Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:

Vierailija
06.01.2022 |

Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.

Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?

Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?

Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?

Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.

Kommentit (1213)

Vierailija
241/1213 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?

Mulla on peräti neljä osa-aikatyön sopimusta ja saan tulojen mukaan päivärahaakin kuitenkin. Sopimukset ovat määräaikaisia, joten en voi irtisanoutua. Mitä teen, jos saan kokoaikatyön? En voi ottaa sitä vastaan tai rikon voimassaolevia sopimuksia.

Ja te-palveluita kiinnostaa ainoastaan, että on valmis hakemaan ja tekee kokopäivätöitä.

Ennen tuo riitti, mutta tänä vuonna osa-aikatyöntekijöiltä vaaditaan myös työhakemuksen tekoa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita. Muista vastata puhelimeen.

Vierailija
242/1213 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitteko te työttömät kertoa, mikä siinä työnhaussa on niin kamalaa, että sitä haluaa vältellä viimeiseen asti? Haetaan me töissäolevatkin toisiin työpaikkoihin eikä nähdä siitä painajaisia tai tehdä feikkihakemuksia.

Että joutuu pakotetuksi orjaksi. Töihin, josta ei makseta säädyllistä palkkaa. Ihmisarvoa vielä enemmän alentavaan pakkotyöhön, kyttäykseen ja alistamiseen, suoranaiseen kiusaamiseen... riittääkö nämä syyt vai luettelenko lisää?

Tuo riittää varsin hyvin kertomaan, että tuotteiden ja palvelujen hintoja pitää nostaa noin 25%, jotta kaikki saisivat kunnon palkkaa työstä, jossa eivät välttämättä ole tehokkaita. Tai sitten pienennetään työttömien etuudet, alkaa ihmeesti työ kuin työ kiinnostaa.

Niin pitää, sillä rikkailla on varaa maksaa. Superrikkailla vielä enemmän. Jo nyt köyhyysloukussa elävien tukia pienentämällä menee vain yhteiskuntarauha, siitäkin rikkaat maksavat viimekädessä. Siksti-fifti, kuten Nykänen totesi.

Onneksi en asu yksin omakotitalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/1213 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten, marraskuussa työkkäristä kuultua, että jo työttömänä olevat eivät joudu tuohon pakkohaastatteluun (ekana 2vkon välein) kun tämä uusi laki tulee voimaan 1.5.2022. Mulla oli silloin yksi käynti siellä ja kysyin muuten vaan asiasta. 

Vierailija
244/1213 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos oman alan töitä tai muuten itselle mieluisia töitä ei löydy niin ainahan voi hakea työkkärin mieliksi sellaisia spesiaali aloja jonne ei varmasti oteta.

Vierailija
245/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten eriarvoiseen asemaan tämä tällainen tulee laittamaan ihmiset?! Asuinpaikasta riippuen esim pääkaupunkiseudulla on aivan eri määrä tarjolla työpaikkoja kuin esim Pohjois-Suomessa! Ratkaisuna ei voine olla MUUTTO. Eivät kaikki voi muuttaa pääkaupunkiseudeulle!!!

Vierailija
246/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikäähän nyt järjellä tätä! On todella paljon työpaikkoja, joissa pakkohakijan koulutus, osaaminen ja ammattitaito ei tulle kohtaamaan muiden alojen paikkojen vaatimuksia. Ei rakentamaan ja vesieristämään voi mennä kuka tahansa, eikä putkitöitä tekemään, eikä kirurgin paikalle jne, kampaajaksi tms. Alan vastuukysymykset!

Oman alan töitä voi olla todella vähän, ja niissäkin vaatimuksena paljon muutakin mitä voi olla osaamista tai työkokemusta.

Tämä tällainen pakkohakumenettely on todella kyseenalaista.

Aiottaisiinko tässä sysätä paljon työnantajien harteille?! Herätkää.

Vierailija
247/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aktiivimalli rykäistiin pystyyn, tehtiin ja kumottiin (jostakin syystä).

Kallista lystiä koko koneistolla tehdä ensin ja laittaakin pillit pussiin.

Miten tämä: onko TODELLA kunnolla valmisteltu, suunniteltu ja huomioitu kaikki asiat????

Vierailija
248/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä meillä on 7 tekijää, todellinen tarve olisi 10-12:lle vakituiselle. Työtä ei kuitenkaan tarjolla kokoaikaisesti 8 tuntia päivässä, koska on tietty määrä asuntoja liiketiloja tiettyinä päivinä. 

Ns. hitaampi työskentelytahti ei käy, koska esim. yksi liiketila pitää aloittaa siivoamaan klo. 3 ja olla valmis klo 5:n mennessä. Tämä on tilaajan toive, ja yleensä näin se menee liikenkiinteistöjä koskevissa sopimuksissa varsinkin. Taloyhtiöt taas asettavat omat toiveensa aikatauluista.  Osallistuva siivoustyönjohtaja tietysti yrittää neuvotella aina mahdollisimman joustavan ajan.

