En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:
Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.
Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
Kommentit (1213)
80 luvulla olin vuoden työtön. En käynyt kertaakaan työkkärissä koko aikana. Kalalla sen sijaan kävin aika pirun monta kertaa viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö osa-aikatyöt lopettaa? Tämän mallin mukaan sellainen työ ei ole soveliasta, koska pitää uutta hakea. Mitä tapahtuu, jos kaikki osa-aikaiset lopettaa? Itseä ahdistaa jo ajatus hakemusten väsäämisestä ja siitä, että työkkäristä soitellaan, ja pitää työaikana niihin puheluihin vastailla.
TUlevaisuudessa puhelusta sovitaan etukäteen eli sinä varaat siihen 30 minuuttia rauhallista aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä kirjoitti:
Juups, kun 90-luvun laman aikaan olin työttömänä piti siellä työkkärissä käydä 2 viikon välein ihan haastateltavana. Työvoimapoliittiselle kurssille oli osallistuttava tai napsahti 3kk:n karenssi. On ajat ”vähän” muuttuneet…
Väsynyt trolli. Puolen vuoden välein leimattiin sininen kortti ja siinä se.
Kyllä jossain vaiheessa piti käydä parin viikon välein ja myöhemmi muuttui että kerran kuukaudessa ja kun tuli massatyöttömyys, välejä pidennettiin, koska ei ollut resursseja enää, eikä työpaikkoja mitä osoittaa. Mutta se kahden viikon välen taisi olla kasaria, kun olin lukion jälkeen vähän aikaa työtön. Seuraava työttömyysjaksoni osui jo 90-luvun puoliväliin, en jaksa muistaa miten usein piti käydä.
Satasella mulle sitä mitä sinä olet poltellut. On tässä muutkin olleet kasarilla työttöminä, ja voin taata että ei siellä kuukauden välein silloinkaan juostu, saatikka kahden viikon välein.
Toki osa-aikatyötä saa hakea, mutta sitten ei saa työttömyyskorvausta, jollei töitä löydykään. Pitää hakea kokoaikatyötä saadakseen työttömyyskorvausta. Aika pervoa, eikö???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58-vuotias mies ja teen keikkaluontoisesti töitä jatkuvasti, muutaman päivän työsopimuksilla. Työsopimuksia 1-3 kpl kuukaudessa. Olen ilmeisesti osa-aika työssä, vai mitenkä tuo määritellään. YTK maksaa ansiosidonnaista välijaksoilta. Joudunko hakemaan 4 paikkaa kuukaudessa, vai vaikuttaako tuo osa-aikatyö jotenkin hakuvelvoitteeseen. Näin minulla on töitä hamaan loppuun asti.
Löytyykös tähän joltain vastausta?
Tuolla jossain päin tätä ketjua (tai sitten jotain toista ketjua) oli maininta, että osa-aikatyössä oleville hakuvelvoite on 4 hakemusta / vuosi. Tämä siis toisen käden tietoa, mutta parempaa vastausta ei ole antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä kirjoitti:
Juups, kun 90-luvun laman aikaan olin työttömänä piti siellä työkkärissä käydä 2 viikon välein ihan haastateltavana. Työvoimapoliittiselle kurssille oli osallistuttava tai napsahti 3kk:n karenssi. On ajat ”vähän” muuttuneet…
Väsynyt trolli. Puolen vuoden välein leimattiin sininen kortti ja siinä se.
Kyllä jossain vaiheessa piti käydä parin viikon välein ja myöhemmi muuttui että kerran kuukaudessa ja kun tuli massatyöttömyys, välejä pidennettiin, koska ei ollut resursseja enää, eikä työpaikkoja mitä osoittaa. Mutta se kahden viikon välen taisi olla kasaria, kun olin lukion jälkeen vähän aikaa työtön. Seuraava työttömyysjaksoni osui jo 90-luvun puoliväliin, en jaksa muistaa miten usein piti käydä.
Satasella mulle sitä mitä sinä olet poltellut. On tässä muutkin olleet kasarilla työttöminä, ja voin taata että ei siellä kuukauden välein silloinkaan juostu, saatikka kahden viikon välein.
Näin se taisi olla, omalla kohdalla ilmottautumisen jälkeen jonkin aikaa kotona odottelua ja sitten sieltä tuli tieto työpaikasta. En enää muista tuliko se soittona vai kirjeellä, mutta oli joka tapauksessa duuni johon menin. Ei mikään höpö höpö "työtarjous". Jos ei jostain syystä olisi mennyt, niin kaiketi olisi tuki katkennut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 58-vuotias mies ja teen keikkaluontoisesti töitä jatkuvasti, muutaman päivän työsopimuksilla. Työsopimuksia 1-3 kpl kuukaudessa. Olen ilmeisesti osa-aika työssä, vai mitenkä tuo määritellään. YTK maksaa ansiosidonnaista välijaksoilta. Joudunko hakemaan 4 paikkaa kuukaudessa, vai vaikuttaako tuo osa-aikatyö jotenkin hakuvelvoitteeseen. Näin minulla on töitä hamaan loppuun asti.
Tuolla jossain päin tätä ketjua (tai sitten jotain toista ketjua) oli maininta, että osa-aikatyössä oleville hakuvelvoite on 4 hakemusta / vuosi. Tämä siis toisen käden tietoa, mutta parempaa vastausta ei ole antaa.
Löytyy hallituksen esityksestä kohdasta 4.1.2: https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Documents/HE_167+20…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan lukenut nykyisiäkään ohjeita. Jo tällä hetkellä työttömyysrahan saannin ehto on, että hakee kokoaikatöitä. Sinun on pitänyt ruksia sieltä nettilomakkeelta kohta, jossa vannot hakevasi kokoaikaista työtä.
Miten tämä on niin vaikeaa niin monelle? Miten te olette edes onnistuneet hakemaan rahaa? Ette ilmeisesti lue niitä sopimuksia, mitä allekirjoitatte.
Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei todellakaan edes ole joka kuukausi sellaista työtä mitä voisin hakea. Siis ei ole työhön tarvittavaa koulutusta tms. Eli jatkossa minun pitää hakea hammaslääkärin, opettajan, sairaanhoitajan, putkimiehen yms töitä, vaikka minulla ei ole niihin koulutusta eikä tähän hätään edes ehdi saada koulutusta. Eli tuossa uudessa systeemissä ei ole kyllä mitään järkeä ja on se varmasti noille firmoillekin rasittavaa, että sinne alkaa tulla hakemuksia ihmisiltä keillä ei ole mitään valmiuksia niihin paikkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Asun pienellä paikkakunnalla ja täällä ei todellakaan edes ole joka kuukausi sellaista työtä mitä voisin hakea. Siis ei ole työhön tarvittavaa koulutusta tms. Eli jatkossa minun pitää hakea hammaslääkärin, opettajan, sairaanhoitajan, putkimiehen yms töitä, vaikka minulla ei ole niihin koulutusta eikä tähän hätään edes ehdi saada koulutusta. Eli tuossa uudessa systeemissä ei ole kyllä mitään järkeä ja on se varmasti noille firmoillekin rasittavaa, että sinne alkaa tulla hakemuksia ihmisiltä keillä ei ole mitään valmiuksia niihin paikkoihin.
Ehei, haet osaamistasi ja työkokemustasi vastaavia paikkoja noin 80 km säteellä kodistasi. Mistä tulee oletus siitä, että töissä saa käydä vain asuinkunnassaan?
Itsekään en ole työtön, mutta jatkuva työpaikkojen hakeminen työttömänä kuulostaa todella naurettavalta. Ainakin itse laittaisin hakemukseen, että ei kiinnosta teidän paikka mutta työkkäri pakotti hakemaan tätä kyseistä paikkaa.
Te nykymalli ei toimi.
