En ole työtön, mutta kysymys silti uudesta mallista:
Työttömän pitää hakea neljää työpaikkaa kuukauden sisällä. Jos ei hae, tulee karenssia.
Entä jos ei ole oman alan töitä tarjolla, pitääkö hakea lehtimyyjäksi? Ja jos saa paikan pitääkö se ottaa vastaan? Joissakin tapauksessa se voi aiheutta tulotason laskun, esimerkiksi. Ja toiseksi: kaikki työ ei ole eettistä. Pitääkö tehdä omien arvojen vaustaista työtä?
Miten se tosiasia, että avoimia työpaikkoja on paljon vähemmän suhteessa työttömiin?
Ketä yleensäkään tällainen hyödyttää?
Tästä tulee se käsitys, että yritetään tehdä jotain toimenpiteitä vaan ihan siitä syystä, että se näyttäisi ulos päin siltä, että jotain yritetään tehdä.
Kommentit (1213)
Vierailija kirjoitti:
Jo 2 sairaalassa on tutuille sanottu, että jos saikuttaa paljon töistä niin on mielenterveysongelmainen
Noilla on maksimi sairaslomat, terapian tarpeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin tätä hieno toimiva 4 työpaikan haku kuukaudessa alkaa? Harmi juttu, minulla on kiva osa-aikatyö ja saan myös soviteltua työmarkkinatukea. Viihdyn työssäni ja asiakkaat mukavia. Joudun siis jättämään tämän työpaikan?
Et joudu, mutta lopeta soviteltu niin saat olla rauhassa. En itsekään hakenut kun olin osa-aikatyössä.
Jos kaikki tekisivät osa-aikaista ja maksattaisivat loput muilla niin rahat loppuisivat äkkiä. Soviteltu on tarkoitettu tilanteisiin joissa kokopäivätyötä ei ole tarjolla.
Näinpä se on. Jos valitsee osa-aikatyön kokopäivätyön sijaan, ei tule nostaa tukia.
Jos nostaa tukia, on jo nyt velvollisuus hakea koko ajan kokopäivätyötä. Se tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.
Hieman hankala, jos yritys ei tarjoa muuta kuin osa-aikaista. Kaupan alalla ja ravintola-alalla nämä ovat ihan normaalia työarkea nyt. 10h/viikko sopimuksia. Itse olen 0h sopimuksella isolla markkinointitoimijalla, jonka mukaan työhaastattelussa töitä piti olla niin paljon, että viikottain menee ylitöiksi, ja asiakkaita tulee ovista ja ikkunoista.
Kokoaikaisia työpaikkoja ei enää ole samaan tapaan kuin 80-luvulla, eikä niitä halutakaan antaa, koska yritykselle on kivempaa kikkailla valtion rahoilla; maksetaan kitupalkkaa, ja sosiaalitukina veronmaksajat maksavat sitten lopun palkan. Vaatimustasokin töiden saamiseen on noussut. Äitini meni 70-luvulla kokopäiväisiin palkkatöihin päiväkotiin 16-vuotiaana ihan peruskoulupohjalta.
Teknologian kehitys vie työpaikkoja lisää ja lisää pois markkinoilta. Samoin tekee globaalisaatio. Kun joskus 60-luvulla työpaikoista piti kilpailla lähinnä oman ja naapurikunnan ihmisten kanssa, nyt työpaikoista kilpaillaan Suomessa intialaisten, kiinalaisten, virolaisten, puolalaisten jne. kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo 2 sairaalassa on tutuille sanottu, että jos saikuttaa paljon töistä niin on mielenterveysongelmainen
Noilla on maksimi sairaslomat, terapian tarpeessa.
Nuo on niitä pahanilman lintuja työpaikoilla, valittavat koko ajan kaikesta, ovat mieleltään sairaita.
Kuukaudessa haettavien paikkojen lukumäärää ajatellen olisi kyllä järkevää huomioida myös työttömän ikä. Yli kuuskymppisillä on neljä hakemusta per kuukausi aika turhaa kaikkien kannalta, vaikka paikkakunnalla työpaikkoja olisikin. Ehkä yhteen hakemukseen velvoittaminen olisi kohtuullista, koska silloin tällöin on jotain joulukorttien lajittelua tms. keikkaa tarjolla, joissa ikää ei erityisemmin katsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.
Tämähän on vain paperipuhetta.
