En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:
Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.
Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
Kommentit (1213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin on saatu ongelma, yksi hakemus viikossa? Joita työkkärin 90% tapauksissa ei edes halua tai pysty mitenkään tarkistamaan.
Aivan, siitä tuleenkin aikamoisen kiinnostava härdelli. Työnantajat saavat niputtain hakemuksia ja heidän tulee niihin vastata,kai? Ja työhakemukset pitää laittaa todisteeksi työkkäriin eli sinnekkin tulee kyllä aikamoinen läjä hakemuksia , jotka pitää , kuten kerroit, pystyä tarkistamaan. Mielenkiinnolla jäämme odottaan.
Ei kait tuo liikuta työnhakijaa vähääkään? Valmiiksi tehty yleishakemus, jonka laittaa 4 eri paikkaan kuun aikana? Vielä kun hakee selvästi yli oman tasonsa paikkoja kovalla palkkapyynnöllä, niin ei tarvi vaivautua edes haastatteluihin.
Säännöissä sanotaan, että haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä eli ihan mikä vaan ei käy, valitan.
Täällä 20 paikkaa auki ja en voi hakea yhteenkään.
Työnhakualue on vähän laajempi kuin vain oma kylä. Vai miten laaja alue tuo "täällä" oikein on?
1.5 h matka-aikaa suuntaansa. Tämä katsotaan googlen reittipalvelusovelluksen kautta eli ei voi selittää, että ei onnistu.
Miten onnistuu jos ei ole autoa?
Helposti. Miljoonat muutkin suomalaiset ovat vuosikymmenten mittaan muuttaneet lähemmäs työpaikkaa, miksi se juuri sinulle olisi mahdotonta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko haettavien paikkojen oltava kokoaikatyötä vai saako hakea myös osa-aikatyötä?
Kokoaikatyötä uskoisin.
Osa-aikatyötä voi hakea, mutta se ei poista sitä, etteikö olisi velvollisuutta ottaa vastaan kokoaikatyötä.
Työkkäri laittaa työtarjouksia myös osa-aikatöistä. Jos ei hae tulee karenssi.
Mitä merkitystä on karenssilla, kun on kuitenkin työllinen? Vai maksetaanko osa-aikaisille samalta ajalta sekä palkkaa että työttömyyskorvausta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko haettavien paikkojen oltava kokoaikatyötä vai saako hakea myös osa-aikatyötä?
Kokoaikatyötä uskoisin.
Osa-aikatyötä voi hakea, mutta se ei poista sitä, etteikö olisi velvollisuutta ottaa vastaan kokoaikatyötä.
Työkkäri laittaa työtarjouksia myös osa-aikatöistä. Jos ei hae tulee karenssi.
Mitä merkitystä on karenssilla, kun on kuitenkin työllinen? Vai maksetaanko osa-aikaisille samalta ajalta sekä palkkaa että työttömyyskorvausta?
Kyllä. Jos työaika on korkeintaan 80 % täydestä työajasta eikä osa-aikaisuus ole työntekijän aloitteesta, voi olla oikeutettu soviteltuun työttömyystukeen.
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuntouttavassa työtöiminnassa tarvitseeko silti hakea noita 4 työpaikkaa per kuukausi?
Yritin etsiä mutta en löytänyt vastausta, voi olla että olen sokea ja missasin sen.
Tietenkin täytyy, tuo koskee kaikkia työttömyysetuutta saavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on kuntouttavassa työtöiminnassa tarvitseeko silti hakea noita 4 työpaikkaa per kuukausi?
Yritin etsiä mutta en löytänyt vastausta, voi olla että olen sokea ja missasin sen.
Tietenkin täytyy, tuo koskee kaikkia työttömyysetuutta saavia.
”Määrällinen työnhakuvelvoite jätettäisiin asettamatta työnhakijoille, joiden työttömyys on pitkittynyt ja joilla on tarvetta sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalveluille. Lisäksi edellytettäisiin, että henkilön tilanne on tosiasiallisesti sellainen, ettei työmarkkinoille suuntautuminen ole ajan-kohtaista. Nämä työnhakijat ohjattaisiin työ- ja elinkeinotoimiston, kunnan ja Kansaneläkelaitoksen monialaiseen yhteispalveluun. Työttömyysetuuden jatkumisen edellytyksenä olisi, että työnhakija toteuttaa monialaista työllistymissuunnitelmaansa.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tästäkin on saatu ongelma, yksi hakemus viikossa? Joita työkkärin 90% tapauksissa ei edes halua tai pysty mitenkään tarkistamaan.
Aivan, siitä tuleenkin aikamoisen kiinnostava härdelli. Työnantajat saavat niputtain hakemuksia ja heidän tulee niihin vastata,kai? Ja työhakemukset pitää laittaa todisteeksi työkkäriin eli sinnekkin tulee kyllä aikamoinen läjä hakemuksia , jotka pitää , kuten kerroit, pystyä tarkistamaan. Mielenkiinnolla jäämme odottaan.
Ei kait tuo liikuta työnhakijaa vähääkään? Valmiiksi tehty yleishakemus, jonka laittaa 4 eri paikkaan kuun aikana? Vielä kun hakee selvästi yli oman tasonsa paikkoja kovalla palkkapyynnöllä, niin ei tarvi vaivautua edes haastatteluihin.
Säännöissä sanotaan, että haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä eli ihan mikä vaan ei käy, valitan.
Täällä 20 paikkaa auki ja en voi hakea yhteenkään.
Työnhakualue on vähän laajempi kuin vain oma kylä. Vai miten laaja alue tuo "täällä" oikein on?
1.5 h matka-aikaa suuntaansa. Tämä katsotaan googlen reittipalvelusovelluksen kautta eli ei voi selittää, että ei onnistu.
8h työpäivä ja matkoihin 3h. Ei kuule onnistu kun on lapsia.
Sitten sinulle ei tarvitse maksaa työttömyysetuutta, koska et ole siihen oikeutettu. Ei siellä ehdoissa sanota, että jos on lapsia, ei tarvitse tehdä töitä.
Tietenkin olen oikeutettu, olenhan työtön työnhakija.
Et täytä työttömyysetuuteen oikeutetun työnhakijan kriteerejä. Työtön voit olla, mutta etuutta ei tarvitse maksaa.
Mitä jankkaat, tuet juoksee kokoajan. Miksi ei koska haen kokoajan töitä?
Vierailija kirjoitti:
Eli lyhyesti: Pakkohaku 0-4 työpaikkaa /kk. Niistä pitää uuden mallin mukaan olla todisteet työkkärille. Itse aion tehdä kaikki hakemukset samana päivänä, varaan siihen tunnin tai pari, enempää ei tarvitse kun cv ja muut pohjat valmiina koneella.
Onko väliä minä päivänä tekee sen 0 hakemusta??
Vaikkapa kuukauden viimeisenä päivänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tässä nyt on ongelma. Hakea pitää, mutta laissa ei ole määritetty millainen hakemuksen tulee olla. Itse lähetän lähes tyhjät hakemukset tyyliin lauseella haen työpaikkaa, enkä laita mitään muuta. Hakemus se sekin on
TEM:in ukk:sta löytyi tällainen:
”Mikä lasketaan työmahdollisuuden hakemiseksi?
Työmahdollisuuden hakemiseksi lasketaan esimerkiksi työhakemusten tekeminen, avoimen työhakemuksen laittaminen yritykseen, joka ei ole ilmoittanut haettavana olevista työpaikoista, sekä muut suorat työnhakuun liittyvät yhteydenotot työnantajiin.
Haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä. Kyse on siis niistä työmahdollisuuksista, joita työnhakija hakisi muutenkin työllistyäkseen.”
Itse varmaan täyttäisin avoimia hakemuksia geneerisellä CV- ja hakemuskirjepohjalla. Tai lähettäisin yrityksiin meiliä, jossa kertoisin mahdollisimman lyhyesti hakevani töitä ja mukaan laittaisin linkin LinkedIn-profiiliini tms.Voin kertoa, että tietynlaisiin työnantajiin on jo otettu yhteyttä ja sovittu heidän kanssaan, että keräävät työhakemuksia tutkimuskäyttöön. Niiden avulla tarkastetaan, hakevatko työttömät oikeasti töitä vai tuleeko näitä hupihakemuksia paljonkin. Ei siis tarvitse edes olla paikkoja auki, myös avoimista hakemuksista ollaan kiinnostuneita.
Toisen henkilön viestejä/kirjeitä ei ole laillista luovuttaa eteenpäin ilman lähettäjän lupaa. Kirjesalaisuus nääs.
Nyt tarvitaan lisävälitasoja julkiselle puolelle 100 000 paikkaa lisää kun boomereitten suojatyöpaikat on kohta jo kaikki lopetettu
Aktiivimalli oli viesti että työttömät eivät ole aktiivisia ja ongelma on siinä. Sitten kun ne CV- kurssit eivät lisänneet työllisyyttä niin keksittiin että ongelma on siinä että ei ole tarpeeksi hakemuksia.
Olen ollut tilaisuudessa jossa yhdeksän euron työpaikkaan sen oikean toivossa haki 214 ihmistä.
Ei kai siinä määritellä millaisia työpaikkoja tulee hakea. Vain määrä on tärkeä. Voi laittaa myös avoimia hakemuksia oikeasti haluamiinsi paikkoihin, vaikka mitään ei juuri sillä hetkellä olisikaan auki.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siinä määritellä millaisia työpaikkoja tulee hakea. Vain määrä on tärkeä. Voi laittaa myös avoimia hakemuksia oikeasti haluamiinsi paikkoihin, vaikka mitään ei juuri sillä hetkellä olisikaan auki.
Kyllä se tällä kertaa määritellään, että haettavien työpaikkojen pitää olla sellaisia, joihin oma pätevyys riittää. Ei enää tehdä mitään juhavatulan hallituksen automaattista työttömyysturvaleikkuria.
Noh, eihän tuossa tule kuin 1 hakemus per viikko kuukaudessa.
Onko neljä työhakemusta kuukaudessa oikeasti paljon? Työttömän työ on tehdä hakemuksia ja kehittyä hakijana 8h/päivä, tai ainakin pitäisi olla jos haluaa ilmaista rahaa yhteiskunnalta. Itse olen työttömänä tehnyt tuon verran hakemuksia viikossa minimissään. Ja laajalla skaalalla erilaisiin tehtäviin tietysti. Noh, olenkin ollut aina maksimissaan 2 kk työttömänä, ihme homma…. Nyt nelikymppisenä kolme korkakoulututkintoa ja mukava liksa. Sanon vain: olkaa ahkeria, älkää laskeko vaivojanne ja kitiskö naurettavista asioista.
Vierailija kirjoitti:
Onko neljä työhakemusta kuukaudessa oikeasti paljon? Työttömän työ on tehdä hakemuksia ja kehittyä hakijana 8h/päivä, tai ainakin pitäisi olla jos haluaa ilmaista rahaa yhteiskunnalta. Itse olen työttömänä tehnyt tuon verran hakemuksia viikossa minimissään. Ja laajalla skaalalla erilaisiin tehtäviin tietysti. Noh, olenkin ollut aina maksimissaan 2 kk työttömänä, ihme homma…. Nyt nelikymppisenä kolme korkakoulututkintoa ja mukava liksa. Sanon vain: olkaa ahkeria, älkää laskeko vaivojanne ja kitiskö naurettavista asioista.
Kyllä se on paljon kun sopivia paikkoja on ehkä 1 kuukaudessa. En voi mitenkään hakea paikkaa mitä en osaa. Oman alan töitä en voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Tärkeintä on tietenkin se että EI missään nimessä suostu tähän alistamis-pakko-orja-kyykytykseen.
Ettekö te ihmiset oikeasti tajua sellaista asiaa, että tämä systeemi ollaan hivuttamassa yhä laittomammaksi, tällä yritetään oikeuttaa yhä enemmän palkatonta työtä, mikä on orjatyötä, älkää kunartako tätä. Älkää antako kohdella itseänne kuin elukkaa.
Suomessa laki sanoo että jokaisella on OIKEUS itse valita elinkeinonsa.
Miten tämä käytännössä onnistuu ihmiseltä, joka tarvitsee rahaa ruokaan ja muuhun elämiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on paljon kun sopivia paikkoja on ehkä 1 kuukaudessa. En voi mitenkään hakea paikkaa mitä en osaa. Oman alan töitä en voi tehdä.
Luulenpa, että on olemassa työpaikkoja, joihin melkein jokainen luku- ja kirjoitustaitoinen on sopiva perehdytyksen jälkeen. Esimerkiksi nimityksen "toimistoapulainen" alle mahtuu vaikka minkälaisia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa itkeä tuon vertaista vaivannäköä. Mutta onhan sille syynsä, että ovat työttömänä. Kun pitäisi maksaa kotona lojuvalle sama raha kuin työssäkäyvälle, hoitaa sen lapset päiväkodissa kun ne ei itse kykene siihenkään ja vielä järjestää mahdolliseen haastatteluunkin kyyti ihan kotiovelta, kun ne ei itse osaa pienempiäkään asioita.
Jos töitä ei löydy kotipaikkakunnalta, sitä haetaan muualta. Ennenkin on töiden perässä muutettu ja järjestetty se elämä aina sitä myöten uudestaan, mutta eihän nämä enää siihenkään kykene. Kaikki pitäisi kantaa valmiina eteen. Ei voida ottaa vastaan työtä, jossa on pienempi palkka kuin entisessä, koska ei kyetä ajattelemaan että se työkokemus itsessään on jo etu ja mahdollistaa tulevaisuudessa sen paremman työpaikan. Ei voida tehdä ns.paskahommia, kun ei vaan kiinnosta
Suomessa on työttömille ihan liian hyvät oltavat. Briteissä piti käydä kerran viikossa henkilökohtaisesti työllisyysvirkailijan juttusilla ja esittää todisteet siitä, että olin viikon sisällä hakenut vähintään kahta paikkaa ja soittanut kolmeen. Kauaa ei tarvinnut työttömänä olla, kun sain ensin siivoojan pestin ja työkokemuksen karttuessa olen koko ajan siirtynyt parempiin hommiin ja samalla opiskellut. Nykyään työskentelen asiantuntijana alalla, joka vaatii muuttamista aina säännöllisin väliajoin, mutta sellaista se on.Menkää töihin ja lakatkaa valittamista. Töitä kyllä on, mutta se vaatii itseltäänkin vähän vaivannäköä.
Kerropa, millä rahalla pitkäkaistyötön muuttaa pitkin maata hanttihommien perässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naurettavaa itkeä tuon vertaista vaivannäköä. Mutta onhan sille syynsä, että ovat työttömänä. Kun pitäisi maksaa kotona lojuvalle sama raha kuin työssäkäyvälle, hoitaa sen lapset päiväkodissa kun ne ei itse kykene siihenkään ja vielä järjestää mahdolliseen haastatteluunkin kyyti ihan kotiovelta, kun ne ei itse osaa pienempiäkään asioita.
Jos töitä ei löydy kotipaikkakunnalta, sitä haetaan muualta. Ennenkin on töiden perässä muutettu ja järjestetty se elämä aina sitä myöten uudestaan, mutta eihän nämä enää siihenkään kykene. Kaikki pitäisi kantaa valmiina eteen. Ei voida ottaa vastaan työtä, jossa on pienempi palkka kuin entisessä, koska ei kyetä ajattelemaan että se työkokemus itsessään on jo etu ja mahdollistaa tulevaisuudessa sen paremman työpaikan. Ei voida tehdä ns.paskahommia, kun ei vaan kiinnosta
Suomessa on työttömille ihan liian hyvät oltavat. Briteissä piti käydä kerran viikossa henkilökohtaisesti työllisyysvirkailijan juttusilla ja esittää todisteet siitä, että olin viikon sisällä hakenut vähintään kahta paikkaa ja soittanut kolmeen. Kauaa ei tarvinnut työttömänä olla, kun sain ensin siivoojan pestin ja työkokemuksen karttuessa olen koko ajan siirtynyt parempiin hommiin ja samalla opiskellut. Nykyään työskentelen asiantuntijana alalla, joka vaatii muuttamista aina säännöllisin väliajoin, mutta sellaista se on.Menkää töihin ja lakatkaa valittamista. Töitä kyllä on, mutta se vaatii itseltäänkin vähän vaivannäköä.
Miksi aina luullaan että työtön on perheetön vuokralla asuva sinkku joka voi muuttaa noin vaan?