Myöskään uusi te malli ei toimi.
Uudistus on vain kikka jonka sosialistihallitus tekee jotta näyttäisi muka kehitykseltä.
Eli asiat tuskin muuttuvat käytännössä.
Eli suomen hallinto on tehoton ja kallis.
Kävin äskettäin määräaikaiskeskustelun TE-virkailijan kanssa. Olen tehnyt paljon hakemuksia, vähintäänkin tuon neljä per kuukausi. Tästä huolimatta virkailija kertoi, että kun tämä uusi järjestelmä alkaa minun kohdallani alkusyksystä, minulle asetetaan hakuvaatimukseksi nolla hakemusta kuukaudessa erittäin vaikean elämäntilanteeni vuoksi. TE-toimistossa siis käytetään harkintaa, kun hyvä syy löytyy.
kaikkea sitä kuuleekin kirjoitti:
Eettinen työpaikka?? Voi juma. Tätä en oo ennen kuullukaan tekosyynä olla tekemättä töitä. Tuet poikki valikoijilta, alkaa nälkä kurnia niin työtkin kelpaa. Ei tässä maassa riitä raha elättää valikoijia ja narisijoita ja näitä "emmä tahdo sitä ja tätä". Sosiaalituissa ja työkkärikorvauksissa pitäisi olla tiukempi linja, jotta ei voisi maata kotona kun ei huvita tehdä töitä. Ei tässä itsekään oman alan (insinööri) töissä ole, mutta kun niitä ei ollut niin oli etsittävä jotain muuta, palkka tulee, se riittää.
Yhdelle tekosyy, toiselle ihan todellinen syy.
Itse kieltäydyn jyrkästi työskentelmästä mm. eläintuotannossa, teurastamolla, turkistarhalla tai koe-eläinten hoitajana, sillä nämä alat ovat etiikkani vastaista toimintaa. Myös muita kestämättömiä toimintatapoja piittaamattomasti harjoittavat elinkeinot eivät saa minua milloinkaan työvoimakseen. Sama pätee myös yrityksiin, jotka räikeästi ja tietoisesti viisveisaavat ihmisoikeuksista ja yhteiskunnallisesta vastuusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehei, haet osaamistasi ja työkokemustasi vastaavia paikkoja noin 80 km säteellä kodistasi. Mistä tulee oletus siitä, että töissä saa käydä vain asuinkunnassaan?
Milläpä kuljet ilman autoa 80km päässä?
kaksikahdeksankolme kirjoitti:
kaikkea sitä kuuleekin kirjoitti:
Eettinen työpaikka?? Voi juma. Tätä en oo ennen kuullukaan tekosyynä olla tekemättä töitä. Tuet poikki valikoijilta, alkaa nälkä kurnia niin työtkin kelpaa. Ei tässä maassa riitä raha elättää valikoijia ja narisijoita ja näitä "emmä tahdo sitä ja tätä". Sosiaalituissa ja työkkärikorvauksissa pitäisi olla tiukempi linja, jotta ei voisi maata kotona kun ei huvita tehdä töitä. Ei tässä itsekään oman alan (insinööri) töissä ole, mutta kun niitä ei ollut niin oli etsittävä jotain muuta, palkka tulee, se riittää.
Yhdelle tekosyy, toiselle ihan todellinen syy.
Itse kieltäydyn jyrkästi työskentelmästä mm. eläintuotannossa, teurastamolla, turkistarhalla tai koe-eläinten hoitajana, sillä nämä alat ovat etiikkani vastaista toimintaa. Myös muita kestämättömiä toimintatapoja piittaamattomasti harjoittavat elinkeinot eivät saa minua milloinkaan työvoimakseen. Sama pätee myös yrityksiin, jotka räikeästi ja tietoisesti viisveisaavat ihmisoikeuksista ja yhteiskunnallisesta vastuusta.
Tästä itsekin aikanaan puhuttiin te-virkailijan ja jonkun työpsykologin kanssa, ainakin täällä hyväksytään se ettei uskovaisen tarvitsen hakea paikkaa saatanspalvojien yhdistyksestä, tai vegaanin teurastamolta.
Vierailija kirjoitti:
Itsekään en ole työtön, mutta jatkuva työpaikkojen hakeminen työttömänä kuulostaa todella naurettavalta. Ainakin itse laittaisin hakemukseen, että ei kiinnosta teidän paikka mutta työkkäri pakotti hakemaan tätä kyseistä paikkaa.
Kolmen kuukauden tauko työttömyyskorvaukseen olisi joillekin aika vaikea paikka, joten siksi eivät ilmaise asiaa ihan noin suoraan.
Osa-aikatyötä ei voi hakea jos haluaa työmarkkinatukea. Pitää hakea täys-aikaista työtä. Näin minulle sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis lomautettu? Silloin ei tarvitse 3 kk aikana tehdä työhakemuksia, sen jälkeen sinuun suhtaudutaan kuin työttömään. Tämäkin muuten selviää laista, sieltä kannattaa katsoa, mitä milloinkin pitää tehdä.
Lomautuksissa on tosiaan se että kunhan ne ovat alle 3kk mittaisia niin saat rauhassa miettiä, mitä seuraavana teet ilman että kukaan ulkopuolinen tulee säätämään omaa elämää. Itsellä oli korona-aikana näitä 3kk lomautuksia useita putkeen, yhteeensä melkein kokonainen vuosi. Välillä yksittäisiä päiviä tai pari viikkoa töitä. Missään vaiheessa ei TE-toimisto hätistellyt. Tämän tuloksena sain rauhassa etsiä itselleni uuden vakituisen, oman alan työpaikan johon työllistyin vaituisesti loppuvuodesta ja nyt ei ole enää lomautusriskiä vaan päinvastoin, tässä olisi hommia useammallekin kaverille.
Tuollaiset velvoitteethan on aivan älyttömiä ja vaan pelkästään sotkevat työnhakua. Esimerkiksi minun alan hommissa hakuprosessit voivat olla pitkiä. Edellisenkin työn sain vasta noin vuoden päästä siitä kun hain sitä alun perin. Minut oli käytännössä valittu tehtävään välittömästi, mutta pienellä firmalla ei ollut rahaa palkata heti välittömästi. Sem sijaan odoteltiin, että sopiva projekti alkaa johon minut oli käytännössä jo myyty ennen kuin työni edes alkoi. Jos tässä kohtaa olisi TE toimisto alkanut säheltää jotain, se olisi sotkenut ensinnäkin omat suunnitelmat ja sen lisäksi firman suunnitelmat, joka oli myynyt projektin sillä oletuksella että olen käytettävissä lyhyellä varoitusajalla. Eipä tarvitsisi enää toista kertaa hakea sinne töihin!
Jos kaikesta huolimatta on pakko mennä johonkin TE-toimiston pakottamaan ns. väärään työpaikkaan niin kanattaa pyrkiä sopimukseen jossa voit lähteä muihin hommiin ilman irtisanomisaikaa. Toki, jos parempia hommia tuleekin äkkiä tarjolle niin en tiedä onko se edes laitonta jättää vaan menemättä siihen hanttihommaan - eli käytännössä rikkoa oma työvelvoite väärälle työnantajalle. Sehän johtaa automaattisesti työsuhteen irtisanomiseen, joka olisi kyseisessä tilanteessa pelkästään toivottua.
Kaikenkaikkiaan tässäkin skenariossa täysin syyttömät osapuolet joutuvat kärsimään, jos ihminen ei saa vapaasti hoitaa omaa työnhakuaan.
Tarkistapa omista tiedoistasi työkkärin sivuilta, oletko työtön työnhakija vai osittain työllistynyt työnhakija. Jos sinut katsotaan osa-aikaiseksi niin hakemustahti on kerran kolmessa kuukaudessa.