Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä tehdä, jos posti on hukannut lääkärinlausunnon,

Vierailija
05.01.2022 |

jossa on erittäin arkaluontoisia tietoja?

Kommentit (103)

Vierailija
81/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia asioita pitäisi lappusessa lukea että elämän saisi pilalle?

Seksuaalirikos? Abortti? Persoonallisuushäiriö? Matala älykkyysosamäärä?

Tai sellaisia, jotka altistavat esim väkivallalle. On sinulla kyllä kapea ajattelu.

Et todella ole ongelmasi kanssa mikään originaali jonka terveystiedoista koko maailma olisi kiinnnostunut :D

Eikai ap niin ole väittänytkään. Olihan siinä Vastaamo murronkin yhteydessä sellaisia tilanteita, että jos tiedot joutuvat vääriin käsiin, voi esim väkivaltainen ex löytää tms. Kaikenlaisia tilanteita on.

No mitä tapahtui Vastaamon papereiden julkaisun jälkeen? Onko joku lynkattu koko maailman voimin? Käsittääkseni ei. Noilla psykkan potilailla on tapana paisutella asioita kuten tässäkin on käynyt.

Vierailija
82/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista tietää millaisia asioita pitäisi lappusessa lukea että elämän saisi pilalle?

Tai sellaisia, jotka altistavat esim väkivallalle. On sinulla kyllä kapea ajattelu.

Et todella ole ongelmasi kanssa mikään originaali jonka terveystiedoista koko maailma olisi kiinnnostunut :D

Eikai ap niin ole väittänytkään. Olihan siinä Vastaamo murronkin yhteydessä sellaisia tilanteita, että jos tiedot joutuvat vääriin käsiin, voi esim väkivaltainen ex löytää tms. Kaikenlaisia tilanteita on.

No mitä tapahtui Vastaamon papereiden julkaisun jälkeen? Onko joku lynkattu koko maailman voimin? Käsittääkseni ei. Noilla psykkan potilailla on tapana paisutella asioita kuten tässäkin on käynyt.

Valitettavasti kyse ei ole aina paisuttelusta. Moni voi joutua muuttamaan identiteetin yms vuodon seurauksena ja painumaan ns maan alle. En lähtisi vähättelemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin posto hukkasi aikuispsykiatrian loppuraportin, jossa käytiin hyvin yksityiskohtaisesti läpi koko hoitohistoriani, lääkitykset, testit jne.

Ja posti ei koskaan tehnyt mitään asian eteen. Vissiin joku varasti sen kuljetuksesta tai muuten vaan sössi hommansa, ja nyt minun arkaluontoiset terveystiedot on ties missä.

Ketä kiinnostaa?

Vierailija
84/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kyse ei ole aina paisuttelusta. Moni voi joutua muuttamaan identiteetin yms vuodon seurauksena ja painumaan ns maan alle. En lähtisi vähättelemään.

Kuinka monelle on noin käynyt? Promillelle ihmisistä? Todennäköisempää on joutua autokolariin kuin joutua painumaan maan alle.

Vierailija
85/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monelle on noin käynyt? Promillelle ihmisistä? Todennäköisempää on joutua autokolariin kuin joutua painumaan maan alle.

Ihminen, jolla on konkreettinen riski joutua väkivallan uhriksi, joutuu painumaan ns maan alle, esim olla hakematta julkisiin virkoihin yms nimenomaan riskin vuoksi. Kyse ei ole pelkästään siitä, että tapahtuuko riski vaan siitä, että riski vaikuttaa koko elämään ja vaikuttaa siihen, mitä päätöksiä ihminen kykenee tekemään.

Vierailija
86/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että tiedot vuotavat kun täälläkin on ihmisiä, jotka leimaavat heti vainoharhaiseksi, jos ei halua tietojaan levitettävän :D

Vierailija
87/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei kiinnosta ap sun terveystiedot. Elämäsi ei tuhoudu.

Toiseksi. Jos sisältö on noin kammottavaa, miksi tilasit koko lausunnon?

Vierailija
88/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen nyt lienee kirjattuna kirjeenä lähtenyt.

Jos ollut normikirje niin onnea vaan, mutta tuskin löytyy.

Julkinen terveydenhuolto ei ainakaan lähetä lausuntoja kirjattuna. Paperille tulostetut sairauskertomuskopiot, lausunnot, kaikki lähetetään tavallisena kirjeenä.

Vaikka kirjeet sisältävätkin salassa pidettävää tietoa, niin arvotavaraa ne eivät kuitenkaan sisällä.

Jos joku saamansa toisen henkilön postin ja käyttää sisällöstä ilmenevää tietoa hyväkseen, niin se joka syyllistyy rikokseen on se avaaja.

Vierailija
89/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketään ei kiinnosta ap sun terveystiedot. Elämäsi ei tuhoudu.

Toiseksi. Jos sisältö on noin kammottavaa, miksi tilasit koko lausunnon?

Kuules, sinä erikoinen tapaus. Jos esim. mun ihan siis perusjuttuja sisältävä kirje, ei mitään järisyttävää, ihan vaikka mitä tavanomaista tietoa sisältävä kirje menis vaikka tohon mun seinänaapurin luukkuun ja se tyyppi sitten avais sen kirjeen, niin vaikka siinä ei olis mitään sen järisyttävämpää tietoa, niin se tyyppi kyllä siitä jotain rakentais!

Luota sinä ihmisten hyväntahtoisuuteen. Toivottavasti pamahtaa nilkkaas ja huomaat että aha, ei se niin mennytkään.

Tollanen on aika rasittavaa, että tyyppi tulee... "et sä mikään kummallinen ole, et ole julkkis, kuka niitä sun tietoja levittelis tai väärin käyttäis."

Hahah.

En ole minäkään mikään julkkis, en ennen kuin joku minusta jonkinlaisen "julkkiksen teki". Levitteli henkilöllisyyteeni liittyvää juttua niin, että menen minne tahansa, niin kyllä sieltä se yks löytyy ja sitten onkin kaikki taas yhtä helvettiä. Ai niin, en ole julkkis enkä myöskään mikään murhamies tai tappaja... Mutta joku keksi jotain niin hirveen hauskaa ja huvittavaa, että kiusanteko ei sitten niin millään sen jälkeen lopu! Miltä tuntuu, kun aina löytyy joku osoittelija ja sitten vielä liittää siihen osoitteluunsa ne niitten eräitten hauskat jutut....... Miltähän se tuntuu? Tollasella voi myös pilata ihmisen mahdollisuuden toimeentuloon.... Sitä menee työhaastatteluun ja sielläkin on joku kahjo, joka menee haastattelijalle kertomaan nämä idioottien jutut... älä vaan ota sitä tänne....

Ymmärrätkö tämän? Et ymmärrä.

Tai jos sen työpaikan saa, niin ei mene kuin hetki, niin sitä paskaa ruvetaan heittämään sun työpöydälle... No, mitäs minä tolla täällä työpaikalla teen... Pitääkö mun tapella noita asioita vastaan täällä jossa minulta nyt kuitenkin odotetaan lähinnä työpanosta, siitä minulle palkka maksetaan. Että mitähän varten tota paskaa mun eteen täällä heitetään... Ja ketään ei kiinnosta edes yrittää ottaa tämän käsitystä asioista kuuleviin korviin,,,, niin hauskoja ne idiootit juttuineen ovat!

Vierailija
90/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle itsellesi lähetetyn kopion vai kelalle lähetetyn kopion?

No, ainakin se todistus on tallennettu sun sairauskertomukseen, joten jos Kela ei ole saanut todistusta, niin sitten pitää pyytää kirjoittajaa lähettämään se sinne uudestaan. Tosin todistukset kulkevat Kelaan sähköistä tietä pitkin nykyään, yleensä.

Vierailija
91/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap asuu jossain briteissä, vai? muualla maailmassahan nuo kulkee sähköisinä eikä postitse. l

Kaikenmaailman paperit kulkee kyl ihan etanan kyydissä täällä Suomessakin.

Itse olin leikkausjonossa ja sain ensin 15pvä yli viikon matkassa olleen kirjeen, että leikkaustanne on jouduttu aikaistamaan 17pvälle (josta minä soittamaan, etten todellakaan noin lyhyellä ajalla saa työvuoroja sovittua pois) ja 17pvä tuli se alkuperäinen posti (mikä oli päivätty yli kk aiemmin) siitä alkuperäisestä leikkausajasta, takaisin toimitettava esitietolomake ja ohjeet, ja se leikkaus olisi siis ollut 22.pvä.

