Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:

Vierailija
06.01.2022 |

Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.

Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?

Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?

Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?

Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.

Kommentit (1213)

Vierailija
1001/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen työttömyysuhan alla, jatkoajalla jo. Olen ainoa työntekijä ja lisäksi on pomon sukulainen, joka nyt tekee hakemuksia muualle, joten  minunkin on aika. Olen suoraan kyselllyt, että joko alan hakea, mutta pomo sanoo aina ettei ole kiirettä, mutta olen kuullut hänen puhuvan "kyllä tästä alkaisi jo eläkkeelle  joutaa" puheita.  Uskon, että hän laittaa minun mukaan tuloni kaupan ehdoksi, mutta uskon myös että mikä tahansa iso firma pomolta firman ostaa, irtisanomislappu tulee heti kun mahdollista, koska ei niillä ole tarvetta kaltaiselleni "sihteeri-dokumentoija-joka paikan höylä" -tyypeille. Teen todella monipuolista työtä, vähän kaikkea mitä isoissa on jokaista tekemässä ihminen erikseen.  

Työhakemuksia voin tehdä vaikka neljä päivässä, koska työnhakualue näin jo aikuisten lasten vanhempana on koko Eurooppa missä vain englanti tai ruotsi riittää ja minulla on kahden alan koulutus. Se vain nyppii, että ne on kuitenkin henkilökohtaisia, eikä minua kiinnosta niitä esitellä. Siksi varmaan tulen esittelemään vain yleishakemukset, joita haen paikkohin, joista olen vähemmän kiinnostunut. 

Te, jotka teette päätelmiä "tämä keskustelu osoittaa ettei työttömät halua töpihin", pidän teitä älyllisesti heikkolahjaisena. Tämä keskustellu ei osoita jokaisen työttömän tekemisiä ja haluamisia ja lisäksi näissä on aina iso osa provoja, tahallista mollaamista. Uskotteko muussakin elämässä kaiken soopan, mitä teille kerrotaan? Ei ole älyn lahjoja kauhalla annettu, jos ei tiedä, että työttömiä kuitenkin lähtee töihin ja kouluihin jatkuvasti ja että joskus työttömänä olleita on työelämässä pilvin pimein. Yhden av-keskustelun perusteella jos olettaa työttömien olevan sellaisia - vieläpä valikoiden poimii juttuja, uskomatta niihin että osa todela hakee paljon enemmän  ja on tyhmää uskoa ettei kukaan työtön töitä hakisi - niin ei niin typerä ihminen voi mitään vaativaa työtä kyllä tehdä, vai teettekö työnnekin olettamuksiin perustuen vallikoiden vain itsellenne sopivat jutut ja ignooramalla faktoja, jotka eivät sovi mantraanne? 

Vierailija
1002/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhakemuksiahan tehdään tietenkin vain silloin, kun tarjolla on se työ jonka ITSE ON VALINNUT, aivan kuten perustuslaissakin sanotaan.    Jos yritetään pakottaa tekemään muuta, kuin itse valitsemaansa työtä, ei enää noudateta perustuslakia eikä myöskään kansainvälisiä sopimuksia.

Kannattaisi jo uskoa suosiolla, että se on kansan - eli jokaisen kansalaisen - päätösvallassa, mitä töitä tehdään ja millä ehdoilla tehdään, ja valtion on siihen asiaan lainkin mukaan sopeuduttava. Valtio ei sopeuta kansalaisten päätöksiä, vaan kansalaisten päätökset tehdään ilman valtion tunkeilua, ja valtion tehtävä on sopeutua.

Vaan ei sopeudu ei, typerää toimimatonta systeemiä senkuin vain jatketaan, tietenkin koko toiminta piilotellaan erikoisten sanavalintojen taakse.

