Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te kenellä koti pysyy siistinä: MITEN te sen teette?

Vierailija
27.04.2015 |

Olen yrittänyt siirtyä siihen, että korjaisin sotkuja sitä mukaa kun sitä tulee ja siivoojat käy 2 viikon välein tekemässä ison työn myös.

Sitten tulee kiirehtö aamulla kouluun, tarhaan ja töihin ja kappas yksi hanska on hukassa. Koko eteinen on mullin mallin ja ovesta on vain pakko astua ulos jos haluaa keretä kokoukseen.

"Kaikelle on oma paikkansa". Miten se toteutetaan? Missä ihmeessä ihmiset säilyttää niitä epämääräisiä papereita, joita meillä pyörii nurkissa? Ja muita epämääräisiä tavaroita?

Kommentit (153)

Vierailija
101/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:07"]

Luin koko keskustelun.

Kaikilla ei ole kodinhoitohuoneita tai edes isoja koteja, jonne mahtuu ylimääräisiä kaappeja vähän käytetyille vaatteille eikä kaappitilaa ole henkilö/huone, vaan vähemmän, kun kaikilla ei ole omia makuuhuoneita. Silloin jo kenkien säilöminen muualle kuin eteiseen tulee haasteeksi. Vinkkejä saa antaa hyvistä kaapeissa vähän tilaa vievistä kenkätelineistä ;)

Meillä lisäksi pienen asunnon kaapit erittäin epäkäytännölliset, mutta uudet kaapistot maksavat niin paljon, ettei ole nyt juuri varaa hankkia ja siksi kärsimme kasvavista kenkäröykkiöistä ja puolilikaisten vaatteiden pinoista :(

[/quote]

Mites sellaiset muovikaukalot tai laatikot? Niihin saa monet kengät kerralla ja ne on helppo suihkuttaa puhtaaksi hiekasta. Niitä voi sitten pinota olemassaolevien kaappien päälle, niin sisälle jää tilaa muulle. Laatikoiden päähän kuvaus tai lapsia varten valokuva siitä, mitä laatikossa on, niin ei tarvitse aina nousta jakkaralle ja avata kaikkia laatikoita, kun etsii jotain tiettyä.

Nuo laatikot ovat muutenkin käteviä, jos kaapistot ovat sellaiset vanhat ja syvät, joissa sinne hyllyn perälle on vaikeaa säilöä siististi mitään (tai ei sieltä ainakaan mitään löydä). Laatikoissa lapsillakin pysyvät paita- ja housupinot pystyssä (eikä aina tarvitse olla ihan pinoissakaan, kunhan ovat oikeissa laatikoissa). Laatikoita mahtuu vanhoihin kaappeihin ainakin meillä 4/hylly.

Omat ns. paremmat kengät on samalla tavalla pinottuina kenkälaatikoihin yhdet/laatikko, pysyvät lestien kanssa kunnossa.

Vierailija
102/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:12"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:57"][quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:54"] Ja mihin kerran käytetyt sisävaatteet? Ne pyörivät taas meillä ties missä pinoissa... :/ t. toinen, joka haluaa järjestystä [/quote] Jos vaate on puhdas, se ripustetaan tai viikataan komeroon muiden vaatteiden joukkoon. Jos se on likainen, se menee pesukoppaan. Yksinkertaista. [/quote] Kerran käytetty ei ole likainen EIKÄ puhdas, mutta käyttökelpoinen. Itselläni on makkarissa kori niille. Helppo heittää siihen ja aamulla noukkia.

[/quote]

Kerran käytetty EI ole puhdas. 
[/quote]

No pesuun sitten? En kyllä päällekään laittaisi niitä kerran käytettyjä, jos eivät muka ole puhtaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 12:51"]

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:03"]Minäkään en halua laittaa pari päivää käytössä ollutta vaatetta täysin puhtaiden joukkoon kaappiin. Enkä toisaalta laittaa pesuunkaan tarpeettomasti. Siksi tarvitsen neuvoa ja vinkkejä miten estää näiden vaatekappaleiden kulku nojatuolien päälle pitkin asuntoa.    [/quote] Meillä on kodinhoitohuoneessa taso jossa jokaiselle neljälle perheenjäsenelle tilaa omalle pinolle käytetyille vaatteille. Toimii hyvin. Tytär myös pitää osan vaatteistaan huoneessaan työpöydällään.

