Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:

Vierailija
06.01.2022 |

Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.

Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?

Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?

Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?

Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.

Kommentit (1213)

Vierailija
601/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tästäkin on saatu ongelma, yksi hakemus viikossa? Joita työkkärin 90% tapauksissa ei edes halua tai pysty mitenkään tarkistamaan.

Aivan, siitä tuleenkin aikamoisen kiinnostava härdelli. Työnantajat saavat niputtain hakemuksia ja heidän tulee niihin vastata,kai? Ja työhakemukset pitää laittaa todisteeksi työkkäriin eli sinnekkin tulee kyllä aikamoinen läjä hakemuksia , jotka pitää , kuten kerroit, pystyä tarkistamaan. Mielenkiinnolla jäämme odottaan.

Ei kait tuo liikuta työnhakijaa vähääkään? Valmiiksi tehty yleishakemus, jonka laittaa 4 eri paikkaan kuun aikana? Vielä kun hakee selvästi yli oman tasonsa paikkoja kovalla palkkapyynnöllä, niin ei tarvi vaivautua edes haastatteluihin.

Säännöissä sanotaan, että haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä eli ihan mikä vaan ei käy, valitan.

Täällä 20 paikkaa auki ja en voi hakea yhteenkään.

Työnhakualue on vähän laajempi kuin vain oma kylä. Vai miten laaja alue tuo "täällä" oikein on?

1.5 h matka-aikaa suuntaansa. Tämä katsotaan googlen reittipalvelusovelluksen kautta eli ei voi selittää, että ei onnistu.

Vierailija
602/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jota nykyinen malli kauhistuttaa niin katsokaapa netistä linströmin malli (PS) kun oli Sipilän hallituksessa. On kirjoittanut kirjankin aiheesta elämänsä suurimpana erehdyksenä. Tämä on silkillä pyyhkäisyä. Tuossa ekamallissa mentiin julkisella 100 km päähän ja aikoja ei laskettu tai oliko lapsia vai ei jne. Jokaisen tulisi kuitenkin tajuta että työtä pitää tehdä ja itsensä elättää. Ei töihin mennä aikaa kuluttamaan.

Lasten määrä tai yksinhuoltajuus ei mitenkään vaikuta työnhakuun. Matka-aika on 1,5 h suuntaansa, oli perhettä tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lähettää neljä avointa työhakemusta eri työpaikkoihin. Riittääkö tämä?

Kyllä riittää.

Vierailija
604/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei heti napsahda karenssia vaan ekasta sääntörikkomuksesta tulee varoitus. Ja jotenkin se katsotaan alueellisesti, henkilökohtaisesti onko 4 haettavaa paikkaa vai riittääkö vähempi.

Mutta miltä ajalta ne katsoo ne rikkeet, koko työttömyysajakta eli jos on kerran jäänyt hakematta niin sitten se odottaa seuraavaa rikettä vai tyhjeneekö rikerekisteri työttömällä esim 6 kk tms jälkeen?

Vierailija
605/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma 63-vuotiaat joutuvat myös tähän hakurumbaan.

Mä täytän 63v ja just tulin sairauspäivärahalta työmarkkinatuelle bumerangina. Mites meikäläisten ja kumppaneiden käy, jotka ollaan  työkyvyttömiä?

Joku tiesi kertoa täällä aiemmin 0-linjasta hakujen suhteen, mutta mikä on totuus. Kysyin tätä myös "uraohjaajalta" mutta sanoi hätäiseen sävyyn, ettei vielä kannata mennä niin pitkälle :D

Mun mielestä taas pitäis jo olla selvät sävelet. Ovat niin innokkaita kyykyttämään ja raipalla vetelemään, ettei koko systeemi ole lähellekään selkeä.

Jos sinulla on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, niin olet työkyvytön, muuten et. Nolla työnhakuvelvollisuutta tulee esim. silloin, kun menet katkaisuhoitoon.

Vierailija
606/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käskee hakea töitä, jotka on listattu avoimiksi johonkin?

Ei kukaan.

Itse laitan avoimia työhakemuksia firmoihin joiden työtä pystyn tekemään.

Ei lehtipuijariksi. Ei toimitusjohtajaksi.

Vierailija
607/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei heti napsahda karenssia vaan ekasta sääntörikkomuksesta tulee varoitus. Ja jotenkin se katsotaan alueellisesti, henkilökohtaisesti onko 4 haettavaa paikkaa vai riittääkö vähempi.

Mutta miltä ajalta ne katsoo ne rikkeet, koko työttömyysajakta eli jos on kerran jäänyt hakematta niin sitten se odottaa seuraavaa rikettä vai tyhjeneekö rikerekisteri työttömällä esim 6 kk tms jälkeen?

asiaa tarkastellaan 12 kk takautuvasti eli ensin tulee muistutus (joka pitää toki selvittää sekin, mutta ei hätää, vaikka tahallasi teet väärin), vasta toisesta tulee sanktio.