Olen ollut yli 10 vuotta työttömänä ja hakenut alle 20 työpaikkaa. Ikinä ei ole karenssia tullut eikä oikeastaan mitään pakkotoimenpiteitä koskaan.
Ihmettelen muuten tätä, miten tämä onnistuu joidenkin kohdalla. Minut on aina heti 3kk:n työttömyyden jälkeen tyyliin pakotettu edes jonnekin pilipalikurssille ja hyvä ettei tule huutoa perään, kun ihan itse on työllistynyt ilman te-keskuksen apua. Kaveri taas ei ole 35 ikävuoteen mennessä ollut missään työpaikassa ikinä ja kertaakaan ei ole pakotettu minnekään, vaikka on täysin työkykyisenä työttömänä työnhakijana ollut valmistumisesta saakka.
Minä olen näitä pitkäaikaistyöttömiä, jotka saa olla rauhassa. Olen 40v. ja minulla on kolme hyvin työllistävän alan duunarikoulutusta. Yhdestä niistä minulla on n.8 vuoden työkokemus, jonka jälkeen kouluttauduin toiseen ammattiin. Kaiken muun ajan aikuisiällä olen ollut työtön (ja kerran äitiys+vanhempainvapaalla yht. 2v.). Viimeksi sain palkkaa kesällä 2016.
Asun Helsingissä ja minulla on siis yksi lapsi. Olen terve ja kivannäköinen sekä sujuva puhumaan/kirjoittamaan. Mieheni on hyvätuloinen, joten minulla on vaatteita, joissa näytän kaikkea muuta kuin siltä, mitä papereideni perusteella voisi odottaa. Kai minä annan sen mielikuvan, että asiat on mallillaan. Niinkuin ne minulle ovatkin.
Osaan värittää nuo työllistymissuunnitelmani sellaisiksi, ettei virkailija voi nokkaansa koputtaa. Minulla on hyvät todistukset ja avoimia työpaikkoja on ihan riittävästi. Haenkin niihin, mutta luultavasti työttömyyden, iän ja perheellisyyden vuoksi en pääse edes haastatteluihin. Passiivinen en kuitenkaan ole, joten ei tarvitse valehdella.
-eri
Minäkin saan olla ihan rauhassa. Kävin juuri läpi työkkärin sivuilla avoimeksi annetut työpaikat ja löysin tusinan sellaisia, joihin minulla on pätevyys (maisterintutkinto ja pedagogiset). Aion hakea (muun muassa) niitä kaikkia, mutta ensikosketuksen työnantajaan saan tuonnempana, kun kone lähettää hakijoille tiedon siitä, kuka valittiin. Näin kävi viime kuussa ja sitä edellisessä ja sitä edellisessä.
Löysin myös kaksi sopivaa koulutusta: asiointitulkin ja liikenneopettajan. Kaikkia näitä haetaan lomakkeella, jonka yläreunassa olevaan laatikkoon noukitaan valikosta syntymäaika. Minun tapauksessani vuodelta 1963. Arvaapa, kuinka tässä käy.
Itse olen ammatiltani puutarhuri ja kyllä talvikausina kun en ole töissä, niin työkkäri käskee hakea about kaikkia mahdollisia työpaikkoja ammattisuojan jälkeen ja ehdottelee kursseja vielä päälle, ettei vaan jää kotiin makaamaan, vaikka olen 15 vuotta tehnyt joka huhti-marraskuu töitä omalla alallani samassa työpaikassa.
Pitäisiköhän työkkärin yhtenäistää linjaa, että kaikki hakee kaikkea eikä niin, että osa saa olla ja odottaa oman alan työtä 20 vuotta.
Sinä olet selkeästi parasta A-ryhmää työkkärin silmissä. Me konkarit (heh, siis piiiitkäaikaistyöttömät) emme kiinnosta ketään paitsi rankaisumielessä. Työnantajat eivät meitä palkkaa ainakaan jos on yli 40-vuotias. Tämän tietää kaikki. Kuntouttavaan työtoimintaan voisimme kelvata, mutta tiedämme oikeutemme; minimiä enempään en suostu eikä sinnekään ihan ketä tahansa oteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3kk työttömyyden jälkeen pitää hakea muita kuin oman alan paikkoja jo nyt. Palkka ei ole koskaan ollut millään tavalla merkittävä asia työkkärin mielestä, valitettavasti. Ei, tämä ei tule hyödyttämään työtöntä, mutta rahoja säästyy kun karensseja pukkaa enemmän kuin tähän asti. Periaatteessa eettisistä syistä saa kieltäytyä, mutta en ole varma, miten tuo käytännössä menee. Esim. itse en kasvissyöjänä teurastamoon menisi, mutta en usko että sinne minua palkattaisiin muutenkaan. Sitten taas vaikka puhelinmyynti on mielestäni epäeettistä, mutta en usko että riittäisi perusteeksi.