Työn hakemisestako tehtäisiin oikein viranomaisvalvonnassa ja rangaistuksen uhkalla harjoitettava juttu?  Voi hyvänen aika jopa on lakikirjat menossa roskakoriin oikein isossa mittakaavassa.....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1003/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräaikaisilla opettajilla tulee kyllä aika mielenkiintoinen kesä nyt. Iso osa opettajista on määräaikaisia, jotka jäävät kesäksi työttömiksi. Tulee siis kesäkuussa aikamoinen opettajapiikki.

Rehtoritkin ovat lomalla ainakin heinäkuun, joten uusia työpaikkojakaan ei paljoa ilmoitella. 3kk on ammattitaitosuoja, joten muita kuin opettajan töitä ei tarvitse hakea. Miten ihmeessä kesällä saa haettua 4 työpaikkaa?

Mukava työnantajille, jos kesällä putkahtaa pari opettajapaikkaa auki, ja kymmenet tuhannet määräaikaiset hakevat näitä, vaikka ei ole aikomustakaan ottaa. Työkkäriähän ei kiinnosta sekään, vaikka syksyllä olisi jo työpaikka tiedossa, sillä työtön on työtön, ja töitä haettava.

Jos on jo tiedossa, että oma työ jatkuu syksyllä, voi aika huoletta hakea mistä tahansa koulusta kesätyötä vaikka luokanopettajaksi  aikavälille 1.6-10.8. Ja voihan noin tehdä, vaikkei olisi ammattisuojaakaan - eihän ammattisuojan poistuminen tarkoita, etteikö edelleenkin saisi hakea oman alan töitä. Idea on vain se, että jos oman alan töitä ei löydy, pitäisi olla valmis vastaanottamaan muutakin työtä. Mutta saahan avoimia hakemuksia lähetellä minne vain.

Avoimia hakemuksia ei lasketa mukaan niihin pakollisiin.

Kuinka niin? Esim. tässä artikelissa sanotaan, että voi olla myös avoin hakemus:

https://yle.fi/uutiset/3-12143466

Vierailija
1004/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on työ, jossa kesäkeskeytys. Joudunko kesäkuussa hakemaan paikkaa jota en voi ottaa vastaan, koska työt jatkuu elokuun alussa? En todellakaan aio irtisanoutua tästä vakityöstä.

Olet siis lomautettu? Silloin ei tarvitse 3 kk aikana tehdä työhakemuksia, sen jälkeen sinuun suhtaudutaan kuin työttömään.

Tämäkin muuten selviää laista, sieltä kannattaa katsoa, mitä milloinkin pitää tehdä.

Vierailija
1005/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen halutaan ulkomaalaista halpatyövoimaa vaan lisää kun maa on täynnä potentiaalista kotimaista työvoimaa pilvin pimein, pienellä koulutuksella saataisiin pätevää työvoimaa koulutettua yritysten tarpeisiin. 

Vai väittääkö joku ettei ns. laajan työttömyyden TEM noin 450 000 - 500 000 työttömän joukosta löydy tekijää? Todellisuudessa jarruina ovat yritykset itse huonoine palkkoineen ja vuokrafirmoineen siinä välissä sekä ikärasismin takia mikä on uskomatonta tuubaa Suomen kokoisessa maassa. 

Kun tätä politiikkaa jatketaan niin Suomi ei koskaan nouse enää jaloilleen, eikö se ala olla jo selvää kaikille että jos puoli miljoonaa työtöntä ihmistä on ostovoimaltaan nolla tasoa ja siihen eläkeköyhyydessä elävät päälle eli noin 1.5 miljoonaa köyhää niin lopputuloksena on näivettyminen ja konkurssit sekä maan velkaantuminen entisestään? 

Ihan itse aiheutettu ongelma ja vain ahneiden poliitikkojen sekä eliitin takia, prosenttijengi hallitsee Suomea ilman MP-liivejäkin, kraku ukot laittoivat Suomen kiikkuun. Sitä saa mitä tilaa ja tyhmästä päästä kärsii koko ruumis. Onnea vaan Maailman onnellisimmalle eliitille, teiltähän asiaa on kysyttykin ei rahvaalta. 

