Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:

Vierailija
06.01.2022 |

Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.

Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?

Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?

Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?

Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.

Kommentit (1213)

Vierailija
621/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli niitä Kokkareiden aikaan saannoksia,,Orpo piru se vaan on..Täysi paska ukon rähjäke,pitää kurittaa työttömiä jotta oma pussi täytyy kahisevalla..

Tää onkin niitä harvoja lakeja, jotka oppositio valmisteli ja päätti.

Vierailija
622/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Kapanteri.- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma 63-vuotiaat joutuvat myös tähän hakurumbaan.

Mä täytän 63v ja just tulin sairauspäivärahalta työmarkkinatuelle bumerangina. Mites meikäläisten ja kumppaneiden käy, jotka ollaan  työkyvyttömiä?

Joku tiesi kertoa täällä aiemmin 0-linjasta hakujen suhteen, mutta mikä on totuus. Kysyin tätä myös "uraohjaajalta" mutta sanoi hätäiseen sävyyn, ettei vielä kannata mennä niin pitkälle :D

Mun mielestä taas pitäis jo olla selvät sävelet. Ovat niin innokkaita kyykyttämään ja raipalla vetelemään, ettei koko systeemi ole lähellekään selkeä.

Jos sinulla on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, niin olet työkyvytön, muuten et. Nolla työnhakuvelvollisuutta tulee esim. silloin, kun menet katkaisuhoitoon.

No ei se ihan noin mene. Mulla on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä mutta kelan mielestä olen täysin terve.

Ja olet siis työttömänä vain Kelan asiakas, et työkkärin?

Ne ovat samaa taloa.

Nää on kyllä todella sekavia asioita. Itse olen lääkärin toteamana työkyvytön, silti työnhakijana työvoimapalveluiden listoilla ja nostan sairauspäivärahaa (sen aikaa kun sitä saa, maksimissaan 300 päivää, jonka jälkeen täytyy olla töissä jonkin aikaa että pääsee uudelleen sairauspäivärahalle. Jos ei ole töissä eikä pääse määräaikaiselle eläkkeelle, niin jää roikkumaan työkyvyttömäksi työnhakijaksi ties kuinka pitkäksi aikaa ja nostamaan työttömyysturvaa).

- Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän sairaanhoitajat pärjäisi, jos tilille ei tulisi mitään 2 - 3 kuukauteen?

Varmasti ihan mukavasti, elleivät hölvää menemään kaikkia rahojaan. Näin laitoshuoltajanakin lopputilillä eleli komeasti karenssin yli, kun 38 lomapäivää muuttui rahaksi. En tosin asu vuokralla eikä ole lainojakaan enää.

Vierailija
624/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko haettavien paikkojen oltava kokoaikatyötä vai saako hakea myös osa-aikatyötä?

Kokoaikatyötä uskoisin. 

Osa-aikatyötä voi hakea, mutta se ei poista sitä, etteikö olisi velvollisuutta ottaa vastaan kokoaikatyötä.

Työkkäri laittaa työtarjouksia myös osa-aikatöistä. Jos ei hae tulee karenssi.

Vierailija
625/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä mahdollisessa työllistymisessä niin pelottaa?

Tuollainen pieni patistus on ihan hyvä juttu, ei tästä työvoimapulasta muuten päästä.

Työkyvytön mutten pääse eläkkeelle. Mikä tahansa katko tuissa johtaa karenssiin ja asunnon menetykseen. Sitä vaan pelkään.

Asunnon menetykseen? Millainen tlanne sulla oikein on? Eikö tt-tukea saa, jos karenssi tulee? Jollainhan on elettävä.

Onko tästä saatanan mallista vielä sekin seuraus, että alkaa asunnottomiakin tulla, työttömien määrä kun säilyy ennallaan, vaikka kolmeenkymmeneen paikkaan hakisi jokainen kuukaudessa. Aktiiviset kun hakevat muutenkin, silti saamatta paikkaa.

Karenssilainen saa alennettua toimeentulotukea pitkällä viiveellä. Se voi olla vaikea tilanne.

Toimeentulotukea ei saa, jos on mökki. Lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat.

Vierailija
626/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tuo varmaan tulee menemään niin kuin "säännöllisten" puhelinhaastatteluiden kanssa. Haettavaksi vaadittujen paikkojen määrä tulee vaihtelemaan paljonkin alueellisesti ja yksilöllisesti, ja koko touhu on lähinnä kosmeettista. Noi määräaikaishaastattelutkin taisi olla ihan lain velvoittamia, mutta kukaan ei ollut minuun missään yhteydessä ensimmäiseen puoleen vuoteen. 

Paikkamäärä on 4/kk eikä paljoa siitä vaihtele, koska sitä seurataan erittäin tarkasti. Jos jollain alueella määrä on pienempi, pitää selvittää, miksi työttömät ovat niin osaamattomia, ettei heidän oleteta työllistyvän.

Näin on varmaan joku ajatellut. Toteutus voikin olla sitten vähän toinen juttu, niinkuin tuossa esim. määräaikaishaastattelujen osalta jo mainittiin.

Vierailija
627/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisella olevat hoitajat eivät voi enää valikoida keikkatöitä, heidän on haettava 4 hoitoalan työpaikkaa kuukaudessa.

Vierailija
628/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi talvena asfalttimiehet joutuvat hakemaan 4 työpaikkaa kuukaudessa. Samoin Lapin kausityöntekijät jo kesällä.

Vierailija
629/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaisella olevat hoitajat eivät voi enää valikoida keikkatöitä, heidän on haettava 4 hoitoalan työpaikkaa kuukaudessa.

Voivat, jos on (tuoreempi ja korkeampi) toinen tutkinto, minkä alan töitä hakee. Kokemusta on.

Vierailija
630/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen pieni patistus on ihan hyvä juttu, ei tästä työvoimapulasta muuten päästä.

Työkyvytön mutten pääse eläkkeelle. Mikä tahansa katko tuissa johtaa karenssiin ja asunnon menetykseen. Sitä vaan pelkään.

Asunnon menetykseen? Millainen tlanne sulla oikein on? Eikö tt-tukea saa, jos karenssi tulee? Jollainhan on elettävä.

Onko tästä saatanan mallista vielä sekin seuraus, että alkaa asunnottomiakin tulla, työttömien määrä kun säilyy ennallaan, vaikka kolmeenkymmeneen paikkaan hakisi jokainen kuukaudessa. Aktiiviset kun hakevat muutenkin, silti saamatta paikkaa.

Karenssilainen saa alennettua toimeentulotukea pitkällä viiveellä. Se voi olla vaikea tilanne.

Toimeentulotukea ei saa, jos on mökki. Lainat ei ole laskuja, puolison tulot vaikuttavat.

Miksi, oi, miksi kahden kiinteistön omistajalle pitäisi myöntää toimeentulotukea?

Vierailija
631/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko järkee vai ei kirjoitti:

Aivan turhaa touhua ja työnantajille koituu turhaa työtä, kun täytyy hakijoista perata ensin pois iso massa, joka ei oikeasti edes halua ko. työpaikkaa.

Työministerinä Tuula Haatainen.

Menin sitten tuota äänestämään , arvatkaa kaduttaako ?

Vierailija
632/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi, oi, miksi kahden kiinteistön omistajalle pitäisi myöntää toimeentulotukea?

Ei myönnetäkkään. Tuo on irtisanottujen ongelma. Moni meni nyt korona aikana ostamaan mökin.

Vierailija
633/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voivat, jos on (tuoreempi ja korkeampi) toinen tutkinto, minkä alan töitä hakee. Kokemusta on.

Eli eivät voi valikoida enää keikkatöitä, niin paljon on töitä myös sairaanhoitajille.

Vierailija
634/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olen tehnyt. Vähän hoitotyötä, kunnes pystyy jäämään ansiosidonnaisella. Työkkäriin ilmoitus, että hakee töitä toisella tutkinnollaan samalla kun keikkailee hoitajana, jolloin sovitellun avulla saa käteen saman kuin kokoaikatyöstä, mutta vain puolella työmäärällä.

Vierailija
635/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin minäkin olen tehnyt. Vähän hoitotyötä, kunnes pystyy jäämään ansiosidonnaisella. Työkkäriin ilmoitus, että hakee töitä toisella tutkinnollaan samalla kun keikkailee hoitajana, jolloin sovitellun avulla saa käteen saman kuin kokoaikatyöstä, mutta vain puolella työmäärällä.

Tuo ei onnistu enää toukokuussa

Vierailija
636/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen jo 59v, hoitsu. Ei minua kukaan palkkaa. Kaikissa pätkätöissäni olen ollut surkea, en ole pärjännyt missään. En osaa tehdä oikein mitään, olen liian hidas, kuulemma.

Vierailija
637/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös osa-aikatyöntekijät joutuvat tekemään työhakemuksia toukokuusta alkaen, jos hakevat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita.

Vierailija
638/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuli asunnoton, kun TE-toimisto, Verohallinto, Kela, Ilmarinen ja jotkin muut rinkiin kuuluvat tahot eivät päässeet yhteisymmärrykseen siitä, olinko minä työtön vai yrittäjä. Kun Kela viimein katsoi pennittömyyteni toimeentulotuen väärtiksi, oli jo liian myöhäistä, eikä TT-tuki yksin edes olisi riittänyt mihinkään. Nyt olen kriisimajoituksessa, työtä ei ole toivoakaan saada, eikä kukaan vuokraa asuntoa ihmiselle, jolla on maksuhäiriömerkintä ja jonka nimellä löytää netistä kaatuneen yrityksen rauniot. Tyhjän optimistiset kannustukset ovat onneksi lakanneet jo aikoja sitten, koska tilanne on todella tätä koko loppuikäni. Minulla olisi kymmenen hyvää työvuotta jäljellä, mutta en vain kelpaa. Samaa tietä olen menossa kuin moni muu edeltäjäni 90-luvun lamassa.

(Olin yksinyrittäjä toistakymmentä vuotta, firmallani ei koskaan ollut velkaa, ei edes verovelkaa, minulla ei ollut kulutusluottoja tai pikavippejä, enkä polta tupakkaa tai käytä alkoholia, joten niistä viisastelut sikseen.)

Vierailija
639/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tässä nyt on ongelma. Hakea pitää, mutta laissa ei ole määritetty millainen hakemuksen tulee olla. Itse lähetän lähes tyhjät hakemukset tyyliin lauseella haen työpaikkaa, enkä laita mitään muuta. Hakemus se sekin on

Vierailija
640/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi aina halutaan vouhottaa tulevista asioista ja pelotella työttömiä. Mielestäni aletaan olla lähellä nykyisin niin muodikasta vihapu hetta. Tosin, työtönhän on ainoa laji jota voi ruotia aivan huoletta. Minä työtön ihminen, odotin kuntakokeilulta aika paljon. Luulin saavani apuja. No, tosiasiassa se olen ollut vuoden aikana minä joka olen kolmesti ottanut yhteyttä kuntakokeilun omavalmentajaani. Turhaa siis vouhkata tästäkään tulevasta uudistuksesta. Susi jo syntyessään. Kuntakokeiluhan meni heti ihan persiilleen. Ihan uutisissakin on kerrottu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän