En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:
Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.
Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
Kommentit (1213)
Se on vain näennäispuuhastelua.
Työllisyys ei lisäänny tuon ansiosta.
Paitsi suojatyöpaikat työkkärissä.
3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.
Aivan turhaa touhua ja työnantajille koituu turhaa työtä, kun täytyy hakijoista perata ensin pois iso massa, joka ei oikeasti edes halua ko. työpaikkaa.
Jokaiseen avoimeen kunnolliseen työpaikkaan tulee hakemuksia pilvin pimein ilman mitään aktivointeja.
Työttömät superosaajia eivät ole ongelma, vaan ettei työttömiä huolita töihin.
Ei heti napsahda karenssia vaan ekasta sääntörikkomuksesta tulee varoitus. Ja jotenkin se katsotaan alueellisesti, henkilökohtaisesti onko 4 haettavaa paikkaa vai riittääkö vähempi.
Eli lyhyesti: Pakkohaku 0-4 työpaikkaa /kk. Niistä pitää uuden mallin mukaan olla todisteet työkkärille. Itse aion tehdä kaikki hakemukset samana päivänä, varaan siihen tunnin tai pari, enempää ei tarvitse kun cv ja muut pohjat valmiina koneella.
Vierailija kirjoitti:
Eli lyhyesti: Pakkohaku 0-4 työpaikkaa /kk. Niistä pitää uuden mallin mukaan olla todisteet työkkärille. Itse aion tehdä kaikki hakemukset samana päivänä, varaan siihen tunnin tai pari, enempää ei tarvitse kun cv ja muut pohjat valmiina koneella.
Oikein toimittu.
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Älkää unohtako pakollisia haastatteluita paikan päällä työkkärissä :D
Kuntakokeilukaan ei toimi kunnolla, niin miten tämä sitten?!
Onko haettavien paikkojen oltava kokoaikatyötä vai saako hakea myös osa-aikatyötä?
Vierailija kirjoitti:
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Toukokuussa, jos ei tule viivästyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi joutuisit? Teet vain huonon hakemuksen jos olet edes sellainen joka huolitaan muualle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa alkaa 1.5.2022
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko käydä niissä jos ei ole autoa.
Työllistää tämä ainakin työnantajia, joilla on niitä työpaikkahakuilmoituksia.
Työllistää tämä myös työvoimatoimistovirkailijoita, että saavat kontrolloida ja vahtia.
Onko siis pakko hakea esim. kaupan myyjäksi, vaikka kauhistuttaa jo ajatuskin kassalla olosta, jossa pitää hoitaa vielä posti ja veikkaus? Sinne saattaa päästäkin, samoin kuin hoivapalveluihin, vaikka ei tosiaankaan olisi mitään koulutusta tai halua alalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei toki. Nuuhkaisen ovella vähän pippuria, niin aivastelen siellä sitten oikein mojovasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joutuisit? Teet vain huonon hakemuksen jos olet edes sellainen joka huolitaan muualle töihin.
Eli on ok mainita työhakemuksessa että teen tällä hetkellä osa-aikatyötä mm.mielesterveysongelmien ja rikoshistorian vuoksi eikä pää kestä kokoaikatyötä. Mutta mielellään tulisin haastatteluun. Onko tuo ok, eli ei paukahda karenssia?
Juuri niin: yritetään näyttää, että jotain tehdään