Palkka on tämän alueen kovimpia. Firma ei ole vielä niin iso, että olisi vara ottaa omia autoja, koska puolet päivästä autot seisoisi käyttämättömänä. Sellainen ei ole kannattavaa. Toki firma maksaa sitten kilometrikorvaukset. 

Ehkä teillä pitäisi olla vuokra-auto ja autokuski, joka odotteluaikansa myös siivoaa. Täällä meilläpäin saa auton vuokrattua vuorokaudeksi kuudellakympillä niin että ajokilometrien määrää ei ole rajoitettu. Sopivasti järjestellen voisitte sillä yhdellä autolla pärjätä.

Kuten yhdessä vastauksessani sanoin, olen vain työntekijä, en voi vaikuttaa sopimuksiin tai siihen, onko meillä autoa. Sen tiedän kuitenkin omalta paikkakunnaltani, että meillä ei ole auton vuokrausmahdollisuuksia ja luulen, että pomo on laskenut niin, että ei ole kannattavaa hankkia siivoojille erikseen autoja, muutenhan siivoojilla olisi varmasi käytössä firman autot, koska ajokortti ja oman auton käyttö on rajoittava tekijä työnhakijoita hakiessa, totta. Huoltoajoneuvot firmalla on kyllä, mutta huoltomiehet ja siivoojat eivät voi kulkea kimpassa, koska työnkuvat ja kohteet ihan erilaisia ja eri suunnilla. 

Toisaalta taas mitä enemmän työntekijöitä, sitä vähemmän on työtä per nuppi, koska työtä ei ole 8h/pvä tarjolla ainakaan vielä, paitsi huoltoporukalle.

Vierailija
249/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lueskellut nyt kirjallisuutta ajoista ja paikoista, kun varmaa työtä on ollut kaikille, jotka suinkin jotakin pystyvät tekemään. Siihen nähden tuntuu sairaalta, että nykyisin edes jonkinlaisen työpaikan saaminen on monelle mahdottomuus, ja kyvykkäät ja erittäinkin pitkälle koulutetut saavat kerta toisensa jälkeen hakemuksiinsa kieltävän vastauksen jos sitäkään.

Vierailija
250/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.

Tämähän on vain paperipuhetta.

Olen ollut yli 10 vuotta työttömänä ja hakenut alle 20 työpaikkaa. Ikinä ei ole karenssia tullut eikä oikeastaan mitään pakkotoimenpiteitä koskaan.

Ihmettelen muuten tätä, miten tämä onnistuu joidenkin kohdalla. Minut on aina heti 3kk:n työttömyyden jälkeen tyyliin pakotettu edes jonnekin pilipalikurssille ja hyvä ettei tule huutoa perään, kun ihan itse on työllistynyt ilman te-keskuksen apua. Kaveri taas ei ole 35 ikävuoteen mennessä ollut missään työpaikassa ikinä ja kertaakaan ei ole pakotettu minnekään, vaikka on täysin työkykyisenä työttömänä työnhakijana ollut valmistumisesta saakka.

Minä olen näitä pitkäaikaistyöttömiä, jotka saa olla rauhassa. Olen 40v. ja minulla on kolme hyvin työllistävän alan duunarikoulutusta. Yhdestä niistä minulla on n.8 vuoden työkokemus, jonka jälkeen kouluttauduin toiseen ammattiin. Kaiken muun ajan aikuisiällä olen ollut työtön (ja kerran äitiys+vanhempainvapaalla yht. 2v.). Viimeksi sain palkkaa kesällä 2016.

Asun Helsingissä ja minulla on siis yksi lapsi. Olen terve ja kivannäköinen sekä sujuva puhumaan/kirjoittamaan. Mieheni on hyvätuloinen, joten minulla on vaatteita, joissa näytän kaikkea muuta kuin siltä, mitä papereideni perusteella voisi odottaa. Kai minä annan sen mielikuvan, että asiat on mallillaan. Niinkuin ne minulle ovatkin.

Osaan värittää nuo työllistymissuunnitelmani sellaisiksi, ettei virkailija voi nokkaansa koputtaa. Minulla on hyvät todistukset ja avoimia työpaikkoja on ihan riittävästi. Haenkin niihin, mutta luultavasti työttömyyden, iän ja perheellisyyden vuoksi en pääse edes haastatteluihin. Passiivinen en kuitenkaan ole, joten ei tarvitse valehdella.

-eri

Vierailija
251/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä tympisi kertakaikkaan, jos ei olisi lukuisista hakemuksista huolimatta olisi päässyt omalle/lähipaikkakunnille työtehtäviin, ja nuo haetut paikat on lopulta saaneet tuttujen tutut ja tuttujen tuttujen tutut. Pakko ilmeisesti hakee vaikka sinne 80km päähän, ja saman koulun käyneet pääsee töihin 5 minuutissa.

Tai pakko edelleen hakee samoihin firmoihin, työpaikkoihin, joissa tulee ja on paikkoja auki, niihin firmoihin useasti tullut jo ei-valituksi.

Vierailija
252/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä pääsee 80km päähän ja takaisin, jos julkiset ei kulje työpaikkaan, eikä saa mitään lainaa omaa autoa varten, eikä tietenkään ole säästössä yhtään? Mikä on km-raja?

Vierailija
253/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenpä sitten, jos postiennakko-paketti katoaa? Meneekö myyjän tappioksi?

Vierailija
254/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä pääsee 80km päähän ja takaisin, jos julkiset ei kulje työpaikkaan, eikä saa mitään lainaa omaa autoa varten, eikä tietenkään ole säästössä yhtään? Mikä on km-raja?

Ainakin vielä vajaa vuosi sitten oli raja, että työmatka ei saa kestää tiettyä aikarajaa pidempään - en muista sitä nyt, olisiko ollut 1,5 h suuntaansa? Tarkistakaa tämä.

Eli jos ei ole autoa ja pystyt viittamaan oikeisiin bussi- ja juna-aikatauluihin kuten itse tein, ei tarvitse hakea vaikka osoitus tuliskin. Se täytyy vain perustella omissa tiedoissa, ja mielellään ennen kuin hakuaika loppuu. Varmista vielä KIRJALLISESTI virkailijalta täytyykö hakea ja kieltäytyä sitten, vai voiko kieltäytyä hakemastakin. Olen saanut niin monta kertaa ristiriitaista tietoa.

Vierailija
255/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenpä sitten, jos postiennakko-paketti katoaa? Meneekö myyjän tappioksi?

Sorry väärä ketju :D

Vierailija
256/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.

Olen ollut yli 10 vuotta työttömänä ja hakenut alle 20 työpaikkaa. Ikinä ei ole karenssia tullut eikä oikeastaan mitään pakkotoimenpiteitä koskaan.

Ihmettelen muuten tätä, miten tämä onnistuu joidenkin kohdalla. Minut on aina heti 3kk:n työttömyyden jälkeen tyyliin pakotettu edes jonnekin pilipalikurssille ja hyvä ettei tule huutoa perään, kun ihan itse on työllistynyt ilman te-keskuksen apua. Kaveri taas ei ole 35 ikävuoteen mennessä ollut missään työpaikassa ikinä ja kertaakaan ei ole pakotettu minnekään, vaikka on täysin työkykyisenä työttömänä työnhakijana ollut valmistumisesta saakka.

Minä olen näitä pitkäaikaistyöttömiä, jotka saa olla rauhassa. Olen 40v. ja minulla on kolme hyvin työllistävän alan duunarikoulutusta. Yhdestä niistä minulla on n.8 vuoden työkokemus, jonka jälkeen kouluttauduin toiseen ammattiin. Kaiken muun ajan aikuisiällä olen ollut työtön (ja kerran äitiys+vanhempainvapaalla yht. 2v.). Viimeksi sain palkkaa kesällä 2016.

Asun Helsingissä ja minulla on siis yksi lapsi. Olen terve ja kivannäköinen sekä sujuva puhumaan/kirjoittamaan. Mieheni on hyvätuloinen, joten minulla on vaatteita, joissa näytän kaikkea muuta kuin siltä, mitä papereideni perusteella voisi odottaa. Kai minä annan sen mielikuvan, että asiat on mallillaan. Niinkuin ne minulle ovatkin.

Osaan värittää nuo työllistymissuunnitelmani sellaisiksi, ettei virkailija voi nokkaansa koputtaa. Minulla on hyvät todistukset ja avoimia työpaikkoja on ihan riittävästi. Haenkin niihin, mutta luultavasti työttömyyden, iän ja perheellisyyden vuoksi en pääse edes haastatteluihin. Passiivinen en kuitenkaan ole, joten ei tarvitse valehdella.

-eri

Minäkin saan olla ihan rauhassa. Kävin juuri läpi työkkärin sivuilla avoimeksi annetut työpaikat ja löysin tusinan sellaisia, joihin minulla on pätevyys (maisterintutkinto ja pedagogiset). Aion hakea (muun muassa) niitä kaikkia, mutta ensikosketuksen työnantajaan saan tuonnempana, kun kone lähettää hakijoille tiedon siitä, kuka valittiin. Näin kävi viime kuussa ja sitä edellisessä ja sitä edellisessä.

