Te kenellä koti pysyy siistinä: MITEN te sen teette?
Olen yrittänyt siirtyä siihen, että korjaisin sotkuja sitä mukaa kun sitä tulee ja siivoojat käy 2 viikon välein tekemässä ison työn myös.
Sitten tulee kiirehtö aamulla kouluun, tarhaan ja töihin ja kappas yksi hanska on hukassa. Koko eteinen on mullin mallin ja ovesta on vain pakko astua ulos jos haluaa keretä kokoukseen.
"Kaikelle on oma paikkansa". Miten se toteutetaan? Missä ihmeessä ihmiset säilyttää niitä epämääräisiä papereita, joita meillä pyörii nurkissa? Ja muita epämääräisiä tavaroita?
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:56"]
meillä Kaikki käyttävät vaatteita 2 peräkkäistä päivää, toisen päivän iltana vaatteet pyykkiin.
[/quote]
Miksi? Mitä jos ei halua pitää samaa vaatetta kahta päivää? Jos on vaikka sellaista menoa ettei samat vaatteet käy? Pesetkö farkutkin ja paksut villapaidat kahden käytön jälkeen?
[/quote]
No niitä vaan pitää sen kaksi päivää kun päättää että pitää. Rumat ne vaatteilla koreilee ;) Meidän taloudesta ei löydy yhtään paksua villapaitaa :O Ollaan kai niin lämminverisiä ettei ole tullut tarvetta hankkia... Farkkuja ei käytä kuin mies, ja itseasiassa en tiedä miten usein se niitä pesee. Sillä on oma vaatekomero jossa mä en käy koskaan. Kai se niitä siellä säilöö tai vie pyykkiin...
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:08"]
Meillä ongelmana on se, etten jaksa siivota. Ihmettelen kovasti, miten jotkut jaksavat aina laittaa kaiken heti paikoilleen. Siis ihmettelen positiivisella tavalla. Ehkä eniten tässä lapsiperhe-elämässä itseäni ahdistaa juuri jatkuva siivoaminen. En saa siitä mitään iloa. Aina kun ruuan jälkeen alan siivota keittiötä, mietin mitä järkeä tässä elämässä on kun kaikki aika pitää käyttää siivoamiseen ja järjestelyyn. Siitä ei saa mitään irti, ei yhtään mitään. Se ahdistaa itseäni todella paljon koska luonteeltani olen mukavuudenhaluinen pohdiskelija. Siksi olen todella kateellinen niiille, jotka niin vaivattomasti tuntuvat pitävän kotinsa siistinä.
[/quote]
Onhan se tietty noinkin. Se siivoamiseen käytetty aika voi tuntua ajan haaskaukselta. Itse taas nautin suunnattomasti siististä kodista, sen voimalla jaksaa laittaa tavarat paikoilleen ja tiskit koneeseen. Mä en kestä sitä, jos aamulla kun tulen keittiöön on vastassa sotkuinen tiskiläjä. Mulla on päivä heti pilalla. Laitan tiskit mielummin koneeseen jo aterian jälkeen jne.
Meillä ongelmana on se, etten jaksa siivota. Ihmettelen kovasti, miten jotkut jaksavat aina laittaa kaiken heti paikoilleen. Siis ihmettelen positiivisella tavalla. Ehkä eniten tässä lapsiperhe-elämässä itseäni ahdistaa juuri jatkuva siivoaminen. En saa siitä mitään iloa. Aina kun ruuan jälkeen alan siivota keittiötä, mietin mitä järkeä tässä elämässä on kun kaikki aika pitää käyttää siivoamiseen ja järjestelyyn. Siitä ei saa mitään irti, ei yhtään mitään. Se ahdistaa itseäni todella paljon koska luonteeltani olen mukavuudenhaluinen pohdiskelija. Siksi olen todella kateellinen niiille, jotka niin vaivattomasti tuntuvat pitävän kotinsa siistinä.
[/quote]
No ei se siivoaminen vaivatonta meille muillekaan ole. Mieluummin vaikka istuisin, joisin kupin teetä ja söisin suklaata kuin että alan siivota keittiötä monen pienen lapsen ruokailun jälkeen.
Mutta...kun siivoan sen keittiön heti, koti on siisti ja sittenpä se on siivottu. Muuten tulee pian toinen ruokailu, sotkua olisi jo tuplasti ja siivoaminen taas isompi homma.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:03"]
Minäkään en halua laittaa pari päivää käytössä ollutta vaatetta täysin puhtaiden joukkoon kaappiin. Enkä toisaalta laittaa pesuunkaan tarpeettomasti. Siksi tarvitsen neuvoa ja vinkkejä miten estää näiden vaatekappaleiden kulku nojatuolien päälle pitkin asuntoa.