Vierailija
1006/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis pakko hakea esim. kaupan myyjäksi, vaikka kauhistuttaa jo ajatuskin kassalla olosta, jossa pitää hoitaa vielä posti ja veikkaus?  Sinne saattaa päästäkin, samoin kuin hoivapalveluihin, vaikka ei tosiaankaan olisi mitään koulutusta tai halua alalle.

Öö… on! Jos olet kouluttautunut väärälle alalle jolta ei löydy alueellasi töitä, sun vaihtoehdot on ottaa vastaan sellaista työtä mihin et tarvitse muuta koulutusta, esim kaupan kassalle. Tai sitten muutat työn perässä alueelle jossa voit koulutuksellasi työllistyä. Tai sitten kouluttaudut uudelleen alalle, jolta saat töitä. Miten ihmiset kuvittelee että on oikeus kouluttautua johonkin höpöhöpökivaa-ammattiin, joka ei työllistä ja sitten istutaan kotona tekemättä mitään kun muut työssä käyvät maksavat? Ottakaa nyt laiskat pää pois perseestä ja tehkää jotain tilanteellenne! Jos ei kiinnosta kouluttautua uudelleen tai muuttaa työn perässä, ei pidä työkykyisen ihmisen laiskotella muiden rahoilla. Koska sitä se ainoastaan on! AINA on vaihtoehto! Ei ehkä miellyttävä, mutta huomatkaa että ei kaikki muutkaan välttämättä nauti siitä työstään. Sitä tehdään siksi että saadaan rahaa.

Millä tavalla "AINA on vaihtoehto", jos esim. kaupan kassana ei yksinkertaisesti pysty olemaan? Esmikerkiksi masentuu jo ajatuksestakin itsemurhan partaalle, pelkää ihmisiä jne.

Vierailija
1007/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko siis pakko hakea esim. kaupan myyjäksi, vaikka kauhistuttaa jo ajatuskin kassalla olosta, jossa pitää hoitaa vielä posti ja veikkaus?  Sinne saattaa päästäkin, samoin kuin hoivapalveluihin, vaikka ei tosiaankaan olisi mitään koulutusta tai halua alalle.

Öö… on! Jos olet kouluttautunut väärälle alalle jolta ei löydy alueellasi töitä, sun vaihtoehdot on ottaa vastaan sellaista työtä mihin et tarvitse muuta koulutusta, esim kaupan kassalle. Tai sitten muutat työn perässä alueelle jossa voit koulutuksellasi työllistyä. Tai sitten kouluttaudut uudelleen alalle, jolta saat töitä. Miten ihmiset kuvittelee että on oikeus kouluttautua johonkin höpöhöpökivaa-ammattiin, joka ei työllistä ja sitten istutaan kotona tekemättä mitään kun muut työssä käyvät maksavat? Ottakaa nyt laiskat pää pois perseestä ja tehkää jotain tilanteellenne! Jos ei kiinnosta kouluttautua uudelleen tai muuttaa työn perässä, ei pidä työkykyisen ihmisen laiskotella muiden rahoilla. Koska sitä se ainoastaan on! AINA on vaihtoehto! Ei ehkä miellyttävä, mutta huomatkaa että ei kaikki muutkaan välttämättä nauti siitä työstään. Sitä tehdään siksi että saadaan rahaa.

Millä tavalla "AINA on vaihtoehto", jos esim. kaupan kassana ei yksinkertaisesti pysty olemaan? Esmikerkiksi masentuu jo ajatuksestakin itsemurhan partaalle, pelkää ihmisiä jne.

Masentuu jo ajatuksesta itsemurhan partaalle? Mitä ihmettä? Tuollaisen pitää sitten olla sairauspäivärahalla, ei työttömänä. Ja onhan niitä muitakin koulutuksia yms. kuin kaupan kanssa.