Lopputulemana minä pääsin taas jonon jatkoksi koska "tarjottu aika ei sopinut" 🤬 eikä näitä kuulemma todellakaan voi henkilösuojan takia lähettää niin epäturvallisella tavalla kuin sähköisesti...

Kurja juttu! Tekstari olisi ihan hyvä ennakkoviestinä, vaikka sitten perään kirjekin lähtisi. Automaattinen lähetys samaan aikaan ei luulisi olevan teknisesti mahdoton asia toteuttaakaan.

Toivottavasti ilmoitit tämän jälkimmäisenkin kirjeen kohtalosta lähettäneeseen paikkaan, niin tietävät miettiä kutsukäytäntöään toimivammaksi.

Vierailija
92/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap asuu jossain briteissä, vai? muualla maailmassahan nuo kulkee sähköisinä eikä postitse. l

Itse olin leikkausjonossa ja sain ensin 15pvä yli viikon matkassa olleen kirjeen, että leikkaustanne on jouduttu aikaistamaan 17pvälle (josta minä soittamaan, etten todellakaan noin lyhyellä ajalla saa työvuoroja sovittua pois) ja 17pvä tuli se alkuperäinen posti (mikä oli päivätty yli kk aiemmin) siitä alkuperäisestä leikkausajasta, takaisin toimitettava esitietolomake ja ohjeet, ja se leikkaus olisi siis ollut 22.pvä.

Lopputulemana minä pääsin taas jonon jatkoksi koska "tarjottu aika ei sopinut" 🤬 eikä näitä kuulemma todellakaan voi henkilösuojan takia lähettää niin epäturvallisella tavalla kuin sähköisesti...

Kurja juttu! Tekstari olisi ihan hyvä ennakkoviestinä, vaikka sitten perään kirjekin lähtisi. Automaattinen lähetys samaan aikaan ei luulisi olevan teknisesti mahdoton asia toteuttaakaan.

Toivottavasti ilmoitit tämän jälkimmäisenkin kirjeen kohtalosta lähettäneeseen paikkaan, niin tietävät miettiä kutsukäytäntöään toimivammaksi.

Onpa erikoista, ettei ole soitettu. Kyllä ainakin julkiselta puolelta jonohoitaja soittaa, jos leikkausaikaa aikaistetaan...

Vierailija
93/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista, ettei ole soitettu. Kyllä ainakin julkiselta puolelta jonohoitaja soittaa, jos leikkausaikaa aikaistetaan...

Menikö sitten kirurgilta ja muulta tiimiltä työaika hukkaan, kun potilas ei ilmestynytkään annetulle ajalle. Jotenkin tämä taas tuntuu aika epäuskottavalta tarinalta. Mutta kun kerran julkisesti noin kerrot, niin kai se vaan on uskottava!

Vierailija
94/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö sitten kirurgilta ja muulta tiimiltä työaika hukkaan, kun potilas ei ilmestynytkään annetulle ajalle. Jotenkin tämä taas tuntuu aika epäuskottavalta tarinalta. Mutta kun kerran julkisesti noin kerrot, niin kai se vaan on uskottava!

No, luepa nyt koko juttu ennen kuin kommentoit. Leikkauspotilas itse siirsi sen aikaistetun ajan myöhemmäksi.

No, jopas nyt! Eihän se ole Postin syy. Olisi nyt luullut saavansa työvuoronsa järjestettyä, vaikka kirje tulikin noin viivästyneenä, että vain päivä pari. Nyt oli kyllä postin vastaanottajassa vikaa. 

Leikkaus ei lienyt mitenkään elintärkeä...

Vierailija
95/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Julkinen terveydenhuolto ei ainakaan lähetä lausuntoja kirjattuna. Paperille tulostetut sairauskertomuskopiot, lausunnot, kaikki lähetetään tavallisena kirjeenä.

Vaikka kirjeet sisältävätkin salassa pidettävää tietoa, niin arvotavaraa ne eivät kuitenkaan sisällä.

Jos joku saamansa toisen henkilön postin ja käyttää sisällöstä ilmenevää tietoa hyväkseen, niin se joka syyllistyy rikokseen on se avaaja.

