Te kenellä koti pysyy siistinä: MITEN te sen teette?
Olen yrittänyt siirtyä siihen, että korjaisin sotkuja sitä mukaa kun sitä tulee ja siivoojat käy 2 viikon välein tekemässä ison työn myös.
Sitten tulee kiirehtö aamulla kouluun, tarhaan ja töihin ja kappas yksi hanska on hukassa. Koko eteinen on mullin mallin ja ovesta on vain pakko astua ulos jos haluaa keretä kokoukseen.
"Kaikelle on oma paikkansa". Miten se toteutetaan? Missä ihmeessä ihmiset säilyttää niitä epämääräisiä papereita, joita meillä pyörii nurkissa? Ja muita epämääräisiä tavaroita?
Kommentit (153)
Haluaisin ideoita siihen miten lasten eteisestä saa toimivan? Lapsia 4kipaletta.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:25"]
Miten mä en nyt ymmärrä näitä puolipitoisia vaatteita. Siis jos illalla otan vaatteet pois ja ne on käyttökelpoisia, niin ei kai sillä niin väliä ole missä ne lojuu yön yli. Tuolin käsinojalla tai henkarissa kaapinovessa. Ei tulisi mieleenkään viikata hyllyyn. Vai otatteko aina puhtaat vaatteet ja siksi noita puolipitoisia jää? Ja jos ne on siellä juuripestyjen vaatteiden kanssa samalla hyllyllä tms. niin eihän ne niitä muita vaatteita likaa, jos ne ei kerran ole likaiset.
[/quote]
No koitan selkeyttää miten meillä tulee puolipitoisia vaatteita :) Aamulla puen lenkkeily vaatteet päälleni, käyn lenkillä, juoksuhousut eikä paita ole hikiset, aluspaita on hieman nihkeä, urheilutoppi menettelee. Laitan aluspaidan pyykkiin, huuhtelen urheilutopin. Housut ja paidan pistän puolipitoisten hyllyyn.
Puen päälleni vaatteet joilla menen töihin. tulen kotiin. Töissä käyttämäni vaatteet ovat puhtaat, haluan vaihtaa verkkarit ja trikoo paidan päälleni. Laitan työvaatteet puolipitoisiin.
Lahdemme käymään ystävän luona kylässä, vaihdan päälleni housut joita käytin töissä, pistän verkkarit puolipitoisiin.
Menemme autolla joten vaihdan lapselle siistimmät "kyläilyhousut" laitan toiset housut puolipitoisiin.
Kotona vaihdan töissäkäyttämäni housut takaisin verkkareihin.
Illalla lapsi vaihtaa yöpuvun (joka on puolipitoisissa) päällensä. Katson hänelle seuraavaksi päiväksi vaatteet valmiiksi. Päällipaita on likainen, mutta kyläilyhousut ok. Otan puolipitoisista aiemmin päällä olleet housut ja uuden paidan, laitan kyläilyhousut puolipitoisiin.
Katson omat seuraavan päivän vaatteet. Haluankin laittaa mekon. Otan mekon ja laitan sen kanssa tänään käyttämäni trikoopaidan.
[/quote]
No minun järjenjuoksulla käyttökelpoiset vaatteet on yhdessä ja samassa paikassa. Oli niitä käytetty tai ei. Ainoat vaatteet, joissa hikoilen, on urheiluvaatteet ja ne käytän samantien pesukoneessa, kun siinä on se kätevä lyhytohjelma hikipyykille.
En nyt halua piikitellä -tapansa kullakin-, mutta väkisin tulee mieleen, että kuinka monimutkaista elämän muut osa-alueet voivat olla, jos jo pelkkä pukeutuminen on näin moniulotteista.
- paperit? Postia tulee vähän, kun on mainoskielto ja laskut menee e-laskuja. Hesareille ym. meillä on teline eteisen vaatekaapissa. Säilytettävät paperit laitan keittiön yhteen laatikkoon, josta arkistoon ne pari kertaa vuodessa. Säilytettävät paperit mahtuvat pariin kansioon.
- käytetyille vaatteille on kauniit korit (minulla on työasua, oloasua, kauppa-asua)
- likaiset viedään suoraan pyykkikoppaan, sieltä koneeseen, kuivausrumpuun ja kaappiin
- kalustuksessa on huomioitu siivouksen helppous. Meillä on esim. jenkkisänky, jossa sokkeli, joten sängynalustaa ei tarvitse siivota
- ruokaa laittaessa laitan tavarat heti takaisin paikoilleen
- eteisessä siivoan kaiken paikoilleen töistä tullessa joka päivä. Kaikille kengille ja takeille on oma paikkansa, joten järjestelyyn menee max 5 min
- ja kuten edellä on todettu: tavaraa on vähän
Minä siivoan myös pikkuhiljaa kokoajan. En koskaan istuskelee sohvalla vaan katson telkkaria silloin samalla kun teen jotain. Koko koti pitää pari kertaa vuodessa käydä läpi. Keittiön siivoan heti. Imurointi joka päivä. Pari kertaa viikossa lattianpesu ja kylppärinpesu.
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 21:51"]Minä siivoan myös pikkuhiljaa kokoajan. En koskaan istuskelee sohvalla vaan katson telkkaria silloin samalla kun teen jotain. Koko koti pitää pari kertaa vuodessa käydä läpi. Keittiön siivoan heti. Imurointi joka päivä. Pari kertaa viikossa lattianpesu ja kylppärinpesu.
[/quote]ja tosiaan noihin päivittäisiin juttuihin menee n. Puoli tuntia, siis imurointiin ja keittiöön. Eli päinvastoin minulla menee periaatteessa vähemmän aikaa kuin sellaisilla suursiivoajilla.
Laitan aina kaikki tavarat sinne mistä olen ne ottanutkin :) luovu kaikesta ylimääräisestä tavarasta niin löydät paikat kaikelle
Tavallaan kyllä tiedän, mitä pitäisi tehdä, että koti pysyisi siistinä (kaikille tavaroille paikka, ei liikaa tavaraa, jälkien siivous aina heti).
Mutta kun perheessä on viisi ihmistä, kaikilla vaatteet joka kauteen ja harrastusvälineitä joka kauteen, tavaraa on niin paljon, että sen hallinnointi käy todella työstä. Esim juuri nyt kodinhoitohuoneessa on jättiröykkiö pieniksi jääneitä kamoja odottamassa, että saisin varattua kirpparipöydän/ vietyä kirpparille, ja vähän risoja talvivaatteita, jotka pitäisi korjata ennen varastointia seuraavalle.
Perheessä myös harrastetaan kaikenlaista korjailua ja käsitöitä. Lapsetkin ovat intomielisiä askartelijoita. Aina joku homma jää kesken, kun pitää alkaa syömään, ja pian keittiön sivupöydällä on kahdeksan keskeneräistä projektia, jolle ei keskeneräisessä vaiheessa ole muutakaan paikkaa.
Kaaos syntyy myös muutaman kiireisen päivän aikana, jos ei olekaan sitä puolta tuntia illalla raivaukseen.
Toisaalta meillä on tekevien ihmisten koti. Jos kotona oltaisiin vaan tietsikoilla ja katseltaisiin telkkaria, ei sotkua syntyisi läheskään niin paljon. Lapsuudenkodissani oli aina siistiä, mutta ei siellä saanutkaan mennä askartelemaan ruokapöydän ääreen.
Koti pysyy siistinä, kun järjestyksen pitämisestä tekee rutiinin. Astiat tiskaan vähintään kerran päivässä (kahden aikuisen talous, ei tiskikonetta), keittiön pinnat pyyhin joka kokkauksen jälkeen. Imurointi tarvittaessa, vähintään kahdesti viikossa.
Pyykkiä pesen heti kun pyykkikori täyttyy, kuivaustelineestä siirrän puhtaat mahdollisimman nopeasti kaappiin. Seuraavan päivän vaatteet valitsen asusteita ja kenkiä myöten valmiiksi edellisenä iltana. Aamulla ne odottavat siististi henkarissa.
Kerran viikossa tomutan joka nurkan ja vaihdan lakanat. Tavaroiden määrä on karsittu minimiin ja säilytystilaa on reilusti.
Näillä me ollaan pärjäilty :) Kotonakin viihtyy paremmin, kun on aina siistiä!
Kyllä se tavaran karsiminen on avainasemassa. Monessa kodissa on nykyään ihan liikaa tavaraa. Rankalla kädellä vaan rojua kirppikselle ja roskiin säännöllisin väliajoin! Minä olen saanut tällä periaatteella 24-neliöisen, vähällä kaappitilalla varustetun yksiöni pysymään siistinä ja jopa vaikuttamaan avaralta. Olen myös hankkinut esim. sängynaluslaatikoita ja erilaisia pikku purkkeja ja rasioita, niin saa ne epämääräiset tavarat pois näkyvistä. Mikä ei mahdu piiloon, joutaa pois. Suosittelen tavaran vähentämistä lämpimästi - se vapauttaa uskomattoman määrän energiaa ja ajatuksia!
Olen pyrkinyt myös järjestämään kaiken niin, että siivoaminen olisi helppoa, esim. imuri helppo ottaa esille ja siivouskomero muutenkin järjestyksessä, ettei kynnys kasva. Myös siisti koti motivoi, haluaa säilyttää sen siisteyden. Olin vuosikausia sotkuinen tavaran hamstraaja, nyt nautin täysillä tästä siististä ja selkeämmästä elämästä :)
Unohtui vielä, että kannattaa myös ostaa vähemmän roinaa. Luontokin kiittää.
Jos teillä ei ole tyhjää kaappia vähän aikaa käytettyjä vaatteita varten, niin ette kai te laita pidettyjä vaatteita puhtaiden vaatteiden lisäksi samaan kaappiin? Puhtaat vaatteet alkavat haista likaiselta.
Fiksuin idea, jonka olen nähnyt oli sisustuslehdessä. Joka huoneessa on naulakko, jossa ovat jonkin aikaa käytetyt vaatteet. Ehdottomasti järkevämpi tapa kuin tuolin selkänoja.
[quote author="Vierailija" time="28.04.2015 klo 11:42"]
[quote author="Vierailija" time="27.04.2015 klo 14:32"]
Meillä on eteisessä kaappi ja pieni lipasto, lipastossa jokaiselle oma laatikko. Kaapissa takit henkarissa ja pinottavat laatikot joissa pipot ja hanskat yms. Lipaston laatikossa jokaisella se yksi pipo, hanskat, kaulahuivi, aurinkolasit ja pyöräilykypärä. Pysyy tallessa ja siistiä on. Kenkiä jokaisella max kahdet eteisessä, loput säilytyksessä vaatehuoneessa.
[/quote]Ei toimi. Meillä on aina siistiä mutta kenkiä pitää olla enemmän kuin kahdet. Kuopus käyttää melkein joka viikko treenikenkiä, lenkkareita, consseja, vansseja, crocseja ja kumppareita. Itsellä kahdet työkengät, lenkkarit, kävelykengät ja pihacrocsit. 13 v samoin ainakin neljät kengät käytössä.
[/quote]
Mutta kai niitä kenkiä, jotka ovat käytössä jossain harrastuksessa kerran, pari viikossa voi säilyttää jossain muuallakin kuin eteisessä? Samoin jotain tietyn-sään-kenkiä, niin kuin kumpparit?
Meillä on nimittäin ihan just noin kuin tuolla toisellakin: eteisessä on minimimäärä tavaraa, yhdet kamat/asukas kerrallaan.