[/quote]
Niin, jos ei halua pitää kotia siistinä ja laittaa ne kerran käytetyt vaatteet ympäri kämppää, niin sitten on sotkuista. Ihme valitusta, mutta sitten ei kuitenkaan haluta toimia kuten neuvotaan. Käytetyt vaatteet laitetaan joko kaappiin tai pyykkiin. Ta-daa, vaatteet ei loju hujanhajan vaan on siltä osin siistiä.
[/quote]
Enhän minä valita, vaan kyselen vinkkejä. Vielä ei ole tullut vastaan vinkkiä, joka olisi toiminut meillä. En käytä samoja vaatteita välttämättä peräkkäisinä päivinä. Päivisin, kodin ulkopuolella käytän eri vaatteita kuin kotona sisällä ollessa. Minulla on siis kotivaatteita ja työvaatteita nojatuolilla odottamassa seuraavaa käyttökertaa. Täysin puhtaiden joukkoon kaappiin en halua niitä laittaa, enkä pesuunkaan turhan aikaisin. Meillä kun on useampi perheenjäsen, näitä nojatuoleja on muillakin kuin vain minulla.
[/quote]
Niin. Eli, jos et halua laittaa niitä kaappiin, niin sitten ne on niillä nojatuolien selkänojilla ym. näkyvillä = sotkuista.
[/quote]
Väännetään rautalankaa: Moni laittaa tikapuille, koriin ja mitä muuta täällä nyt on mainittukaan. Olen kokeillut niistä osaa, eikä toimi meillä. Osasta osaan jo sanoa, ettei esim. tilanpuutteen vuoksi toimi. Silti kysyin, sillä joku saattaa tulla tänne kertomaan vielä sen yhden vinkin, joka meilläkin voisi toimia.
Kiitos tuosta ostoskori-vinkistä. Otan käyttöön!
Mulla on pieni rekki puolipitoisille vaatteille: http://www.lily.fi/blogit/lilous-crush/kolme-pienta-koikkeloa
Miehellä taas on sellainen "rekki" mihin saa takin ja housut.
En itse siivoa koko ajan ja heti vaan usein siivoan puoli tuntia päivässä, joko illalla ennen nukkumaanmenoa tai töistä tultua.
Ihmettelen kovasti, miten jotkut jaksavat aina laittaa kaiken heti paikoilleen.
[/quote]
Ihan samalla vaivalla sitä laittaa ne sakset takaisin laatikkoon kuin minne tahansa muualle. Tai jos kuorii banaanin, sen kuoren laittaa roskiin. Ja nostaa pudonneen hiuspinnin lattialta. Ei se ole siivoamista, se on normaalia toimintaa. Ja kun jokainen tekee samalla tavalla, ei mitään siivoamista koskaan edes tule. Paljon helpommalla noin pääsee.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:03"]Minäkään en halua laittaa pari päivää käytössä ollutta vaatetta täysin puhtaiden joukkoon kaappiin. Enkä toisaalta laittaa pesuunkaan tarpeettomasti. Siksi tarvitsen neuvoa ja vinkkejä miten estää näiden vaatekappaleiden kulku nojatuolien päälle pitkin asuntoa.
[/quote]
Ikeasta saa vaaterekkejä, meillä käytetään sellaisia.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:13"]
[/quote]
No ei se siivoaminen vaivatonta meille muillekaan ole. Mieluummin vaikka istuisin, joisin kupin teetä ja söisin suklaata kuin että alan siivota keittiötä monen pienen lapsen ruokailun jälkeen.
Mutta...kun siivoan sen keittiön heti, koti on siisti ja sittenpä se on siivottu. Muuten tulee pian toinen ruokailu, sotkua olisi jo tuplasti ja siivoaminen taas isompi homma.
[/quote]
Tietyllä tapaa minusta tuntuu, että joillekin se siivoaminen oikeasti on helpompaa kuin toisille. En tiedä, mutta minusta on aina tuntunut siltä, että väsyn helpommin kuin esimerkiksi monet ystävänii. En vain saa aikaiseksi, vaikka miten yritän. Tätä on vaikea kuvailla, mutta välillä tuntuu, että on mahdottomuus tarttua siihen tiskirättiin. Ei se mitään jos silloin tällöin kun saa inspiraation, mutta että kolmen tunnin välein pitää siivota keittiö... siinä ei vain tunnu olevan mitään järkeä. Monesti siivotessa ajattelen, että tässä se elämä valuu hukkaan. Olen luonteeltani vähän boheemi ja sellainen pohdiskelija. Inhoan kaikkea pakkoa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:27"]
[/quote]
[/quote]
Ei se mitään jos silloin tällöin kun saa inspiraation, mutta että kolmen tunnin välein pitää siivota keittiö...
[/quote]
Sitä ei tarvitse siivota kolmen tunnin välein, eikä edes joka päivä, jos laittaa kaiken heti takaisin kun on käyttänyt. Ja pyyhkii pöydän jos sille jää muruja, tai sormenjäljet jääkaapin ovesta. Ei ole mitään siivottavaa, kun ei anna tulla sotkua!
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:58"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:54"]Lesten leluille on useammassa huoneessa omat korinsa. Joka päivä lelut siivotaan niihin päivän päätteeksi.
Itse kaipaisin neuvoja vaatteiden säilytykseen, niitä meillä lojuu joka huoneessa huonekalujen päällä. Mihin laittaa kerran tai pari päällä olleet vaatteet, joiden paikka ei vielä ole pesukopassa?
[/quote]
Vaatekaapeista raivataan riittävästi tyhjiä hyllyjä kunkin perheenjäsenen käytössä oleville vaatteille. Sinne saa heittää.
[/quote]
Minä en halua laittaa puhtaiden vaatteiden kaappiin pidettyjä vaatteita. Käytössäni on sellainen vaaterekkisysteemi käytössä oleville vaatteille, jotka eivät vielä likaisia. Ennen roikotin niitä henkareissa oven naulakossa, jollaisesta joku jo mainitsi.
Meillä ei siivota eikä järjestellä jatkuvasti, jos joku roina jää jonnekin, se löytää paikalleen aikanaan. Vaatteita en vaihtele kotiin tultuani, en siis vietä aikaa lököttävissä vapaa-ajanvaatteissa. Jumppaverkkarit pesen joka jumpan jälkeen. Tiskit laitan koneeseen samalla kun vahdin ruoan valmistumista. Lasten huoneet on juuri siinä kunnossa kun on, ne siivotaan aikanaan. Samalla yleensä käyn vaatteiden/tavaroiden tärkeyden läpi ja heitän pois tai keräykseen. Puolipitoiset kuteet menee joko pesuun tai tavalliseen kaappiin, mitä siinä on systematiseerata sitä sen enempää??!Pyykkikone pyörii ja kuivuri peräkanaa, ei siinä mitään ihmetemppuja tarvitse organisoida. Sanotaan nyt näin, että elämässäni on paljon asioita jotka menevät jatkuvan järjestelyn ja nuohoomisen edelle. Silti emme huku likaan, emmekä kuole siihen. Jokainen tekee elämästään juuri sellaisen kuin haluaa, toiset haluaa järkätä kämppää jatkuvasti ja toiset ei. Kuulun ei-ihmisiin enkä tee siitä isompaa numeroa kuten en suosittele kyllä-ihmisillekään, koska se on oma valinta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:01"]
Mulla on esim. munille liimalla jne. ja kosmetiikalle oma loota, joka on vain random sälälle. Siellä on kaikkea papereista hieromalaitteeseen ja vanhaan pankkikorttiin.
[/quote]
Munille liimalla?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:14"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:09"]
Jostain kirjasta luin että kannattaa siivota joka päivä jotain vähän. Eli esim kylppärit yhtenä päivänä. Yhtenä lakanat jne. Näin koti pysyy siistimpänä kuin että siivoaisi vain yhtenä päivänä viikossa.
[/quote]
Minä koitin tuota joskus mutta minusta se oli tosi ahdistavaa. Tuntui että elämä on yhtä jatkuvaa hiton siivoamista. Kyllä minä mieluummin palasin siihen vanhaan tapaani eli torstaisin viikkosiivous, ja muuna aikana viikosta ei tarvi siivoamista ajatella.
[/quote]
Mä oon tuollainen "jatkuvasti siivoava", mutta teen sen niin automaationa, että ajattelen, etten siivoa koskaan :). Tykkään, kun on siistiä ja puhdasta, mutta viikkosiivoukset tuntuvat työläiltä. Ehkä jokaisen pitää löytää itselleen sopiva tapa?
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:27"]
[/quote]
[/quote]
Ei se mitään jos silloin tällöin kun saa inspiraation, mutta että kolmen tunnin välein pitää siivota keittiö...
[/quote]
Sitä ei tarvitse siivota kolmen tunnin välein, eikä edes joka päivä, jos laittaa kaiken heti takaisin kun on käyttänyt. Ja pyyhkii pöydän jos sille jää muruja, tai sormenjäljet jääkaapin ovesta. Ei ole mitään siivottavaa, kun ei anna tulla sotkua!
[/quote]
Meillä lapset syö esim. viikonloppuisin kolmen tunnin välein ja joka kerta se keittiön pöytä pitää pyyhkiä puhtaaksi. Tosin jos pojat on jostain syystä poissa niin tytär syö kyllä siististi. Melkein pitäsi imuroidakin joka kerran jälkeen. Ja kaatunut maitolasi, uhmaikäisen heittämä lusikka, ruuan tekemisestä syntyneet tiskit jne. Pienistä jutuista syntyy tunne, että jatkuvasti pitää siivota.
Meillä on aina suht siistiä. Ei ylimääräisiä tavaroita lattialla tai pöydillä, mutta koira tuo hiekkaa sisään. Siivotaan noin 2 vkon välein normaalisti. Kaksi aikuista, vauva, koira ja täällä käy joka viikko vieraitakin välillä koiriensa kanssa. Ja tiedetään että pitäis siivoa useammin, mutta ei kiinnosta. Hyvin menee ilman että siivoamisesta stressaa. Siivoo sitten kun alkaa itseä häiritsemään.
Perusasiana on että kaiken pitää mahtua kaappeihin ja jos ei mahdu niin tavaraa on liikaa. Mielummin vähemmän tavaraa ja enemmän tilaa elää.
Yleensä sotkuisista kodeista saisi heittää 2/3 osaa tavaroista pois. Kun ei ole ylimääräistä niin lopuille on tilaa ja ne löytävät helpommin oman paikkansa. Sen jälkeen siivoaminen tarkoittaa vain imuroimista, pölyjen pyyhintää ja vessojen pesua.
Tiivistys ketjusta:
Kaikki heti paikoilleen. Päätetään joka esineelle paikka, heitetään ylimääräiset roskiin. Jos mies ja lapset eivät osaa laittaa esineitä paikoilleen, takavarikoidaan ne. Päätetään, että samoja vaatteita pidetään kaksi päivää, minkä jälkeen ne laitetaan pyykkiin. Sama koskee miestä ja lapsia. Heitetään pois villavaatteet ym. joita ei pestä niin usein. Rumat ne vaatteilla koreilee, koska siisteys. Imuroidaan, pyyhitään sormenjälkiä, tuodaan tullessa ja viedään mennessä. Kyllä tähän jokaisen pitää pystyä kun mäkin pystyn.
Ihan huippuketju. Mua ei enää yhtään ärsytä lelut olohuoneen lattialla tai pesemättömät ikkunat. Taidan mennä lasten kanssa ulos.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:54"]Ja mihin kerran käytetyt sisävaatteet? Ne pyörivät taas meillä ties missä pinoissa... :/
t. toinen, joka haluaa järjestystä
[/quote]
meillä on ovelliset vaatetankokaapit 3kpl joissa voi lapset ja aikuiset säilöä kerran käytettyjä vaatteita seuraavaa päivää varten, lisäksinlapsilla on omien huonriden seinillä naulakot joihin voivat nostaa kans vaatteita.
Jokaisella oma tuoli sängyn vieressä johon puolipitoiset vaatteet. Kun on opittu ei ole sotkua omassakaan huusollissa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:53"]
Tiivistys ketjusta:
Kaikki heti paikoilleen. Päätetään joka esineelle paikka, heitetään ylimääräiset roskiin. Jos mies ja lapset eivät osaa laittaa esineitä paikoilleen, takavarikoidaan ne. Päätetään, että samoja vaatteita pidetään kaksi päivää, minkä jälkeen ne laitetaan pyykkiin. Sama koskee miestä ja lapsia. Heitetään pois villavaatteet ym. joita ei pestä niin usein. Rumat ne vaatteilla koreilee, koska siisteys. Imuroidaan, pyyhitään sormenjälkiä, tuodaan tullessa ja viedään mennessä. Kyllä tähän jokaisen pitää pystyä kun mäkin pystyn.
Ihan huippuketju. Mua ei enää yhtään ärsytä lelut olohuoneen lattialla tai pesemättömät ikkunat. Taidan mennä lasten kanssa ulos.
[/quote]
Ihan sama fiilis tuli! :)