Miksi jotkut opettajat eivät lue viikonloppuisin Wilmaa??
Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:26"]
Luetko sinä ap vapaapäivinäsi työmeiliä?
[/quote]
En ole ap, mutta todellakin luen kuten myös lomalla vaikkei kukaan pakota. Myös vastailen viesteihin. Täysin normaalia eikä vie paljon aikaa. Ja mun lasten opet suurimmaksi osaksi vastailevat wilma-viesteihin mitä ihmeellisimpiin aikoihin, jopa yöllä. Mulla ainakin helpottaa työpäivän kiireitä, jos osa hommista on jo tehty.
[/quote]
No ei todellakaan ole normaalia lukea työviestejä viikonloppuisin tai lomalla. Idiotismiä se lähinnä on. Itsekin joskus nuorempana tuota tyhmänö tein ja pari kertaa pilasin niin lomani, kunnes tajusin, ettei kenenkään tarvitse olla töissä koko ajan.
[/quote]
Niin ei tarvitsekaan muiden kuin opettajien. Kerran oli jollain yleisön palstalla jonkun suimistuneen äidin kirjoitus. Hän oli järkyttynyt siitä että oli nähnyt ostarin edessä alaikäisiä nuoria myöhään perjantai-iltana tupakat ja kaljapullot käsissä. Pahinta ei ollut hänen mielestään se tupakka ja kalja vaan se että yhtään opettajaa ei näkynyt missään huolehtimassa näistä toisten nuorista.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:48"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:18"]
Ei kannata sekoittaa vanhojen tuntisuunnitelmien kierrättämistä "kokemuksen myötä parantuvaan ajanhallintaan". Jos opettajat (erityisesti aineenopettajat) kerta haluavat samat vapaa-ajan työehdot kuin duunareilla niin sovitaan sitten että saavat palkkaakin saman verran. Niin hyvää opettajaa en oman tai lapseni koulupolulla ole tavannut että nykyinen palkkataso lomineen olisi oikeutettu.
[/quote]
Sovitaanko myös, että duunareiden lasten opettajina on saman tason koulutuksen saaneet?
Kyllä se tuppaa olemaan oikeassa työelämässä niin, että osaaminen ja koulutus ratkaisee ansiotason. Sellaisesta työstä, jota duunari tekee saa laskutettua paljon vähemmän kuin vähän korkeammin koulutetun työtunnista, vaikka asiakas saa itse valita mitä ostaa. Korkeakoulutetusta kaikkein eniten. Toisaalta se näkyy myös palkkauksessa. Duunaritason palkalla saa vain duunareita töihin. Korkeakoulutettuja asiantuntijoita on paljon vaikeampi löytää, jos ei maksa riittävästi, heille kyllä löytyy töitä muualta.
[/quote]
Viittaan siis tuohon, että mielestäsi matala palkka voi tarkoittaa vain matalaa koulutustasoa.
Jos palkkaa suhteuttaa työssäolokuukausiin, niin kyllä siinä on aika reilu laskuvara ja silti ollaan erityisasiantuntijoiden palkkaluokassa. Jos lomaa perustellaan sillä, että se menee tuntien suunnitteluun, niin sitten sen ajan voi viettää koulurakennuksessakin. Tuo perustelu ontuu tosin sen vuoksi, että esimerkiksi sijaiset osaavat tehdä saman työn ilman lomia. Jos lomia taas perustellaan palautumisen tarpeella, niin sen voi tehdä palkatta. Niinkuin muutkin asiantuntijat tekevät jos tarvitsevat lepoa vuosilomien lisäksi.
[/quote]
Tarkennatko vielä missä mielestäni matala palkka tarkoittaa matalaa koulutustasoa? Sanoin, että osaaminen ja koulutustaso ratkaisee ansiotason. Kun työtä hinnoitellaan, samalla alalla korkeampaa osaamista vaativista tehtävistä saa laskutettua kovempaa tuntihintaa. Jos asiantuntija tekee asennustyötä, siitä ei yleensä saa laskutettua juuri enempää, mutta kun hänen osaamistaan hyödynnetään, se vaikuttaa tuotettuun lisäarvoon ja laskutukseen.
Tuosta sijaiskysymyksestä en ole sanonut mitään. Siinä on kuitenkin kyse kysynnästä ja tarjonnasta. Joka tapauksessa kaikille lienee selvä, että palkka on kiinni työsopimuksesta. Kun tarvitaan muutamakymmen ope, voi heitä olla vaikeampi saada pidettyä, jos kaikilla työsuhde päättyy joka kesä. Yksittäisillä sijaisilla se voi onnistua. Kun kaikki ei ole sijaisia, saa muut opet kesän aikana suunniteltua ja järjesteltyä tuleva vuosi. Sijainen saattaa joutua repimään hieman enemmän selkänahastaan palkkansa eteen, mutta jos tuollainen järjestely onnistuu, sehän on sijaisen ja työnantajan välinen asia. Jos se onnistuisi laajemmin, eiköhän kuntatyönantajat jo hyödyntäisi sitä.
Lomat määräytyy kullakin työehtosopimuksissa. Koska ensimmäisenä kesänä ei yksitysellä puolella ole kertynyt kesälomia, voisiko sinun logiikalla siitä päätellä, että muutkaan ei tarvitse kesälomia?
[/quote]
Se tässä olisikin tavoite, että palkka vastaa osaamista ja koulutustasoa. Tällä hetkellä se vaan on joillakin opettajilla huomattavasti enemmän ihan siitä riippumatta miten työnsä tekee. Onko opettajakoulutuksen parissa työskentelevän yliopistoväen työpanos nyt sitten sitä asennustyötä vai mitä tuolla tarkoitat? Heistä osa saa vähemmän palkkaa, vaikka ovat usein korkeammin koulutettuja ja tekevät vaativaa alan työtä. Mistäs se sitten mielestäsi johtuu? Opettajien lomien ja muiden etujen oikeutuksessa työehtosopimukseen vetoaminen on aika perinteinen kehäpäätelmä. "Lomien on oltava pitkiä, koska ne ovat pitkiä". Onneksi työtehtosopimuksiakin voi muuttaa...
[/quote]
Suora kysymys. Etkö päässyt yliopistoon ja lukemaan opeks? Vai mistä johtuu kateutesi? Se on aina ammatinvalintakysymys, mitä työkseen tekee.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:39"]
Minä vastaan työpuhelimeen jos se soi myös viikonloppuna. Mutta ne puhelut tulevat aina joko esimieheltä tai joltain työkaverilta ja he eivät soittele turhan takia. Vähän eri juttu minusta kuin opettajalla vastailla vanhemmille. Työkaverit tosiaan soittavat tai viestittävät vain niin tärkeistä jutuista jotka on pakko selvittää ennen maanantaita, mutta ei kai kaikki vanhemmat niin tee? Vertailun vuoksi en minäkään tykkäisi alkaa asiakaspalautteisiin vastailemaan viikonloppuisin, kun suurin osa asiakaspalautteesta meillä ei ole sitä tasoa että siihen pitäisi välittömästi reagoida.
[/quote]
Mahtaa sulla olla tärkeä työ, varmaankin valvotte jonkun sairaalan potilaita hengissäpitäviä koneita, kun viikonloppuna vapaa-ajalla tulee työkavereilta niin tärkeitä puheluita, että on pakko vastata? Vai romahtaisiko Suomes talous kokonaan, jos työkaverin mailiin vastaisi vasta maanantaina?
[/quote]
En ole tuo edellä kirjoittanut, mutta meillä voi olla just tuollaisia tilanteita. Vaikka deadline maanantaina jossain projektissa joka ei ole varsinaisesti minun hommiani, mutta työkaverit jotka hoitavat homman loppuun viikonloppuna tarvitsevat jotain tietoa tai ohjetta. Noita sattuu ihan normi duunarillekin. Eikä niistä sen kummempia. Kukaan ei oleta että heti sännätään kahdeksan aikaan lauantai-iltana vapaalta vastaamaan, mutta jonkun verran on hyvä olla tavoitettavissa.