Vierailija
608/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te työttömät kertoa, mikä siinä työnhaussa on niin kamalaa, että sitä haluaa vältellä viimeiseen asti? Haetaan me töissäolevatkin toisiin työpaikkoihin eikä nähdä siitä painajaisia tai tehdä feikkihakemuksia.

Että joutuu pakotetuksi orjaksi. Töihin, josta ei makseta säädyllistä palkkaa. Ihmisarvoa vielä enemmän alentavaan pakkotyöhön, kyttäykseen ja alistamiseen, suoranaiseen kiusaamiseen... riittääkö nämä syyt vai luettelenko lisää?

Tuo riittää varsin hyvin kertomaan, että tuotteiden ja palvelujen hintoja pitää nostaa noin 25%, jotta kaikki saisivat kunnon palkkaa työstä, jossa eivät välttämättä ole tehokkaita. Tai sitten pienennetään työttömien etuudet, alkaa ihmeesti työ kuin työ kiinnostaa.

Niin pitää, sillä rikkailla on varaa maksaa. Superrikkailla vielä enemmän. Jo nyt köyhyysloukussa elävien tukia pienentämällä menee vain yhteiskuntarauha, siitäkin rikkaat maksavat viimekädessä. Siksti-fifti, kuten Nykänen totesi.

Suomalaisten rikkaiden verot ei kyllä pyöritä tätä yhteiskuntaa, kyllä se on se tavan rividuunari joka isoimmat tulot valtiolle tuo. 

Ei. Kyllä se vaan on just näin. Suurituloisten veronmaksuilla tulee suurimmat verokertymät. 

Esimerkki: YKSI suurituloinen henkilö maksaa veroja/vuosi vaikkapa yhden miljoonan. Laske montako veroa maksavaa duunaria tarvitaan,(esim.verot 5000€/vuosi) että päästään samaan summaan?! 

Vierailija
609/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haet työttömänä töitä ja haastattelussa jo ilmoitat, että tämä ei kyllä vastaa moraalikäsitystäni. Tuskin ne esim lihateollisuudelle palkkaa jos kerrot olevasi vegaani ja vastustavasi eläinten syömistä.

Sama juttu vaatekaupassa. Ilmoitat että mielestäsi halpamuoti on moraalitonta tai kerrot ettet ole valmis harrastamaan lisämyyntiä. Et saa paikkaa mutta olet hakenut työtä pitäen omatuntosi.

Mä en esimerkiksi koskaan suostuisi hakemaan change lingerieltä tai espresso housesta tai swappieltä työtä, mutta heti haastattelussa jo ilmoittausin etten suostu paskaan kohteluun.

Vierailija
610/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytännössä tuo varmaan tulee menemään niin kuin "säännöllisten" puhelinhaastatteluiden kanssa. Haettavaksi vaadittujen paikkojen määrä tulee vaihtelemaan paljonkin alueellisesti ja yksilöllisesti, ja koko touhu on lähinnä kosmeettista. Noi määräaikaishaastattelutkin taisi olla ihan lain velvoittamia, mutta kukaan ei ollut minuun missään yhteydessä ensimmäiseen puoleen vuoteen. 

Paikkamäärä on 4/kk eikä paljoa siitä vaihtele, koska sitä seurataan erittäin tarkasti. Jos jollain alueella määrä on pienempi, pitää selvittää, miksi työttömät ovat niin osaamattomia, ettei heidän oleteta työllistyvän.

Vierailija
611/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä täytän 63v ja just tulin sairauspäivärahalta työmarkkinatuelle bumerangina. Mites meikäläisten ja kumppaneiden käy, jotka ollaan  työkyvyttömiä?

Joku tiesi kertoa täällä aiemmin 0-linjasta hakujen suhteen, mutta mikä on totuus. Kysyin tätä myös "uraohjaajalta" mutta sanoi hätäiseen sävyyn, ettei vielä kannata mennä niin pitkälle :D

Mun mielestä taas pitäis jo olla selvät sävelet. Ovat niin innokkaita kyykyttämään ja raipalla vetelemään, ettei koko systeemi ole lähellekään selkeä.

Jos sinulla on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, niin olet työkyvytön, muuten et. Nolla työnhakuvelvollisuutta tulee esim. silloin, kun menet katkaisuhoitoon.

No ei se ihan noin mene. Mulla on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä mutta kelan mielestä olen täysin terve.

Vierailija
612/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi pienellä paikkakunnalla hakea jonkun tietyn määrän mukaan, kun työpaikkojakaan ei ole kovin montaa avoinna. Pääkaupunkiseudulla voisi onnistua mutta ei pienemmissä paikoissa.

Missä kohtaa lakia sanotaan, että töitä pitää hakea vain omalta kylältä? Hyvinkäältä mennään töihin Helsinkiin.

Vierailija
613/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa-aika töitä on paljon tarjolla. Kai sitä nyt niihinkin saa hakea töihin? Miten yrittäjät pärjäävät, jos osa-aikatöitä ei saa ottaa?