Olen ollut yli 10 vuotta työttömänä ja hakenut alle 20 työpaikkaa. Ikinä ei ole karenssia tullut eikä oikeastaan mitään pakkotoimenpiteitä koskaan.
Ihmettelen muuten tätä, miten tämä onnistuu joidenkin kohdalla. Minut on aina heti 3kk:n työttömyyden jälkeen tyyliin pakotettu edes jonnekin pilipalikurssille ja hyvä ettei tule huutoa perään, kun ihan itse on työllistynyt ilman te-keskuksen apua. Kaveri taas ei ole 35 ikävuoteen mennessä ollut missään työpaikassa ikinä ja kertaakaan ei ole pakotettu minnekään, vaikka on täysin työkykyisenä työttömänä työnhakijana ollut valmistumisesta saakka.
Minä olen näitä pitkäaikaistyöttömiä, jotka saa olla rauhassa. Olen 40v. ja minulla on kolme hyvin työllistävän alan duunarikoulutusta. Yhdestä niistä minulla on n.8 vuoden työkokemus, jonka jälkeen kouluttauduin toiseen ammattiin. Kaiken muun ajan aikuisiällä olen ollut työtön (ja kerran äitiys+vanhempainvapaalla yht. 2v.). Viimeksi sain palkkaa kesällä 2016.
Asun Helsingissä ja minulla on siis yksi lapsi. Olen terve ja kivannäköinen sekä sujuva puhumaan/kirjoittamaan. Mieheni on hyvätuloinen, joten minulla on vaatteita, joissa näytän kaikkea muuta kuin siltä, mitä papereideni perusteella voisi odottaa. Kai minä annan sen mielikuvan, että asiat on mallillaan. Niinkuin ne minulle ovatkin.
Osaan värittää nuo työllistymissuunnitelmani sellaisiksi, ettei virkailija voi nokkaansa koputtaa. Minulla on hyvät todistukset ja avoimia työpaikkoja on ihan riittävästi. Haenkin niihin, mutta luultavasti työttömyyden, iän ja perheellisyyden vuoksi en pääse edes haastatteluihin. Passiivinen en kuitenkaan ole, joten ei tarvitse valehdella.
-eri
Minäkin saan olla ihan rauhassa. Kävin juuri läpi työkkärin sivuilla avoimeksi annetut työpaikat ja löysin tusinan sellaisia, joihin minulla on pätevyys (maisterintutkinto ja pedagogiset). Aion hakea (muun muassa) niitä kaikkia, mutta ensikosketuksen työnantajaan saan tuonnempana, kun kone lähettää hakijoille tiedon siitä, kuka valittiin. Näin kävi viime kuussa ja sitä edellisessä ja sitä edellisessä.
Löysin myös kaksi sopivaa koulutusta: asiointitulkin ja liikenneopettajan. Kaikkia näitä haetaan lomakkeella, jonka yläreunassa olevaan laatikkoon noukitaan valikosta syntymäaika. Minun tapauksessani vuodelta 1963. Arvaapa, kuinka tässä käy.
Itse olen ammatiltani puutarhuri ja kyllä talvikausina kun en ole töissä, niin työkkäri käskee hakea about kaikkia mahdollisia työpaikkoja ammattisuojan jälkeen ja ehdottelee kursseja vielä päälle, ettei vaan jää kotiin makaamaan, vaikka olen 15 vuotta tehnyt joka huhti-marraskuu töitä omalla alallani samassa työpaikassa.
Pitäisiköhän työkkärin yhtenäistää linjaa, että kaikki hakee kaikkea eikä niin, että osa saa olla ja odottaa oman alan työtä 20 vuotta.
