Te kenellä koti pysyy siistinä: MITEN te sen teette?
Olen yrittänyt siirtyä siihen, että korjaisin sotkuja sitä mukaa kun sitä tulee ja siivoojat käy 2 viikon välein tekemässä ison työn myös.
Sitten tulee kiirehtö aamulla kouluun, tarhaan ja töihin ja kappas yksi hanska on hukassa. Koko eteinen on mullin mallin ja ovesta on vain pakko astua ulos jos haluaa keretä kokoukseen.
"Kaikelle on oma paikkansa". Miten se toteutetaan? Missä ihmeessä ihmiset säilyttää niitä epämääräisiä papereita, joita meillä pyörii nurkissa? Ja muita epämääräisiä tavaroita?
Kommentit (153)
Minulla on tapana käyttää koko viikko samaa housu/jakkupukua. Puseroa vaihdan pari kertaa ja käytetty menee pyykkiin. Kun tulen töistä, laitan puvun telineeseen - miehellä omansa. Otan kaapista farkut ja puseron. Niillä menen niin kauppaan kuin kävelylenkillekin; farkut pesen ehkä parin viikon välein. Ei mitään ongelmaa.
Lapset tuovat pyykkinsä itse koriin, minä lajittelen, mutta yksi muksuista laittaa koulun jälkeen koneen päälle, siirtää pyykit kuivuriin ja sitten jokaisen omaan koriin. Sen jälkeen on lasten asia hoitaa vaatteensa, miten haluavat.
Ihan alusta asti meillä on ollut mielestäni tosi hyvä "koti kunnossa" resepti eli porrastetut työajat. Myöhemmin töihin lähtevä hoitaa aamiaisen, siivoaa jäljet, katsoo, että koti on suht ok ja huolehtii lapset tarhaan(ei enää) ja kouluun. Aiemmin lähtevä hoitaa töistä tultuaan ostokset ja tekee suurimman osan päivällisestä. Ja lapset on pienestä pitäen ohjattu ottamaan osansa kotitöistä.
Voi mahoton, mulla ei ole edes lapsia ja silti kaikki on aina hujanhajan :D Just tänään ajattelin, että TAAS pitäisi imuroida (viimeksi n. viikko sitten). Mutta kun minä vihaan imurointia! Ärsyttää, että joka päivä pitäisi siivota jotain, että paikat pysyisivät siistinä. Tottahan se onkin, mutta mua ärsyttää todella paljon jokapäiväinen keittiön tasojen pyyhkiminen. Aina samoja asioita joka päivä hamaan loppuun asti! ARGH!
Ilmeisesti olen liian mukavuudenhaluinen ja laiska siivoamaan joka päivä. Kaikki ne arkiset "pitää tehdä" -asiat ahdistaa ihan suunnattomasti, tuntuu ettei millekään muulle jää aikaa, kun
iltaisin otan ostoskorin. Aloitan olohuoneesta, laitan sinne kaikki mitkä eivät kuulu olohuoneeseen, jatkan keittiöön ja otan kopasta mitkä kuuluu keittiöön, otan keittiöstä pois ne mitkä eivät kuulu keittiöön jne.
Kiitos, tämä oli tosi hyvä vinkki! :) Lähtee kyllä käytäntöön.
Ostoskori on ihan mahtava keksintö! Oon keränny iltaisin tavarat taskuihini samalla menetelmällä, ja taskut on kyllä ihan liian pienet. Pitää tehdä tosi monta kierrosta. Miksen oo aatellu koria..? Kiitos!
Meillä on erikseen lokero, jossa lukee "epämääräiset paperit", eli kaikki ne joille ei ole muuallekaan paikkaa. Sitten on kokonainen kaappi "epämääräistä rihkamaa".
Kannattaa varata jokaiselle vaatteelle, paperille ja tavaralle se paikka, johon se luonnostaan etsiytyy. Lasten hanskat ovat aina siinä ovipielessä, joten siihen niille kori. Lelut olivat aikanaan keskellä lattiaa. Ei se mitään, siinä oli sitten niitten paikka. Paperit ovat siinä, mihin postit pudotetaan sisään tullessa. Siispä epämääräisten papereiden laatikko sijoitetaan siihen, missä posteilla ja papereilla on tapana majailla. Vähän sen yläpuolella on lokero "tärkeät paperit"; johon nostetaan saman tien laskut ja muut säilytettävät ja löydettävät.