Näitä tulee toisinaan eteen, työkavereita autetaan ja toivotetaan tsemppiä loppurutistukseen. Seuraavalla kerralla voin itse tarvita jotain tietoja kollegalta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:47"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:30"] [quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:09"] [quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:48"] [quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:18"] Ei kannata sekoittaa vanhojen tuntisuunnitelmien kierrättämistä "kokemuksen myötä parantuvaan ajanhallintaan". Jos opettajat (erityisesti aineenopettajat) kerta haluavat samat vapaa-ajan työehdot kuin duunareilla niin sovitaan sitten että saavat palkkaakin saman verran. Niin hyvää opettajaa en oman tai lapseni koulupolulla ole tavannut että nykyinen palkkataso lomineen olisi oikeutettu. [/quote] Sovitaanko myös, että duunareiden lasten opettajina on saman tason koulutuksen saaneet? Kyllä se tuppaa olemaan oikeassa työelämässä niin, että osaaminen ja koulutus ratkaisee ansiotason. Sellaisesta työstä, jota duunari tekee saa laskutettua paljon vähemmän kuin vähän korkeammin koulutetun työtunnista, vaikka asiakas saa itse valita mitä ostaa. Korkeakoulutetusta kaikkein eniten. Toisaalta se näkyy myös palkkauksessa. Duunaritason palkalla saa vain duunareita töihin. Korkeakoulutettuja asiantuntijoita on paljon vaikeampi löytää, jos ei maksa riittävästi, heille kyllä löytyy töitä muualta. [/quote] Viittaan siis tuohon, että mielestäsi matala palkka voi tarkoittaa vain matalaa koulutustasoa. Jos palkkaa suhteuttaa työssäolokuukausiin, niin kyllä siinä on aika reilu laskuvara ja silti ollaan erityisasiantuntijoiden palkkaluokassa. Jos lomaa perustellaan sillä, että se menee tuntien suunnitteluun, niin sitten sen ajan voi viettää koulurakennuksessakin. Tuo perustelu ontuu tosin sen vuoksi, että esimerkiksi sijaiset osaavat tehdä saman työn ilman lomia. Jos lomia taas perustellaan palautumisen tarpeella, niin sen voi tehdä palkatta. Niinkuin muutkin asiantuntijat tekevät jos tarvitsevat lepoa vuosilomien lisäksi. [/quote] Tarkennatko vielä missä mielestäni matala palkka tarkoittaa matalaa koulutustasoa? Sanoin, että osaaminen ja koulutustaso ratkaisee ansiotason. Kun työtä hinnoitellaan, samalla alalla korkeampaa osaamista vaativista tehtävistä saa laskutettua kovempaa tuntihintaa. Jos asiantuntija tekee asennustyötä, siitä ei yleensä saa laskutettua juuri enempää, mutta kun hänen osaamistaan hyödynnetään, se vaikuttaa tuotettuun lisäarvoon ja laskutukseen. Tuosta sijaiskysymyksestä en ole sanonut mitään. Siinä on kuitenkin kyse kysynnästä ja tarjonnasta. Joka tapauksessa kaikille lienee selvä, että palkka on kiinni työsopimuksesta. Kun tarvitaan muutamakymmen ope, voi heitä olla vaikeampi saada pidettyä, jos kaikilla työsuhde päättyy joka kesä. Yksittäisillä sijaisilla se voi onnistua. Kun kaikki ei ole sijaisia, saa muut opet kesän aikana suunniteltua ja järjesteltyä tuleva vuosi. Sijainen saattaa joutua repimään hieman enemmän selkänahastaan palkkansa eteen, mutta jos tuollainen järjestely onnistuu, sehän on sijaisen ja työnantajan välinen asia. Jos se onnistuisi laajemmin, eiköhän kuntatyönantajat jo hyödyntäisi sitä. Lomat määräytyy kullakin työehtosopimuksissa. Koska ensimmäisenä kesänä ei yksitysellä puolella ole kertynyt kesälomia, voisiko sinun logiikalla siitä päätellä, että muutkaan ei tarvitse kesälomia? [/quote] Se tässä olisikin tavoite, että palkka vastaa osaamista ja koulutustasoa. Tällä hetkellä se vaan on joillakin opettajilla huomattavasti enemmän ihan siitä riippumatta miten työnsä tekee. Onko opettajakoulutuksen parissa työskentelevän yliopistoväen työpanos nyt sitten sitä asennustyötä vai mitä tuolla tarkoitat? Heistä osa saa vähemmän palkkaa, vaikka ovat usein korkeammin koulutettuja ja tekevät vaativaa alan työtä. Mistäs se sitten mielestäsi johtuu? Opettajien lomien ja muiden etujen oikeutuksessa työehtosopimukseen vetoaminen on aika perinteinen kehäpäätelmä. "Lomien on oltava pitkiä, koska ne ovat pitkiä". Onneksi työtehtosopimuksiakin voi muuttaa... [/quote] Suora kysymys. Etkö päässyt yliopistoon ja lukemaan opeks? Vai mistä johtuu kateutesi? Se on aina ammatinvalintakysymys, mitä työkseen tekee.
[/quote]
Juuri näistä kateuskommenteistä tietää osuneensa arkaan paikkaan. Olen koulutukseltani aineenopettaja, yritän työkseni luoda Suomeen oikeudenmukaisia työmarkkinoita. Mutta toki, kateuttahan se on jos haluaa jonkun kansanryhmän etuja kohtuullistaa. Niinkö te oppilaille opetatte?
Minä vastaan työpuhelimeen jos se soi myös viikonloppuna. Mutta ne puhelut tulevat aina joko esimieheltä tai joltain työkaverilta ja he eivät soittele turhan takia. Vähän eri juttu minusta kuin opettajalla vastailla vanhemmille. Työkaverit tosiaan soittavat tai viestittävät vain niin tärkeistä jutuista jotka on pakko selvittää ennen maanantaita, mutta ei kai kaikki vanhemmat niin tee? Vertailun vuoksi en minäkään tykkäisi alkaa asiakaspalautteisiin vastailemaan viikonloppuisin, kun suurin osa asiakaspalautteesta meillä ei ole sitä tasoa että siihen pitäisi välittömästi reagoida.
[/quote]
Mahtaa sulla olla tärkeä työ, varmaankin valvotte jonkun sairaalan potilaita hengissäpitäviä koneita, kun viikonloppuna vapaa-ajalla tulee työkavereilta niin tärkeitä puheluita, että on pakko vastata? Vai romahtaisiko Suomes talous kokonaan, jos työkaverin mailiin vastaisi vasta maanantaina?
[/quote]
Minuakin kiinnostaa kuulla, että miten tärkeitä töitä te teette? Olen itse erikoisasiantuntijana töissä ja vedän isoja asiakasprojekteja, eikä tarvitse vastailla puhelimeen iltaisin tai viikonloppuisin, kun en ole itse sitä alkanut tekemään ja opettanut työkavereita/asiakkaita siihen, että soittakaa vaa, kyllä minä vastaan. Jos oikeasti töissä on joku kiireellinen tai akuutti homma, niin silloin sovitaan etukäteen ennen iltaa/viikonloppua, että voi soittaa ja toinen vastaa. Mutta ehkä meillä on vaan paljon hyviä, oma-aloitteisia jataitavia työntekijöitä, ettei kenenkään tarvitse esittää korvaamatonta ja olla koko ajan neuvomassa tai valvomassa. Mutta siis, mitä ihmettä te teette työksenne, jos tyäkaverit soittelee teidä vapaa-ajalla perään?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.
[/quote]
No ei todellakaan ole! Minä olen tehnyt elämässäni enimmäkseen aivan muita töitä kun ollut opettajana. Siksi minulle on ihan turha väittää, että muut tekevät töitä vapaa-aikanaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:05"]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo edellä kirjoittanut, mutta meillä voi olla just tuollaisia tilanteita. Vaikka deadline maanantaina jossain projektissa joka ei ole varsinaisesti minun hommiani, mutta työkaverit jotka hoitavat homman loppuun viikonloppuna tarvitsevat jotain tietoa tai ohjetta. Noita sattuu ihan normi duunarillekin. Eikä niistä sen kummempia. Kukaan ei oleta että heti sännätään kahdeksan aikaan lauantai-iltana vapaalta vastaamaan, mutta jonkun verran on hyvä olla tavoitettavissa.
Näitä tulee toisinaan eteen, työkavereita autetaan ja toivotetaan tsemppiä loppurutistukseen. Seuraavalla kerralla voin itse tarvita jotain tietoja kollegalta.