[/quote]

Meillä on makkarissa tuolit keskeneräisille vaatteille.

Vierailija
104/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä et kytä yhtä paria farkkuja useampaa päivää ja sitten ne pyykiin? Ja seuraavalla viikolla seuraavat farkut? Ja mihin ihminen tarvitsee 10 paria farkkuja?

Vierailija
105/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
106/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:21"]

Miksi sä et kytä yhtä paria farkkuja useampaa päivää ja sitten ne pyykiin? Ja seuraavalla viikolla seuraavat farkut? Ja mihin ihminen tarvitsee 10 paria farkkuja?

[/quote]

Mä luulen, että se avain on just tuossa: joku ajattelee olevansa aivan kohtuullinen ja omistaa kymmenen paria farkkuja, kun taas jollekin viisikin on liikaa. Mulla on kahdet, ihan sopivasti:) Ja vielä keskenään samanlaiset, uudemmat ja vanhemmat, siistimmät ja ei enää niin siistit.

Kun tulee kaupassa vastaan kivat farkut, koitan ja mietin, että onko nää varmasti paremmat kuin ne kotona olevat. Yleensä ei ole, enkä osta. Jos löytyis kivemmat, ostaisin ne ja laittaisin toiset näistä nykyisistä kierrätykseen. Ne uudemmat taitaa nyt olla kaks vuotta vanhat.

Vierailija
107/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 13:21"]

[/quote]

Kysymys ei ollut minulle, mutta joudun välillä käyttämään töissä siistimpiä vaatteita, joten casualimpana päivänä töissä pidetyt farkut, tai muuten illalla käytössäoltuaan, jäävät siis roikkumaan puolikäytettyinä.

Lapsella tähän aikaan vuodesta farkut esim. kauppareissuilla tms., mutta arkisin lähtee kouluun collagehousuissa, jotka tuntuvat välikausihousujen alla luontevammilta. Nekin farkut siis siinä puoliksikäytettyjen pinossa.

Vierailija
108/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Organisointi. Priorisointi. Delegointi. Ikinä ei päästetä tilannetta repsahtamaan eli ne hanskat etsitään edellisiltana rauhassa. Kaikki ylimääräinen korjataan heti pois: postista otetaan laskut laskulaatikkoon, mainokset lehtienkeruulaatikkoon ja luettavat lehtikoppaan. Mitään ei jää kuljeskelemaan.

Vierailija
109/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:54"]

Ja mihin kerran käytetyt sisävaatteet? Ne pyörivät taas meillä ties missä pinoissa... :/ t. toinen, joka haluaa järjestystä

[/quote]

näillä on oma laatikkonsa vaatelipastossa. Ja sinne ei hillota KOKO vaatevarastoa. Mulla itselläni on kokonainen vaatekaappi jakkupukuja, mekkoja yms vaatteita varten, joita ei pestä joka käyttökerran jälkeen

Vierailija
110/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lesten leluille on useammassa huoneessa omat korinsa. Joka päivä lelut siivotaan niihin päivän päätteeksi. 

Itse kaipaisin neuvoja vaatteiden säilytykseen, niitä meillä lojuu joka huoneessa huonekalujen päällä. Mihin laittaa kerran tai pari päällä olleet vaatteet, joiden paikka ei vielä ole pesukopassa?

[/quote]

Ainakin k-raudassa on sellaisia valkoisia metallisia "nukkeja", siis ihan vaan ihmisen ääriviivat, mikä toimii vaatetelineenä. On mies ja nainen, tämä toimii ihan sisustuselementtinä. Meillä tosin makkarissa koska ihan olohuoneen katseenvangitsijoiksi näistä ei ole :) Toinen vaihtoehto on ihan pieni pyörällinen vaatetanko johon voi viikata ne kerran-pari käytetyt vaatteet.