Puolipitoisille vaatteille pitää olla oma paikka. Vaikka sitten sängyn viereen tuoli, johon laitetaan sellaiset vaatteet, joita voi käyttää vielä huomenna tai jonakin muuna päivänä. Siitä lattialle valuvat siirretään pyykkiin.
Olohuoneeseen tai muualla keittiön ulkopuolelle kulkeutuvat astiat ovat yksi ongelma. Siinä ei auta kuin kova ääni ja paha sisu, että saa kaikki palauttamaan astiansa vähintään keittiöön, mieluiten tiskikoneeseen.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 16:05"]
Voi mahoton, mulla ei ole edes lapsia ja silti kaikki on aina hujanhajan :D Just tänään ajattelin, että TAAS pitäisi imuroida (viimeksi n. viikko sitten). Mutta kun minä vihaan imurointia! Ärsyttää, että joka päivä pitäisi siivota jotain, että paikat pysyisivät siistinä. Tottahan se onkin, mutta mua ärsyttää todella paljon jokapäiväinen keittiön tasojen pyyhkiminen. Aina samoja asioita joka päivä hamaan loppuun asti! ARGH!
Ilmeisesti olen liian mukavuudenhaluinen ja laiska siivoamaan joka päivä. Kaikki ne arkiset "pitää tehdä" -asiat ahdistaa ihan suunnattomasti, tuntuu ettei millekään muulle jää aikaa, kun
[/quote]
Älä sitten imuroi, jos vihaat sitä! Ei se ole mikään pakkotyötuomio. Mieti muita vaihtoehtoja. Yksi hyvä keino on se, että et pidä mattoja. Ethän sinä imuria tarvitse kuin mattojen imurointiin etkä siihenkään, jos käytät ne aina ulkona. Saat sekä roskat, pölyn että lian pois Työtehoseuran suosittelemalla välineellä, eli leveällä lastalla jonka ympärille on kietaistu kostea rätti. Vaatii jonkunlaista tekniikkaa, että kaikki kulkeutuu lastan mukana pois eikä jää välille, mutta on paljon imuria nopeampi ja tehokkaampi.
Kaikkien tyhjien keittiön pintojen pyyhkimiseen menee noin minuutti. Mikä siinä muka on niin vaikeaa? ( niin, meillä ei olekaan kovin paljon niitä tyhjiä pöytäpintoja ...)
Vinkki vähän käytetyille vaatteille:
Jokaisella perheenjäsenellä oma tuoli tai naulakko, johon vaatteet laitetaan siististi käytön jälkeen. Jos on paljon vaatteita "kierrossa", voi näille varata kaapissa ihan oman hyllyn. Meillä toimii tämä hyvin, vähän likaiset vaatteet eivät unohdu puhtaiden joukkoon, ja toisaalta eivät ole epämääräisinä kasoina ympäri kämppää.
Olimme Kanadassa komennuksella. Naapuri ihmetteli, kun meillä oli kaappi täynnä lakanoita, heillä kun oli vain yhdet jokaiselle. Kun oli lakananvaihtopäivä, niin ne pantiin koneeseen, sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn.
Kun palasimme Suomeen, tein lähes saman tempun. Kaikilla on nyt vain kahdet lakanat. Ja ne toiset ovat yleensä kaapissa, koska pesu-kuivaus-systeemi toimii hyvin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 14:41"]
Olimme Kanadassa komennuksella. Naapuri ihmetteli, kun meillä oli kaappi täynnä lakanoita, heillä kun oli vain yhdet jokaiselle. Kun oli lakananvaihtopäivä, niin ne pantiin koneeseen, sieltä kuivuriin ja takaisin sänkyyn.