Se on kyllä totta, että avaaja syyllistyy rikokseen, jos tietoja käyttää tai levittää mutta terveystietoja nimenomaan ei saa tästä syystä antaa kolmannelle osapuolelle. Jos posti jakaa kirjeen väärin, niin posti antaa jonkun ihmisen terveyestiedot kolmannelle osapuolelle. Vaikka olisi rikos käyttää näitä tietoja hyväkseen, niin vahinko on jo tapahtunut.

Vierailija
96/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään ihan kaikki lääkäri paperit tulee oma kanta Eli tehkää itsellenne kanta.fi

Pääkaupunkiseudulla on vielä parempi ohjelma Maisa. FI selkeä ohjelma ja kaikki tulokset lausunnot lähetteet siis aivan kaikki

Voi perua aikoja varata aikoja . Esittaa kysymyksiä hoitajille jne

Vaatii vahvan tunnistus tavan

Hienoa, että sinun asuinalueellasi Omakanta järjestelmä toimii noin hyvin. Ikävä kyllä tuota ei voi yleistää koko maan kattavaksi kokemukseksi. Omalla asuinalueella järjestelmien yhteensopimattomuus aiheuttaa sen, että osa tiedoista päivittyy, osa lähetetään postitse ja osa häviää jonnekin järjestelmiin, joista ei ainakaan asiakas suoraan niitä käsiinsä millään tavalla saa.

Vierailija
97/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huh huh...

Kyseessä siis aivan äärimmäisen arkaluontoiset tiedot. Ja ei ole lähetetty kirjattuna. Jos joutuvat ulkopuolisen käsiin, niin minulle koituva haitta on aivan valtava.

Mitä ihmettä teen!??

ap

Miksi lääkäri lähettää KIRJEEN postissa? Miksi ei osannut lähettää luuriin ? Miksi et sopinut lääkärissä käydessäsi, että vain kirjattuna kirjeenä saa lähettää tai käyt itse hakemassa? 

Vierailija
98/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on kyllä totta, että avaaja syyllistyy rikokseen, jos tietoja käyttää tai levittää mutta terveystietoja nimenomaan ei saa tästä syystä antaa kolmannelle osapuolelle. Jos posti jakaa kirjeen väärin, niin posti antaa jonkun ihmisen terveyestiedot kolmannelle osapuolelle. Vaikka olisi rikos käyttää näitä tietoja hyväkseen, niin vahinko on jo tapahtunut.

POSTI ei sen paremmin tiedä mitä kirjekuoressa on! Se joka syyllistyy rikokseen, on se avaaja. Väärin jaettu posti on toimitettava takaisiin Postille, jos ei nyt sitten ihan naapurissa se vastaanottaja asu.

Vierailija
99/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No huh huh...

Kyseessä siis aivan äärimmäisen arkaluontoiset tiedot. Ja ei ole lähetetty kirjattuna. Jos joutuvat ulkopuolisen käsiin, niin minulle koituva haitta on aivan valtava.

Mitä ihmettä teen!??

ap

Miksi lääkäri lähettää KIRJEEN postissa? Miksi ei osannut lähettää luuriin ? Miksi et sopinut lääkärissä käydessäsi, että vain kirjattuna kirjeenä saa lähettää tai käyt itse hakemassa? 

Arkaluontoista tietoa, terveystietoa, ei saa lähettää esim. sähköpostina, eikä tekstiviestinäkään. Ajanvaraukset toki voi tekstiviestinä muistutella. Kirje tai sähköinen suojattu tiedonvälitys, kuten nyt vaikkapa johonkin terveystietojärjestelmään rakennettu viestintäkanava. 

Kirjeposti, koska Suomessa on kirjesalaisuus. Siis se joka avaa itselleen kuulumattoman lähetyksen, on mahdollinen rikollinen. Jos tietoa käyttää eikä toimita lähetystä oikealle vastaanottajalle.

Vierailija
100/103 |
06.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin kukaan on kiinnostunut kirjeestä.  Pudonnut varmaan jonnekin kuljettimen hihnalta, ryttääntynyt ja joutunut roskiin.

Ei niitä ryttääntyneitä kirjeitä postissa roskiin sentään laiteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän