Miksi jotkut opettajat eivät lue viikonloppuisin Wilmaa??
Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...
Kommentit (153)
Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni.
Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti.
Olen opettaja ja vieläkin vähän huppelissa, kohta krapula alkamassa. Eilinen venähti aamuun asti. Sori vanhemmat, mutta minullakin on oma elämä.
Jaahas, olen itse ollut äitiyslomansijaisena ja kesällä (taas) edessä työttömyys. Tässäkin näkyy kuinka eri asemassa virassa olevat opettajat ja sijaiset ovat. Kyllä opinnoissa puhuttiin paljon siitä mistä oikeuksista pitää kaikkien opettajien pitää kiinni, mutta nyt työssä kyllä huomaan tekeväni paljon enemmän kuin olisi ovtes:in mukaan pakko. En koe sitä ongelmaksi, sillä myös sijaiskierteessä olevat opiskelukaverit tekee ihan samaa. Viranhaltioihin verrattuna tahtotila on ihan jotain muuta. Me tehdään mielellämme palkan eteen töitä myös viikonloppuisin ja lomilla ja yritetään kaikkemme että kaikki oppilaat, vanhemmat ja muu työyhteisö tuntisi että ollaan käytettävissä ja motivoituneita. Viranhaltijat tekee sitten vain sen mikä on pakko ja sen yli menevältä osalta nostetaan kädet pystyyn. Sitten voidaan taas kahvin ääressä ja somessa kauhistella kuinka paljon vaaditaan. Siitäkin huolimatta että he saavat ENEMMÄN palkkaa. Kyllä jos palkka on 4400/ työssäolokuukausi eikä jaksa edes välillä wilmaa aukoa viikonloppuna niin onko tuo ihme jos julkisella puolen menoja kauhistellaan?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:39"]^Hahah joo siis toivottavasti ei lue vapaa-aikana! [/quote][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:32"]kyllä sen kuuluu tänään lukea viestit ja mahdollisesti myös vastata niihin tänään. tv. toinen ope [/quote] No eikä kuulu etkä edes ole opettaja. Kun lähden kello 16 töistä niin edes arki-iltana minulla ei ole velvollisuutta lukea wilma- viestejä tai työsähköposteja vaikka muuten työ jatkuukin vielä kotona. On se muuten kumma kun lähikaupan kassalle ei voi soittaa lauantai-iltana kaupan sulkeuduttua että onko teillä huomenna tuorekurkkuja ja koulun keittiön esimies ei vastaa työpuhelimeensä siis TYÖpuhelimeensa sunnuntaina aamulla seitsemältä kun haluaisin valittaa kouluruoasta. Ihme TYÖNtekijöitä ei ihme että Suomella menee huonosti. Jos kaikki hoitaisi työnsä niinkuin opet jotka valvoo koko viikonlopun ja odottaa milloin Wilmassa viesti kilahtaa niin kyllä olisi hyvin asiat Suomessa.
[/quote]
Vertaatko siis opettajan työtä (5v yliopistokoulutus, työsuhteessa oleva virkamies) kaupan kassan (merkonomin ammattitutkinto tai ei koulutusta ollenkaan) tai keittäjän (2. asteen ammattitutkinto) työhön?? :D :D Että näiden työntekijöiden asemassa, työnkuvan vastuullisuudessa tai palkassa ei ole minkäänlaisia eroja, ja vastuun ja toimenkuvan tulisi olla sama?
Kertoo paljon teistä opettajista...
[/quote] Kertoo paljon sinusta itsestäsi ettet ymmärtänyt viestin sisältöä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:08"]
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:39"]^Hahah joo siis toivottavasti ei lue vapaa-aikana! [/quote][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:32"]kyllä sen kuuluu tänään lukea viestit ja mahdollisesti myös vastata niihin tänään. tv. toinen ope [/quote] No eikä kuulu etkä edes ole opettaja. Kun lähden kello 16 töistä niin edes arki-iltana minulla ei ole velvollisuutta lukea wilma- viestejä tai työsähköposteja vaikka muuten työ jatkuukin vielä kotona. On se muuten kumma kun lähikaupan kassalle ei voi soittaa lauantai-iltana kaupan sulkeuduttua että onko teillä huomenna tuorekurkkuja ja koulun keittiön esimies ei vastaa työpuhelimeensä siis TYÖpuhelimeensa sunnuntaina aamulla seitsemältä kun haluaisin valittaa kouluruoasta. Ihme TYÖNtekijöitä ei ihme että Suomella menee huonosti. Jos kaikki hoitaisi työnsä niinkuin opet jotka valvoo koko viikonlopun ja odottaa milloin Wilmassa viesti kilahtaa niin kyllä olisi hyvin asiat Suomessa.
[/quote]
Ero on siinä, että opettaja kuuluu asiantuntijoihin ja saa myös työssään vapauksia sitä vastaan, että hoitaa työnsä kokonaisvaltaisesti. Olisitko opena valmis vaihtamaan työsi sellaiseksi, että istut kellokortin kanssa työpaikalla joka päivä 8-16 ja pomo valvoo vieressä, että teet koko ajan töitäsi? Minä en ainakaan suostuisi. Rakastan sitä, että pääsen kotiin klo 13:15, saan tehdä tuntisuunnitelmat haluammallani ajalla paremmin tai huonommin. Minun ei tarvitse olle työpaikalla vastaamassa yhteydenottoihin klo 15 vaan voin olla kotona omien lasteni kanssa. Tätä vapautta vastaan olen valmis vastaamaan Wilmaan myös viikonloppuna. Tämän työn suurin plussa on sen itsenäisyys! Vähän kuin urakkahommaa.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:21"]
Tuli pe illalla laitettua viestiä opettajalle ja taas varmasti saan vastauksen maanantaina puoleltapäivin. Hohhoijaa...
[/quote]
Oletko kuullut viikonlopusta? Se on vapaa-aikaa opettajillekkin
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:46"]
Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni. Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti.
[/quote]
Kouluvuodessa on 190 opetuspäivää eli 38 viikkoa (tästä luvusta vähennetään viikolle osuvat juhlapyhät). Kun tuo luku kerrotaan 40 tunnilla, saadaan opettajan vuosityöajaksi 1520 tuntia. Kun tuo luku jaetaan tavallisen duunarin todellisella työviikkomäärällä (52-5=47), saadaan opettajan viikkotyöajaksi 32 tuntia. On kyllä rankkaa! Ei siinä ehdi viikonloppuisin töitä enää tehdä.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:48"]
Jaahas, olen itse ollut äitiyslomansijaisena ja kesällä (taas) edessä työttömyys. Tässäkin näkyy kuinka eri asemassa virassa olevat opettajat ja sijaiset ovat. Kyllä opinnoissa puhuttiin paljon siitä mistä oikeuksista pitää kaikkien opettajien pitää kiinni, mutta nyt työssä kyllä huomaan tekeväni paljon enemmän kuin olisi ovtes:in mukaan pakko. En koe sitä ongelmaksi, sillä myös sijaiskierteessä olevat opiskelukaverit tekee ihan samaa. Viranhaltioihin verrattuna tahtotila on ihan jotain muuta. Me tehdään mielellämme palkan eteen töitä myös viikonloppuisin ja lomilla ja yritetään kaikkemme että kaikki oppilaat, vanhemmat ja muu työyhteisö tuntisi että ollaan käytettävissä ja motivoituneita. Viranhaltijat tekee sitten vain sen mikä on pakko ja sen yli menevältä osalta nostetaan kädet pystyyn. Sitten voidaan taas kahvin ääressä ja somessa kauhistella kuinka paljon vaaditaan. Siitäkin huolimatta että he saavat ENEMMÄN palkkaa. Kyllä jos palkka on 4400/ työssäolokuukausi eikä jaksa edes välillä wilmaa aukoa viikonloppuna niin onko tuo ihme jos julkisella puolen menoja kauhistellaan?
[/quote]
jos hieman tarkemmin tarkastelisit asiaa niin huomaisit, että kyllä ne virassa olevat ihan yhtä lailla hommia tekevät - ja kuten joka ammattikunnasta niin myös opettajista löytyy niitä, jotka menevät siitä missä aita on matalin.
Sijaisen on annettava jatkuvaa näyttöä, painettava täysillä, jotta olisi mahdollisuuksia vakipaikkaan. Sillä työtahdilla ei hirveän montaa vuotta jaksa. Virassa olevat osaavat jo rytmittää työtään ja ymmärtävät, että heistä on enemmän hyötyä, jos eivät polta itseään loppuun. Sijaisen osa on toisaalta helppo. Ja en ole kyllä vuosien varrella nähnyt yhtään sijaista kesäkuun puolella tai elokuun alussa työpaikalla, me vakituiset siellä kyllä käymme :) Ymmärrät varmasti myös, että ne työvuodet tuovat kokemusta ja kokemuksen kautta suunnittelun määrä vähenee jonkin verran.
Olen nuorehko opettaja, ja ooen tottunut avaamaan sähköpostin, wilman, facen jne. useita kertoja, myös viikonloppuisin. Siitä ei oikeastaan olisi vaivaa. MUTTA. En halua enää lukea vanhempien viestejä vapaalla, koska valitettavan usein niissä on jotakin ikävää asiaa, ikävällä tavalla ilmaistuna, ja asia jää kalvamaan mieltäni. Monesti en kuitenkaan viikonloppuna voi vielä tehdä asialle mitään.
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 12:32"]kyllä sen kuuluu tänään lukea viestit ja mahdollisesti myös vastata niihin tänään. tv. toinen ope
[/quote]ja vitut kuuluu
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:56"][quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:46"]
Minä en ainakaan ole aukaissut Wilmaa enää vapaa-ajallani pitkiin aikoihin kun pilasin muutaman viikonlopun häiriintyneiden huoltajien asiattomia viestejä lukemalla. Ja olen sitä mieltä, että vaikka Kasperin maanantaiaamuisen hammaslääkäristä kertovan viestin lukemiseen menisi vain viisi sekuntia, vie se ajatukset kuitenkin töihin ja minulla ja perheelläni on oikeus siihen, että viikonloppuisin olen vain vaimo ja äiti ja oma yksityinen minäni. Opettajan opetustuntien ulkopuolisiin työtehtäviin saa jo työviikon aikana hyvin sen 40 tuntia kulumaan ettei kenelläkään ole oikeutta vaatia viikonlopputöitä. Ja itse ainakin pyrin olemaan töissä aamuisin noin puoli tuntia ennen opetuksen alkamista, jolloin ehdin lukemaan kiireelliset (ja hei Kasperin hammaslääkäri ei vaikuta viikkosuunnitelmaani mitenkään) viestit joihin on reagoitava heti.
[/quote]
Kouluvuodessa on 190 opetuspäivää eli 38 viikkoa (tästä luvusta vähennetään viikolle osuvat juhlapyhät). Kun tuo luku kerrotaan 40 tunnilla, saadaan opettajan vuosityöajaksi 1520 tuntia. Kun tuo luku jaetaan tavallisen duunarin todellisella työviikkomäärällä (52-5=47), saadaan opettajan viikkotyöajaksi 32 tuntia. On kyllä rankkaa! Ei siinä ehdi viikonloppuisin töitä enää tehdä.
[/quote]Se mitä ihminen tekee työkseen ja montako tuntia vkossa on jokaisen oma valinta.Jos joku tekee enemmän työtunteja vkossa ku opet voi katsoa peiliin. Sieltä se syyllinen löytyy.Asioita voi ennakoida omilla valinnoilla.Niin ja ope saa tosiaan levätä vkonloppuna, saa vetää vaikka perskännit!
Koska viikonloppu on opettajan vapaa. Teetkö sinä töitä vapaapäivinäsi?
[quote author="Vierailija" time="26.04.2015 klo 13:35"]
Just vähän aikaa sitten olin sijaisena yhdessä koulussa ja siellä yksi opettaja päivitteli maanantaiaamuna miten monet vanhemmat oli taas lähettänyt turhanpäiväisiä viestejä wilmaan. Tyyliin "Kerrotko meidän Jessicalle, että äiti ei kerkeä tänään vastaamaan työpäivän aikana kännykkään." tai "Meidän Petterin pitää käyttää tänään niitä punaisia hanskoja, kun on niin kylmä." Uskomatonta! Mikä ihmeen tiedonvälitystoimisto opettaja on?? Joiltakin vanhemmilta tuntuu puuttuvan se maalaisjärki kokonaan.
[/quote]
Minä kysyisin tuollaisen viestin jälkeen, ettekö ole puheväleissä? Opettajalle ei kuulu vanhempien ja lasten keskinäiset erimielisyydet, mutta voidaan järjestää keskustelu rehtorin kanssa. Haluatko, että otetaan niihin punaisiin hanskoihin ihan viran puolesta kantaa?