Kun palasimme Suomeen, tein lähes saman tempun. Kaikilla on nyt vain kahdet lakanat. Ja ne toiset ovat yleensä kaapissa, koska pesu-kuivaus-systeemi toimii hyvin.
[/quote]
Meillä on samalla tavalla. Ja jollain neuroottisella tavalla musta on mukavaa katsoa kaappeihin ja huomata, että kaikki siellä olevat pyyhkeet ja lakanat sopivat väreiltäänkin yhteen. Siellä kaapissa. Menee jo vähän liian pitkälle joo, mutta se oli helppo tapa valita ne säästettävät pyyhkeet ja lakanat: kaikki parittomat pois ja eläinsuojeluyhdistykselle.
Meillä on pieni asunto (70m2, kaksi aikuista ja kaksi lasta). Koti pysyy siistinä ja järjestyksessä, kun:
- voimme hyödyntää 3m2 varastoa
- kaappitilaa on kohtuullisesti (pari 45x45cm komeroa per asukas)
- sisällä pidetään vain tarvittava, kuten kauden vaatteet ja kengät tai suosituimmat lelut
- kaikki muu varastoon (jos tarvitaan vuoden sisään) tai annetaan tai heitetään pois
- leikit lastenhuoneessa
- ruoat keittiössä
- mahd. mukaan aina puhtaat pyykit suoraan kaappiin, likaiset astiat koneeseen, postit paperikeräykseen jne.
- pari-kolme koko kämpän ja varaston raivausta vuodessa, jolloin lähtee 2-6 jätesäkillistä turhaa pois.
En olekaan ennen kuullut puolipitoisista vaatteista. Kaikkea sitä oppii. Minulle vaattet on aina olleet joko puhtaita tai likaisia. Jos haisee yhtään likaiselta, niin en kyllä halua sitä käyttää enää vaan joutaa pyykkiin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:09"]
En olekaan ennen kuullut puolipitoisista vaatteista. Kaikkea sitä oppii. Minulle vaattet on aina olleet joko puhtaita tai likaisia. Jos haisee yhtään likaiselta, niin en kyllä halua sitä käyttää enää vaan joutaa pyykkiin.
[/quote]
Uutta oli mullekin. Kyllä farkut menee vaatehuoneen housuhyllyyn illalla ja villatakki rekille roikkumaan muiden vaatteiden kanssa. Paita taitaa olla vähän likainen, kun syödessä pirskahti appelsiinimehua, taidan panna pesuun. Jos se ei olisi likainen, laittaisin sen toisten t-paitojen päälle huomista varten.
En jaksa koko ketjua kahlata, joten tullut varmaan jo samoja juttuja...
Meillä ei oo kauheasti tavaraa kodissamme. Ei mies eikä minä olla mitään tavaranhamstraajia, arvostetaan enemmän avaraa tilaa ympärillämme (paitsi kirjat on meidän heikkous, niitä on ehkä liikaakin jo, mutta ne on siististi hyllyissä). Molemmat myös korjaa automaattisesti tavarat pois kun homma (mikä tahansa) on hoidettu, saman olemme opettaneet myös lapsillemme. Jokaisella tavaralla on oma paikkansa, mistä sen löytää. Nää on varmaan myös luonnekysymyksiä, uskoisin.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 15:09"]
[/quote]
Uutta oli mullekin. Kyllä farkut menee vaatehuoneen housuhyllyyn illalla ja villatakki rekille roikkumaan muiden vaatteiden kanssa. Paita taitaa olla vähän likainen, kun syödessä pirskahti appelsiinimehua, taidan panna pesuun. Jos se ei olisi likainen, laittaisin sen toisten t-paitojen päälle huomista varten.
[/quote]
Juuri näin. Puolipitoiset olen kyllä kuullut ennenkin, moni ystäväni valittaa samaa. Toinen asia on se, että niitä vaatteita on ihan jumalaton määrä. Mulla on periaatteena se, että jos en ole tätä kesäpaitaa käyttänyt viime kesänä, tuskin käytän sitä tänäkään kesänä. Juhlavaatteet on asia erikseen. Meillä on vielä suht isot tilat, mutta juurikaan ylimääräisiä vaatteita ei ole. Jos säilyttää kaikki vaatteet viimeisen 10 vuoden ajalta, niin eihän sellaista määrää pysty millään hallitsemaan. Kyllä varmaan kaikki paikat pursuaa.