Lasten pipoille, lapasille ym. jokaiselle oma nimikoitu laatikko. Mitä enemmän lapsia, sen tärkeämpi tuo nimikointi. Ja lapsille opetetaan että kynnyksen yli ei tulla ennenkuin on riisuttu pipo/lippis ym. siihen omaan laatikkoon.

Vierailija
111/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä miehellä varsinkin on paljon puolipitoisia vaatteita. Sillä on työvaatteet, joita säilyttää saunassa, kun saunaa harvoin lämmitetään. Sitten lattialla tai tuolilla pyörii olohousut/farkut, riippuen kummat on jalassa. Huppari tai paksu paita on välillä päällä, sitten tulee kuuma ja se otetaan pois. Omat lököhousut ja päällipaidat yritän pitää makuuhuoneessa sängyn vieressä tai päällä.

Mulla tuppaa tavarat jäämään vääriin paikkoihin, koska ON helpompaa laskea se limsatölkki sohvapöydälle kuin nousta ja viedä se keittiöön. Tölkki myös helposti jää siihen, koska on helpompaa kävellä suoraan vessaan hampaiden pesulle kuin kiertää erikseen keittiön kautta.

Työmenekin kautta ajateltuna on myös olemassa töitä, joita on kannattavampaa tehdä iso määrä kerrallaan kuin pieni määrä joka päivä. Näissä aloittaviin ja lopettaviin toimiin kuluu tehtävästä työstä riippumaton määrä. Ilmiselvin esimerkki on silitys, jossa raudan ja laudan esille ja pois laittamiseen menee sama aika riippumatta siitä, silittääkö yhden vai kymmenen paitaa. Ja tällä logiikalla voi perustella itselleen melkoisen määrän laiskuutta...

Vierailija
112/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:08"]

Meillä ongelmana on se, etten jaksa siivota. Ihmettelen kovasti, miten jotkut jaksavat aina laittaa kaiken heti paikoilleen. Siis ihmettelen positiivisella tavalla. Ehkä eniten tässä lapsiperhe-elämässä itseäni ahdistaa juuri jatkuva siivoaminen. En saa siitä mitään iloa. Aina kun ruuan jälkeen alan siivota keittiötä, mietin mitä järkeä tässä elämässä on kun kaikki aika pitää käyttää siivoamiseen ja järjestelyyn. Siitä ei saa mitään irti, ei yhtään mitään. Se ahdistaa itseäni todella paljon koska luonteeltani olen mukavuudenhaluinen pohdiskelija. Siksi olen todella kateellinen niiille, jotka niin vaivattomasti tuntuvat pitävän kotinsa siistinä. 

[/quote]

Vinkki siivouksen inhoajille: kuvittele siivous treeninä. Kun tamppaat mattoja, mieti miten hauikset ja ojentajat saa kyytiä. Kun imuroit, liiku reippain askelin ympäri taloa. Pölyjä pyyhkiessä kyykkyn-ylös ym. Näin vältyt tunteelta että siivous on hukkaan heitettyä aikaa.

Vierailija
113/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:02"]

Meillä miehellä varsinkin on paljon puolipitoisia vaatteita. Sillä on työvaatteet, joita säilyttää saunassa, kun saunaa harvoin lämmitetään. Sitten lattialla tai tuolilla pyörii olohousut/farkut, riippuen kummat on jalassa. Huppari tai paksu paita on välillä päällä, sitten tulee kuuma ja se otetaan pois. Omat lököhousut ja päällipaidat yritän pitää makuuhuoneessa sängyn vieressä tai päällä.

