Te kenellä koti pysyy siistinä: MITEN te sen teette?
Olen yrittänyt siirtyä siihen, että korjaisin sotkuja sitä mukaa kun sitä tulee ja siivoojat käy 2 viikon välein tekemässä ison työn myös.
Sitten tulee kiirehtö aamulla kouluun, tarhaan ja töihin ja kappas yksi hanska on hukassa. Koko eteinen on mullin mallin ja ovesta on vain pakko astua ulos jos haluaa keretä kokoukseen.
"Kaikelle on oma paikkansa". Miten se toteutetaan? Missä ihmeessä ihmiset säilyttää niitä epämääräisiä papereita, joita meillä pyörii nurkissa? Ja muita epämääräisiä tavaroita?
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:03"]Minäkään en halua laittaa pari päivää käytössä ollutta vaatetta täysin puhtaiden joukkoon kaappiin. Enkä toisaalta laittaa pesuunkaan tarpeettomasti. Siksi tarvitsen neuvoa ja vinkkejä miten estää näiden vaatekappaleiden kulku nojatuolien päälle pitkin asuntoa.
[/quote]
Raivaa niille yksi hyllyväli, jonka käyt säännöllisesti läpi. Siihen väliin vain puoliksi käytetyt vaatteet. T. 16, 21
Mulla on kolme lasta, ei-siisti mies, mutta silti siisti koti :) Tiskihommat hoidetaan heti tai viimeistään seuraavalla ruokailulla (jos aamulla ei ehdi), pöytä pyyhitään ruokailun jälkeen, imuroidaan tarvittaessa. Hankkiudutaan ylimääröisestä roinasta eroon. Myös niistä epämääräisistä papereista. Siivotaan lasten kanssa leikkien jälkeen. Meillä on myös puhtaat vaatteet kaapissa (puolipitoisille oma hylly) ja likaiset kopassa. Sängyn petaus aamupalan jälkeen, tämä on tärkeä! Tiskipöytö ja sänky kunnon siistit, niin kaikki muu on helpompaa.
Kun ruoka on valmista, en tasan jää tiskailemaan ja siivoamaan keittiötä, ei pihvi maistu miltään kylmänä. Se on syötävä heti kun se on valmista. Toki jos laittelen hidasta uuniruokaa, ehdin siivota keittiön. Vinkkejä olisi siis kiva saada näille päiville kun tarjottava on tarkoitus syödä heti.
Samalla tavalla ruokailuun liittyy se ikävä elementti, että meillä on tapana nousta ruokäpöydästä ja juomalasien kanssa siirtyä olohuoneeseen jatkamaan ruokahetkessä syntyneitä juttujamme. Tuntuisi todella tylsältä, jos jonkun pitäisi siinä välissä alkaa raivata pöytää ja laittaa tiskejä.
Ehkä näihin ei vain löydy mitään kätevää neuvoa. Ennen oli kotiapulaiset tätä varten.
Vähän kamaa ja koko ajan pientä järkkäämistä, pyyhintää ja paikoilleenvientiä. Viikkosiivouksessa voi sitten keskittyä pointojen hoitoon, kun aikaa ei mene raivaamiseen. Tietty myös mies ja lapset on opetettu viemään pyykkinsä koriin, astiat tiskariin ja lelunsa paikoilleen. Muuten äiti "järjestää" ne niin, ettei niitä enää löydy.
Meillä on puolipitoisille vaatteille oma hylly jokaisen kaapissa. Jos tuntuu ettei kaappeihin saa tilaa suosittelen sängynaluslaatikoita! Meillä on sängynaluslaatikoissa lakanoita, lapsilla on sukat ja alushousut.
Aluksi sängynaluslaatikoissa oli nämä puolipitoiset mutta se ei toiminut.