Minulla on nykyään aina jotenkin sekaista ja se ärsyttää. Mutta tiedän kyllä syyn tilanteeseen. Kämppä vaan yksinkertaisesti on LIIAN PIENI. Eli tilanpuute tuo tullessaan sekaisuuden, kun ei ole oikein paikkoja mihin mitäkin laittaa niin sitten kaikki vaan kerrostuu "pöydille". Aiemmin tätä ongemaa ei ole ollut kun on ollut tilaa...äh, ärsyttävää.
Pienissä huoneissa on sekin huono puoli että ne on paljon hankalampi siivota. Mieluummin pitäisin 150 neliön kämppää kuin tällästä alle 70 neliötä jossa tuntuu että imurikin vie liian ison tilan.
Ei kai nyt kukaan pese jakkupukuja joka käytön jälkeen. Itse harjaan ja tuuletan ne viikon käytön jälkeen ja panen kaappiin, pesetän ne pari kertaa vuodessa.
Minulla on vain yhdet farkut vapaa-aikaa varten. Kun ne kuluvat sellaisiksi, että näyttävät kulahtaneilta, vien ne mökkihousuiksi ja ostan uudet.
Luin koko keskustelun.
Kaikilla ei ole kodinhoitohuoneita tai edes isoja koteja, jonne mahtuu ylimääräisiä kaappeja vähän käytetyille vaatteille eikä kaappitilaa ole henkilö/huone, vaan vähemmän, kun kaikilla ei ole omia makuuhuoneita. Silloin jo kenkien säilöminen muualle kuin eteiseen tulee haasteeksi. Vinkkejä saa antaa hyvistä kaapeissa vähän tilaa vievistä kenkätelineistä ;)
Meillä lisäksi pienen asunnon kaapit erittäin epäkäytännölliset, mutta uudet kaapistot maksavat niin paljon, ettei ole nyt juuri varaa hankkia ja siksi kärsimme kasvavista kenkäröykkiöistä ja puolilikaisten vaatteiden pinoista :(
Tuli muuten mieleen myös, että aika moni on jumissa siinä, että tiettyjä tavaroita täytyy säilyttää aina tietyssä huoneessa (niin kuin nuo ulkokamat eteisessä KAIKKI, tai kengät tai astiat keittiössä tai lakanat kodinhoitohuoneessa).
Vain useimmin (eli ihan joka päivä monta kertaa) käytettävät tavarat kannattaa säilyttää noin, mutta harvemmin käytettävät voikin sitten olla missä vain. Me pakattiin autotalliin siististi nimikoituihin laatikoihin harvoin käytettävät vaatteet, astiat, pienkodinkoneet, kauneusjutut (=höyryrullat jne), kirjat, sekalaiset pyyhkeet ja lakanat. Jätettiin vain ahkerimmin käytössä olevat kaappeihin. Sieltä autotallista sitten voipi käydä kaivamassa, jos tulee äkillinen tarve tehdä vohveleita tai kiharoita.
Ja tiiättekös miten kävi? Ei yli vuoteen käyty hakemassa mitään, kävin laatikot läpi ja 99% sai lähteä lopullisesti. Hyvä testi siihen, mitä tarvitsee oikeasti, jos yhtäkkisesti luopuminen on vaikeaa.
Minulla on niin paljon vaatteita ja pidän eri vaatteita eri päivinä, että en todellakaan ala säilyttämään kerran käytettyjä muista erillään. Jos on likainen, niin pyykkiin ja jos puhdas, niin kaappiin. Ei kai puhtaista vaatteista mitään likaa tartu muihin? Nojaa, kukin tyylillään.
Tavarat ihan minimiin. Säästetään vain välttämättömät ja oikeasti kivat jutut, velvollisuudentunnosta säilytetyt, ihankivat ja sitku-jutut kiertoon.