Sinä olet selkeästi parasta A-ryhmää työkkärin silmissä. Me konkarit (heh, siis piiiitkäaikaistyöttömät) emme kiinnosta ketään paitsi rankaisumielessä. Työnantajat eivät meitä palkkaa ainakaan jos on yli 40-vuotias. Tämän tietää kaikki. Kuntouttavaan työtoimintaan voisimme kelvata, mutta tiedämme oikeutemme; minimiä enempään en suostu eikä sinnekään ihan ketä tahansa oteta.
Hah, kyllä. Kesällä soitti Työkkäristä ja sovimme, että teen jotain ja ilmoittelen edistymisestäni. En ole muistanut tehdä sitä enkä ole ilmoitellut. Ei ole heitä kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Hah, kyllä. Kesällä soitti Työkkäristä ja sovimme, että teen jotain ja ilmoittelen edistymisestäni. En ole muistanut tehdä sitä enkä ole ilmoitellut. Ei ole heitä kiinnostanut.
Minä jätin työkkäriin soittopyynnön alkukeväästä, kun kuntakokeilu oli alkanut, ja halusin tietää siitä lisää. Minulle soitti tuntematon virkailija - työttömät oli ripoteltu umpimähkään eri virkailijoille, joten parin vuoden ajalta tuttu virkailijani ei enää hoitanut minun asiaani - jolle jouduin selittämään mutkikkaan tilanteeni alusta lähtien. Häntä ei tuntunut kiinnostavan, ja muutenkin ongelmavyyhti oli niin suuri pala haukattavaksi, että hän sanoi soittavansa elokuussa uudelleen, jos tilanne vaikka olisi muuttunut.
Nyt tammikuussa odottelen edelleen tuota soittoa. Työnhaku näkyy kuitenkin olevan voimassa, eikä tilanne ole parantunut yhtään, joten ei tässä mikään kiire ole. Se harmittaa, että oma, kiva virkailija otettiin pois, ja vähän säälittää se, miten järjettömän suuri urakka noille virkailijoille on lyöty hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko siis pakko hakea esim. kaupan myyjäksi, vaikka kauhistuttaa jo ajatuskin kassalla olosta, jossa pitää hoitaa vielä posti ja veikkaus? Sinne saattaa päästäkin, samoin kuin hoivapalveluihin, vaikka ei tosiaankaan olisi mitään koulutusta tai halua alalle.
Mikä tekee juuri sinusta niin ainutlaatuisen, että juuri sinut palkattaisiin näihin töihin, ilman työkokemusta, koulutusta tai mielenkiintoa? Kauppaan otetaan sinne haluavat työntekijät, joilla mielellään usein kaupallista taustaa. Hoivapalveluihin tarvii myös koulutuksen. Vai oletko sitä mieltä, että yhteiskunnan heikoimmat eli vanhukset ja lapset ei tarvitse ammattitaitoista hoitoa? Ihmisarvo se heilläkin on ja oikeus asianmukaiseen ja osaavaan henkilökuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko siis pakko hakea esim. kaupan myyjäksi, vaikka kauhistuttaa jo ajatuskin kassalla olosta, jossa pitää hoitaa vielä posti ja veikkaus? Sinne saattaa päästäkin, samoin kuin hoivapalveluihin, vaikka ei tosiaankaan olisi mitään koulutusta tai halua alalle.
Mikä tekee juuri sinusta niin ainutlaatuisen, että juuri sinut palkattaisiin näihin töihin, ilman työkokemusta, koulutusta tai mielenkiintoa? Kauppaan otetaan sinne haluavat työntekijät, joilla mielellään usein kaupallista taustaa. Hoivapalveluihin tarvii myös koulutuksen. Vai oletko sitä mieltä, että yhteiskunnan heikoimmat eli vanhukset ja lapset ei tarvitse ammattitaitoista hoitoa? Ihmisarvo se heilläkin on ja oikeus asianmukaiseen ja osaavaan henkilökuntaan.
Työttömät hyllyttävät työmarkkinatuella tavaroita kaupassa.
Jos on Kontissa palkkatuella niin voi päästä 2 kuukaudeksi esim. ruokakauppaan töihin niin, että Kontti maksaa palkkatuen eli siis valtio
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahdollisessa työllistymisessä niin pelottaa?
Tuollainen pieni patistus on ihan hyvä juttu, ei tästä työvoimapulasta muuten päästä.
Sitten työnantajien pitää alkaa palkata työttömiä työpaikan vaihtajien sijaan. Jos paikka menee paikan vaihtajalle, silloin vapautuu se vanha paikka, joka taas menee paikan vaihtajalle jne...
Työmarkkinat tuntuvat olevankin laiskasti pyörivä tuolileikki, jossa musiikin sammuessa vaihdetaan paikkaa. Työttömät joutuvat seuraamaan tätä leikkiä sivusta tai pyörivät turhaan lattialla, koska eivät ikinä pääse tuolille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on tarhoissa hoitamassa lapsia palkkatuella, ei heillä ole koulutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä mahdollisessa työllistymisessä niin pelottaa?
Tuollainen pieni patistus on ihan hyvä juttu, ei tästä työvoimapulasta muuten päästä.Sitten työnantajien pitää alkaa palkata työttömiä työpaikan vaihtajien sijaan. Jos paikka menee paikan vaihtajalle, silloin vapautuu se vanha paikka, joka taas menee paikan vaihtajalle jne...
Työmarkkinat tuntuvat olevankin laiskasti pyörivä tuolileikki, jossa musiikin sammuessa vaihdetaan paikkaa. Työttömät joutuvat seuraamaan tätä leikkiä sivusta tai pyörivät turhaan lattialla, koska eivät ikinä pääse tuolille.
Työttömillä on taikakortti ja se on masennus.
Kun lapseni täyttää 18 - vuotta niin menen lääkäriin ja sanon, että olen niin masentunut, että en jaksa nousta sängystä ylös. Sossu ei voi puuttua enää 18- vuotiaan lapsen hoitoon.
Valtiolla on muutama vuosi aikaa tarjota vakituinen työpaikka tai alkaa loppuelämän eläkepäivät. Masennusta ei voi mitata eikä se parane.
Itselläni on kauhea määrä käsityöprojekteja suunniteltuna.
Nyt työnantajat hereille ja perustamaan huuhaahakemukset-sähköpostiosoite, jonne pakkohakemukset voitaisiin lähettää suoraan sotkemasta oikeita hakemuksia.
Ei ole työnantajan eikä työntekijän kummankaan etu palkata halutonta tai epäsopivaa hakijaa. Työsuhde on nykyään enemmän avioliitto kuin pakkoavioliitto. Jos puolison kanssa ei synkkaa, käydään vieraissa. Sama homma pakkotyön kanssa. Työn jälki on surkeaa ja tuottavuus nolla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt työnantajat hereille ja perustamaan huuhaahakemukset-sähköpostiosoite, jonne pakkohakemukset voitaisiin lähettää suoraan sotkemasta oikeita hakemuksia.
Ei ole työnantajan eikä työntekijän kummankaan etu palkata halutonta tai epäsopivaa hakijaa. Työsuhde on nykyään enemmän avioliitto kuin pakkoavioliitto. Jos puolison kanssa ei synkkaa, käydään vieraissa. Sama homma pakkotyön kanssa. Työn jälki on surkeaa ja tuottavuus nolla.
Työttömiä on palkkatuella ja työmarkkinatuella valtion työpaikoissa, kaikissa kaupungin yksiköissä ja myös yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on palkkatuella ja työmarkkinatuella valtion työpaikoissa, kaikissa kaupungin yksiköissä ja myös yksityisellä.
Kaupungin työpaikoista työttömiä on töissä : sairaalat, kirjastot, museot, taidemuseot, sivistyskeskus, vesilaitos, sähkölaitos, tekninen puoli, uimahallit, nuorisotalot, sosiaalitoimisto, seurakuntien toimistot, hautausmaan toimistot, ympäristötoimi, kansalaisopistot jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupungin työpaikoista työttömiä on töissä : sairaalat, kirjastot, museot, taidemuseot, sivistyskeskus, vesilaitos, sähkölaitos, tekninen puoli, uimahallit, nuorisotalot, sosiaalitoimisto, seurakuntien toimistot, hautausmaan toimistot, ympäristötoimi, kansalaisopistot jne.
Lisäksi työttömiä on töissä kouluissa ja tarhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi työttömiä on töissä kouluissa ja tarhoissa.
Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lastenhoitajina ja kouluissa koulunkäyntiavustajina.
Missä tästä uudesta mallista on tietoa, kun ei vaan löydy, onko kuitenkaan mitään uutta mallia, ainakaan vielä?
Työttömiä on palkkatuella Hätäkeskuslaitoksella eli Palolaitoksella toimistotöissä.
Tulee töitä vartiointi yrityksiin.