Tämä tuli mieleen, kun osa kirjoittajista pelkää, että joutuvat lopettamaan osa-aikatyön.

Epätoivossa tekee mitä vaan, vaikka myy itseään. Vallanpitäjät pyrkivät tuottamaan juuri tuon tason porukkaa, vaikka nälänhädällä. Vallanpitäjillä ei ole mitään imuuta intohimoa kuin sortaminen ja riistäminen.

Hyvin pieni porukka määrää täällä ja  päättää lait. Vaalituloksella ei ole merkitystä, sama ikivirkainen salaseurasaastaväki

päättää kohtalosta., vaihtuvuutta ei tule kuin kuoleman, tai paremman ikiviran kautta.  N. 20 sukua määrää kaiken täällä.

Vierailija
614/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se ihan noin mene. Mulla on lääkärintodistus työkyvyttömyydestä mutta kelan mielestä olen täysin terve.

Ja olet siis työttömänä vain Kelan asiakas, et työkkärin?

Vierailija
615/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet työttömänä töitä ja haastattelussa jo ilmoitat, että tämä ei kyllä vastaa moraalikäsitystäni. Tuskin ne esim lihateollisuudelle palkkaa jos kerrot olevasi vegaani ja vastustavasi eläinten syömistä.

Sama juttu vaatekaupassa. Ilmoitat että mielestäsi halpamuoti on moraalitonta tai kerrot ettet ole valmis harrastamaan lisämyyntiä. Et saa paikkaa mutta olet hakenut työtä pitäen omatuntosi.

Mä en esimerkiksi koskaan suostuisi hakemaan change lingerieltä tai espresso housesta tai swappieltä työtä, mutta heti haastattelussa jo ilmoittausin etten suostu paskaan kohteluun.

Työnantajalla on oikeus ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa, että hait töitä, mutta selkeästi et työtä halua. TYönantajan ei tarvitse ottaa kantaa työttömyyteesi, riittää, että hän tekee viranomaiselle ilmoituksen.

Vierailija
616/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä oli niitä Kokkareiden aikaan saannoksia,,Orpo piru se vaan on..Täysi paska ukon rähjäke,pitää kurittaa työttömiä jotta oma pussi täytyy kahisevalla..

Vierailija
617/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tästäkin on saatu ongelma, yksi hakemus viikossa? Joita työkkärin 90% tapauksissa ei edes halua tai pysty mitenkään tarkistamaan.

Aivan, siitä tuleenkin aikamoisen kiinnostava härdelli. Työnantajat saavat niputtain hakemuksia ja heidän tulee niihin vastata,kai? Ja työhakemukset pitää laittaa todisteeksi työkkäriin eli sinnekkin tulee kyllä aikamoinen läjä hakemuksia , jotka pitää , kuten kerroit, pystyä tarkistamaan. Mielenkiinnolla jäämme odottaan.

Ei kait tuo liikuta työnhakijaa vähääkään? Valmiiksi tehty yleishakemus, jonka laittaa 4 eri paikkaan kuun aikana? Vielä kun hakee selvästi yli oman tasonsa paikkoja kovalla palkkapyynnöllä, niin ei tarvi vaivautua edes haastatteluihin.

Säännöissä sanotaan, että haettavien työmahdollisuuksien on oltava sellaisia, joihin työnhakija voi perustellusti olettaa voivansa työllistyä eli ihan mikä vaan ei käy, valitan.

Täällä 20 paikkaa auki ja en voi hakea yhteenkään.

Työnhakualue on vähän laajempi kuin vain oma kylä. Vai miten laaja alue tuo "täällä" oikein on?

45km säteellä. Sen kauemmas en lähde huonolla palkalla ja 2e bensalitralla töihin.

Vaikka jalan, kun eliitti päättää.

Vierailija
618/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen työtön työnhakija.

Vierailija
619/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajalla on oikeus ottaa yhteyttä työkkäriin ja kertoa, että hait töitä, mutta selkeästi et työtä halua. TYönantajan ei tarvitse ottaa kantaa työttömyyteesi, riittää, että hän tekee viranomaiselle ilmoituksen.

Ohis. Osallistuin eilen keskusteluun, jossa työnantaja sanoi tehneensä ensimmäiset ilmiannot TE-toimistolle ihmisistä, jotka eivät halua hänelle töihin.

Minä tarjouduin työntekijäksi, mutta keskustelu poistui kesken neuvottelun. Tai siis neuvottelun aluksi, koskapa työn tarjoaja halusi kuulla palkkavaatimuksen, vaikkei ollut kertonut vielä mitään siitä, mikä työ oli kyseessä. Vaikka olenkih melko epätoivoisesti työtä vailla, luulen, että olisin jättänyt väliin työpaikan, jonka tarjoaja kertoo keskustelupalstalla vasikoineensa TE-toimistolle ihmisistä, jotka eivät halua töihin hänen tarjoamillaan ehdoilla.

Vierailija
620/1213 |
04.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat samaa taloa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä