Miksi jotkut opettajat eivät lue viikonloppuisin Wilmaa??
Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...
Kommentit (153)
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:18"]
Ei kannata sekoittaa vanhojen tuntisuunnitelmien kierrättämistä "kokemuksen myötä parantuvaan ajanhallintaan". Jos opettajat (erityisesti aineenopettajat) kerta haluavat samat vapaa-ajan työehdot kuin duunareilla niin sovitaan sitten että saavat palkkaakin saman verran. Niin hyvää opettajaa en oman tai lapseni koulupolulla ole tavannut että nykyinen palkkataso lomineen olisi oikeutettu.
[/quote]
Sovitaanko myös, että duunareiden lasten opettajina on saman tason koulutuksen saaneet?
Kyllä se tuppaa olemaan oikeassa työelämässä niin, että osaaminen ja koulutus ratkaisee ansiotason. Sellaisesta työstä, jota duunari tekee saa laskutettua paljon vähemmän kuin vähän korkeammin koulutetun työtunnista, vaikka asiakas saa itse valita mitä ostaa. Korkeakoulutetusta kaikkein eniten. Toisaalta se näkyy myös palkkauksessa. Duunaritason palkalla saa vain duunareita töihin. Korkeakoulutettuja asiantuntijoita on paljon vaikeampi löytää, jos ei maksa riittävästi, heille kyllä löytyy töitä muualta.
Täällä taas näkee, että ihmisillä sekoaa pää, kun pitää alkaa esittämään vanhemman ja kypsän ihmisen roolia lapselle. Ihmiset on kyllä planeetan noloin kansa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:46"]
Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni. Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti.
[/quote]
Kouluvuodessa on 190 opetuspäivää eli 38 viikkoa (tästä luvusta vähennetään viikolle osuvat juhlapyhät). Kun tuo luku kerrotaan 40 tunnilla, saadaan opettajan vuosityöajaksi 1520 tuntia. Kun tuo luku jaetaan tavallisen duunarin todellisella työviikkomäärällä (52-5=47), saadaan opettajan viikkotyöajaksi 32 tuntia. On kyllä rankkaa! Ei siinä ehdi viikonloppuisin töitä enää tehdä.
[/quote]
Luuletko että 32 työtuntia viikossa riittää? Itse olen yläkoulussa ja menen aamulla 8.00 ja lähden kotiin 16.00. Tuohon sisältyy oppitunnit kokoukset palaverit perheiden kanssa vanhempainvartit ja koulutukset välituntivalvonnat tukiopetukset ja osa yhteydenpidosta vanhempiin päin Wilmalla yms.
Kun menen kotiin niin jatkan töitä. Korjaan kokeita valmistelen aineistoa oppitunneille erilaisille ryhmille ja vastaan ajan kanssa loppuihin vanhempien viesteihin. Kun salatut elämät alkaa yritän lopettaa työhommat niin että perheellekin olisi aikaa.
Meillä muuten pyydettiin kerran kirjaamaan ylös kaikki työtunnit. Kun listat oli annettu työnantajalle virastoon luettavaksi niin niist ei kuulunut koskaan mitään.
Laskin itse yhden vuoden ajan työtunnit ja niitä tuli niin paljon etten saanut kesäajalle kuin kolme lomaviikkoa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.
[/quote]
Jee anna palaa, loma lähestyy ja kateus lisääntyy! Ihanaa kun on kohtuu hyvä palkka ja pitkä kesäloma. Repikää siitä. Pieni lukio, fiksut oppilaat, työt tehdään valmiksi toukokuun loppuun ja sit lomaillaan. Palkkaa, johtuen kevyistä etälukiojutuista, joita teen kotona, ihan kiva summa. Puoliso samoissa hommissa, helppoo kuin heinänteko. Oppilaat ihailee ja kiittelee ja vanhemmat kantaa illalliskortteja ja kylpylälahjakortteja sekä kukkakimppuja kiitokseksi. Ihanaa, kohta on kesä!
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:48"]
Ei kannata sekoittaa vanhojen tuntisuunnitelmien kierrättämistä "kokemuksen myötä parantuvaan ajanhallintaan". Jos opettajat (erityisesti aineenopettajat) kerta haluavat samat vapaa-ajan työehdot kuin duunareilla niin sovitaan sitten että saavat palkkaakin saman verran. Niin hyvää opettajaa en oman tai lapseni koulupolulla ole tavannut että nykyinen palkkataso lomineen olisi oikeutettu.
[/quote]
Sovitaanko myös, että duunareiden lasten opettajina on saman tason koulutuksen saaneet?
Kyllä se tuppaa olemaan oikeassa työelämässä niin, että osaaminen ja koulutus ratkaisee ansiotason. Sellaisesta työstä, jota duunari tekee saa laskutettua paljon vähemmän kuin vähän korkeammin koulutetun työtunnista, vaikka asiakas saa itse valita mitä ostaa. Korkeakoulutetusta kaikkein eniten. Toisaalta se näkyy myös palkkauksessa. Duunaritason palkalla saa vain duunareita töihin. Korkeakoulutettuja asiantuntijoita on paljon vaikeampi löytää, jos ei maksa riittävästi, heille kyllä löytyy töitä muualta.
[/quote]
Opettajakoulutus on ammatillista korkeakoulutusta ja sitä voitaisiin järjestää ihan hyvin myös ammattikorkeakoulussa. Korkea koulutus on taannut sen, että myös periaatteesta akateemisen koulutuksen haluavat voivat hakea opettajiksi. Kyse on siis statuksesta, ei siitä että yliopistokoulutus olisi vaatimuksena työssä pärjäämiseen. Näkyyhän tuo OKL:n gradujenkin tasossa ettei se tieteen tekemiseen omistettu aika ihan maaliin osu. Harjoittelua sen sijaan kaivataan enemmän. Mielenkiintoista se, että osa siitä porukasta joka kouluttaa opettajia, saa vähemmän palkkaa ja joutuu sentään tekemään töitä ihan ympäri vuoden. Ovatko opettajat sitten jotenkin enemmän asiantuntijoita kuin heidän kouluttajansa? Viittaan siis tuohon, että mielestäsi matala palkka voi tarkoittaa vain matalaa koulutustasoa.
Jos palkkaa suhteuttaa työssäolokuukausiin, niin kyllä siinä on aika reilu laskuvara ja silti ollaan erityisasiantuntijoiden palkkaluokassa. Jos lomaa perustellaan sillä, että se menee tuntien suunnitteluun, niin sitten sen ajan voi viettää koulurakennuksessakin. Tuo perustelu ontuu tosin sen vuoksi, että esimerkiksi sijaiset osaavat tehdä saman työn ilman lomia. Jos lomia taas perustellaan palautumisen tarpeella, niin sen voi tehdä palkatta. Niinkuin muutkin asiantuntijat tekevät jos tarvitsevat lepoa vuosilomien lisäksi.
Ei kai nyt kukaan palkkatyössä oleva vastaa työasioihin vapaa-aikanaan? Itselleni yrittäjänä on selvää että puhelimeen vastaan aina, mutta työntekijöitteni tarvitsee olla tavattavissa vain sillä ajalla miltä heille maksan palkkaa. Ja jos joskus täytyy tavoittaa joku työajan ulkopuolella, lähetän tekstiviestin jossa kerron mitä tietoa tarvitsen, ja pyydän vastaamaan heti kun ennättää.
Ei maailman tartte tänään olla valmis. Eikä huomennakaan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:46"] Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni. Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti. [/quote] Kouluvuodessa on 190 opetuspäivää eli 38 viikkoa (tästä luvusta vähennetään viikolle osuvat juhlapyhät). Kun tuo luku kerrotaan 40 tunnilla, saadaan opettajan vuosityöajaksi 1520 tuntia. Kun tuo luku jaetaan tavallisen duunarin todellisella työviikkomäärällä (52-5=47), saadaan opettajan viikkotyöajaksi 32 tuntia. On kyllä rankkaa! Ei siinä ehdi viikonloppuisin töitä enää tehdä. [/quote] Luuletko että 32 työtuntia viikossa riittää? Itse olen yläkoulussa ja menen aamulla 8.00 ja lähden kotiin 16.00. Tuohon sisältyy oppitunnit kokoukset palaverit perheiden kanssa vanhempainvartit ja koulutukset välituntivalvonnat tukiopetukset ja osa yhteydenpidosta vanhempiin päin Wilmalla yms. Kun menen kotiin niin jatkan töitä. Korjaan kokeita valmistelen aineistoa oppitunneille erilaisille ryhmille ja vastaan ajan kanssa loppuihin vanhempien viesteihin. Kun salatut elämät alkaa yritän lopettaa työhommat niin että perheellekin olisi aikaa. Meillä muuten pyydettiin kerran kirjaamaan ylös kaikki työtunnit. Kun listat oli annettu työnantajalle virastoon luettavaksi niin niist ei kuulunut koskaan mitään. Laskin itse yhden vuoden ajan työtunnit ja niitä tuli niin paljon etten saanut kesäajalle kuin kolme lomaviikkoa.
[/quote]
Nämä muut palstalla olevat opettajat osaavat suunnitella aikansa paremmin. Onko sinusta reilua että te saatte saman verran palkkaa, vaikka muut opettajat pääsevät helpommalla tai panostavat vähemmän? Entä jos yleistä palkkatasoa laskettaisiin mutta perustellusta ylityöstä maksetaan korvaukset?
Miksi vanhemmat eivät lue wilma-viestejä vapaa- tai työajallaan???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????? Onko se niin vaikeaa????????????????????????????????????????
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:39"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:31"]
Kumma juttu että muissa ammateissa on aivan normaalia olla työpuhelimen/sähköpostin päässä myös iltaisin ja viikonlopuisin. Mutta Opettajat, oi, he ovat Suomen pyhiä lehmiä! Mikään kasvatuksellinen asia ei ole niin tärkeä, että Opettajan rauhaa saisi tämän vapaa-ajalla häiritä. Viis lapsista, joiden kasvuun liittyviä tärkeitä asioita voi hyvinkin viikonlopun aikana tulla esiin.
[/quote]
Missä ammatissa tämä on normaalia?? Uskallan väittää että vähemmistössä on ne työt, missä tehdään työasioita vapaa-ajallakin. Normaalilla duunarilla ei edes ole työpuhelinta ja -sähköpostia. Jossain yritysten johdossa ehkä viedään työt kotiin, mutta tuskin opettajan työ on niin elämän ja kuoleman kysymys että viesteihin pitäisi vastata heti.
[/quote]
Julkshallinnossa työskentelevä tiedottaja täällä. Luen maileja niin iltaisin, viikonloppuisin kuin lomallakin. Täysin normaalia työpaikallani.
[/quote]
Mutta sinä et tee töitä. Pyörität vain paperia. Tiedottaja on kyllä turhista turhin. Nauramme aina teille selkänne takana, tärkeilijät.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:46"] Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni. Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti. [/quote] Kouluvuodessa on 190 opetuspäivää eli 38 viikkoa (tästä luvusta vähennetään viikolle osuvat juhlapyhät). Kun tuo luku kerrotaan 40 tunnilla, saadaan opettajan vuosityöajaksi 1520 tuntia. Kun tuo luku jaetaan tavallisen duunarin todellisella työviikkomäärällä (52-5=47), saadaan opettajan viikkotyöajaksi 32 tuntia. On kyllä rankkaa! Ei siinä ehdi viikonloppuisin töitä enää tehdä. [/quote] Luuletko että 32 työtuntia viikossa riittää? Itse olen yläkoulussa ja menen aamulla 8.00 ja lähden kotiin 16.00. Tuohon sisältyy oppitunnit kokoukset palaverit perheiden kanssa vanhempainvartit ja koulutukset välituntivalvonnat tukiopetukset ja osa yhteydenpidosta vanhempiin päin Wilmalla yms. Kun menen kotiin niin jatkan töitä. Korjaan kokeita valmistelen aineistoa oppitunneille erilaisille ryhmille ja vastaan ajan kanssa loppuihin vanhempien viesteihin. Kun salatut elämät alkaa yritän lopettaa työhommat niin että perheellekin olisi aikaa. Meillä muuten pyydettiin kerran kirjaamaan ylös kaikki työtunnit. Kun listat oli annettu työnantajalle virastoon luettavaksi niin niist ei kuulunut koskaan mitään. Laskin itse yhden vuoden ajan työtunnit ja niitä tuli niin paljon etten saanut kesäajalle kuin kolme lomaviikkoa.
[/quote]
Nämä muut palstalla olevat opettajat osaavat suunnitella aikansa paremmin. Onko sinusta reilua että te saatte saman verran palkkaa, vaikka muut opettajat pääsevät helpommalla tai panostavat vähemmän? Entä jos yleistä palkkatasoa laskettaisiin mutta perustellusta ylityöstä maksetaan korvaukset?
[/quote]
Tuo kertomani on ihan normisettiä nykyään yläkoulussa.
Hassua kuinka ope-ketjut saa aina eniten kannatusta. En ole itse ope, mutta arvostan heitä tosi paljon. En itse millään jaksaisi sitä hommaa kuten en hoivatyötäkään. Siksi olen erittäin onnellinen, että heitä on olemassa.
Itse olen ihan vaan DI ja niin saamaton ja käsitön monessa esim ym. asiassa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:18"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:13"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:54"] [quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:46"] Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni. Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti. [/quote] Kouluvuodessa on 190 opetuspäivää eli 38 viikkoa (tästä luvusta vähennetään viikolle osuvat juhlapyhät). Kun tuo luku kerrotaan 40 tunnilla, saadaan opettajan vuosityöajaksi 1520 tuntia. Kun tuo luku jaetaan tavallisen duunarin todellisella työviikkomäärällä (52-5=47), saadaan opettajan viikkotyöajaksi 32 tuntia. On kyllä rankkaa! Ei siinä ehdi viikonloppuisin töitä enää tehdä. [/quote] Luuletko että 32 työtuntia viikossa riittää? Itse olen yläkoulussa ja menen aamulla 8.00 ja lähden kotiin 16.00. Tuohon sisältyy oppitunnit kokoukset palaverit perheiden kanssa vanhempainvartit ja koulutukset välituntivalvonnat tukiopetukset ja osa yhteydenpidosta vanhempiin päin Wilmalla yms. Kun menen kotiin niin jatkan töitä. Korjaan kokeita valmistelen aineistoa oppitunneille erilaisille ryhmille ja vastaan ajan kanssa loppuihin vanhempien viesteihin. Kun salatut elämät alkaa yritän lopettaa työhommat niin että perheellekin olisi aikaa. Meillä muuten pyydettiin kerran kirjaamaan ylös kaikki työtunnit. Kun listat oli annettu työnantajalle virastoon luettavaksi niin niist ei kuulunut koskaan mitään. Laskin itse yhden vuoden ajan työtunnit ja niitä tuli niin paljon etten saanut kesäajalle kuin kolme lomaviikkoa. [/quote] Nämä muut palstalla olevat opettajat osaavat suunnitella aikansa paremmin. Onko sinusta reilua että te saatte saman verran palkkaa, vaikka muut opettajat pääsevät helpommalla tai panostavat vähemmän? Entä jos yleistä palkkatasoa laskettaisiin mutta perustellusta ylityöstä maksetaan korvaukset? [/quote] Tuo kertomani on ihan normisettiä nykyään yläkoulussa.
[/quote]
Ei ole normaalia kaikille. Kyllä opettajilla saa olla ihan saman verran vapaa-aikaa kuin muillakin.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:52"]Ei kai duunarit teekään mitään vapaa-aikana, mutta onhan se ollut yksityisellä sektorilla jo pitkään käytäntö, että ylemmät toimihenkilöt katsoo työsähköposteja vapaa-ajallakin ja vastaa ihan kiireisimpiin. Se on se tapa nykyään hoitaa työt. Julkisella siihen ei ole totuttu, kun ei tarvi tapella työpaikan pysyvyydestä ja duunarit nyt tunnetusti ei ole koskaan ottanut mitään kokonaisvastuuta työstään.
Mikä siinä Wilman vilkaisussa muuten on niin hirveää? Itse kävin tänä aamuna Wilmassa ja siellä oli yksi viesti, jossa kysyttiin lyhyt asia. Vastasin lyhyesti. Kysymys oli siitä, onko huomenna liikunassa tarvetta tietylle tarvikkeelle. Se oli vanhemmille tärkeää, kun haluavat lasten olevan asianmukaisesti varustettuja, ja toisaalta mulle ei ole mikään vaiva kirjoittaa 10 sanan vastaus. Vastailenhan mä FB-viesteihinkin vapaa-ajalla.
[/quote]
Hyvä ope merkkaisi Wilman tuntimerkintöihin etukäteen mitä ens tunnille tarttee mukaan. Ni ei tartte jokaisen vanhemman erikseen laittaa viestiä. Ja mä en kyllä mitään työasioita hoida facebookissa eli ei voi verrata. Vapaa-ajan ja työajan erottaminen on äärimmäisen tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:09"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:48"]
[/quote]
[/quote]
Viittaan siis tuohon, että mielestäsi matala palkka voi tarkoittaa vain matalaa koulutustasoa.
Jos palkkaa suhteuttaa työssäolokuukausiin, niin kyllä siinä on aika reilu laskuvara ja silti ollaan erityisasiantuntijoiden palkkaluokassa. Jos lomaa perustellaan sillä, että se menee tuntien suunnitteluun, niin sitten sen ajan voi viettää koulurakennuksessakin. Tuo perustelu ontuu tosin sen vuoksi, että esimerkiksi sijaiset osaavat tehdä saman työn ilman lomia. Jos lomia taas perustellaan palautumisen tarpeella, niin sen voi tehdä palkatta. Niinkuin muutkin asiantuntijat tekevät jos tarvitsevat lepoa vuosilomien lisäksi.
[/quote]
Tarkennatko vielä missä mielestäni matala palkka tarkoittaa matalaa koulutustasoa? Sanoin, että osaaminen ja koulutustaso ratkaisee ansiotason. Kun työtä hinnoitellaan, samalla alalla korkeampaa osaamista vaativista tehtävistä saa laskutettua kovempaa tuntihintaa. Jos asiantuntija tekee asennustyötä, siitä ei yleensä saa laskutettua juuri enempää, mutta kun hänen osaamistaan hyödynnetään, se vaikuttaa tuotettuun lisäarvoon ja laskutukseen.
Tuosta sijaiskysymyksestä en ole sanonut mitään. Siinä on kuitenkin kyse kysynnästä ja tarjonnasta. Joka tapauksessa kaikille lienee selvä, että palkka on kiinni työsopimuksesta. Kun tarvitaan muutamakymmen ope, voi heitä olla vaikeampi saada pidettyä, jos kaikilla työsuhde päättyy joka kesä. Yksittäisillä sijaisilla se voi onnistua. Kun kaikki ei ole sijaisia, saa muut opet kesän aikana suunniteltua ja järjesteltyä tuleva vuosi. Sijainen saattaa joutua repimään hieman enemmän selkänahastaan palkkansa eteen, mutta jos tuollainen järjestely onnistuu, sehän on sijaisen ja työnantajan välinen asia. Jos se onnistuisi laajemmin, eiköhän kuntatyönantajat jo hyödyntäisi sitä.
Lomat määräytyy kullakin työehtosopimuksissa. Koska ensimmäisenä kesänä ei yksitysellä puolella ole kertynyt kesälomia, voisiko sinun logiikalla siitä päätellä, että muutkaan ei tarvitse kesälomia?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:26"]
Luetko sinä ap vapaapäivinäsi työmeiliä?
[/quote]
En ole ap, mutta todellakin luen kuten myös lomalla vaikkei kukaan pakota. Myös vastailen viesteihin. Täysin normaalia eikä vie paljon aikaa. Ja mun lasten opet suurimmaksi osaksi vastailevat wilma-viesteihin mitä ihmeellisimpiin aikoihin, jopa yöllä. Mulla ainakin helpottaa työpäivän kiireitä, jos osa hommista on jo tehty.
[/quote]
No ei todellakaan ole normaalia lukea työviestejä viikonloppuisin tai lomalla. Idiotismiä se lähinnä on. Itsekin joskus nuorempana tuota tyhmänö tein ja pari kertaa pilasin niin lomani, kunnes tajusin, ettei kenenkään tarvitse olla töissä koko ajan.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 15:54"]
[/quote]
ylitunnollinen itsensäylentäjä
Minä vastaan työpuhelimeen jos se soi myös viikonloppuna. Mutta ne puhelut tulevat aina joko esimieheltä tai joltain työkaverilta ja he eivät soittele turhan takia. Vähän eri juttu minusta kuin opettajalla vastailla vanhemmille. Työkaverit tosiaan soittavat tai viestittävät vain niin tärkeistä jutuista jotka on pakko selvittää ennen maanantaita, mutta ei kai kaikki vanhemmat niin tee? Vertailun vuoksi en minäkään tykkäisi alkaa asiakaspalautteisiin vastailemaan viikonloppuisin, kun suurin osa asiakaspalautteesta meillä ei ole sitä tasoa että siihen pitäisi välittömästi reagoida.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 16:39"]
Minä vastaan työpuhelimeen jos se soi myös viikonloppuna. Mutta ne puhelut tulevat aina joko esimieheltä tai joltain työkaverilta ja he eivät soittele turhan takia. Vähän eri juttu minusta kuin opettajalla vastailla vanhemmille. Työkaverit tosiaan soittavat tai viestittävät vain niin tärkeistä jutuista jotka on pakko selvittää ennen maanantaita, mutta ei kai kaikki vanhemmat niin tee? Vertailun vuoksi en minäkään tykkäisi alkaa asiakaspalautteisiin vastailemaan viikonloppuisin, kun suurin osa asiakaspalautteesta meillä ei ole sitä tasoa että siihen pitäisi välittömästi reagoida.
[/quote]
Mahtaa sulla olla tärkeä työ, varmaankin valvotte jonkun sairaalan potilaita hengissäpitäviä koneita, kun viikonloppuna vapaa-ajalla tulee työkavereilta niin tärkeitä puheluita, että on pakko vastata? Vai romahtaisiko Suomes talous kokonaan, jos työkaverin mailiin vastaisi vasta maanantaina?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:51"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:21"]
Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...
[/quote]
Oletko kuullut viikonlopusta? Se on vapaa-aikaa opettajillekkin
[/quote]
Niin ja hohhoijaa se sinun lapsesi ei ole ainut lapsi jonka vanhempi lähettää viestejä. Ja lisäksi tuleeko mieleen että jonkun perheen viesti voi olla sisällöltään paljon tärkeämpi kuin sinun? Esim Jessican äiti on kuollut viikonloppuna tai lapsi ei tule kouluun koska on joutunut sijoitukseen viikonloppuna ja mites nyt koulu hoidetaan sieltä käsin tai paha kiusaaminen on paljastunut jne.
Niin että missä se meidän janipetterin hiuspinni on?