Jostain kirjasta luin että kannattaa siivota joka päivä jotain vähän. Eli esim kylppärit yhtenä päivänä. Yhtenä lakanat jne. Näin koti pysyy siistimpänä kuin että siivoaisi vain yhtenä päivänä viikossa.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:03"]Minäkään en halua laittaa pari päivää käytössä ollutta vaatetta täysin puhtaiden joukkoon kaappiin. Enkä toisaalta laittaa pesuunkaan tarpeettomasti. Siksi tarvitsen neuvoa ja vinkkejä miten estää näiden vaatekappaleiden kulku nojatuolien päälle pitkin asuntoa. [/quote] Raivaa niille yksi hyllyväli, jonka käyt säännöllisesti läpi. Siihen väliin vain puoliksi käytetyt vaatteet. T. 16, 21
[/quote]
Vaatekaapeissamme ei ole pieniä hyllyvälejä, vain isoja 1,5 metrisiä vetolaatikoita ja kaikki käytössä. Kaappitilaa todella vähän. :/
Tytöllä on omassa huoneessa pystynaulakko puolipitoisille vaatteille ja poika viikaa puolipitoiset vaatteensa rahin päälle. Miehellä ja minulla on makkarissa kori puolipitoisille vaatteille. Ja ei niitä nyt kovin paljoa ole koska olen himopyykkääjä ;)
Sotkut siivotaan heti ja teen joka päivä 15min pikasiivouksen ja kerran viikossa kunnon viikkosiivous jonka teemme yhdessä niin se on äkkiä tehty.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:09"]
Jostain kirjasta luin että kannattaa siivota joka päivä jotain vähän. Eli esim kylppärit yhtenä päivänä. Yhtenä lakanat jne. Näin koti pysyy siistimpänä kuin että siivoaisi vain yhtenä päivänä viikossa.
[/quote]
Minä koitin tuota joskus mutta minusta se oli tosi ahdistavaa. Tuntui että elämä on yhtä jatkuvaa hiton siivoamista. Kyllä minä mieluummin palasin siihen vanhaan tapaani eli torstaisin viikkosiivous, ja muuna aikana viikosta ei tarvi siivoamista ajatella.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:02"]AINA käytön jälkeen asiat paikalleen. Ruokailun jälkeen astiat suoraan koneeseen ja ylijäänyt ruoka jääkaappiin. Ruokaa tehdessä tiskaan siitä syntyneet likaiset astiat heti. Vaatteet päältä pyykkiin, vielä käytettävät kaappiin. Koneesta suoraan telineelle, telineeltä kuivana heti kaappiin. Ulkovaatteet kotiin tultua paikoilleen. Aina kun kulkee esim. vessaan, vie matkalla kaikki näkemänsä (kuten lapsen levittämät jutut) paikoilleen. Kun herää, petaa sängyt. Ei nukkumaan ennen kuin koti on tiptop. Ei myöskään pidä omistaa liikaa tavaraa, vaan ainoastaan välttämättömät. Meillä siivoukseen menee max puoli tuntia päivässä näillä metodeilla. Aina on siistiä.
[/quote]
Wau!
Vanha kikka on hommata makuuhuoneisiin ns sisustustikapuut ja laskostaa puolipitoiset vaatteet niiden askelmille.
Tuttua on lähtöpaniikki ja tavaroiden etsiminen, mutta meillä ne aina löytyy. Hanskat ja pipot on korissa eteisen hattuhyllyllä. Sisään tullessa tarkistetaan, että koriin menee vain puhtaita ja parillisia hanskoja. Jos lapaset on ollu nipsuilla, niin nipsuista kiinni. Kori kun on hattuhyllyllä, niin ei mukulat niitä pengo ja levitä ympäriinsä.
Ennakointi on minun pelastukseni. En ole aamuihminen, joten jo illalla laitan kaiken valmiiksi niin, että aamulla toimitaan kuin robotit.
Epämääräisiä tavaroita kertyy helposti, mutta senkin kierteen voi katkaista. Onko tarpeen säilyttää kaikkea? Jos on, niin sitten niitä säilytetään omassa laatikossaan tms. Jos tavaraa alkaa siitä huolimatta pyöriä jaloissa, niin sitä on liikaa. Monta kertaa muuttaneena olen huomannut, että ihan turhaan olen säästänyt kaikenlaista pikkuroinaa. Olen heittänyt paljon pois enkä mitään ole kaivannut.
Miksei niitä puolipitoisia vaatteita voi viikata tai ripustaa muiden joukkoon, jos ne kerran ovat puhtaita? Vai pidättekö niitä päällä heti seuraavana päivänä uudelleen? Minusta olisi ihan järjetöntä laittaa niille jotain erillistä koria tai hyllyä, koska en tiedä milloin aion seuraavan kerran sitä käyttää. Esim. farkkuja, joita pestään tosi harvoin, olisi siinä hyllyllä vinot pinot, samoin jakkuja tai paitapuseroita, joita ei tarvitse joka käytön jälkeen pestä. Siinä "puolipitoisten korissa" olisi sitten epämääräinen kasa epämääräisiä vaatteita, eikä koskaan tietäisi missä joku vaate on. Mä haluan pitää farkut rivissä, paidat toisessa, kaikki viikattuina ja järjestettyinä kunnolla.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:14"]
Vanha kikka on hommata makuuhuoneisiin ns sisustustikapuut ja laskostaa puolipitoiset vaatteet niiden askelmille.