Aika törkeitä kommentteja oli myös työkkärin työntekijöistä, suojatyöpaikkaa ja muuta. Eivät he ole lakeja keksineet eivätkä ole siellä ketään kiusaamassa, tekevät vain työtään. Moninkertaisesti arvostan enemmän heitä, tekevät noin epäkiitollista työtä, mutta tekevät kuitenkin! Kun sitten on näitä "mutku en mä haluuuuu", "ahdistun kassalla" kitisijöitä jotka vaan ottaisivat ilmaiseksi kaiken.

Vierailija
1008/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä ainakin ajattelin jatkaa ihan samalla systeemillä kuin tähänkin asti. Nostan työmarkkinatukea ja teen osa-aikatyötä. Sopii päänupille parhaiten ja käteen jää kuukaudessa 900e ja siitä saan säästöönkin jka kuukausi 200-300e.

Vierailija
1009/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi hakemusruljanssiin. Olen jo 57 ja nollasopparilla. Olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. Töitä on välillä vähemmän, välillä enemmän. Ihan turhaa kiusaamista. Tosin uskon, että minut laitetaan heti EI kansioon ikäni takia.

Vierailija
1010/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaako työvoimatoimisto vain kokoaikatyötä haettavaksi vai myös osa-aikatyötä? Kun tulee siis työtarjouksia sieltä, niin ovatko ne aina kokoaikatyötä? Ja voiko hakea myös 4 x osa-aikatyötä per kuukausi että tämä työnhakuvelvoite täyttyy?

Vierailija
1011/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masentuu jo ajatuksesta itsemurhan partaalle? Mitä ihmettä? Tuollaisen pitää sitten olla sairauspäivärahalla, ei työttömänä. Ja onhan niitä muitakin koulutuksia yms. kuin kaupan kanssa.

Aika törkeitä kommentteja oli myös työkkärin työntekijöistä, suojatyöpaikkaa ja muuta. Eivät he ole lakeja keksineet eivätkä ole siellä ketään kiusaamassa, tekevät vain työtään. Moninkertaisesti arvostan enemmän heitä, tekevät noin epäkiitollista työtä, mutta tekevät kuitenkin! Kun sitten on näitä "mutku en mä haluuuuu", "ahdistun kassalla" kitisijöitä jotka vaan ottaisivat ilmaiseksi kaiken.

Et kai kuvittele, että sairauspäivärahalle noin vain mennään? Työttömänä on pilvin pimein oikeasti työkyvyttömiä ihmisiä.

Ja luulisi yhteiskunnankin etu olevan, ettei esimerkiksi korkeakoulutettua passiteta väen vängällä kaupan kassalle epämotivoituneena masentumaan. Ensinnäkin koulutus on ollut yhteiskunnalle kallista. Toiseksi työkykynsä ja tulevaisuudenuskonsa menettänyt ihminen tulee kalliimmaksi kuin väliaikaisesti työtön, joka etsii mielekästä ja koulutustaan vastaavaa työtä (ehkä vähän pidempäänkin).

Vierailija
1012/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaikea uskoa, että yksityiset työnantajat voitaisiin jollain tavalla velvoittaa antamaan viranomaisille tietoja siitä, millaisen hakemuksen työtön työnhakija on lähettänyt tai millä tavalla tämä on käyttäytynyt haastattelussa. Mihin nämä tässäkin ketjussa näkyneet väitteet perustuvat?

Ne perustuvat vain jonkun reaalimailmasta irtautuneen kummallisiin fantasioihin. Työhakemuksen tietoja ei tosiaan saa luovuttaa eteenpäin ilman hakijan antamaa lupaa. Ja työnantajilla on myös parempaakin tekemistä, kuin koostaa analyysejä valitsematta jääneiden toiminnasta.

Vierailija
1013/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä kirjoitti:

Juups, kun 90-luvun laman aikaan olin työttömänä piti siellä työkkärissä käydä 2 viikon välein ihan haastateltavana. Työvoimapoliittiselle kurssille oli osallistuttava tai napsahti 3kk:n karenssi. On ajat ”vähän” muuttuneet…

Väsynyt trolli. Puolen vuoden välein leimattiin sininen kortti ja siinä se.

Vierailija
1014/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä kirjoitti:

Juups, kun 90-luvun laman aikaan olin työttömänä piti siellä työkkärissä käydä 2 viikon välein ihan haastateltavana. Työvoimapoliittiselle kurssille oli osallistuttava tai napsahti 3kk:n karenssi. On ajat ”vähän” muuttuneet…

Väsynyt trolli. Puolen vuoden välein leimattiin sininen kortti ja siinä se.

Kyllä jossain vaiheessa piti käydä parin viikon välein ja myöhemmi muuttui että kerran kuukaudessa ja kun tuli massatyöttömyys, välejä pidennettiin, koska ei ollut resursseja enää, eikä työpaikkoja mitä osoittaa. Mutta se kahden viikon välen taisi olla kasaria, kun olin lukion jälkeen vähän aikaa työtön. Seuraava työttömyysjaksoni osui jo 90-luvun puoliväliin, en jaksa muistaa miten usein piti käydä. 

Vierailija
1015/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö osa-aikatyöt lopettaa? Tämän mallin mukaan sellainen työ ei ole soveliasta, koska pitää uutta hakea. Mitä tapahtuu, jos kaikki osa-aikaiset lopettaa? Itseä ahdistaa jo ajatus hakemusten väsäämisestä ja siitä, että työkkäristä soitellaan, ja pitää työaikana niihin puheluihin vastailla.

Vierailija
1016/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö osa-aikatyöt lopettaa? Tämän mallin mukaan sellainen työ ei ole soveliasta, koska pitää uutta hakea. Mitä tapahtuu, jos kaikki osa-aikaiset lopettaa? Itseä ahdistaa jo ajatus hakemusten väsäämisestä ja siitä, että työkkäristä soitellaan, ja pitää työaikana niihin puheluihin vastailla.

Osa-aikaisille riittää yksi hakemus kolmen kuukauden välein.

Vierailija
1017/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää unohtako edes hakea töihin. Voi hyvää päivää, kaikki tulonsiirrot voisi lopettaa. Terveisin kypsynyt veronmaksaja.

Vierailija
1018/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä usko et tämäkään aktiivimalli mua onnistu työllistämään kun ei onnistunut aiempikaan. 13v putkeen oon ollu työtön josta 1v9kk merkonomina. Jos kukaan työnantaja ei ole mua huolinut 13v aikana töihin ei ne tule tämän aktiivimallin vuoksikaan mua työllistämään, ei edes säälistä. Voin mä olla seuraavatkin 13v työtön ihan sama mulle. Ja en ole kelvannut merkonomina edes puhelinmyyjäksi enkä k-marketin kassaksi.

Vierailija
1019/1213 |
06.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 58-vuotias mies ja teen keikkaluontoisesti töitä jatkuvasti, muutaman päivän työsopimuksilla. Työsopimuksia 1-3 kpl kuukaudessa. Olen ilmeisesti osa-aika työssä, vai mitenkä tuo määritellään. YTK maksaa ansiosidonnaista välijaksoilta. Joudunko hakemaan 4 paikkaa kuukaudessa, vai vaikuttaako tuo osa-aikatyö jotenkin hakuvelvoitteeseen. Näin minulla on töitä hamaan loppuun asti.

Vierailija
1020/1213 |
07.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 58-vuotias mies ja teen keikkaluontoisesti töitä jatkuvasti, muutaman päivän työsopimuksilla. Työsopimuksia 1-3 kpl kuukaudessa. Olen ilmeisesti osa-aika työssä, vai mitenkä tuo määritellään. YTK maksaa ansiosidonnaista välijaksoilta. Joudunko hakemaan 4 paikkaa kuukaudessa, vai vaikuttaako tuo osa-aikatyö jotenkin hakuvelvoitteeseen. Näin minulla on töitä hamaan loppuun asti.

Löytyykös tähän joltain vastausta?