja riisunut väsyneet lapset niin kauan kuin he ovat sitä tarvinneet. Siis syliä ja huolenpitoa, että jaksavat sen pitkän päivän meluisessa ryhmässä. Jos se nyt jotakuta nyppii, niin nyppikööt. 

Vierailija
19/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 22:46"][quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 18:02"]Eli missä se kasvatuskumppanuus josta niin kauniisti jokapuolella puhutaan ja joka tekee päivähoidosta niin laadukkaan? Onko niin että jäänyt vain kauniiksi ajatukseksi? [/quote] Kasvatuskumppanuus ei tarkoita sitä, että päiväkodin henkilökunta tekee vanhempien kasvatustyön. Miten teidän kanssa voi olla kumppani jos ette kestä totuutta?

[/quote]

Ei todella sitä tarkoita. Jos päiväkoti ei löydä tapaa yhdessä auttaa lasta kasvamaan vanhempien kanssa on lapsi se joka eniten kärsii.Tosiasia on että vanhemmat tarvitsevat päiväkodin aikuisen joka auttaa vanhempaa ymmärtämään lapsen päiväkotiarkea että pystyisi lasta oikealla tavalla kotona auttamaan ja päiväkodin kasvattaja tarvitsee lapsen vanhempia että pystyy lasta ymmärtämään ja auttamaan kun vanhemmat eivät ole paikalla. Lapsen kehityksessä tapahtuu lyhyessä ajassa paljon tärkeitä asioita joiden kanssa tarvitsee sekä vanhempien että päiväkodin kasvattajan apua. Jos napit vastakkain kuten täällä palstalla niin mitä siitä lapsen tukemisesta tulee?!
[/quote]
Niin, mutta kyllä kasvatus lähtee kotoa. En ymmärrä, miksi vanhemmat eivät laita tervettä neljävuotiasta pukemaan ja riisumaan itse.

Vierailija
20/183 |
29.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:09"]No nyt kyllä meikäläisellä kalikka kalahti. Ei tosin muun kuin ton pukemisen ja "hankalat siirtymätilanteet" -asian kanssa. Lapsi siis osaa pukea, mutta aika usein ei halua. Meillä on aamuisin aika kiire aikataulu, joten kerro ihmeessä, että miten saan lapsen pukemaan & riisumaan käskystä?

Lapsi on luonteeltaan nimenomaan sellainen haaveilija, joka jää tutkimaan hanskaa vaikka puoleksi tunniksi ennen kuin saa puettua (pikkusisko taas tahtoo pukea itse, ja on siinä ikäänsä verrattuna tosi hyvä). Kun ei viitsis joka aamua aloittaa lapselle huutamallakaan, että ei tule päiväkotiin jäämisestä mitään mörköä. Vähän hankala pattitilanne.
[/quote] meillä ihan samanlainen poika! Asia ratkaistu niin että menemme pukemaan 10-15 min aikaisemmin, niin haaveilijakin saa ajoissa vaatteet päälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän