Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lidlistä saa pakastepuolukkaa 5,49 e / kg - kannattaako kykkiä metsässä selkä pilalle siihen hintaan?

Vierailija
06.01.2022 |

Ja sitten puhdistaa, purkittaa ja pakastaa ne????

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen harkinnut puolukan ostamista torilta. Ravataan kyllä syksyt metsässä, mutta sienestämässä, se on liikkuvampaa. En jaksa kykkimistä.

-

Hommaa varsipoimuri. Se'e on herrasmiesmarjastusta ilman kyykimistä!

Vierailija
62/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan näin pakanana itse rakastan käydä metsässä ja kerätä kaikki tarvitsemani ainekset itse.

Metsä on kuin jylhä alkukoti ja on ihanaa, kun saa olla luonnon keskellä rauhassa ja kerätä marjoja/yrttejä/sieniä talven varalle.

Ruuanlaittokin on mukavampaa, kun on osana sitä itsekerätyt ainekset.

-

-Allekirjoitan!

-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poimin kaikki marjat itse ja saan puhtaita, parhaita marjoja käyttööni. On suuri ilo olla metsässä ihan kuntoilunkin takia. Olen nähnyt esim. thaimaalaisten marjasaaliita ja ne ovat roskaisia, valikoimattomia ja likaisia, marjafirmoille jalostukseen kun kaikki kelpaa!

En väitä, että marjastukseni on kannattavaa, mutta mukavaa se on ja laatu on taattu!

-

-Allekirjoitan !

-

Vierailija
64/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa liikunnan harrastus on suomalaisille hyvästä. Ei kaikkea tarvitse saada aina valmiiksi ja purkitettuna.

Vierailija
65/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se selkä menee suomalaisella pilalle ihan jostain muusta kuin metsässä kykkimisestä. Minulle on ihan sama mistä ihmiset marjansa hankkivat, mutta turha yrittää väittää marjastusta jotenkin haitalliseksi tai hyödyttömäksi touhuksi.

Vierailija
66/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helv sitä tekee pakastepuolukalla? Eihän kukaan syö kuin puolukkahilloa ja sellainen kuka ei edes metsässä kerää puolukoita ei ainakaan sellaista pysty itse valmistamaan.

Ostaako ap pakastepuolukoita Lidlistä? Joku tekee niistä hilloa ap:lle? Onko ap boomeri? Hallituksen vastainen, talousideologian kannattaja?

-

-12 ämpäriä survottuna ja pakastettuna meni talvessa. Kulunki alkaa aamulla aamupuuron päällä ja survottua puolukkaa voi käyttää monen ruuan kanssa. Suorastaan kuuluu kaaliruokien yhteyteen.

-Muista aina pureskella hyvin puoliksi survottu puolukka 😎

-

Vierailija
67/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön puolukkaa joka päivä, esim. smoothiessa. Mielellään olisin mennyt syksyllä metsään mutta en saanut ketään kaveriksi ja yksin en mene.

Vierailija
68/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen harkinnut puolukan ostamista torilta. Ravataan kyllä syksyt metsässä, mutta sienestämässä, se on liikkuvampaa. En jaksa kykkimistä.

-

Totta, pistän harkintaan. Puolukka on ihanaa.

Vierailija
69/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat mitä tarvitsen saan kyllä ostettua k- kaupan pakaste altaasta. Katson kotimaisia marjoja. Lähinnä ostanut puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa ja muutamia kertoja granaattiomenan siemeniä. Hyviä olleet. En lähde metsään marjoja keräämään saan selkäni vain jäykäksi ja kipeäksi.

Vierailija
70/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

-

Sain töistä määrävuosilahjana Suunnon sporttikellon ja olen hupimielessä pistänyt sen nauhoittamaan sydämen sykenopeutta. Kun 100kg++ äijä kykkii mustikalla, vastaa se itsellä reipasta kävelyä. Puolukka varsipoimurilla on paria kertaluokkaa kevyempää vaikka hiukan tahtiakin haluaisi pitää. Ja ei se varsijuttu mitään sulje pois. Esimerkiksi hakkuualueiden risukot on välillä pullollaan puolukkaa, mutta ei se varsipoimuri siellä ole parhaimmillaan.  Siellä voi ja kannattaakin kykkiä ihan poimuri-perusmenetelmällä.

-Ei tarvii marja-aikana enää kävelylenkeille lähtyeä!

Vierailija
71/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syksyllä kerättiin 5 sangollista. 10 min per sanko kun oli hyvä sato että kannattaa

Ai että 30kg tunnissa? Poimin itse aikoinaan ansaintamielessä, muutamia tuhansia kiloja yleensä kaudessa. 30kg ei koskaan lähtenyt tunnissa, ei edes haralla. Satasen otin joskun vähän alle viiteen tuntiin ja siinä ei taukoja pidelty. Se on erittäin raskasta fyysistä työtä jossa rasitusvammat uhkaa, minulla mm. sormet turposi rasituksesta ja jänteet oli tulehtuneina että sormet napsahteli.

Sairaslomia tai vapaapäiviä ei tunneta, ellei sada kunnolla vettä. Tihkusade on poimintakeli

Vierailija
72/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin jo lapsena, että ostan aikuisena marjat kaupasta. Inhosin marjojen keräämistä. Marjojen osto on ihan paras hinta-laatusuhteeltaan.

Vierailija
73/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

-

Sain töistä määrävuosilahjana Suunnon sporttikellon ja olen hupimielessä pistänyt sen nauhoittamaan sydämen sykenopeutta. Kun 100kg++ äijä kykkii mustikalla, vastaa se itsellä reipasta kävelyä. Puolukka varsipoimurilla on paria kertaluokkaa kevyempää vaikka hiukan tahtiakin haluaisi pitää. Ja ei se varsijuttu mitään sulje pois. Esimerkiksi hakkuualueiden risukot on välillä pullollaan puolukkaa, mutta ei se varsipoimuri siellä ole parhaimmillaan.  Siellä voi ja kannattaakin kykkiä ihan poimuri-perusmenetelmällä.

-Ei tarvii marja-aikana enää kävelylenkeille lähtyeä!

Hyvä, upottava sammalikkokin käy muuten treenistä. Parhaat suppismaastotkin ovat kuin suojuoksua. Täälläpäin on harjua harjun vieressä, ja yleensä joutuu menemään rinnettä ylös-alas sieniämpärin kanssa. Seuraavana päivänä tietää menneensä. Mä olen siellä ulkoilman takia, ruoka on bonusta. Lähipäivinä pilkkijäille kykkimään, siellä on jakkara mukana. :D 

Vierailija
74/97 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-

Se on melko avuton kapine. Toki sillä voi poimia mutta käytännössä se on liian kömpelö ja voimaton. 

Tavallisista poimireista ns. ruotsalainen ammattikone on paras, siinä on puurunko ja teräspiikit. Iso Marjuri muovikone on ihan ok sekin mutta piikit on leveämmät ja vähän kömpelömmät kun ne on muovia. Marja ei irtoa muovikoneella yhtä helposti kuin teräspiikkikoneella ja risut ym. haittaa enemmän.

Jos poimii enemmän niin ainoa oikea tapa on käyttää marjaharaa. Niitäkin on eri mallisia ja myös astioita joihin marja niillä harataan. Hara on kevyempi poimia ja sillä poimii nopeammin. Se käy oikein hyvin myös mustikalle eikä se mitenkään pilaa marjamaita niin kuin jotkut väittävät

Vierailija
75/97 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu'u Marjuri on ihan ok, ihan kuten mainitsitkin. Juuri se on varsipoimurissa pikakiinnityksellä, saa irti ja kiinni sekunneissa.  Ja en nyt hirveesti sitä puolukkaa tarvitse, että ammattimalleja pitäisi etsiä. 12 ämpäriä kotiin kannettuna tule vihellellen varsipoimurilla ja tuo määrä riittää seuravaan syksyyn yhdessä mustikoiden, vadelmien, karpaloiden ja puskamarjojen kanssa. Lakkaa ei täällä päin ole, kaikkien aikojen ennätys litran paikkeilla. Kun ei ole tottunut, niin ei osaa kaivatakaan.

https://www.savenmaa.fi/marjuri-marjanpoimuri-levea-kotimainen-avainlip…

-

https://www.motonet.fi/fi/tuote/388394/Plastex-Marjurin-varsi

Vierailija
76/97 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjat k-kaupan pakastealtaasta kirjoitti:

Marjat mitä tarvitsen saan kyllä ostettua k- kaupan pakaste altaasta. Katson kotimaisia marjoja. Lähinnä ostanut puolukkaa, mustikkaa, mansikkaa ja muutamia kertoja granaattiomenan siemeniä. Hyviä olleet. En lähde metsään marjoja keräämään saan selkäni vain jäykäksi ja kipeäksi.

Oletko tsekannut niiden kotimaisten kotimaisuuden? Ihan vasta oli ainakin kotimaiseksi sanottu marjapussi, jossa sai olla 16 % ulkomaista.

Joten lukekaa tarkkaan tuoteseloste.

Vierailija
77/97 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Tietää että ne ei oo kusisia, paskasia eikä myrkytettyjä.

Vierailija
78/97 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pakastimen sähkönkulutuskin maksaa. Mieluummin säilytän ne kaupan pakastealtaassa ja haen sieltä tarvittaessa.

Ei ne marjat mitenkään lisää sitä sähkön kulutusta.

Meillä oli käytössä kukutusmittari ja pakastin ei kuluta juuri mitään sen jälken, kun sisältö on jäässä.

Mulle oli yllätys, jonka jälkeen hankittiin toinen pakstearkku.

Vierailija
79/97 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä kykin siellä muustakin syystä kuin vain niiden marjojen takia. Saa olla metsässä, raittiissa ilmassa ja koirat saa hyvää liikuntaa.

Vierailija
80/97 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pakastimen sähkönkulutuskin maksaa. Mieluummin säilytän ne kaupan pakastealtaassa ja haen sieltä tarvittaessa.

Ei ne marjat mitenkään lisää sitä sähkön kulutusta.

Meillä oli käytössä kukutusmittari ja pakastin ei kuluta juuri mitään sen jälken, kun sisältö on jäässä.

Mulle oli yllätys, jonka jälkeen hankittiin toinen pakstearkku.

-

Kyllä;

.....ja jos satut vielä asumaan sähkölämmiteisessä omakotitalossa niin pakastukseen käytetty sähkö on ilmaista. Kyllä, vastaava määrä patterilämpöä jää kuluttamatta.