Lidlistä saa pakastepuolukkaa 5,49 e / kg - kannattaako kykkiä metsässä selkä pilalle siihen hintaan?
Ja sitten puhdistaa, purkittaa ja pakastaa ne????
Kommentit (97)
Joo, ei kannata Lidlistä tuohon hintaan ostaa, kun appiukko käy poimimassa, ja tuo ilmaiseksi ämpärillisen tai vaikka kaksikin, jos vaan otan vastaan.
Se on oikeastaan arvovalintakysymys. Jos ottaa huomioon pelkän rahan niin välttämättä ei kannata. Jos ottaa huomioon ja arvostaa metsässä liikkumisesta tulevan hyvän mielen, ulkoilun positiiviset vaikutukset, hyötyliikunnan ym vaikeammin rahaksi vaihdettavat asiat niin vaaka kallistuu poimimisen puolelle. Kaupallinen poimiminen sitten erikseen.985
Poimin viime syksynä kuivasta kangasmetsästä mökin läheltä 2 ämpäriä puolukoita. Ei ollut yhtään hyttystä, hirvikärpästä eikä punkkia. Tuoreet puolukat ovat hyviä ihan maidon kanssa syötyinä, lapset tykkäsivät. Sain pakasteeseen marjoja smoothiehin, piirakoihin ja vispipuuroon. 2 ämpärillistä ei kovin pitkälle riitä, mutta jotain kuitenkin. Yritän suosia lähiruokaa ja marjoja itse poimimalla se oikein konkretisoituu.
Metsässä kannattaa kykkiä vaikka ilmaiseksi jostain saisi.....metsäreissut on parasta, siinä lepää mieli ja kunto nousee. On hienoa seurata eläimiä, hirvet, korpit, ketut, pöllöt, puput on nähty kannon päässä eväitä syöden.
Menneenä kesänä tuli kerättyä , sanoisinko, runsaasti puolukkaa.--kuten edellisenänäkin kesänä. Mehua on 2 pakastinta ja hilloa riittävästi. Pakkasessa siksi kun en käytä paljoakaan sokeria, niin ei säily muutoin.
Ei siinä selkä pilalle mene vaan päinvastoin, sekä ruumiillinen että henkinen kunto paranee.
Toki jos ei pidä luonnossa olemisesta tai ei tarvi mehu/hillo aineksia montaakaan litraa, niin silloin kyllä suosittelen sieltä metsästä poissa pysymistä.
S-marketista saa myös aika edullisesti suomalaisia pakastepuolukoita.
Itse mietin asian hyötysuhdetta laskemalla. Ne marjat, joita saa aika edullisesti kaupasta, ostan kaupasta. Metsään voin lähteä kalliimpien saaliiden toivossa kuten kanttarellit ja vadelmat. Itsellä menee aika paljon aikaa myös saaliin siivoamisessa myöhemmin kotona kuin varsinaisessa poimimisessa, joten huomioin senkin ajankäytön. 😀
Telkkarista tulee jatkuvasti jotain urheilua, liikunta- ja eräohjelmia.
Kannattaako tästä sohvalta prsettään itse nostaa?
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset
Juu lopetin kanssa kalastuksen aika lailla samoista syistä. Kas kun laskin, että jo veneen talvitelakointimaksulla saa 100kg tarjouslohta tarvitsematta olla sekuntiakaan meren arvoilla keikkuvassa veneessä satessa ja viimassa, niin myin veneen ja virvelit pois. Täysin viemäriin kaadettua rahaa, kun paljon vähemmällä vaivalla ja rahalla saa tarjouksista enemmän kalaa ja halvemmalla kuin itse pyytäen.
Osta sä Ap Lidlistä jos et nauti marjojen poimimisesta.
Minulla hermo lepää metsässä ja poimiskelen marjat ja sienet samalla kun pohdiskelen elämää. En ikinä ota siitä mitään stressiä ja sen verran poimn kun huvittaa ja omiksi tarpeeksi on riittänyt. Sitten myös tiedän myös mistä ne on. Ja minä en käytä poimureita kun perkaan valmiiksi metsässä niitä ei moneen kertaan tarvii pyöritellä.
