Miksi jotkut opettajat eivät lue viikonloppuisin Wilmaa??
Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...
Kommentit (153)
Mikä vittu on vilma? Onks se Retu Kivisen ämmä?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.
[/quote]
Eikä ole. Se on omaa tyhmyyttä jos lukee ja mulla mm. ei ole edes pääsyä työpaikan sähköpostiin kuin työpaikalta. Sekin on ihan normaalia.
Ei kai duunarit teekään mitään vapaa-aikana, mutta onhan se ollut yksityisellä sektorilla jo pitkään käytäntö, että ylemmät toimihenkilöt katsoo työsähköposteja vapaa-ajallakin ja vastaa ihan kiireisimpiin. Se on se tapa nykyään hoitaa työt. Julkisella siihen ei ole totuttu, kun ei tarvi tapella työpaikan pysyvyydestä ja duunarit nyt tunnetusti ei ole koskaan ottanut mitään kokonaisvastuuta työstään.
Mikä siinä Wilman vilkaisussa muuten on niin hirveää? Itse kävin tänä aamuna Wilmassa ja siellä oli yksi viesti, jossa kysyttiin lyhyt asia. Vastasin lyhyesti. Kysymys oli siitä, onko huomenna liikunassa tarvetta tietylle tarvikkeelle. Se oli vanhemmille tärkeää, kun haluavat lasten olevan asianmukaisesti varustettuja, ja toisaalta mulle ei ole mikään vaiva kirjoittaa 10 sanan vastaus. Vastailenhan mä FB-viesteihinkin vapaa-ajalla.
En todellakaan katso Wilmaa tai työsähköpostia viikonloppuisin. Minulla on mys erillinen työpuhelin, jonka jätän lokerooni, joten en ota vastaan puheluitakaan. Minulta kesti jonkin aikaa sisäistää, että vaikka opiskeleminen on tärkeää, se ei ole koskaan niin kiireellistä, etteikö asioita voisi hoitaa arkenakin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:45"]
Mun mies oli kyllä aamulla Wilmassa, vastaili jollekin kuulemma. On siis ope.
[/quote]
Kuitenkin viestitteli chatissa salarakkaansa kanssa, ja sulle vaan väitti olevansaWilassa.
Perjantaina klo 15 jälkeen en avaa wilmaa, enkä,työsähköpostiani ennen maanantaiaamua. Sama juttu lomilla, jos niin akuuttia asiaa on, että jonkun henki on vaarassa tms. saa minut kiinni puhelimella, koska numeroni ei ole salattu...
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"]
Ei kai duunarit teekään mitään vapaa-aikana, mutta onhan se ollut yksityisellä sektorilla jo pitkään käytäntö, että ylemmät toimihenkilöt katsoo työsähköposteja vapaa-ajallakin ja vastaa ihan kiireisimpiin. Se on se tapa nykyään hoitaa työt. Julkisella siihen ei ole totuttu, kun ei tarvi tapella työpaikan pysyvyydestä ja duunarit nyt tunnetusti ei ole koskaan ottanut mitään kokonaisvastuuta työstään.
Mikä siinä Wilman vilkaisussa muuten on niin hirveää? Itse kävin tänä aamuna Wilmassa ja siellä oli yksi viesti, jossa kysyttiin lyhyt asia. Vastasin lyhyesti. Kysymys oli siitä, onko huomenna liikunassa tarvetta tietylle tarvikkeelle. Se oli vanhemmille tärkeää, kun haluavat lasten olevan asianmukaisesti varustettuja, ja toisaalta mulle ei ole mikään vaiva kirjoittaa 10 sanan vastaus. Vastailenhan mä FB-viesteihinkin vapaa-ajalla.
[/quote]
Tuleeko opettajille nykyään FB-viestejäkin? o.O
Olen monta kertaa sanonut lapseni opettajille, että älkää tehkö töitä vapaalla
Tosi usein on viestiä laitettu klo 20-23.00. Ja myös viikonloppuisin.
Tottakai heillä on oikeus vapaisiin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:34"]
Olen opettaja ja luen kyllä. Perjantaina oli yksi posti tullut, johon vastasin kuittauksen tyyliin "kiitos tiedosta, asia selvä". Eilen vilkaisin Wilman, ei ollut tullut mitään. Tänään varmaan katson taas. Minulla on tietty perusrutiini: katson sähköpostit luukusta ja kaupungin boksista, oman Wilmani ja lasten Helmen joka päivä. Katsomiseen menee 5 sekuntia per laatikko eli salasanan näppäilyn ajan. Harvoin siellä mitään on, mutta entisen työn (yksityisellä) peruja on, että tarkastan nuo viestikanavat päivittäin ja arkena useamman kerran päivässä.
