Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut opettajat eivät lue viikonloppuisin Wilmaa??

Vierailija
26.04.2015 |

Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:39"]

Minä vastaan työpuhelimeen jos se soi myös viikonloppuna. Mutta ne puhelut tulevat aina joko esimieheltä tai joltain työkaverilta ja he eivät soittele turhan takia. Vähän eri juttu minusta kuin opettajalla vastailla vanhemmille. Työkaverit tosiaan soittavat tai viestittävät vain niin tärkeistä jutuista jotka on pakko selvittää ennen maanantaita, mutta ei kai kaikki vanhemmat niin tee? Vertailun vuoksi en minäkään tykkäisi alkaa asiakaspalautteisiin vastailemaan viikonloppuisin, kun suurin osa asiakaspalautteesta meillä ei ole sitä tasoa että siihen pitäisi välittömästi reagoida.

[/quote]

Mahtaa sulla olla tärkeä työ, varmaankin valvotte jonkun sairaalan potilaita hengissäpitäviä koneita, kun viikonloppuna vapaa-ajalla tulee työkavereilta niin tärkeitä puheluita, että on pakko vastata? Vai romahtaisiko Suomes talous kokonaan, jos työkaverin mailiin vastaisi vasta maanantaina?

[/quote]

En ole tuo edellä kirjoittanut, mutta meillä voi olla just tuollaisia tilanteita. Vaikka deadline maanantaina jossain projektissa joka ei ole varsinaisesti minun hommiani, mutta työkaverit jotka hoitavat homman loppuun viikonloppuna tarvitsevat jotain tietoa tai ohjetta. Noita sattuu ihan normi duunarillekin. Eikä niistä sen kummempia. Kukaan ei oleta että heti sännätään kahdeksan aikaan lauantai-iltana vapaalta vastaamaan, mutta jonkun verran on hyvä olla tavoitettavissa.

Näitä tulee toisinaan eteen, työkavereita autetaan ja toivotetaan tsemppiä loppurutistukseen. Seuraavalla kerralla voin itse tarvita jotain tietoja kollegalta.    

[/quote]

Kyllä meilläkin on noita tilanteita, mutta ne hoidetaan työajalla tai sitten jäädään ylitöihin/tehdään liukumaa. Ei todellakaan soitella vapaalla olevien perään ja kysellä asioita. Pistäkää osaavat ihmiset tekemään noita akuutteja paniikkihommia, niin he keskittyvät tekemiseen, eivätkä kysele apuja muilta. Ja kyllä minäkin olen tehnyt töitä viikonloppuna, kun oli hätätilanne, mutta se sovittiin ja itse lupauiduin siihen jo ennen kuin lähdin viikonloppuvapaalle.

[/quote]

No just noinhan se juuri menee. Ihmiset tekee töitä työaikana ja siitä maksetaan palkkaa. Ja viikonloppuhommista ylityöprosenttien mukaan lisää. Mutta väliin sattuu tilanteita, että koneeseen tulee joku vikakoodi tai muu pikku juttu, johon Nina tietäisi heti vastauksen. Sitten kysytään. 

Ei asiat oikeasti niin vaikeita ole. Ja kyllä me nyt aika hyvin osataan omat rutiinimme.

[/quote]

Entäs sitten, jos se Nina onkin reissussa eikä vastaakaan puhelimeen, niin mitä teette? Pyöritätte peukaloita koko viikonlopun ja sitten valitatte siitä Ninalle maanantaina? Jos teillä oikeasti on järjestelmiä, minkä pitää pyöriä yötä päivää, niin silloin teillä pitäisi olla myös 24/7 IT-tuki, joka vastaa ongelmiin. Eikä viikonloppua viettävä Nina. En yhtään ihmettele burn outtien määrää, jos on ihan normaalia, että työkaverit soittelee milloin sattuu ja odottaa apuja.

[/quote]

Annas kun arvaan. Olet demari.

Kyllä teillä on työnteko vaikeaa. Meillä vastaa Nina kysymykseen, jos sattuu olemaan tavattavissa. Ja merkkaa tuntikorttiinsa tunnin verran töitä lauantaiprosenteilla siitä kahden minuutin hommasta minkä vuoksi joutui tekemään töitä työaikanaan. Kaikki ovat tyytyväisiä, myös pomo, jolle on tärkeintä että hommat hoidetaan. Ja halvemmaksi ongelman ratkaisu noin tuli kuin soittaa toisen firman huoltomies Pasille.

Ja jos ei Nina jostain syystä vastaa, sitten homma hoidetaan muuten. Aina ratkaisu löytyy.

Pikkufirmassa asiat hoidetaan näin, eikä siitä tietääkseni kenellekään burnoutia ole tullut. Pikemminkin päin vastoin. Yhteishenki pysyy hyvänä kun autetaan toisia, eikä yritetä kampittaa. Pomoa nyt haukutaan selän takana, se kuuluu hänen työkuvaansa.

Vierailija
62/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen töitä iltaisin ja viikonloppuisin: suunnittelen tunteja, laadin ja korjaan kokeita, ylläpidän osaamistani. En silti vastaa wilma-viesteihin iltaisin enkä viikonloppuisin. Asiakaspalvelun hoidan koulussa. Olen tavoitettavissa sieltä, tarkistan viestit useamman kerran päivässä ja vastaan koulun puhelimeen. Pääasiassa olen koululla klo 8-15 välisenä aikana.

Monet vanhemmat mieltävät, että työpäiväni pitäisi jatkua illalla ja viikonloppuinakin. Minulle on lähetetty wilma-viestiä kevätjuhlapäivän iltana ja heinäkuussakin ja siten, että on oletettu minun vastaavan pikaisesti. Onneksi joka kerta olen jostain syystä saanut tunteen, että pitäisi vilkaista viestejä ja olen pystynyt hoitamaan asian. En kuitenkaan ymmärrä, miksi kuvitellaan, että tämä olisi minun velvollisuuteni. Ei ole. Minun ei tarvitse tarkistella viestejä vapaa-ajallani. En siis ole velvoitettu nitä lukemaan lauantai-iltaisin tai heinäkuussa kesälomamatkallani. Se, että olen sattunut ne lukemaan ja tunnollisesti vastannut/ottanut yhteyttä, ei tarkoita, että minun pitäisi jatkossakin toimia näin tai että kaikkien muidenkin opettajien pitäisi näin toimia. Meille on annettu ohjeiksi, että wilmassa on käytävä vähintään kerran työpäivän aikana. Ei muuten.

Opettajien kesälomat, palkkaus tai muut työtehtävät eivät liity tähän mitenkään. Se, että voin halutessani poistua koulusta klo 14 ja tehdä töitä saman illan aikana klo 20-23 ei tarkoita, että siinä välissäkin pitäisi tehdä hommia ja olla tavoitettavissa vain siksi, että olen työpaikaltani lähtenyt aiemmin. Monilla työpaikoilla on etätyömahdollisuus eikä se silti tarkoita, että etäpäivän lisäksi pitäisi kaikki illat ja viikonloput vastailla työsähköpostiviesteihin. Kyllähän niillä lääkäreillä on päivystystyötä kellon ympäri, mutta en silti odota, että omalääkärini vastaisi viesteihini viikonloppuna. En oleta sittenkään, vaikka tiedän, että lääkäreillä on varsin hyvä palkka. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, vastaako hän viesteihini vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ällöttäviä nämä miljoonalainaukset. Itse olen 3 pojan äiti. ikää heillä 13v, 10v, ja 8v. Hyvin on toiminut Wilma ja ei ole tarvinnut opeja häiritä heidän hyvin ansaitulla vapaa-ajalla.

Vierailija
64/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua lapsia jos nykyaikana koulun käynti on sitä, että vanhempi viestittelee joka kuukausi (vai jopa viikon? ) opettajalle mitä koulussa pitää olla mukana, miten opinnot sujuvat, onko sitä ja tätä, entäs kun.. Miksi oi miksi?
.
Olen syntynyt -90 ja silloin oli vain reppuvihko mihin opettaja harvakseltaan kirjoitti jostain poikkeavasta kuten retkistä tai joulujuhlista. Vanhempani eivät KOSKAAN peruskouluni aikana itse ottaneet yhteyttä opettajaani. Mitä on tapahtunut tässä ajassa?

Vierailija
65/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa jooko, että mikä on niin tärkeä asia, että siihen pitää vastata jo illalla tai viikonloppuna? Miksi ei esim. maanantaiaamu käy?

Itse luen Wilman heti aikaisin aamulla ja vastaan heti, jos on akuuttia tai iltapäivällä, jos ei ole.

Ennen luin wilmaa iltaisinkin, mutta muutaman kerran jälkeen opin, että se häiritsi palautumista. Esim. kun luin ikävästä kiusaamistilanteesta, vaivasi se minua koko illan ja yön ja vieläpä ihan turhaan, kun en kuitenkaan asialle voinut mitään tehdä kuin vasta töissä.

Vuosien aikana olen muutenkin oppinut, että hyvä opettaja osaa pitää työnsä ja vapaa-aikansa erillään.

Minulla on kouluikäisiä lapsia, enkä todellakaan oleta, että vastaavat viesteihini, kun ovat esim. oman perheensä kanssa.

Vierailija
66/153 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko mammat laitelleet humalaisia viestejä juhannuksen aikana Wilmaan? ;)

Vierailija
67/153 |
21.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:32"]Minä vastaan lähes aina Wilma-viesteihin nopeasti, koska puhelimessani on Wilma-sovellus ja viestien tullessa kuuluu puhelimestani merkkiääni. Saatoin ennen myös laittaa vanhemmille viestejä viikonloppuisin ja kerran yksi äiti laittoikin viestin takaisin, että heidän perheessään on nyt viikonloppuvapaa, palataan asiaan ensi viikolla. Sen jälkeen olen rajoittanut omaa viikonloppuviestittelyäni. Kaikki ansaitsevat vapaan viikonlopun. t. yks ope
[/quote]

Hyvä, että rajoitit. Menisi hermo, jos joku virkaintoinen opettaja viestittelisi vapaa-ajalla.

Vierailija
68/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opettajillakin on oikeus olla tekemättä työjuttuja vapaapäivinä.

Vierailija
69/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opettajan työ-aika on maantaista perjantaihin, ja silloin ei tarvitse viikonloppuisin tehdä töitä ellei itse halua. 

Vierailija
70/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aloitus. Menenkin heti katsomaan, onko ope lukenut minun viestini.

Vierailija
71/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi lukisi?

Vierailija
72/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska se ei ole työaikaa.

Vierailija
73/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetko sinä ap vapaapäivinäsi työmeiliä?

Vierailija
74/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opettajallahan ei saa olla koulun ulkopuolista elämää? Syy miksi minusta ei olisi opettajaksi, olisi vmäiset vanhemmat, jotka olettavat pikku lutumutusensa olevan koulun tärkein oppilas, jonka oppiminen ja arvosanat ovat vain ja ainoastaan opettajan vastuulla.

Vierailija
75/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia viestejä laitatte opettajalle? Mikä on kynnys laittaa, pikkujutuistakin vai onko täysin virallista.

Vierailija
76/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän opettajat ole viikonloppuna töissä niin selväähän se on ettei kukaan ole silloin koululla lukemassa ja vastaamassa.

Vierailija
77/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.

Vierailija
78/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sen kuuluu tänään lukea viestit ja mahdollisesti myös vastata niihin tänään. tv. toinen ope

Vierailija
79/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja luen kyllä. Perjantaina oli yksi posti tullut, johon vastasin kuittauksen tyyliin "kiitos tiedosta, asia selvä". Eilen vilkaisin Wilman, ei ollut tullut mitään. Tänään varmaan katson taas. Minulla on tietty perusrutiini: katson sähköpostit luukusta ja kaupungin boksista, oman Wilmani ja lasten Helmen joka päivä. Katsomiseen menee 5 sekuntia per laatikko eli salasanan näppäilyn ajan. Harvoin siellä mitään on, mutta entisen työn (yksityisellä) peruja on, että tarkastan nuo viestikanavat päivittäin ja arkena useamman kerran päivässä.

Vierailija
80/153 |
26.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:26"]

Luetko sinä ap vapaapäivinäsi työmeiliä?

[/quote]

En ole ap, mutta todellakin luen kuten myös lomalla vaikkei kukaan pakota. Myös vastailen viesteihin. Täysin normaalia eikä vie paljon aikaa. Ja mun lasten opet suurimmaksi osaksi vastailevat wilma-viesteihin mitä ihmeellisimpiin aikoihin, jopa yöllä. Mulla ainakin helpottaa työpäivän kiireitä, jos osa hommista on jo tehty.