Harrastuksia on monia, tuo on minun syksyn harrastuksena.
Tottakai! Aina kannattaa itse kerätä ja säilöä. Oppitunti nro 1 säästeliäässä elämässä. Miksi maksaisin muille kun voin tehdä itsekin? Selkä kestää kyllä.
Itselleni on nautinto jo se, että saa olla metsässä. Ja kyykyssä oleminen tekee hyvää kunnolle. Happea ja kyykkyasentoa, lääkäri pysyy loitolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on jotenkin jännän angstinen suhde marjoihin. Jos niitä haluaa syödä, ne on PAKKO kerätä itse. Mikään ei ole niin noloa kuin ostaa talvella kaupasta pakastemarjoja! Mitä vaan perunoita ja porkkanoita voi jo ostaa, mutta Pyhät Marjat on itse kerättävä. Ja sitten kun niitä ei kerätä, ostetaan mieluummin vaikka ulkomaisia hedelmiä, ettei vaan työllistetä ketään Suomessa. Ehkä asenteet alkavat onneksi pikku hiljaa muuttua, toivottavasti.
En kerää itse, mutten myöskään osta muovipussissa. Etenkään ulkomaalaista marjaa.
Mutta eikö voisi ostaa kotimaisia marjoja talvella? Vaikka poimijat taitavat olla valtaosin ulkomaalaisia, kyllä siitä joku ropo jäisi Suomeenkin. Mutta ei, mieluummin ostetaan ulkomaisia hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset
Juu lopetin kanssa kalastuksen aika lailla samoista syistä. Kas kun laskin, että jo veneen talvitelakointimaksulla saa 100kg tarjouslohta tarvitsematta olla sekuntiakaan meren arvoilla keikkuvassa veneessä satessa ja viimassa, niin myin veneen ja virvelit pois. Täysin viemäriin kaadettua rahaa, kun paljon vähemmällä vaivalla ja rahalla saa tarjouksista enemmän kalaa ja halvemmalla kuin itse pyytäen.
...unohtui "sarc." lopusta pois. Uskoisin useimpien ymmärtäneen silti...
Vierailija kirjoitti:
Itselleni on nautinto jo se, että saa olla metsässä. Ja kyykyssä oleminen tekee hyvää kunnolle. Happea ja kyykkyasentoa, lääkäri pysyy loitolla.
-
Allekirjoitan
Jes, hassu juttu, mutta polvin kulumat ei muistuttele olemassaolostaan kyykkyilykaudella vaikka samaan aikaan tulee kannettua kolmea täyttä puolukkasankoa repussa usein hankalassa maastoaa.
- Toinen mikä on, niin mitään yrittämättä vuotuinen painokäyrä alkaa toisen kerran taittumaan alaspäin heinäkuulla mustikka-sesongin alkaessa ja taite loppuu marraskuulla veneen ylösottoon ja paluuseen päivisinkin lihapatojen ääreen.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset
Kaikille ei kelpaa maailmalla matkaava Norjan lohi.
Kalastaa voi kyllä verkoilla soutuveneestä käsin tai ranalta virvelillä/ongella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta turiset
Kaikille ei kelpaa maailmalla matkaava Norjan lohi.
Kalastaa voi kyllä verkoilla soutuveneestä käsin tai ranalta virvelillä/ongella.
-
Näköjään kuulut siihen vähemmistöön, joka ei oivaltanut kirjoituksen olevan vitsailua; sarkismia kukaties...?
-veneen"myyjä"
Kokonaiset 20min meni 10L puolukka sankon keräämiseen.
Kannattaa kykkiä, tunnissa kerää 100e puolukkaa.
Älä läski lässytä, sä mitään puolukkaa syö. Sitäkään et jaksa roudata himaas edes autolla.
Kerättiin 50 litraa. Kauniissa ilmassa, hyvässä paikassa. Ei mennyt kauan.
En hinnoittele muutoin ulkoilu-aikaani, mutta tämä kannatti myös taloudellisesti. Puhtaat marjat omin käsin, ei poimurilla.