[/quote]
Miksi tarkistat ne, jos sinulla ei ole aikomustakaan hoitaa asioita? Silloin tuskin 5 s riittää ja lisäksi saat asian kalvamaan takaraivoosi viikonloppuvapaasi ajaksi. Mutta joo, jokainen tavallaan.
[/quote]
Miten niin ei ole tarkoitusta hoitaa? Jos joku kertoo, että "Jesse-Jannicalla" on maanantaina klo 9 hammaslääkäri, niin kuittaan siihen vastauksen, että tietävät mun nähneen viestin. Jos asia on isompi, niin lupaan palata maanantaina. Se on ihmisille mukavaa, että huomaavat vastapuolen lukeneen viestin ja se "palataan asiaan" on hyvä kuittaus silloin, kun sitä ei voi tai jaksa hoitaa viikonloppuna, mutta haluaa viestiä toiselle lukeneensa siitä ja alkavansa toimenpiteisiin. Sinänsä tuon "palataan asiaan" voisi jättää vastaamatta, mutta kun ne näkee viestin olevan luettu, niin silloin on kohteliasta antaa joku reaktio.
[/quote]
Olisitte käyttäneet sen ajan paljon paremmin. Olen ope itsekin ja en todellakaan roiku Wilmassa viikonloppuisin. Mutta tapansa kullakin.
Olen töissä erään yrityksen asiakaspalautekäsittelijänä. Toimenkuvani sisältää siis käytännössä vain asiakaspalautteiden vastaanottoa, eteenpäin tiedottamista ja niihin vastaamista. Siltikään minun ei tarvitse vapaa-ajallani asiakaspalautteita edes lukea, saati sitten niihin vastailla. Jos esimieheni haluaa minun lukevan niitä kotoa käsin omalla ajallani, minulle maksetaan siitä ns. varallaolokorvaus.
Minulle ei tulisi mieleenkään vaatia opettajaa vastailemaan Wilmaan vapaa-ajallaan. Muutenkin ymmärrän jos vastaaminen viivästyy, koska se opettaminenhan heidän leipätyönsä on, ei nikojessicoiden kadonneet pipot yms. Jos minulla tulisi opelle niin tärkeää asiaa perjantaina iltapäivällä, ettei se viikonlopun yli odottaisi, soittaisin opettajalle ja pahoittelisin häiriötä kovasti ennenkuin asiani kertoisin.
Missä kouluissa te olette, kun vanhemmat soittelee vaivaksi asti? Itse olen tavallisella keskiluokkaisella alueella vielä alkuopetuksessa. Näiden pienimpien vanhempia usein pidetään kaikkein aktiivisimpan toimittamaan lastensa asioita.
Olen ollut nykyisessä työssä elokuusta. Olen saanut noin 10 tekstaria puhelimeen, jotka kaikki liittyvät poissaoloihin. Suurin osa tulee opettajanhuoneeseen tai Wilmaan. Yhden ainoan puhelun olen puhunut illalla koko tänä aikana ja silloinkin vanhempi kyseli kauheasti ensin, että voiko soittaa kesken päivän jne. Itse sanoin, että soittaa illalla, niin ehdin puhua paremmin.
Kyllä minä ainakin yliopisto-opettajan työskennellessäni luin sähköpostit myös viikonloppuna. Tämä oli erittäin yleinen tapa kaikkien yliopistolaisten keskuudessa poislukien tietenkin hallinto, jonka hanskat tippuivat aina tasan tarkkaan arkisin klo 15:45. Kyllähän nykytyöelämässä erikoisasiantuntijat eli sellaiset työntekijät, joilla on paljon vastuuta ja jotka työskentelevät hyvin pitkälle itsenäisesti ilman ylhäältä ohjattua komentoa, tekevät töitä erittäin joustavasti viikosta toiseen. Raja työn ja vapaa-ajan välillä on hyvin häilyvä. Toista se on perinteisillä duunareilla, jotka ovat tottuneet leimaamaan kellokortteja ja kyttäämään ylityötunteja. Mielestäni opettajat eivät kuulu tähän porukkaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Juu, tulee. Ja tulee myös WhatsApp-viestejä. Ei tosin vanhemmilta, mutta opiskelijoilta.
T: lukion ope
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:53"]
[/quote]
Kuitenkin viestitteli chatissa salarakkaansa kanssa, ja sulle vaan väitti olevansaWilassa.
[/quote]
Juonenkäänne: miehen salarakas on oppilas.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:01"]Kyllä minä ainakin yliopisto-opettajan työskennellessäni luin sähköpostit myös viikonloppuna. Tämä oli erittäin yleinen tapa kaikkien yliopistolaisten keskuudessa poislukien tietenkin hallinto, jonka hanskat tippuivat aina tasan tarkkaan arkisin klo 15:45. Kyllähän nykytyöelämässä erikoisasiantuntijat eli sellaiset työntekijät, joilla on paljon vastuuta ja jotka työskentelevät hyvin pitkälle itsenäisesti ilman ylhäältä ohjattua komentoa, tekevät töitä erittäin joustavasti viikosta toiseen. Raja työn ja vapaa-ajan välillä on hyvin häilyvä. Toista se on perinteisillä duunareilla, jotka ovat tottuneet leimaamaan kellokortteja ja kyttäämään ylityötunteja. Mielestäni opettajat eivät kuulu tähän porukkaan.
[/quote] ylitunnollinen itsensäylentäjä
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"]
[/quote]
No höpö höpö. Jos ei osaa tehdä työn ja vapaa-ajan eroa, on pian sairaslomalla.
On enemmän poikkeus, että mitään oikeasti tarvitsisi tehdä viikonloppuna ja jos sellaista tarvetta tulee, viikonlopputyöstä sovitaan erikseen asiakkaan kanssa ja hinnoitellaan urakkana tai syntyneiden ylitöiden mukaan.
Eipä juuri missään asiakkaan ostajat varsinkaan ole töissä perjantain ja maanantain välillä. Äkillisetkin tarpeet tulee viikolla tietoon, ellei työtehtävät ole päivystysluontoisia, jolloin viikonlopputyöt kuuluvat työnkuvaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.
[/quote]
Muissa ammateissa? Mulla ei ole tasan tarkkaan minkäännäköisiä velvollisuuksia työnantajalle sen jälkeen, kun leimaan kellokortin ulos ja ajan auton työnantajan tontin ulkopuolelle. Työaika alkaa vasta siitä, kun leimaan kellokortin taas sisään.
Työsähköpostia minulla ei ole, koska käsilläni ja ammattitaidollani on niin paljon hyödyllisempääkin käyttöä työnantajalle. Meillä on toimihenkilöt (=ne, joilla ei pysy työkalut käsissä) sitä varten.
T. suomalaista käsityötä tuntipalkalla.
P.S. Olet selvä provo, mutta vastasin silti
[/quote]
Pari kaveria jotka ovat "vähän parempia duunareita" (eli teollisuusalalla, mutta eivät ihan pelkkiä liukuhihnatyöntekijöitä) ainakin vastaavat työpuhelimeen vapaa-ajallaan. Samoin itse vastasin aina, kun omaan puhelimeen tuli työpaikalta puhelu (matalapalkka-ala, yksityinen sektori). Tuo puhelimeen vastaaminen on niin itsestäänselvää mulle, että oikein ihmetyttää miten ihmiset täällä sitä niin karsastavat??? Huomaa hyvin että opettajat ovat virkamiehiä ja suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan pyhiä lehmiä, kun velvoitteet loppuvat kokonaan perjantai-iltapäivänä klo 14.05. :)
Kannattaa huomioida sekin, että opettajan työaikaan on laskettu MYÖS kotona tehtävää työtä. Eli kouluissa tehdään vain reilu puolet "normaalista" 40 h viikkotyöajasta. Kyllä tähän kotona tehtävään työmäärään pari Wilman vilkaisua viikonlopun aikana kuuluisi mahtua! Jos ope tulee työpaikalleen maanantaiaamuna ja siirtyy suoraan sorvin ääreen, niin kuinka hän edes ehtisi perehtyä viikonlopun aikana tulleisiin viesteihin, joissa voi olla tärkeää tietoa?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:55"]
[/quote]
Juu, tulee. Ja tulee myös WhatsApp-viestejä. Ei tosin vanhemmilta, mutta opiskelijoilta.
T: lukion ope
[/quote]
Tämä onkin hyvä idea. Minkälainen WU-rinki teillä on, ja miten käytät sitä? Yksityispuhelimeeni en tuota ottaisi, mutta työpuhelimessa se voisi olla hyödyllinen. -40
Entinen ope täällä! Oli se onni, ettei Wilma ollut ehtinyt vielä meidän lukioon silloin kun siellä olin töissä. Vaikka toisaalta onhan se Wilma mukavampi kuin puhelin. Kyllä välillä nyppi ankarasti, kun kohtalaisen myöhäänkin tuli puheluita, joissa asiat olivat aika mitättömiä. Ne olisi ehtinyt hoitaa muulloinkin.
Kyllä opet tekevät yleensä töitä viikonloppuisinkin, ainakin toisena päivänä. Kas kun on laadittava kokeita ja korjattava niitä. Lisäksi on valmisteltava seuraavan päivän oppitunnit. Ainakaan lukiossa ei ole menemistä luokan eteen valmistautumattomana. Mutta Wilmat sun muut viestit jätettäköön arkeen. Ei niillä palkoilla kukaan jaksa 24/7 toimia.