Mulla tuppaa tavarat jäämään vääriin paikkoihin, koska ON helpompaa laskea se limsatölkki sohvapöydälle kuin nousta ja viedä se keittiöön. Tölkki myös helposti jää siihen, koska on helpompaa kävellä suoraan vessaan hampaiden pesulle kuin kiertää erikseen keittiön kautta.

Työmenekin kautta ajateltuna on myös olemassa töitä, joita on kannattavampaa tehdä iso määrä kerrallaan kuin pieni määrä joka päivä. Näissä aloittaviin ja lopettaviin toimiin kuluu tehtävästä työstä riippumaton määrä. Ilmiselvin esimerkki on silitys, jossa raudan ja laudan esille ja pois laittamiseen menee sama aika riippumatta siitä, silittääkö yhden vai kymmenen paitaa. Ja tällä logiikalla voi perustella itselleen melkoisen määrän laiskuutta...

[/quote]

Toi sun viimenen kappale on ihan neroutta! Noinhan se menee:) Ne asiat, jotka on ihan sama hoitaa samantien, tulee kyllä hoidettua (niin kuin tuo limsatölkkijuttu, sen veisin varmasti). Olen ratkaissut asian hävittämällä koko työntekotarpeen: mulla ei ole silitettäviä vaatteita:) Samoin kirppiksellä myynnit olen jättänyt muille, kun en ikinä saisi aikaan.

Vierailija
114/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:45"]

Olen yrittänyt siirtyä siihen, että korjaisin sotkuja sitä mukaa kun sitä tulee ja siivoojat käy 2 viikon välein tekemässä ison työn myös. Sitten tulee kiirehtö aamulla kouluun, tarhaan ja töihin ja kappas yksi hanska on hukassa. Koko eteinen on mullin mallin ja ovesta on vain pakko astua ulos jos haluaa keretä kokoukseen. "Kaikelle on oma paikkansa". Miten se toteutetaan? Missä ihmeessä ihmiset säilyttää niitä epämääräisiä papereita, joita meillä pyörii nurkissa? Ja muita epämääräisiä tavaroita?

[/quote] mikset laita illallakaikkia vaatteita valmiiksi  niin ei aamulla kiireessä  tarvitse  niitä  etsiä!? 

Vierailija
115/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 15:52"]

Meillä on aina suht siistiä. Ei ylimääräisiä tavaroita lattialla tai pöydillä, mutta koira tuo hiekkaa sisään. Siivotaan noin 2 vkon välein normaalisti. Kaksi aikuista, vauva, koira ja täällä käy joka viikko vieraitakin välillä koiriensa kanssa. Ja tiedetään että pitäis siivoa useammin, mutta ei kiinnosta. Hyvin menee ilman että siivoamisesta stressaa. Siivoo sitten kun alkaa itseä häiritsemään. Perusasiana on että kaiken pitää mahtua kaappeihin ja jos ei mahdu niin tavaraa on liikaa. Mielummin vähemmän tavaraa ja enemmän tilaa elää. Yleensä sotkuisista kodeista saisi heittää 2/3 osaa tavaroista pois. Kun ei ole ylimääräistä niin lopuille on tilaa ja ne löytävät helpommin oman paikkansa. Sen jälkeen siivoaminen tarkoittaa vain imuroimista, pölyjen pyyhintää ja vessojen pesua.

[/quote]

Lähinnä tässä siivoamisesta murehtivatkin monen pienen lapsen äidit. Yksi vauva nyt ei mitään sotke, joten koti luonnollisesti pysyy siistimpänä kuin jos siellä on neljä tai viisi alle kouluikäistä...

Vierailija
116/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju! Va huomata, että muillakin on kotona kaaosta :-) Mä tästä ketjusta innosuneena meinaan tehdä niin, että huomenna se alkaa ja aion hankkiutua kaikesta ylimääräisestä, turhasta ja kamalasta roinasta eroon. Esim. En ole varmaa 6 vuoteen hävittänt itseltäni yhtään vaatetta, kun rikkinäisiäkin säilytän, jos tarvin vaikka remontti tai maalausvaatteita. Koskaan en löydä vaatekaapistani mitään päällepantavaa, vaikja vaatteita on kolme kaapillista. Ehkä tää muun tavarahamstraus johtuu siitä, että olin lapsena köyhästä perheestä. Tosin se positiivinen puoli siinä on, että en osaa ostella vieläkään mitään ja jos ostan, niin todellisesta tarpeesta. Lapsillekin ostan todella harvoin leluja, enkä arvosta kertakäytyökulttuuria yhtään, enkä materian haalimista. Tavaraa, mulla on siksi, että en raaski luopua edes siitä rikkinäisestä paidasta, jos siitä vaikka saisi vielä jotain :-) Mut huomenna sen aloitan ja hankkiudun kaikesta turhasta eroon. Mahtaavmieskin yllättyä, kun se aina valittaa, että täällä on sekaista ja ahdistaa se muakin. Tosin meillä on tavarat kaapissa, mut meillä on ihan liikaa säilytystilaa.

Vierailija
117/153 |
27.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sinkku, joten en ole paras henklö neuvomaan ap:ta. Minulla on alle 100 vaatetta, ne ovat puhtaina viikattuna pieneen tilaan lipastossa. Puolipitoiset ovat vaatetangossa takkien ja parin mekon kanssa. Tilaa on vaikka kuinka.

Vierailija
118/153 |
04.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 16:01"]

Minulla on nykyään aina jotenkin sekaista ja se ärsyttää. Mutta tiedän kyllä syyn tilanteeseen. Kämppä vaan yksinkertaisesti on LIIAN PIENI. Eli tilanpuute tuo tullessaan sekaisuuden, kun ei ole oikein paikkoja mihin mitäkin laittaa niin sitten kaikki vaan kerrostuu "pöydille". Aiemmin tätä ongemaa ei ole ollut kun on ollut tilaa...äh, ärsyttävää. 

Pienissä huoneissa on sekin huono puoli että ne on paljon hankalampi siivota. Mieluummin pitäisin 150 neliön kämppää kuin tällästä alle 70 neliötä jossa tuntuu että imurikin vie liian ison tilan.

[/quote]

Pakko kysyä että asutko siis yksin? Kirjoituksestasi saa sellaisen kuvan. Minä muutin juuri mieheni kanssa 45 neliöstä 70 neliöön ja huoneet tuntuvat suorastaan autioilta. :) Toki meilläkin on jonkin verran tavaraa, mutta uudessa asunnossa on aika fiksut säilytystilat ja niinpä olemme saaneet oikeastaan kaiken mahdutettua sopuisasti kaappeihin, tyhjiä kaappejakin on vielä. Meille on syntymässä kohta vauva, joten uskon, että nekin täyttyvät kyllä nopsaan... 

Vierailija
119/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 22:41"]

Jos teillä ei ole tyhjää kaappia vähän aikaa käytettyjä vaatteita varten, niin ette kai te laita pidettyjä vaatteita puhtaiden vaatteiden lisäksi samaan kaappiin? Puhtaat vaatteet alkavat haista likaiselta.

[/quote]

No jos ne vähän aikaa käytetyt vaatteet haisee likaiselta, niin ei kai niitä sitten enää päällekään pueta?!

Minä laitan töissä päivän olleet vaatteeni ulos tuulettumaan illaksi ja viikkaan sitten "puolipitoiset" ulkoilman raikastamat vaatteet takaisin kaappiin, jos en meinaa samoja seuraavana päivänä käyttää.

Mun mielestä on hiukkasen liioiteltua sanoa, että hyi julkisilla paikoilla kerran pidetyt farkut puhtaiden kanssa kaappiin...

Vierailija
120/153 |
28.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mihin kerran käytetyt sisävaatteet? Ne pyörivät taas meillä ties missä pinoissa... :/ t. toinen, joka haluaa järjestystä

[/quote]

Kerran käytetyt sisävaatteet menee pyykkikoriin minne ne kuuluu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä