Lidlistä saa pakastepuolukkaa 5,49 e / kg - kannattaako kykkiä metsässä selkä pilalle siihen hintaan?
Ja sitten puhdistaa, purkittaa ja pakastaa ne????
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä helv sitä tekee pakastepuolukalla? Eihän kukaan syö kuin puolukkahilloa ja sellainen kuka ei edes metsässä kerää puolukoita ei ainakaan sellaista pysty itse valmistamaan.
Ostaako ap pakastepuolukoita Lidlistä? Joku tekee niistä hilloa ap:lle? Onko ap boomeri? Hallituksen vastainen, talousideologian kannattaja?
En syö puolukkahilloa. Laitan puolukoita maustamattoman jogurtin joukkoon tai teen puolukkarahkaa.
Pakastan joka vuosi n 100 l puolukoita, itsekerättyjä. Keitän pieniä hilloeriä tai teen survosta. Teen piirakoita ja vispipuuroa.
Hillo on parempaa pakastetuista marjoista hillosokerilla makeutettuna. Nopea tehdä 2 kg kerrallaan.
Ihan näin pakanana itse rakastan käydä metsässä ja kerätä kaikki tarvitsemani ainekset itse.
Metsä on kuin jylhä alkukoti ja on ihanaa, kun saa olla luonnon keskellä rauhassa ja kerätä marjoja/yrttejä/sieniä talven varalle.
Ruuanlaittokin on mukavampaa, kun on osana sitä itsekerätyt ainekset.
Itse keräämien hygienian tietää. Joku kehitysmaan kerääjä on voinut vaikka hieroa perssettään niihin marjoihin tai passkasormila hipelöidä. Saahan siinä samalla liikuntaa ja rauhaa. Säästyy sekin aika muualle.
Vierailija kirjoitti:
Eikä se mettään meno yleensä ilmaista ole? Ja vaikka olisikin, kuuluuhan siinä jalkineet, usein vaatteita repeää ym.
verokarhuko se siellä rahastaa metsän portilla vai..? Mielenkiintosta muutenkin tuo sun metsässä käyminen, kun jalkineet kuluu ja vaatteet usein repeää..
:D melkoisia mielikuvia.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Mitä helv sitä tekee pakastepuolukalla? Eihän kukaan syö kuin puolukkahilloa ja sellainen kuka ei edes metsässä kerää puolukoita ei ainakaan sellaista pysty itse valmistamaan.
Ostaako ap pakastepuolukoita Lidlistä? Joku tekee niistä hilloa ap:lle? Onko ap boomeri? Hallituksen vastainen, talousideologian kannattaja?
Etkö ole kuullut puolukkapuurosta?
Mä vaellan ja nautin luonnosta ja metsistä mieluummin kuin kyykkisin marjojen perässä.
Ekoja kertoja näin laskelmia n. 20 vuotta sitten, että samoihin hintoihin menee kyykyssä poimiminen ja kaupanpakkasesta osto, että mä lopetin marjastamisen siihen. Myös niiden mansikkalaatikoiden raahaamisen pakastamismielessä. Muutamia laatikoita kesässä ostan ja ne syödään heti.
Kaupan pakkaset myy kotimaista pakkasmarjaa ympärivuoden ja aivan järkihintaan. Eilen ostin viikon marjat: mansikkaa, mustikkaa, puolukkaa ja tyrniä. Teen keittoa tyrnistä, puolukasta vispipuuroa ja mansikat ja mustikat menee jogurttien tms. kanssa.
Suomalaisilla on jotenkin jännän angstinen suhde marjoihin. Jos niitä haluaa syödä, ne on PAKKO kerätä itse. Mikään ei ole niin noloa kuin ostaa talvella kaupasta pakastemarjoja! Mitä vaan perunoita ja porkkanoita voi jo ostaa, mutta Pyhät Marjat on itse kerättävä. Ja sitten kun niitä ei kerätä, ostetaan mieluummin vaikka ulkomaisia hedelmiä, ettei vaan työllistetä ketään Suomessa. Ehkä asenteet alkavat onneksi pikku hiljaa muuttua, toivottavasti.
Ulkomaalaiset marjat kannattaa kuumentaa muuten voi saada A-hepatiitin tai kambylobakteerin.
Vierailija kirjoitti:
Mä vaellan ja nautin luonnosta ja metsistä mieluummin kuin kyykkisin marjojen perässä.
Ekoja kertoja näin laskelmia n. 20 vuotta sitten, että samoihin hintoihin menee kyykyssä poimiminen ja kaupanpakkasesta osto, että mä lopetin marjastamisen siihen. Myös niiden mansikkalaatikoiden raahaamisen pakastamismielessä. Muutamia laatikoita kesässä ostan ja ne syödään heti.
Kaupan pakkaset myy kotimaista pakkasmarjaa ympärivuoden ja aivan järkihintaan. Eilen ostin viikon marjat: mansikkaa, mustikkaa, puolukkaa ja tyrniä. Teen keittoa tyrnistä, puolukasta vispipuuroa ja mansikat ja mustikat menee jogurttien tms. kanssa.
Muuten ihan samaa mieltä, mutta suurena vadelmien ystävänä on tuotava yksi poikkeus esiin: kotimaiset vadelmat pakastettuna noin 20 euroa kilo. Ei tunnu kohtuulliselle hinnalle. Broileriakin saa puolet halvemmalla, pitäisi olla tosinpäin.
En ottaisi vaikka saisi ilmaiseksi tai jopa vähän maksettaisikin.
Keräsimme 15 sangollista puolukoita ja pari sangollista karpaloita.
Mansikoita ja herukoita lisäksi useita sangollista.
Aamupuuron päälle erilaisia marjoja niin flunssat pysyy poissa.
Vieläkin olisi haluttu poimia mutta kun pakastimet oli jo niin täynnä ettei voinut.
Puolukka on paras marja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten ihan samaa mieltä, mutta suurena vadelmien ystävänä on tuotava yksi poikkeus esiin: kotimaiset vadelmat pakastettuna noin 20 euroa kilo. Ei tunnu kohtuulliselle hinnalle. Broileriakin saa puolet halvemmalla, pitäisi olla tosinpäin.
Totta turiset. Itsehän en ostele vadelmia juuri lainkaan, kun en pidä niistä. Sama juttu hillan kanssa. Tai eihän marjoissa mitään vikaa ole, mutta ne siemenet. Lapset välillä haluaa ja kyllä mä niille ostan. (eikä käytetä broileriakaan, koska mä nirsoan sitäkin)
Vierailija kirjoitti:
Ja siellä metsässä voi saada punkin ihoon.
Tai käärmeenpureman!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Puolukka on paras marja, mitä mä tiedän. Puolukkamehu herkkua, puolukkapulla - nam, puolukkarahka - kyllä vaan! Kaikkein rakkain ja pidetyin jälkkäri meilläpäin puolukkakiisseli - kylmänä ja vähän kermavaahtoa päälle. Ei sen parempaa ole. Lasten suosikki on taas vispipuuro puolukoista.
Puolukkasurvosta menee ruuan kanssa monen ruuan kanssa. Puolukkahilloa meillä ei ole, eikä tule olemaan. Se on kyllästetty liialla sokerilla. Puolukka on parhaimmillaan hieman kitkeränä.
Vierailija kirjoitti:
Mä kyykistelen mieluummin ilmaiseksi puolukkametsässä kuin sotken kuntopyörää salilla. SE jos mikä.on tylsää, ja siitä joutuu maksamaan.
Ostan puolukat mistä halvalla saan. Metsässä istun kannolla ja syön termosastiasta muusia, lihapullia ja puolukkahilloa. Vielä vähemmän tylsää.
Mä olen harkinnut puolukan ostamista torilta. Ravataan kyllä syksyt metsässä, mutta sienestämässä, se on liikkuvampaa. En jaksa kykkimistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida tuohon hintaan olla kotimaisia?
Ehkä ovat vaikka Virosta tai Ruåttista niin niissä ei ole yhtä paljon Tšernobylin jäänteitä…
En käyttäisi kiehauttamatta ulkomaalaisia.
Itse ostan ämpäreissä syksyllä, saa kotimaista ja edullisemmin,
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on jotenkin jännän angstinen suhde marjoihin. Jos niitä haluaa syödä, ne on PAKKO kerätä itse. Mikään ei ole niin noloa kuin ostaa talvella kaupasta pakastemarjoja! Mitä vaan perunoita ja porkkanoita voi jo ostaa, mutta Pyhät Marjat on itse kerättävä. Ja sitten kun niitä ei kerätä, ostetaan mieluummin vaikka ulkomaisia hedelmiä, ettei vaan työllistetä ketään Suomessa. Ehkä asenteet alkavat onneksi pikku hiljaa muuttua, toivottavasti.
En kerää itse, mutten myöskään osta muovipussissa. Etenkään ulkomaalaista marjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siellä metsässä voi saada punkin ihoon.
Tai käärmeenpureman!
Kadulla voi jäädä auton alle tai kotona puoliso tappaa tai meteoriitti iskeytyy päähän.
Onhan näitä mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
10l ämpäri täynnä puolukoita painaa semmoisen viitisen kiloa. 27,5€ noilla lidlin hinnoilla.
Mikäli on hyvin puolukkaa, niin tuntiin keräilee ämpärillisen putsattuna.
Kyllähän siinä ihan tuntipalkoille pääsee. Itse poimin mielummin mustikkaa.
Punkkeja ei kannata pelätä, nehän on siitä erikoisia otuksia että eivät tosiaan heti pure. Mettäkeikan jälkeen suihkuun tai uimaan ja punkkitarkistus siinä samalla.
-
Ihan ekaksi, kyse ei ole kannattavuudesta tai kannustamattomuudesta vaan elämäntavasta, mitä tulee marjojen omavaraisuuteen. Ei sinne päinkään, että kyse olisi bensakulujen ja marjasaannin suhteesta.
- Jo vuosikymmeniä marjakesä on lähtenyt liikkeelle metsäretkillä gepsu tai nykyään puhelin mukana. Se karttana samoillaan entiset koetut marjapaikat läpi ja tsekkaillaan, onkos kukinnat ja kasvustot siinä hantissa, että kannattaa tulla poimimaan. Jos tutut paikat ei lupaa, aina voi tehdä netin karttasovelluksilla virtuaalikartoitusta etukäteen potentiaalisista marjakohteista. Viime vuonna hiukan haastavampana puolukkakesänä tsekkailin puolukkapaikkoja tuolla menetelmällä täydellisen uusilta alueilta, varsin koskemattomilta alueilta. Puolukkaa löytyi, jopa hehtaarikaupalla; siis itse kasvia. Marjoja ei silti löytynyt, mutta jonain toisena vuonna tuo alue saattaisi olla todellinen marjojen Eldorado.
- Mustikat – vadelmat – puolukat – karpalot on kävelyttäneet satoja kilometrejä luonnossa. Huolimatta ”systeemistä” välillä kuitenkin tulee todella surkeita vuosia ainakin jonkin marjan kohdalla. So what! Se otetaan mitä löytyy, ei se ole niin kuolemanvakavaa. Mutta ajatuskin siitä, että jättäisi luontosamoilut väliin sen takia, että kaupasta saisi marjat halvemmalla, tuntuu vieraalle ja etäiselle ajatusmaailmalle. Vielä siis. Kun krempat aikanaan tulevat, tilanne voi olla toinen silloin.
Itseasiassa suomalaisissa marjoissa on enemmän säteilyä kuin virolaisissa. Kiitos radonin.