Löysin myös kaksi sopivaa koulutusta: asiointitulkin ja liikenneopettajan. Kaikkia näitä haetaan lomakkeella, jonka yläreunassa olevaan laatikkoon noukitaan valikosta syntymäaika. Minun tapauksessani vuodelta 1963. Arvaapa, kuinka tässä käy.

Vierailija
257/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
258/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luulen, että pomo on laskenut niin, että ei ole kannattavaa hankkia siivoojille erikseen autoja, muutenhan siivoojilla olisi varmasi käytössä firman autot, koska ajokortti ja oman auton käyttö on rajoittava tekijä työnhakijoita hakiessa, totta. Huoltoajoneuvot firmalla on kyllä, mutta huoltomiehet ja siivoojat eivät voi kulkea kimpassa, koska työnkuvat ja kohteet ihan erilaisia ja eri suunnilla. 

Puhuin yhdestä autosta, en siitä että joka siivoojalle olisi oma. Eikö kannattaisi olla yksi duunari, joka hoitaa tarvittavat kuskailut, ja tekee muut ajat jotain muuta? Jos teillä oikeasti on työvoimapula.

Itsellä rajoittaa moneen ns. paskaduuniin hakemista se, ettei ole autoa eikä ajokorttiakaan, eikä rahaa sellaisten hankkimiseen ja ylläpitoon.

Vierailija
259/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

luulen, että pomo on laskenut niin, että ei ole kannattavaa hankkia siivoojille erikseen autoja, muutenhan siivoojilla olisi varmasi käytössä firman autot, koska ajokortti ja oman auton käyttö on rajoittava tekijä työnhakijoita hakiessa, totta. Huoltoajoneuvot firmalla on kyllä, mutta huoltomiehet ja siivoojat eivät voi kulkea kimpassa, koska työnkuvat ja kohteet ihan erilaisia ja eri suunnilla. 

Puhuin yhdestä autosta, en siitä että joka siivoojalle olisi oma. Eikö kannattaisi olla yksi duunari, joka hoitaa tarvittavat kuskailut, ja tekee muut ajat jotain muuta? Jos teillä oikeasti on työvoimapula.

Itsellä rajoittaa moneen ns. paskaduuniin hakemista se, ettei ole autoa eikä ajokorttiakaan, eikä rahaa sellaisten hankkimiseen ja ylläpitoon.

Eri, mutta siivoja minäkin yksityisellä ja vähän vastaavanlaista on meilläkin. Jos on vaikkapa 3 siivoojaa vuorossa ja 10 kohdetta eri puolella kaupunkia (mikä on täyttä todellisuutta tällä alalla!), jotka tulee olla siivottuna klo 6-7 välillä (esim. rappukäytävät, toimistot, liiketilat jne.) ja seuraavat 10 kohdetta pitää olla siivottuna klo 9 mennessä, ei siinä erikseen palkattu kuski auta mitään. Ymmärrän yrittäjää siinä, että kalliiksi tulee pelkkä kuski hankkia eikä se ole vaihtoehto, ellei ole Sol, Iss tai joku muu vastaava iso firma. En ymmärrä, miksi pitää kommentoida asioihin, joista ei ole mitään havaintoa ja kokemusta, kuinka asiat käytännössä toimivat. Ymmärrän kyllä, että tämä liikkumisasia on ongelma tällä alalla ja miksei hakijoita juurikaan ole.

Vierailija
260/1213 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-eri

Minäkin saan olla ihan rauhassa. Kävin juuri läpi työkkärin sivuilla avoimeksi annetut työpaikat ja löysin tusinan sellaisia, joihin minulla on pätevyys (maisterintutkinto ja pedagogiset). Aion hakea (muun muassa) niitä kaikkia, mutta ensikosketuksen työnantajaan saan tuonnempana, kun kone lähettää hakijoille tiedon siitä, kuka valittiin. Näin kävi viime kuussa ja sitä edellisessä ja sitä edellisessä.

Löysin myös kaksi sopivaa koulutusta: asiointitulkin ja liikenneopettajan. Kaikkia näitä haetaan lomakkeella, jonka yläreunassa olevaan laatikkoon noukitaan valikosta syntymäaika. Minun tapauksessani vuodelta 1963. Arvaapa, kuinka tässä käy.

Itse olen ammatiltani puutarhuri ja kyllä talvikausina kun en ole töissä, niin työkkäri käskee hakea about kaikkia mahdollisia työpaikkoja ammattisuojan jälkeen ja ehdottelee kursseja vielä päälle, ettei vaan jää kotiin makaamaan, vaikka olen 15 vuotta tehnyt joka huhti-marraskuu töitä omalla alallani samassa työpaikassa. 

Pitäisiköhän työkkärin yhtenäistää linjaa, että kaikki hakee kaikkea eikä niin, että osa saa olla ja odottaa oman alan työtä 20 vuotta.