[/quote]
Kyllä meilläkin on noita tilanteita, mutta ne hoidetaan työajalla tai sitten jäädään ylitöihin/tehdään liukumaa. Ei todellakaan soitella vapaalla olevien perään ja kysellä asioita. Pistäkää osaavat ihmiset tekemään noita akuutteja paniikkihommia, niin he keskittyvät tekemiseen, eivätkä kysele apuja muilta. Ja kyllä minäkin olen tehnyt töitä viikonloppuna, kun oli hätätilanne, mutta se sovittiin ja itse lupauiduin siihen jo ennen kuin lähdin viikonloppuvapaalle.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:26"]
Hyvä ope merkkaisi Wilman tuntimerkintöihin etukäteen mitä ens tunnille tarttee mukaan. Ni ei tartte jokaisen vanhemman erikseen laittaa viestiä. [/quote]
Eikö kyse ollut peruskoululaisista? Useimmissa kouluissa on melko tarkkaan etukäteen tiedossa, mitä tapahtuu esimerkiksi viikon 14 liikuntatunnilla. Toiseksi oppikirjoissa edetään pääsääntöisesti järjestyksessä alusta loppuun, ja poikkeukset kyllä ilmoitetaan - oppilaille!
Kuinka tarkkaamattomia ja huolimattomia lapsenne ovat, jos teidän pitää päivittäin kysellä opettajalta, kun lapsenne ei muista tai ei ole edes kuullut? Eri asia, jos poissaolon vuoksi pitää kysyä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Kyllä meilläkin on noita tilanteita, mutta ne hoidetaan työajalla tai sitten jäädään ylitöihin/tehdään liukumaa. Ei todellakaan soitella vapaalla olevien perään ja kysellä asioita. Pistäkää osaavat ihmiset tekemään noita akuutteja paniikkihommia, niin he keskittyvät tekemiseen, eivätkä kysele apuja muilta. Ja kyllä minäkin olen tehnyt töitä viikonloppuna, kun oli hätätilanne, mutta se sovittiin ja itse lupauiduin siihen jo ennen kuin lähdin viikonloppuvapaalle.
[/quote]
No just noinhan se juuri menee. Ihmiset tekee töitä työaikana ja siitä maksetaan palkkaa. Ja viikonloppuhommista ylityöprosenttien mukaan lisää. Mutta väliin sattuu tilanteita, että koneeseen tulee joku vikakoodi tai muu pikku juttu, johon Nina tietäisi heti vastauksen. Sitten kysytään.
Ei asiat oikeasti niin vaikeita ole. Ja kyllä me nyt aika hyvin osataan omat rutiinimme.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:47"][Se tässä olisikin tavoite, että palkka vastaa osaamista ja koulutustasoa. Tällä hetkellä se vaan on joillakin opettajilla huomattavasti enemmän ihan siitä riippumatta miten työnsä tekee. Onko opettajakoulutuksen parissa työskentelevän yliopistoväen työpanos nyt sitten sitä asennustyötä vai mitä tuolla tarkoitat? Heistä osa saa vähemmän palkkaa, vaikka ovat usein korkeammin koulutettuja ja tekevät vaativaa alan työtä. Mistäs se sitten mielestäsi johtuu? Opettajien lomien ja muiden etujen oikeutuksessa työehtosopimukseen vetoaminen on aika perinteinen kehäpäätelmä. "Lomien on oltava pitkiä, koska ne ovat pitkiä". Onneksi työtehtosopimuksiakin voi muuttaa... [/quote] Suora kysymys. Etkö päässyt yliopistoon ja lukemaan opeks? Vai mistä johtuu kateutesi? Se on aina ammatinvalintakysymys, mitä työkseen tekee.
[/quote]
Tiesittekö, että monessa yliopistossa kouluttaa opettajia sellaiset, jotka eivät itse ole aikanaan päässeet opiskelemaan opettajakoulutukseen? He ovat valmistuneet ja jatkaneet opintojaan, ja edenneet sitten yliopistovirkaan, johon sisältyy myös opetusta.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:19"]Kyllä meilläkin on noita tilanteita, mutta ne hoidetaan työajalla tai sitten jäädään ylitöihin/tehdään liukumaa. Ei todellakaan soitella vapaalla olevien perään ja kysellä asioita. Pistäkää osaavat ihmiset tekemään noita akuutteja paniikkihommia, niin he keskittyvät tekemiseen, eivätkä kysele apuja muilta. Ja kyllä minäkin olen tehnyt töitä viikonloppuna, kun oli hätätilanne, mutta se sovittiin ja itse lupauiduin siihen jo ennen kuin lähdin viikonloppuvapaalle.[/quote]
Näin saattaa käydä, että virka-ajan ulkopuolella tulee joku akuutti tilanne, johon Nina osaisi vastata. Mutta ei silloin Ninalle soiteta, jos hän ei saa mitään erityisasiantuntijakorvausta vaan johonkin maksulliseen neuvontapuhelimeen tai päivystävälle huoltomiehelle (niin, usein se on todella mies) ja kysytään häneltä neuvoa.