[/quote]
Tosi hyvä kikka. Siinä sitten roikkuu puoli vaatekaappia epämääräisiä vaatteita ties kuinka pitkään.
Miten mä en nyt ymmärrä näitä puolipitoisia vaatteita. Siis jos illalla otan vaatteet pois ja ne on käyttökelpoisia, niin ei kai sillä niin väliä ole missä ne lojuu yön yli. Tuolin käsinojalla tai henkarissa kaapinovessa. Ei tulisi mieleenkään viikata hyllyyn. Vai otatteko aina puhtaat vaatteet ja siksi noita puolipitoisia jää? Ja jos ne on siellä juuripestyjen vaatteiden kanssa samalla hyllyllä tms. niin eihän ne niitä muita vaatteita likaa, jos ne ei kerran ole likaiset.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:03"]
Minäkään en halua laittaa pari päivää käytössä ollutta vaatetta täysin puhtaiden joukkoon kaappiin. Enkä toisaalta laittaa pesuunkaan tarpeettomasti. Siksi tarvitsen neuvoa ja vinkkejä miten estää näiden vaatekappaleiden kulku nojatuolien päälle pitkin asuntoa.
[/quote]
Niin, jos ei halua pitää kotia siistinä ja laittaa ne kerran käytetyt vaatteet ympäri kämppää, niin sitten on sotkuista. Ihme valitusta, mutta sitten ei kuitenkaan haluta toimia kuten neuvotaan. Käytetyt vaatteet laitetaan joko kaappiin tai pyykkiin. Ta-daa, vaatteet ei loju hujanhajan vaan on siltä osin siistiä.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 13:54"]Lesten leluille on useammassa huoneessa omat korinsa. Joka päivä lelut siivotaan niihin päivän päätteeksi.
Itse kaipaisin neuvoja vaatteiden säilytykseen, niitä meillä lojuu joka huoneessa huonekalujen päällä. Mihin laittaa kerran tai pari päällä olleet vaatteet, joiden paikka ei vielä ole pesukopassa?
[/quote]
Meillä on lastenhuoneessa naulakko niitä varten. Meidän aikuisten vaatteet roikkuu laskosteltuna semmoisen koristetikapuun kaiteella, johon illalla myös laitetaan päiväpeite ja viltit.
Ja kyllä, joka luojan luoma päivä saa siivota tai järjestää jotain nurkkaa. Mä oon jo oppinut sen että kun johonkin meet vie mennessä ja sieltä tullessa tuo jotain mukanas.. Ja taskut kotipaidassa on aika jees, sinne sujahtaa kaikki pieni sälä mitä lasten jäljiltä löytyy.
Kaikki ylimääräinen karsia ja hommata tarpeeksi säilytystilaa. Eteiseen tehdä joka vuodenaik siivous ja viesä säilöön talvi/kevät kamppeet. Näin jää tilaa naulakoihin ja kenkätelineisiin. :)
Eiköhän kaikki tiedä MITÄ pitäisi tehdä, mutta mistä ihmeestä saisi motivaatiota ja energiaa tehdä niitä juttuja?
Meillä on liian pieni koti ja aivan liian vähän kaappitilaa, joten siksi on kaaosmaisempaa kuin mitä haluaisin.
Puolikäyttöisillä vaatteilla on melko ehdoton kielto vaatekaappin. Hyi, jos jotain julkisilla paikoilla pidettyjä farkkuja sinne puhtoisten sekaan tunkisi! Kerran, pari käytetyt ei-likaiset heitän pyykkikorin päällimmäiseksi ja siitä otan käyttöön jos vielä siltä tuntuu ennen seuraavan koneen pyörittämistä. Jos tuoleilla ja väärissä paikoissa ajelehtivia kerran käytettyjä alkaa olla enemmänkin, pyöräytän niistä pölyt pois 30 min pikaohjelmalla. Sitten ovat taas tervetulleita kaappiin!
Ja aamulla ei tule kiire kun herää ajoissa. Ei joudu hoputtamaan kun lapset tuntee kellon ja oman aikataulunsa. Hanskat eivät ole hukassa kun ne ovat eteisen laatikossa TAI pyykkitelineellä kuivumassa. Vaatteet katsotaan illalla valmiiksi. Tiskit laitetaan suoraan koneeseen kun on syöty. Ainakin keittiö imuroidaan joka ilta. Jokainen siivoaa omat sotkunsa heti. Mainokset ja sanomalehdet paperinkeräyskoppaan kun luettu. Laskut työhuoneen laatikkoon. Tärkeät (kutsut yms.) nipsulla/magneetilla jääkaapin ovessa.