No just noinhan se juuri menee. Ihmiset tekee töitä työaikana ja siitä maksetaan palkkaa. Ja viikonloppuhommista ylityöprosenttien mukaan lisää. Mutta väliin sattuu tilanteita, että koneeseen tulee joku vikakoodi tai muu pikku juttu, johon Nina tietäisi heti vastauksen. Sitten kysytään.
Ei asiat oikeasti niin vaikeita ole. Ja kyllä me nyt aika hyvin osataan omat rutiinimme.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Entäs sitten, jos se Nina onkin reissussa eikä vastaakaan puhelimeen, niin mitä teette? Pyöritätte peukaloita koko viikonlopun ja sitten valitatte siitä Ninalle maanantaina? Jos teillä oikeasti on järjestelmiä, minkä pitää pyöriä yötä päivää, niin silloin teillä pitäisi olla myös 24/7 IT-tuki, joka vastaa ongelmiin. Eikä viikonloppua viettävä Nina. En yhtään ihmettele burn outtien määrää, jos on ihan normaalia, että työkaverit soittelee milloin sattuu ja odottaa apuja.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:47"][Se tässä olisikin tavoite, että palkka vastaa osaamista ja koulutustasoa. Tällä hetkellä se vaan on joillakin opettajilla huomattavasti enemmän ihan siitä riippumatta miten työnsä tekee. Onko opettajakoulutuksen parissa työskentelevän yliopistoväen työpanos nyt sitten sitä asennustyötä vai mitä tuolla tarkoitat? Heistä osa saa vähemmän palkkaa, vaikka ovat usein korkeammin koulutettuja ja tekevät vaativaa alan työtä. Mistäs se sitten mielestäsi johtuu? Opettajien lomien ja muiden etujen oikeutuksessa työehtosopimukseen vetoaminen on aika perinteinen kehäpäätelmä. "Lomien on oltava pitkiä, koska ne ovat pitkiä". Onneksi työtehtosopimuksiakin voi muuttaa... [/quote] Suora kysymys. Etkö päässyt yliopistoon ja lukemaan opeks? Vai mistä johtuu kateutesi? Se on aina ammatinvalintakysymys, mitä työkseen tekee.
[/quote]
Tiesittekö, että monessa yliopistossa kouluttaa opettajia sellaiset, jotka eivät itse ole aikanaan päässeet opiskelemaan opettajakoulutukseen? He ovat valmistuneet ja jatkaneet opintojaan, ja edenneet sitten yliopistovirkaan, johon sisältyy myös opetusta.
[/quote]
No voi höpsis taas näitä teidän juttuja. Minä olen ollut yliopistolla töissä 10 vuotta, enkä ole tavannut ketään opettajia kouluttavaa henkilöä, joka olisi aikoinaan hakenut opettajakoulutuksen, muttei ole päässyt. Aineenopettajia opettavat ovat oman alansa huippuasiantuntijoita, suurin osa myös tutkijakoulutuksen saaneita. Heistä ei moni edes ole kiinnostunut perusopetuksesta, vaan he haluavat nimenomaan työskennellä yliopistomaailmassa. Opettajakoulutuksessa puolestaan työskentelee opettajatutkinnon suorittaneet didaktikot, joilla on myös käytännön opettajakokemus ja virka Norssissa.
[/quote]
[/quote]
En työskentele sairaala-alalla eikä työpuheluita usein viikonloppuisin tule. Tämän vuoden puolella ei ole vielä tullut ainuttakaan. Kuten sanoin, työkaverit ja esimies eivät viestittele tai soittele jollei asia ole hyvin tärkeä. Varmaan siksi en koekaan rasittavaksi vastata työasiaan viikonloppuna kun sille niin harvoin on tarvetta. Eri asia varmaan olisi jos pitäisi alkaa asiakkaille vastailemaan viikonloppuisin useana viikonloppuna vuoden aikana. Mua kiinnostaisi kuulla muutama esimerkki niin tähdellisistä wilmaviesteistä, että ne eivät odota maanantaihin millään.
[/quote]
Tiesittekö, että opettajakouluun pääsee myös ihmisiä joista tulee huonoja opettajia? Tai että opettajakoulutukseen hakisi eri ihmisiä, jos lomat noudattaisivat normaalia erityisasiantuntijoiden vuosilomia. Tiesittekö, että alalla toimii satoja ihmisiä, jotka tekevät todella hyvää työtä, mutta jotka eivät ole päässeet opettajakoulutukseen. Tiesittekö, että jos opettajien etuja kritisoi, niin saa vastaukseksi huonoja analyysejä omasta koulutuspolustaan. Kuntatyönantajat kyllä tietää. Toivottavasti kohta hallituskin.
Just tuossa aamupäivällä viestittelin työkaverin kanssa työasiasta. En koe mitenkään rasitavaksi, koska olemme työkaverien lisäksi myös ystäviä. Jos joku vieraampi häiritsisi työasialla viikonloppuna, saattaisin närkästyäkin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.
Jaa, no ainakin hyvin harvoin, jos koskaan, mihinkään saa vastausta esim. sunnuntaina. Mihinhän muihin ammatteihin viittaat. Eipä ainakaan virastojen työntekijät eikä terveydenhuollon työntekijät vastaile maileihin kuin tasan työaikanaan.
Ehkä nyt joku yritysjohtajan, joka saa liksaa 50 000 / kk, voi olettaa olevan ns. valmiudessa vapaa-aikanaankin, mutta tavantallaajalle kyllä suon viettävän vapaata vapaapäivänään.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:48"]
Ei kannata sekoittaa vanhojen tuntisuunnitelmien kierrättämistä "kokemuksen myötä parantuvaan ajanhallintaan". Jos opettajat (erityisesti aineenopettajat) kerta haluavat samat vapaa-ajan työehdot kuin duunareilla niin sovitaan sitten että saavat palkkaakin saman verran. Niin hyvää opettajaa en oman tai lapseni koulupolulla ole tavannut että nykyinen palkkataso lomineen olisi oikeutettu.
[/quote]
Sovitaanko myös, että duunareiden lasten opettajina on saman tason koulutuksen saaneet?
Kyllä se tuppaa olemaan oikeassa työelämässä niin, että osaaminen ja koulutus ratkaisee ansiotason. Sellaisesta työstä, jota duunari tekee saa laskutettua paljon vähemmän kuin vähän korkeammin koulutetun työtunnista, vaikka asiakas saa itse valita mitä ostaa. Korkeakoulutetusta kaikkein eniten. Toisaalta se näkyy myös palkkauksessa. Duunaritason palkalla saa vain duunareita töihin. Korkeakoulutettuja asiantuntijoita on paljon vaikeampi löytää, jos ei maksa riittävästi, heille kyllä löytyy töitä muualta.
[/quote]
Opettajakoulutus on ammatillista korkeakoulutusta ja sitä voitaisiin järjestää ihan hyvin myös ammattikorkeakoulussa. Korkea koulutus on taannut sen, että myös periaatteesta akateemisen koulutuksen haluavat voivat hakea opettajiksi. Kyse on siis statuksesta, ei siitä että yliopistokoulutus olisi vaatimuksena työssä pärjäämiseen. Näkyyhän tuo OKL:n gradujenkin tasossa ettei se tieteen tekemiseen omistettu aika ihan maaliin osu. Harjoittelua sen sijaan kaivataan enemmän. Mielenkiintoista se, että osa siitä porukasta joka kouluttaa opettajia, saa vähemmän palkkaa ja joutuu sentään tekemään töitä ihan ympäri vuoden. Ovatko opettajat sitten jotenkin enemmän asiantuntijoita kuin heidän kouluttajansa? Viittaan siis tuohon, että mielestäsi matala palkka voi tarkoittaa vain matalaa koulutustasoa.
Jos palkkaa suhteuttaa työssäolokuukausiin, niin kyllä siinä on aika reilu laskuvara ja silti ollaan erityisasiantuntijoiden palkkaluokassa. Jos lomaa perustellaan sillä, että se menee tuntien suunnitteluun, niin sitten sen ajan voi viettää koulurakennuksessakin. Tuo perustelu ontuu tosin sen vuoksi, että esimerkiksi sijaiset osaavat tehdä saman työn ilman lomia. Jos lomia taas perustellaan palautumisen tarpeella, niin sen voi tehdä palkatta. Niinkuin muutkin asiantuntijat tekevät jos tarvitsevat lepoa vuosilomien lisäksi.
[/quote]
Toi pätee ehkä luokanopettajiin. Mutta ymmärräthän, että yläkoulussa ja lukiossa opettavat aineenopettajat? Heillä täytyy olla maisterintutkinto opettamastaan aineesta. Et sä voi mennä opettamaan lukioon hissaa, pitkää matikkaa tai fysiikkaa amk-pohjalta. Sulla pitää olla oikeasti intoa aiheeseen ja opiskella ainetta monta vuotta, jos haluat sitä lukiolaisille opettaa ansiokkaasti pitkällä tähtäimellä. Siinä hommassa pitää tietää asiasta niin paljon enemmän kuin vain se, mitä koulukirjoissa lukee. Opettajaksi opiskelua on sitten siinä ohessa yhteensä noin puolentoista vuoden verran.
Koska työajan ulkopuolella opettajalla ei ole yhtään velvollisuuksia sua kohtaan .
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:48"]
[/quote]
[/quote]
Viittaan siis tuohon, että mielestäsi matala palkka voi tarkoittaa vain matalaa koulutustasoa.
[/quote]
Tarkennatko vielä missä mielestäni matala palkka tarkoittaa matalaa koulutustasoa? Sanoin, että osaaminen ja koulutustaso ratkaisee ansiotason. Kun työtä hinnoitellaan, samalla alalla korkeampaa osaamista vaativista tehtävistä saa laskutettua kovempaa tuntihintaa. Jos asiantuntija tekee asennustyötä, siitä ei yleensä saa laskutettua juuri enempää, mutta kun hänen osaamistaan hyödynnetään, se vaikuttaa tuotettuun lisäarvoon ja laskutukseen.
Tuosta sijaiskysymyksestä en ole sanonut mitään. Siinä on kuitenkin kyse kysynnästä ja tarjonnasta. Joka tapauksessa kaikille lienee selvä, että palkka on kiinni työsopimuksesta. Kun tarvitaan muutamakymmen ope, voi heitä olla vaikeampi saada pidettyä, jos kaikilla työsuhde päättyy joka kesä. Yksittäisillä sijaisilla se voi onnistua. Kun kaikki ei ole sijaisia, saa muut opet kesän aikana suunniteltua ja järjesteltyä tuleva vuosi. Sijainen saattaa joutua repimään hieman enemmän selkänahastaan palkkansa eteen, mutta jos tuollainen järjestely onnistuu, sehän on sijaisen ja työnantajan välinen asia. Jos se onnistuisi laajemmin, eiköhän kuntatyönantajat jo hyödyntäisi sitä.
Lomat määräytyy kullakin työehtosopimuksissa. Koska ensimmäisenä kesänä ei yksitysellä puolella ole kertynyt kesälomia, voisiko sinun logiikalla siitä päätellä, että muutkaan ei tarvitse kesälomia?
[/quote]
Se tässä olisikin tavoite, että palkka vastaa osaamista ja koulutustasoa. Tällä hetkellä se vaan on joillakin opettajilla huomattavasti enemmän ihan siitä riippumatta miten työnsä tekee. Onko opettajakoulutuksen parissa työskentelevän yliopistoväen työpanos nyt sitten sitä asennustyötä vai mitä tuolla tarkoitat? Heistä osa saa vähemmän palkkaa, vaikka ovat usein korkeammin koulutettuja ja tekevät vaativaa alan työtä. Mistäs se sitten mielestäsi johtuu? Opettajien lomien ja muiden etujen oikeutuksessa työehtosopimukseen vetoaminen on aika perinteinen kehäpäätelmä. "Lomien on oltava pitkiä, koska ne ovat pitkiä". Onneksi työtehtosopimuksiakin voi muuttaa...